Ankoista kysyttävää
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Ankoista kysyttävää
Ankkoja olen tänään menossa hakemaan ja nyt askarruttaakin että kuinkas erotan ankkojen sukupuolet?
Luin jostakin, että jos ankan hankkii ns. "kaveriksi", siis ihan vaan lemmikiksi, kannattaa ottaa vain yksi, on silloin sosiaalisempi ihmiselle, niinkuin esmes. Kanit, eli tykkää olla laumassa, mutta jos ei ole lajitoveria, niin kiintyvät omistajaansa paremmin. Mutta kun sitten kun sanotaan, että täytyy olla kaveri, menee pää pyörälle, kun ei tiedä mikä nyt on oikein ja mikä väärin.. Ankan kanssa siis tietenkin seurusteltaisiin päivittäin ja sillä olisi myös kanat seurana, mutta joku ankka-asioissa kokenut kanssamunailija voisi nyt suoraan sanoa miten asiat on.
Ja jos täytyy kaveri olla, niin nou propleem, sellainen järkätään.
Hitto kun on niin ristiriitaista tietoa joka asiassa.. HUH!

Hitto kun on niin ristiriitaista tietoa joka asiassa.. HUH!

No mitä minulla ankkoja on ollut välillä on ollut yksi välillä parikymmentä niin kyllä ne oppivat toimeen yksikseenkin tulemaan mutta useinmiten kiintyvät johonkin toisiin lintuihin. Jos haluat ankkoja jotka seuraavat pihalla perässä ja ovat kesyjä niin ehdottaisin kahta urosta. Minulla oli joskus vain kaksi urosta ja siinä oli kesyimmät ankat mitä minulla on ollut 

Eli periaatteessa pärjää yksinkin, mutta kaveri olis kiva..
Mutta kun haluaisin kasvattaa poikasesta asti, ja naperoitten sukupuolta on kai aika vaikea erottaa? Mutta jos on niin sanottu "käsi" poikanen, niin luulis että ei oo väliä kumpaa sukupuolta on, kun on pienestä asti käsitelty ja kasvatettu.
Nyt se on kiikiunkaakun, 1 vai 2.. Yhdessä on vähemmän sotkua ja enemmän seuraa ihmiselle, mutta kaksi pitäisi tarpeentullessa seuraa toisilleen.. Harkintaa, harkintaa.

Nyt se on kiikiunkaakun, 1 vai 2.. Yhdessä on vähemmän sotkua ja enemmän seuraa ihmiselle, mutta kaksi pitäisi tarpeentullessa seuraa toisilleen.. Harkintaa, harkintaa.

No meillä ankkoja tuli otettua sitten 2 kpl 5v ikäisiä, yksi 3kk ikäinen ja 2kpl 3vkon ikäisiä.. Näistä on yksi kukko ja 2 kanaa ja pikkuisista en tiedä kumpaa sukupuolta ovat.
Nyt mietin että kävelevätköhän perässäni tuonne lammelle vai lähtevätkö omille teilleen..
Huomenna ajattelin kokeilla kuin käy. Vinkit olisivat tervetulleita, ettei vaan käy mitään kamalaa. Kävin jo lammen reunat raivaamassa jotta näköyhteys olisi taattu. Lammelle on matkaa n.100m

Huomenna ajattelin kokeilla kuin käy. Vinkit olisivat tervetulleita, ettei vaan käy mitään kamalaa. Kävin jo lammen reunat raivaamassa jotta näköyhteys olisi taattu. Lammelle on matkaa n.100m
Yksinäinenhän se ihan pentuna on jos ei ole kaveria joka nukkuu vieressä. Minulla oli joskus yksinäisen ankan pojan seurana muutama kananpoikanen silloin se ei vinkunut yötä päivää. Mutta ota kaksi niin eipä tarvii murehtia onko yksinäinen saman lailla ne suurin piirtein kesyyntyy on sitten yksi tai kaksi.
-Kyyhkyllä- olisi voinut olla hyvä ankkojen kaverina hanhi se kyllä osaa pitää huolen porukasta vaikka olisivat yön lammella ja toisi kyllä porukan takaisin pihaan kun jyviä tekee mieli
Ankat keskenään osaa olla vähän hönttejä 
-Kyyhkyllä- olisi voinut olla hyvä ankkojen kaverina hanhi se kyllä osaa pitää huolen porukasta vaikka olisivat yön lammella ja toisi kyllä porukan takaisin pihaan kun jyviä tekee mieli

Ainiin, puolisen vuotta sitten tuli yleltä ohjelma, jossa oli ankkafarmari ja parisen sataa ankkaa!
Sinne oli tullut yksi kitukasvuinen poikanen, joka jäi ikuisesti muita pienempikokoiseksi. Muut ankat nokkivat ja syrjivät sitä, mutta farmari ei tohtinut pikkuista lopettaa, vaan otti sen sisälle taloon lemmikiksi. Poikasajan jälkeen ei ankanpoika ollut koskaan nähnyt muita ankkoja, se oli superkiintynyt omistajaansa, paremmin kuin uskollinen koira, ja osasi vaikka mitä temppuja, ja farmari otti sen aina viikonloppuisin mukaansa järvelle uimaan, ja kun mies ui, ankka ui perässä. Äijä otti myös ankan mukaansa suihkuun!
Mies kertoi, että hän oli kasvattanut kymmeniä ankkoja, ja kaikkien luonne muuttui "villiksi" heti kun ne pääsivät isoon parveen. Miehellä oli myös ollut ennen "lemmikkinä" ihan normaali kokoinen ankka, yksin, ja luonteeltaa samanlainen kuin se kääpiökin. Eli kyse ei ollut siitä, että miniankka olisi pienen kokonsa takia olut jotenkin "päästään sekaisin". Eli varmaan jos hakee ankasta ihan lemmikkiä, ystävää tai ns. "Koirankorviketta" niin kannattaa ottaa varmaankin vain yksi, mutta silloin sille täytyy uhrata paljon aikaa ja ottaa se jo pienenä, ja pitää sitä vaikka tipujen kanssa, jotta tottuu elämään yksin.
Ankkailija haluaisi niin jonkun koirankorvikkeen, muuten ottaisin varmaan koiran, mutta kammoan niitä, mutta joku yhtä seurallinen ja ihmiseen kiintyvä, vaikka tuollainen yksittäinen ankka olisi varmaan oiva kaveri, jonka kanssa voisi polskia piha-altaassa tai tanssia sadettimen alla!

Mietin kyllä tuota lajitoveri asiaa vielä, tarkkaan.
(Eli mun tapauksessa se tarkoittaa kansioittain värikoodattuja muistiinpanoja ja tarkat koordinaatit! Neuroottinennn..!
)

Ankkailija haluaisi niin jonkun koirankorvikkeen, muuten ottaisin varmaan koiran, mutta kammoan niitä, mutta joku yhtä seurallinen ja ihmiseen kiintyvä, vaikka tuollainen yksittäinen ankka olisi varmaan oiva kaveri, jonka kanssa voisi polskia piha-altaassa tai tanssia sadettimen alla!

Mietin kyllä tuota lajitoveri asiaa vielä, tarkkaan.

Viimeksi muokannut ankkailija, 24 Kesä 2009, 23:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kannattaa ottaa kaksi ankkaa, sillä kyllä sen yhden elämä varmasti aika ykstoikkosta on ilman lajitoveria. Eihän sitä ankkaa kuitenkaan voi sisällä pitää ja jatkuvasti sen kanssa olla. Mulla ainakin olis huono omatunto aina kun tietäisin että ankka siellä kaipailee seuraa. Mun mielestä on kaikista ikävintä jos eläin liikaa joutuu leimautumaan ihmiseen ja kaipaa sitten jatkuvasti ihmisen seuraa, pitäisi kuitenkin ensisijaisesti ajatella sen eläimen elämisen tasoa eikä vaan sitä että on kivaa kun se on niin kesy ja ihmiseen leimautunut.
En myynyt sellaiseen paikkaan karitsaakaan, mihin olisivat halunneet vaan yhden kun "se on sitten niin kivaa kun se kulkee perässä joka paikkaan ja on niin kiintynyt ihmiseen." Joo ihmisistä se voi olla ihan kivaa mutta entäs sen karitsan mielestä? Entä ne ajat kun se yksin odottelee että joku tulis pitämään sille seuraa? Se eläin kuitenkin elää sen 24h joka vuorokausi, se on pieni aika se minkä ihminen ehtii sille seuraa pitämään ellei ole kyse sisällä talossa olevasta eläimestä.
En myynyt sellaiseen paikkaan karitsaakaan, mihin olisivat halunneet vaan yhden kun "se on sitten niin kivaa kun se kulkee perässä joka paikkaan ja on niin kiintynyt ihmiseen." Joo ihmisistä se voi olla ihan kivaa mutta entäs sen karitsan mielestä? Entä ne ajat kun se yksin odottelee että joku tulis pitämään sille seuraa? Se eläin kuitenkin elää sen 24h joka vuorokausi, se on pieni aika se minkä ihminen ehtii sille seuraa pitämään ellei ole kyse sisällä talossa olevasta eläimestä.
Totta. Pitää nyt haalia kunnon tiedot. Mutta toisaalta moni pitää vai yhtä kania, joka on ihan onnellinen, joten miksei ankkaa.. Mutta mietitään.Ushva kirjoitti:Kannattaa ottaa kaksi ankkaa, sillä kyllä sen yhden elämä varmasti aika ykstoikkosta on ilman lajitoveria. Eihän sitä ankkaa kuitenkaan voi sisällä pitää ja jatkuvasti sen kanssa olla. Mulla ainakin olis huono omatunto aina kun tietäisin että ankka siellä kaipailee seuraa. Mun mielestä on kaikista ikävintä jos eläin liikaa joutuu leimautumaan ihmiseen ja kaipaa sitten jatkuvasti ihmisen seuraa, pitäisi kuitenkin ensisijaisesti ajatella sen eläimen elämisen tasoa eikä vaan sitä että on kivaa kun se on niin kesy ja ihmiseen leimautunut.
Kuinka onnellinen se yksi kani ihan oikeasti on jos se on esim. jossain ulkorakennuksessa ja käydään vain välillä sitä ruokkimassa ja sen kanssa seurustelemassa? Sisällä olevat kanit sitten asia erikseen, mutta ei mun mielestä yksinäinen kani jossain tallinnurkassa häkissään ole kovin kiva näky sekään.
Kyllä kanikin on sosiaalinen eläin joka kaipaa seuraa!

Mun mielestä on tosi epäreilua ankkaa kohtaan ottaa vain yksi ilman lajitoveria. Samoin ajattelen monista muistakin eläimistä jotka normaalisti elää sosiaalista laumaelämää. Ei saa olla ihminen liian itsekäs! Itse nautin eniten kun saan seurata eläinten keskinäistä yhteiselämää, se on paljon mielenkiintoisempaa, kuin se että joku hirveän yksinäinen seuraisi mua joka askeleella ja olisi surkea kun olen pois.
On, tottakai, mutta itse vietän aikaa niin paljon ulkona/kanala-kanilassa, että sisäkani jäisi paljon vähemmälle huomiolle kuin ulkona olevat. Ulkona oleva ankkakin saisi paljon enemmän minulta seuraa kuin sisällä asuva, sillä 80% vietän ajastani ulkona, esim. Puutarhatöissä, missä ankkakin saisi olla mukana napsimassa herkkumatoja -ja etanoita. Eli ulkona olevat kanin saavat minulta paljon seuraa, yksittäisissä häkeissä olevat poikakanitkin, sillä ulkona olen eniten, satoi, paistoi, oli helle, tai talvi. Yleisestihän se kyllä on että sisäkanit saavat paremmin seuraa, mutta minun tapauksessa "tallinnurkassa" olevassa häkissä oleva kani tai ankka ei ole yksinäinen, päinvastoin.Ushva kirjoitti:Kuinka onnellinen se yksi kani ihan oikeasti on jos se on esim. jossain ulkorakennuksessa ja käydään vain välillä sitä ruokkimassa ja sen kanssa seurustelemassa? Sisällä olevat kanit sitten asia erikseen, mutta ei mun mielestä yksinäinen kani jossain tallinnurkassa häkissään ole kovin kiva näky sekään.![]()

ankkailija on puhunut, jälleen kerran.

On hyvä että otat selvää. Tuossa ihmisen seuran määrässä yksinäiselle eläimelle pitää ottaa huomioon myös se että ihminen nukkuu osan vuorokaudesta, syö ja käy koulussa, töissä, asiolla jne. Eli jos seurustelee eläimen kanssa vaikka jopa 4 tuntia päivässä, on eläin silti yksin 20 tuntia. Eli silloin laumaeläin viettää erittäin yksinäistä elämää. Tuo että yksinäinen eläin kiintyisi enemmän ihmiseen, on mun mielestä juuri sitä ikävää ihmisen itsekkyyttä, valitettavasti vieläpä yleistä. Tuskin meistä ihmisistäkään kovin moni haluaisi elää vuosia näkemättä yhtään lajikumppania vaikka olisi kuinka kiintynyt toisen lajisiin. Kanin häkkikin on usein vastaavaa kokoa kuin ihmisillä vessa, viihtyisittekö vessassa vuosia vaikka joku toisenlajinen kävisikin moikkaamassa ja ruokkimassa?
Ja sori kärjistys, mua vaan oikeesti harmittaa kun meiltäkin usein koitetaan hankkia eläintä elämään yksin ja oon siihen niin kyllästynyt, että en aiheesta saa kovin kauniisti sanottua. Selvyydeksi varmaan vielä mainittava, että tarkoitus ei ole suututtaa eikä tässä ole mitään henkilökohtaista kenellekkään.
Ja sori kärjistys, mua vaan oikeesti harmittaa kun meiltäkin usein koitetaan hankkia eläintä elämään yksin ja oon siihen niin kyllästynyt, että en aiheesta saa kovin kauniisti sanottua. Selvyydeksi varmaan vielä mainittava, että tarkoitus ei ole suututtaa eikä tässä ole mitään henkilökohtaista kenellekkään.
pronssari- ei sulla olis sitten tiedossa yksinäistä hanhea meille ankkoja paimentamaan?
Taitaisi meidän isäntä saada slaagin kun sille sanoisin hanhesta..
...nokun nokun..se hakee ankat sisälle 

Taitaisi meidän isäntä saada slaagin kun sille sanoisin hanhesta..

No ei ole oikein tiedossa hanhia kun taitaa olla monelta mennyt haudonnat pieleen muutamana vuona kun on tuo keväinen sisällä pito pakko hanhilta menee näet muninta rytmi sekaisin jos ovat liian kauan sisällä ja tämän takia kenellekkään ei tullut poikasia oikein kunnolla