Munassa eloa.
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Minulla kävi viimeksi sama homma että ekat kuoriutu kahta päivää aikasemmin. ja sillon jo Mimmin kanssa mietittiin lämpötilan vaihtelua.
Ja nyt kun luin tätä niin muistelen, että minulla on aina onnistunut parhaiten, kun on ollut noin 10 munaa koneessa.
Kaikki ovat kuoriutuneet muutamassa tunnissa ja reippaana. ja ne on ollu siinä koneen keskellä aina ne 10 kpl.
Nyt tein uuden päätöksen: En haudota enää muuta kuin noin 10 munaa kerralla. Silloin tulee näköjään vähiten vaihtelua ja paras prosentti.
Ne viivästyneet eivät kuoriudu kunnolla.
Ja nyt kun luin tätä niin muistelen, että minulla on aina onnistunut parhaiten, kun on ollut noin 10 munaa koneessa.
Kaikki ovat kuoriutuneet muutamassa tunnissa ja reippaana. ja ne on ollu siinä koneen keskellä aina ne 10 kpl.
Nyt tein uuden päätöksen: En haudota enää muuta kuin noin 10 munaa kerralla. Silloin tulee näköjään vähiten vaihtelua ja paras prosentti.
Ne viivästyneet eivät kuoriudu kunnolla.
No mulla kone lämpeää vastuksella ja roottori pyörittää ilmaa eli lämpötilan pitäis olla tasainen, mutta ihan varmuuden vuoksi aina muutaman päivän välein siirtelen munia niin että reunoilla olevat pääsevät keskelle ja taas toistepäin. Ja silti on kuoriutumisväli kolme-neljä vuorokautta
Ekat pari koneellista tuli kyllä alle parissa vuorokaudessa kaikki.
Mutta eihän tässä jampalla vielä mitään hätää
koita vaan jaksaa odottaa
Ja joo tarkoitin tietty että kuoriutumisen ajan 80% ja muuten 60%. Tuosta koska se kosteus nostetaan tuntuu olevan montaa koulukuntaa, mä olen koittanut pyrkiä tekemään niin että kun piippaavat niin nostan 70% ja kun ekassa on särö niin sitten 80%.
Ja mulla muuten kosteus laskee koneessa sitten kun suurin osa on kuoriutunut ja nostettu tipulaan, saa ripustella märkiä pyyhkeitä koneen ympäristöön että viimeisilläkin olis se 80% kosteus.

Mutta eihän tässä jampalla vielä mitään hätää

Ja joo tarkoitin tietty että kuoriutumisen ajan 80% ja muuten 60%. Tuosta koska se kosteus nostetaan tuntuu olevan montaa koulukuntaa, mä olen koittanut pyrkiä tekemään niin että kun piippaavat niin nostan 70% ja kun ekassa on särö niin sitten 80%.
Ja mulla muuten kosteus laskee koneessa sitten kun suurin osa on kuoriutunut ja nostettu tipulaan, saa ripustella märkiä pyyhkeitä koneen ympäristöön että viimeisilläkin olis se 80% kosteus.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Se, että tässä vaiheessa eli kuoriutumisajankohtana, läpivalaisussa näkyy pelkkää mustaa+ilmatila vaaleana, ei valitettavasti tarkoita välttämättä sitä, että sieltä on tulossa elävä tipu. Siellä voi olla täysin kehittynyt tipu, joka ei ole onnistunut aloittamaankaan kuoriutumista. (Muutamalle omalle munalle on käynyt nimittäin juuri näin. Kanan/kalkkunan alla…konettahan mulla ei edes ole.) Läpivalaisu ei enää tässä vaiheessa kerro koko totuutta…
Kanat voivat kyllä saada liikaa kalkkia, jos sitä syötetään pakolla. Eli lisätään semmoisessa olomuodossa semmoiseen rehuun, josta ne eivät voi itse valikoida, että syövätkö vaiko ei. Mutta “liikakalkitus” tuskin aiheuttaa liian kovia kuoria kuoriutumista ajatellen. Silloin järkkyy kalkin/fosforin tasapaino, joka on tärkeä hyvän kuoren muodostumiselle eli voisi tulla pikemminkin liian ohutkuorisia munia?
Mitenkäs jampan koneen tuuletus on hoidettu? Jos lämpö/kosteus/kääntely ovat ok, niin tuuletus olisi vielä yksi tekijä, joka voisi olla syynä huonoon kuoriutumiseen. Loppuvaiheessa tiput tarvitsevat paljon enemmän happea kuin alussa…voiko sitä tuuletusta lisätä avaamalla lisäreikiä haudonnan edistyessä?
Mutta toivottavasti sieltä vielä kuoriudutaan! Turhauttava homma, jos jää vai muutamaan tipuun kolmen viikon vahtaaminen
Kanat voivat kyllä saada liikaa kalkkia, jos sitä syötetään pakolla. Eli lisätään semmoisessa olomuodossa semmoiseen rehuun, josta ne eivät voi itse valikoida, että syövätkö vaiko ei. Mutta “liikakalkitus” tuskin aiheuttaa liian kovia kuoria kuoriutumista ajatellen. Silloin järkkyy kalkin/fosforin tasapaino, joka on tärkeä hyvän kuoren muodostumiselle eli voisi tulla pikemminkin liian ohutkuorisia munia?
Mitenkäs jampan koneen tuuletus on hoidettu? Jos lämpö/kosteus/kääntely ovat ok, niin tuuletus olisi vielä yksi tekijä, joka voisi olla syynä huonoon kuoriutumiseen. Loppuvaiheessa tiput tarvitsevat paljon enemmän happea kuin alussa…voiko sitä tuuletusta lisätä avaamalla lisäreikiä haudonnan edistyessä?
Mutta toivottavasti sieltä vielä kuoriudutaan! Turhauttava homma, jos jää vai muutamaan tipuun kolmen viikon vahtaaminen

No nyt meni Jampalta kärsivällisyys!
Korkkasin kaikki munat!
Kaikki maatiaiset oli täysin kehittyneitä!
Hampurilaisista oli 4 kehittynyttä ja loput mätiä!
Hybrideistä oli 3 kehittynyttä ja 3 mätää!
Fenikseistä oli joku puolet kehittyneitä!
Elikkäs tiput oli sitte kuollu täysin valmiina kaikki!!!!!
Ilmareikiä tossa vehkeessä on kyllä aikas paljon, en usko että hapen puutteeseen
Tai en tiiä mikä nyt taas oli vialla!
Ottaa niin pirusti päähän

Korkkasin kaikki munat!
Kaikki maatiaiset oli täysin kehittyneitä!
Hampurilaisista oli 4 kehittynyttä ja loput mätiä!
Hybrideistä oli 3 kehittynyttä ja 3 mätää!
Fenikseistä oli joku puolet kehittyneitä!
Elikkäs tiput oli sitte kuollu täysin valmiina kaikki!!!!!

Ilmareikiä tossa vehkeessä on kyllä aikas paljon, en usko että hapen puutteeseen

Tai en tiiä mikä nyt taas oli vialla!
Ottaa niin pirusti päähän

No voi ny
Voi harmi
Tsemppiä jamppa ja Gizzmo
Mimmonen se jamppa sun kone on? Entä jos koklaisit toista kosteusmittaria, mitä se sanoo?

Voi harmi

Tsemppiä jamppa ja Gizzmo

Joo jotakuinkin näinhän se tietty onkin, en ihan miettinyt loppuun asti.HiltaHelikopteri kirjoitti:“liikakalkitus” tuskin aiheuttaa liian kovia kuoria kuoriutumista ajatellen. Silloin järkkyy kalkin/fosforin tasapaino, joka on tärkeä hyvän kuoren muodostumiselle eli voisi tulla pikemminkin liian ohutkuorisia munia?
Mimmonen se jamppa sun kone on? Entä jos koklaisit toista kosteusmittaria, mitä se sanoo?

Ei voi olla.. voi ny ... jos tiput kuolee täysin kehittyneenä, minusta ei oo kun kaksja puol syytä. Happi loppuu, tai ne on niin heikkoja/viallisia ettei pääse ulos. Ja sisäsiittosia,tai heikkoja tuskin nuo sulla oli. Ja jos ilma on liika kosteeta, niin ne voi tukehtua/hukkua. Jos kuorissa ei ollu edes reikiä, niin oliko tiput kääntyny kuoriutumis asentoon? Siis joku järki selitys tohon on löydyttävä. Oliko siellä paljon nestettä?
Kyllä ny harmittaa muokin ihan jo teidän puolesta.
Kyllä ny harmittaa muokin ihan jo teidän puolesta.
Mä tossa tutkin munia ja totesin et oliskohan ne kuitenkin kuivunu?!
Ihan oli kuivasia, tai nestettä ei tullu tippaakaan kun niitä availin...
Mä luulen, että vika taitaa olla koneen käyttäjässä eikä koneessa
Silloin ku tuli ekat haudotettua tolla, niistä kuoriutui melkein kaikki! Nyt sitä kai luulee osaavansa jo yyber hyvin koko touhun ja säheltää menemään
Määpäs käyn nappaamassa tosta koneesta kuvan niin näette!
Odottakaas hetkinen
Ihan oli kuivasia, tai nestettä ei tullu tippaakaan kun niitä availin...
Mä luulen, että vika taitaa olla koneen käyttäjässä eikä koneessa

Silloin ku tuli ekat haudotettua tolla, niistä kuoriutui melkein kaikki! Nyt sitä kai luulee osaavansa jo yyber hyvin koko touhun ja säheltää menemään

Määpäs käyn nappaamassa tosta koneesta kuvan niin näette!
Odottakaas hetkinen

Täsä kone edestä päin:
Pohjalla vesiastiat, ilmareikiä päällä, pohjassa ja reinoilla.

Tällässiin koreihin munat asetetaan terävä pää alaspäin, noitten tankojen kanssa mitä kuvassa näkyy.

Täsä on kääntölaite. Kori asetetaan sen päälle ja se kääntää niitä.
Ylläällä näkyy tuuletin.

Koreja voi siis lisätä 9 päivän välein, siten että ylinnä on vastalaitetut munat, sen alla toinen kenno jossa vanhemmat (kääntäjän päällä)
Pohjalle kahden tangon päälle laitetaan kolmas missä on kuoriutuvat.
Mä olen yleensä pitänyt vaan yhtä kerrallaan, joskus kahta.
Pohjalla vesiastiat, ilmareikiä päällä, pohjassa ja reinoilla.

Tällässiin koreihin munat asetetaan terävä pää alaspäin, noitten tankojen kanssa mitä kuvassa näkyy.

Täsä on kääntölaite. Kori asetetaan sen päälle ja se kääntää niitä.
Ylläällä näkyy tuuletin.

Koreja voi siis lisätä 9 päivän välein, siten että ylinnä on vastalaitetut munat, sen alla toinen kenno jossa vanhemmat (kääntäjän päällä)
Pohjalle kahden tangon päälle laitetaan kolmas missä on kuoriutuvat.
Mä olen yleensä pitänyt vaan yhtä kerrallaan, joskus kahta.
Tosi ikävää!
Ehkä vika oli tosiaan kosteusmittarissa, jos näytti että kuivuneita olivat?
Tuota just itsekin pelkään että noin käy noiden mun ja Villiinan ankanmunien kanssa. Tuo mun kone on niin alkeellinen systeemi, että virhemahdollisuudet on huipussaan. Niin hyvin oli lähtenyt kehittymään kun läpivalaistiin munat ja jos nyt tuon koneen (tai käyttäjän) vuoksi ei tuukaan ankkoja niin saattaa joku painokelvoton sana päästä. Viimeksi kääpiökochin munilla onnistui aika hyvin niin saapa nähä nyt onko tuuri kääntynyt. Jännittää!

Ehkä vika oli tosiaan kosteusmittarissa, jos näytti että kuivuneita olivat?
Tuota just itsekin pelkään että noin käy noiden mun ja Villiinan ankanmunien kanssa. Tuo mun kone on niin alkeellinen systeemi, että virhemahdollisuudet on huipussaan. Niin hyvin oli lähtenyt kehittymään kun läpivalaistiin munat ja jos nyt tuon koneen (tai käyttäjän) vuoksi ei tuukaan ankkoja niin saattaa joku painokelvoton sana päästä. Viimeksi kääpiökochin munilla onnistui aika hyvin niin saapa nähä nyt onko tuuri kääntynyt. Jännittää!