Orpingtonista

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
vardenji

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja vardenji »

12.5 kuoriutunu Sake on jo aikuisen orppikanan kokonen mut vielä vähän sellate 'pörrösemmän' ja ei niin tukevan olonen. Oliko se 6kk ikäsenä kun orppi alkaa munia? Ois pari kuukautta aikaa vielä tukevoitua :smt002 Mutsikalla on nyt munat alla tua ULKOTARHASSA. Mahtaako se pärjätä kolmee viikkoo ja sit viä muutaman päivän tipien kans, vai tekisinkö suosiolla niille pikkutarhaa kanalaan? On aavistusta minne voisin tehdä hautomapesän ja matalan verkkotarhan puukatolla... Tarttis kyllä eristyksen ja verkotuksen vielä se paikka.
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Mulla ollu nyt noin kuukauden 4 kanaa Smarilta ja kukko Beanilta ja on niin mahtavia tapauksia :smt060 Punnitsin äsken kukon jolla oli nyt painoa 5,7 kg ja tulee vuoden vasta huhtikuun 14 pv. Taitaa painaa aikuisena yli 6 kg. Tää rotu on kyllä aivan ihana kun ovat toisaalta niin rauhallisia mutta silti toimeliaita ja kesyjä. Taisin päätyä itseni kannalta oikeaan rotuun :smt038 Suosittelen muillekin tätä rotua :smt040
Haaveilija

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

En huomannut tässä keskustelussa puhetta näiden "talvenkestävyydestä", eli minkälaisissa tiloissa pidätte ja miten sopii Suomen talveen?
Meillä olisi joutavaa tilaa hevostallissa tai sitten pitäisi rakentaa kanoille oma rakennus. Kanoja minulla ei ole koskaan ollut, lapsuudessani oli kalkkunoita ja ankkoja, mutta ne syötiin kyllä ennen kovempia pakkasia...
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Meillä on seitsemän karsinan hevostalli ja tällä hetkellä 4 hevosta ja yhdessä karsinassa minulla on neljä orpington kanaa ja kukko. Hyvin ovat tarenneet ja lämmöt ovat olleet alimmillaan +10 tänätalvena ja eivät mielestäni ole olleet vielä edes "pörhöllään" lämmön takia. Minulla saavat päivät olla irrallaan tallissa kun hevot ovat pihalla ja hyvin tarkenevat. :smt001
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minusta kanala ei ole viileä jos sen alin lämpötila on +10 astetta, Suomessahan voi ulkona kesällä olla 10 astetta.
Mutta orpington sietää hyvin viileää talvella ja on lisäksi hyvä talvimunija. Tällä hetkellä meillä kanalassa 4 astetta ja tipuja kuoriutumassa kanan alla, orppeja ovat :smt045
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Haaveilija

Hyvä tietää! Meidän talli on kyllä kylmempi kuin + 10 astetta... Onko sinulla lisälämmitystä tallissa? Meillä ei kolmen hevosen lämpö riitä, mutta on varmaan sitten aika "hyvä tuuletus". Ei nuo hevoset kyllä palele, shettis toissa talvena hikosi tallissa ollessaan (ei sitten pidetty pitkään tallissa...).
vardenji

Mulla kävi kanalan sisälämpö ennen pehkun syttymistä -9 asteessa. Ite pelästyin kanojen terveydestä, mutta edes kukkojen harjojen kärjet ei paleltunu ja ei noi näyttänee olevan millänsäkään :shock: Nyt koitan lämpöpuhaltimella pitää lämmön edes hiukan nollan yläpuolella, mutta -4 asteessa ei näytä edes kylmäävän :oops: Harmittaa kun on niin kylmä, enemmän mua kun kanoja!
Nyt kun pehku palaa niin ainakin alusta on lämmin!
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

mun mustalla orppikukolla on kirkkaan punasia sulan kärkiä selässä. Mites se on mahdollista? Voikohan siellä olla puff-väriä perimässä, vai mistä se ne punaset sinne keksii?
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

mik kirjoitti:mun mustalla orppikukolla on kirkkaan punasia sulan kärkiä selässä. Mites se on mahdollista? Voikohan siellä olla puff-väriä perimässä, vai mistä se ne punaset sinne keksii?
Mahtaako Suomessa olla yhtään mustaa, vihreällä kiillolla olevaa orpington-kukkoa, jolla ei olisi yhtään ainoata ruskeanpunaista sulkaa niskassa, satulassa tai muualla??
Haaveilija

Vardenji: hyvä tietää! Näillä pakkasilla (-30C) talli kylmettyy äkkiä, jos hevoset ovat ulkona... Meillä kyllä talitintit istuivat keväällä hevosten takapuolilla, mutta kanat taitaisivat olla hiukkasen liikaa hevosillekin :smt005
vardenji

Jos se orppikukko on mik niistä multa tulleista munista niin sit Risto on kultasine niskoineen ollu polkemassa :oops: Siinä kukossahan oli se riski. Laku olis viherävän musta ilman niit kummia niskasulkia, mut se on kakkoskukon asemassa eikä Risto anna sen ainakaan talvella polkee. Vastahan se polkemisikäseks kasvokin alkutalvesta :smt002
Saken munia koneessa, toivon et olis Laku salaa homman hoitanu, mut haluisin silti Ristollekin mieliisti jälkikasvua. Kanoja sais tulla muutama lisää. Lisään munia koneeseen sunnuntaina.
siiri

Viesti Kirjoittaja siiri »

Meillä kuoriutui maanantaina 4 orpingtonin tipua :smt041
Vielä en osaa sanoa ovat kaikki mustia vai olisko joku sininen...
toivottavasti ei kuiteskaan 4 kukkoa :smt005
vardenji

Ei niistä näe ennen ekoja sulkia, mut sit ero on selvä :smt002 Mulla tuli viime kesänä kaks tipua, musta kukko ja sininen kana. Molemmat oli kuoriutuessa pingviinejä :smt001 Ja näillä se sulkiintumisnopeus pätee sukupuolitunnistuksessa.
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

vardenji kirjoitti:Ei niistä näe ennen ekoja sulkia, mut sit ero on selvä :smt002 Mulla tuli viime kesänä kaks tipua, musta kukko ja sininen kana. Molemmat oli kuoriutuessa pingviinejä :smt001 Ja näillä se sulkiintumisnopeus pätee sukupuolitunnistuksessa.
Öö...eli miten mä erotan ekojen sulkien jälkeen sukupuolet? Mulla on kaksi (ilm.) orppitipua...nappaan vaikka kuvat myöhemmin. Molemmat enemmän ja vähemmän pingviinejä varustettuina TOOSI paksuilla jaloilla ja lyhyillä siivillä :smt002 . (Nämä siis yllärimunista haudottuja, siksi vähän hakusessa nuo rotumääritykset... Sekotuksia eivät ole, mutta pitää arpia faven, brahman ja orpin välillä :smt005 )
vardenji

Favorellella tais jo tipuna olla tosi pullee untuva leuan alla 'partana', orppi ei nyt pikkutipuna musta eroo paljonkaan muista tipuista, aikuisena sen muotoo vaan mun mielestä kuvaa oikein hyvin sana pufffff :smt005 Kanatipulla kasvaa sulat nopeemmin kun kukkotipulla. Kun kukolla alkaa vasta ekat pyrstösulat kasvaa, pitäis kanalla olla jo hyvä pyrstö ja sulan alkuja selässäkin. Tunnistuskuvia tais olla täällä jossain, olisko ollu joku sllanen topiikki kun 'sukupuolen tunnistusta' :smt017 Smarilla ja Hiltalla oli siellä erittäin selkeet kuvat joissa kana ja kukko rinnakkain.

Muoks. Eiks brahmalla oo sulkajalat?
Vastaa Viestiin