Outo puhelu
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Suvianne
Minä tuon vuohi tarinan oikeastaan kerroin siksi, että sehän oli oikeasti kuollut, mutta säikäytti meidät kaikki. Eli seuraava joka moiseen joutuu tietää vähän.
Juuri niinkuin Jampan tarinassa nauta joka vain hengittää!! Ja siinä tarinassa on oikein Ell kertonu, että ne vain ei tajua lopettaa.
Minusta se oli hyvä kuulla ja kerroinkin miehelle sen. Ehkä se vähän helpottaa miehen tunnontuskia ...
Ja se on ymmärrettävää jos just sitä tarkkaa kohtaa ei tiedä!! (jos ei itse tee tappoa)Minäkin suljin silmäni joka kerta kun pyssy lähestyi päätä. joten juurikin sitä tarkaa kohtaa esim. vuohessa en voi sanoa. mutta silti sanon olleeni mukana teurastuksessa ja jotain siitä tietäväni.
Juuri niinkuin Jampan tarinassa nauta joka vain hengittää!! Ja siinä tarinassa on oikein Ell kertonu, että ne vain ei tajua lopettaa.
Minusta se oli hyvä kuulla ja kerroinkin miehelle sen. Ehkä se vähän helpottaa miehen tunnontuskia ...
Ja se on ymmärrettävää jos just sitä tarkkaa kohtaa ei tiedä!! (jos ei itse tee tappoa)Minäkin suljin silmäni joka kerta kun pyssy lähestyi päätä. joten juurikin sitä tarkaa kohtaa esim. vuohessa en voi sanoa. mutta silti sanon olleeni mukana teurastuksessa ja jotain siitä tietäväni.
-
Ushva
-
Ushva
Muusa tähän tosi hyvin jo kommentoikin, mutta mun tekee nyt mieli vähän asiaan liittyen jatkaa. Tosin ensin ajattelin että en ala tässä saivartelemaan kun en edes käsittänyt tuota Pigeonin kysymystä ylempänä liittyen tuohon aiempaan tekstiini.Eiköhän Suomesta löydy ammattilaisia, jotka neuvovat/lopettavat, jos on tarvis
Anteeksi nyt, mutta tuo että ajatellaan että joka hommaa tekemään löytyy ammattilainen ostopalveluna, on aika kaupunkilainen näkemys. Täällä meillä päin on esimerkiksi aika tuuria saada edes eläinlääkäriä hoitamaan kiireellistä sairastapausta. Huonolla tuurilla joko odotat että eläin kuolee käsiin tai lopetat sen kärsimykset itse. Monesti on ollut tilanne että olen pyytänyt eläinlääkäriä lopettamaan lehmää, mutta hän ei ole päässyt tulemaan koska jonossa on monta muuta tapausta, sellaisia missä eläin on vielä pelastettavissa. Jos olen itse ollut sitä mieltä että lehmä kärsii kohtuuttomasti enkä halua sitä jättää kuolemaan itsekseen, olen pyytänyt sellaisen ihmisen lopettamaan sen joka osaa homman. Niitä vain ei löydy keltaisilta sivuilta nimikkeen "ammattilopettaja" alta, vaan se on yleensä ihminen joka harrastaa metsästystä, tai on opetellut homman siksi että teurastaa omia elukoitaan. Ihan samalla tavalla täällä muniksessa kirjoittava pienkanalanpitäjä voi opetella lopettamaan kukkonsa ihan itse ja täällä jos missä on kätevää vertailla kokemuksia aiheesta. Ymmärrän että jotain saattaa teurastusjutut ahdistaa, mutta niin kuin joku sanoikin että ei silloin ole pakko lukea.
Pitäisiköhän näihin laittaa joku varoitusmerkki aina jos aikoo kirjoittaa asioita mikä saattaa järkyttää herkempiä.
Minusta tuossa jo moni kirjoitti hyvin siitä että tottakai pitää vähän aina miettiä mistä kannattaa kirjoittaa ja mistä ei, mutta tämä teurastus/lopetus kuuluu niin väistämättä eläintenpitoon, että olisi mielestäni hullua jos siitä ei saisi lainkaan keskustella täällä.
Kun on nähnyt kaikenlaista eläimen lopettamista, niin ymmärtää jo sen tosiasian että siinä on aina riski että kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan. Siksi on hyvä keskustella eri tavoista ja jakaa kokemuksia, että ei tarvitse jokaisen kantapään kautta opetella. Olen itse nähnyt yhden epäonnistuneen hevosen lopetuksen (eläinlääkärin tekemänä!) ja tosiaankin on tullut huomattua että siihen hommaan saattaa hyvinkin ilmestyä yllätysmomentti mikä kääntääkin koko homman menemään täysin pieleen. Ei se "ammattimaisuus" aina niin autuaaksi tee, ettei mikään voisi epäonnistua, eikä se että olet harrastelija tarkoita sitä että et voisi eläintä lopettaa. Pitää vain hankkia tietoa ja kokemusta asiasta.
Ihan varmasti meidän eläinlääkäri on niin kiireinen että ei tule kovin lyhyellä varoitusajalla lopettamaan yhtä kanaa/kukkoa/possua/sikaa/lehmää/undulaattia. Se sitten tehdään itse ja täällä meillä päin siinä ei ole mitään ihmeellistä.
Tulipa pitkä purkaus, mutta joskus ärsyttää kun ihmiset kuvittelevat että kun itse asuvat siellä päin Suomea missä avun saat heti puhelinluetteloa selaamalla, niin tilanne on sama kaikilla. Voin kertoa että meillä ei ainakaan ole niin. Vähän hankalaa lähteä raahaamaan halvaantunutta, kivuissaan olevaa lehmää 100 kilometriä lähimmälle pieneläinklinikalle, että ammattilainen sen voisi lopettaa. Ja olisiko se nyt sitten lehmänlopetuksen ammattilainen?
-
mirri
-
Ushva
Samoin!Mullakin on monesti ne Eläil. käynnit tapahtuneet puhelimessa, kun se on menossa, ja antaa neuvoja ynm ajaessaan.
Oon myös joutunut piikittämään sellaisia lääkkeitä joita ei sais eläinlääkäri edes luovuttaa asiakkaalle. Mutta kun vaihtoehdot on että hoida itse tai jää ilman hoitoa niin onhan se ymmärrettävää että valitaan noista se ensimmäinen vaihtoehto.
-
Muusa
Etkö katsonut p:stä niinkuin palkkamurhaaja?Ushva kirjoitti:olen pyytänyt sellaisen ihmisen lopettamaan sen joka osaa homman. Niitä vain ei löydy keltaisilta sivuilta nimikkeen "ammattilopettaja" alta
(sori oli ihan pakko
Mutta Ushvan kommentti on kyllä tosi hyvä. Ja jos se onkin kaupunkilainen ajattelumalli ettei mitään voi (osata) tehdä jos ei ole justiin sen alan ammattilainen, vaan pitää tilata se ammattilainen hommaa hoitamaan niin en tiedä mikä luonnosta vieraantuneen käsitys on se että erityisesti eläinten lopettamiseen pitää olla ammattilainen koska muuten on kyseessä eläinrääkkäys. Justiin tuolla hevostalli.netissä mitä moni täältäkin kai seuraa, oli pitkä keskustelu kissaongelman poistamisesta kun eräs päätti vihdoin hoitaa pois anoppilassaan keskenään lisääntyvän nälkiintyneen ja sukurutsasta vammaisen villikissakannan. Suunnitelmana loukuttaa ja ampua loukkuun, mutta kun monen mielestä niitä ties miten vanhoja kissoja olisi pitänyt viedä löytöeläinkotiin lemmikeiksi kesytettäväksi (ihan kuin niitä terveitä valmiiksi kesyjä löytökissoja ei jouduttaisi säännöllisesti pistämään pois päiviltä kun ottajia ei riitä) ja toisten mielestä ne kissat olisi pitänyt loukusta siirtää kuljetuslaatikkoon ja kuljettaa eläinlääkäriasemalle lopetettavaksi (viis siitä että villikissojen käsittely on aika mahdotonta ja että se kuljetus on äärimmäisen stressaavaa).
Ja kun oikeasti ne ammattilaisetkaan eivät aina osaa ainakaan ammattinsa vaatimalla tavalla, justiin hevosten piikkilopetuksista olen kuullut monta juttua miten on eläinlääkäri joutunut kesken lopetuksen poistumaan hakemaan lisää lääkettä kun varatut määrät eivät olekaan riittäneet kun ei se juupelin koni suostukaan kuolemaan vaan korisee henkitoreissaan, ja onpa jopa sattunut henkiinheräämisiä kun elintoiminnot lääkkeistä vaan hidastuvat ja kuolleeksi todettu hevonen sitten myöhemmin tokeneekin. Kauheita juttuja, mutta silti lääkkeillä lopetus on suosittua kun pulttipyssylläkin ampuminen on niin "julmaa"!
Teurastamolopetuksista en edes halua tietää paljoa mutta ainakin jossain vaiheessahan siipikarjalinjastolla joku vääntelehtivä onnistui välttämään tainnutuksen ja jatkoi täysin tajuissaan linjastoa eteenpäin.
-
kanamummo
Samaa mieltä. Eikä niitä kaikkia kukkopoikiakaan pysty pitää hengissä, menee kanojen rääkkäämiseksi jos niitä koko ajan poljetaan. Lopettaa joutuu aina joitakin.
Kuten täällä on aikasemmin todettu, mun mielestä kanalle (ja kaikille muillekin kotieläimille)lempeämpää on kuolla kotona tutun hoitajan kädestä tai läsnä ollessa kuin jos lähettäs rahtaamaan jonnekin kauas vieraaseen paikkaan elukkalääkärille.
Ainut kerta kun muistan itkeneeni kun meiän mummopolle piti lopettaa ja pakotin itteni olemaan eläinlääkärin kaverina että heppa olis rauhassa ja lähtis helposti.
Pitäs aatella eläinten lähtökohdista eikä ihmisten.
Kuten täällä on aikasemmin todettu, mun mielestä kanalle (ja kaikille muillekin kotieläimille)lempeämpää on kuolla kotona tutun hoitajan kädestä tai läsnä ollessa kuin jos lähettäs rahtaamaan jonnekin kauas vieraaseen paikkaan elukkalääkärille.
Ainut kerta kun muistan itkeneeni kun meiän mummopolle piti lopettaa ja pakotin itteni olemaan eläinlääkärin kaverina että heppa olis rauhassa ja lähtis helposti.
Pitäs aatella eläinten lähtökohdista eikä ihmisten.
-
Suvianne
-
Ushva
Voi hitsi, sielläkö se oliski ollu!Etkö katsonut p:stä niinkuin palkkamurhaaja?
Tätä oon minäki monesti ihmetellyt. Se on varmaan sitä että kun ei siihen ole tottunut niin koko eläimen lopettamisesta ollaan tehty niin hirvittävä ja ihmeellinen asia omassa mielessä. Luonnosta vieraantumista nimenomaan. Me taas jotka ollaan siihen totuttu niin nähdään se vain elämään kuuluvana asiana, niin kuin syntyminenkin. Ehkä jollekin on jopa yllätys se että ei esim. poikivalle lehmälle soitetakaan kätilöä avustamaan, vaan kyllä siinä on ihan itse tartuttava toimeen jos näyttää että apua tarvitaan.en tiedä mikä luonnosta vieraantuneen käsitys on se että erityisesti eläinten lopettamiseen pitää olla ammattilainen koska muuten on kyseessä eläinrääkkäys.
-
jamppa
Mulle on monen monta kertaa soitettu ja pyydetty lopettamaan vasikka/hiehoa/lehmää vaikka on eläinlääkärikin paikalla. Pulttipyssy on kuulemma tehokkaampi ku mitä lääkkeet! Ja tietysti halvempi vaihtoehto....
Mun mielestä on mielenkiintoista ja opettavaista seurata näitä tälläsiä keskusteluja. Tuleepahan "kokemusta" taas lisää ja tietää mitä kaikkea voi sattua!
Mun mielestä on mielenkiintoista ja opettavaista seurata näitä tälläsiä keskusteluja. Tuleepahan "kokemusta" taas lisää ja tietää mitä kaikkea voi sattua!
-
Klara
Eähkuutamofoxi kirjoitti:Elä hyvä ihminen tee mitään harkitsematonta, ettei saada lukea ikäviä uutisia iltapäivälehdistä...Klara kirjoitti:Sen takia tohdin alkaa miettiä sitä pulttista itellekkin ja parempi sekin kuitenkin että alkaisin sillä kirveellä hosua.![]()
Klara kirjoitti:Mä jännäsin ihan hirveesti sitä että toimiiko se pulttipyssy ja
olin helpotuksesta melki lötkönä kun pojat niin iisisti kellistyi.![]()
![]()
![]()
Anteeksi... perjantai...![]()
Mutta aika järeet aseet Klaralla poikien kellistämiseen
![]()
Juu emmie mitään harkitsematonta
No hittolainen, kato varasuunnitelman varasuunnitelman varasuunnitelmat valmiiksimuusa kirjoitti:klara kirjoitti: Sen takia tohdin alkaa miettiä sitä pulttista itellekkin ja parempi sekin kuitenkin että alkaisin sillä kirveellä hosua. Jollei kirves ja pulttis toimi niin sitte ei ole paljo vaihtoehtoja kuin ampua niskan kautta. Se vaan että jollei omista asetta niin...
...paras kun nikkaroit samantien giljotiinin
No joo, ehkä meille edelleen jatkossa tulee kotiin joku joka osaa ton homman A:sta Ö:hön. En ihan mein omiin taitoihin vielä luota
-
jAtisKa5
Oon jampan kanssa kyllä samaa mieltä. Aihe ei välttämättä ole mitenkään mieltä ylentävä, mutta opettavainen se on! Noita elukoiden lopetuksia kun on tullut eteen ja tulee varmasti vastakin, niin ei tarvitse säikähtää jos kaikki ei menekään käsikirjoituksen mukaan: täältä on voinut jonkun toisen kokemuksen jo lukea ja sikäli hieman varautua myös niihin epäonnistuneisiin tapauksiin.
Toisekseen: tapoja ottaa esim kukkopojasta henki on vaikka kuinka monta ja näitä lukiessa on voinut itselle tehdä selväksi sen, että mikä on se omasta mielestä paras ja elukalle (sekä itselle
) vähiten kärsimystä aiheuttava. Meillä se olen minä joka hoidan nuo kukot patavalmiiksi ihan siitä syystä, että olen niiden pääasiallinen hoitaja eli ne ovat seurassani rauhallisia ja toisaalta siten itse tiedän, mitä sille elukalle on tehty. Ei sillä ettenkö mieheeni luottaisi
, mutta itse paikalla olleena ei jää mitään kalvavia epäilyksiä.
Toisekseen: tapoja ottaa esim kukkopojasta henki on vaikka kuinka monta ja näitä lukiessa on voinut itselle tehdä selväksi sen, että mikä on se omasta mielestä paras ja elukalle (sekä itselle
-
pyrstö
Pakko kysyä nyt kun on mahdollisuus, vaikka hieman aihe hirvittääkin...
Onko jamppa noilla nykyään eroja kun sanoit pulttipyssy ja toisaalla puhutaan tainnutuspyssystä? Mun käsitys olisi että pulttipyssy on lopetusväline ja tainutuspyssy on se joka eläinsuojelusäädöksissä vaatii sen välittömän verenlaskun? Lightversio? Eli eläin taintuu, mutta voi vielä virkota.
Eläinlääkärithän ennenmuinoin ovat lopettaneet pulttipyssyillä elikoita ja jos ei mene lihoiksi niin verenlaskua ei tehdä?
Ajattelin tässä lähinnä hätätilannetta esim hevosen kohdalla, kun lainsäädäntö sanoo että verenlasku pitää tehdä ja pihamaalle/karsinaan ei välttis niitä veriä halua kun ei mene pakastimeen.. Varmaan
hankalampi suorittaa se lopetus hirvikiväärillä kun sillä lopettavalla pulttipistoolilla.
Saikohan tästä mitään tolkkua mitä ajoin takaa?
Onko jamppa noilla nykyään eroja kun sanoit pulttipyssy ja toisaalla puhutaan tainnutuspyssystä? Mun käsitys olisi että pulttipyssy on lopetusväline ja tainutuspyssy on se joka eläinsuojelusäädöksissä vaatii sen välittömän verenlaskun? Lightversio? Eli eläin taintuu, mutta voi vielä virkota.
Eläinlääkärithän ennenmuinoin ovat lopettaneet pulttipyssyillä elikoita ja jos ei mene lihoiksi niin verenlaskua ei tehdä?
Ajattelin tässä lähinnä hätätilannetta esim hevosen kohdalla, kun lainsäädäntö sanoo että verenlasku pitää tehdä ja pihamaalle/karsinaan ei välttis niitä veriä halua kun ei mene pakastimeen.. Varmaan
hankalampi suorittaa se lopetus hirvikiväärillä kun sillä lopettavalla pulttipistoolilla.
Saikohan tästä mitään tolkkua mitä ajoin takaa?