Hellanlettas hautoo ja hautoo
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
ninanni
Re: Hellan lettas"eka kerta"kone haudontaa,,luomumunilla men
tuli vielä mieleen niin laitan nyt ennen kuin unohdam taas kysyä. Eli Sä laitoit myös munia myöh koneeseen tyhjien tai kesken menneiden tilalle? Koska niillä kuoriutuminen? 
-
Hellan lettas
No tuata,siin oli 1 muna,jossa(ehkä) saattoi olla 2 tipua,jonka vaihdoin uuteen.Se kehittyi 2vkoa muistaakseni kun tuo lisätty munaon 29.7munittu ja samana päivänä laitoin.Koska se ny sitte kuoriutuiska? öööööö...18.8 ko?`Noi äkkiä kun kurkkasin kalenteria. Mulla on ny vielä auki,että odotanko mä tuon yhden vai haenko luomuja sille kaveriksi
,,ne silkit olis kivoja ,mutta en tiedä alanko oottamaan sitte niitä,jos sen jättäis tulevaisuuteen.Onhan mulla tässä omaaki materiaalia,mutta jos ne luomut on sellaisia Kinder munia,niin vois olla mielenkiintoinen juttu,ja jos sieltä tuliskaa tai tulis vaan muutama.Seki ihan ok,kun talvi jo koputtelee nurkalla,,mittarissa +15 tässä nyt näyttää olevan. Tänään on viimeinen kääntelypäivä ja vielä:

kaikkiaan

kaikkiaan
-
Tiia12
Mikä viikonpäivä oli kun laitoit koneeseen nuo munat? Itse olen vähän sekaisin omissa päivissä milloin pitäisi syntyä, kun en oikein tiedä tarkalleen miten ne nyt lasketaan, minä laitoin su, joten onko se la. nyt sitten la tai su ?
Miten sinä nuo lasket?
Miten sinä nuo lasket?
-
Hellan lettas
mä oon laittanu noi 16.7 koneeseen ja kl 12 päivällä,,että siitä ny pitää sitte ottaa huomioon,että tuleeko se eka vuorokausi täyteen 17.7 kl 12 vai miten,mut se näkyy sitte ku alkaa kuoriutua
Mutta mä oon ny laskenu niin ,että 16,17,18....5.8:tta kuoriutuis? Voihan se mennä sitte maanantaihin siihe puolille päivillekki? Eli tämä päivä + 3 päivää vielä? Mä kurkkaan sitte la illalla näkyykö nokat ilmatilas,,eikö sen vrokauden aikana luulis sitten jotaki tapahtuvan? Antaa vähä suuntaa sitte...
-
Hellan lettas
Ja se oli siis maanantai se laittopäivä,että voi mennä siihen maanantaihin. 
Eli jos sä Tiia laitoit sillon 15 pv su,,niin kuoriutuminen on sitte la Tai su,,mulla su tai ma,,kuinka tarkkoja ne tipuset sitte on,,seki vaikuttaa tietty ,että moneltako ne on laittanu.

Eli jos sä Tiia laitoit sillon 15 pv su,,niin kuoriutuminen on sitte la Tai su,,mulla su tai ma,,kuinka tarkkoja ne tipuset sitte on,,seki vaikuttaa tietty ,että moneltako ne on laittanu.
-
ninanni
omat munat on aina varmoja. Siis jos tiedät että ovat. Mut luomut taas on niin ja näin. Itse laittaisi omiani jos vain on. Mut siksi nyt mulla tämä luomu villitys alkoi että omia munia ei tullut ja sit rupes tuleen niin sain niitä hyvin sit tyhjien tilalle
nyt eilisen ja tämän päivän (toivottavasti munii) menee säästöön että laitan sit kuoriutuvien tilalle. Mä oon laskenut just sillai et jos laitan koneeseen illalla niin aloitan vasta laskun seuraavasta päivästä ja jos aamulla lasken samasta päivästä sen päivän jo ensimmäiseksi. Eli laskenkohan oikein? Mulla ainaki viimeks toimi. Kun laitoin vaikka 2.3 illalla klo 23 niin syntyi siitä sit 21 päivää eteenpäin. Eli illalla. Ne kyllä kuoriutui yöllä ja aamulla sit kaikki. Eli varmaan jos aamulla laittaa niin aamulla on sit ne päivät pulkas.
mut niin lopetat käännön jo? Miten Mä oon laskenut et lopettaisin 19päivä käännön ? Täytynee tarkastaa kumpi päivä se oot olikaa kun pitää lopettaa :D
-
ninanni
ja kun nokka näkyy niin 24h niin päiväis alkaa tapahtumaan. Mutta ei saa heittää kirvestä kaivoon vaikka sitä nokkaa ei löytäisikää. Mulla oli sillai viimeks et joku urpo päätti et kuoriutuu väärästä päästä ja niin se kuoriutukin mut kesti kauan. Eli siis se ei ollut päässyt edes nokalla lähelle sitä ilmatilaa . Eli kuvittelin et kosteus oli ollut liikaa vai mikä? Kun se oli sit jo kasvanut niin kovasti ettei ollut enään päässyt ilmatilaan kääntymään. Eli siis paljon mahdollista kun nyt ei ole ollut varmaa että paljonko ne kosteudet on niin jos läpivalaiset niin tarkastan kaikki munat alapuolelta siis koneen puoleinen puoli onko siellä Säröä kummassakaa päässä. Eli siis tylpäs tai teräväs
niin sit jos särö niin JA sen huomaa väärässä päässä niin tippa kaks vain sitä vettä kun jos yksi kuoriutuu vääräst päästä on mahdollista että myös joku muu ja kun vettä lisää koneeseen ja tipu ei ole ilmatilassa niin sehän hukkuu tietenkin:) eli monta mutkaa voi vielä edessä olla pelkässä kuoriutumisessa mut kyllä luotan että luonto hoitaa jos on tarkoituskin
vettä ei siis kannata lorauttaa kerralla paljon saati sit näillä ilmoilla molempiin kuppeihin koska sit jos se tipu tulee vauhdis sieltä kuoresta niin se kosteuttaa ja paljon koneen ilmaa
ymmärsitkö hellan lettas mitään nopeasti kirjoitetusta selityksestäni? :D
ymmärsitkö hellan lettas mitään nopeasti kirjoitetusta selityksestäni? :D
-
ninanni
niin JA sekin vaikuttaa paljon jos lämmöt on ollut alus alhaalla niin kuoriutuminen viivästyy ja jos sit taas vähän korkeammalla kuin pitäisi niin saattaa aikaistaa. Korjatkaa jos ymmärsin väärin?
-
Hellan lettas
-
ninanni
juu säröt molemmista päistä mut läpivalaisulla et voi tietää varmaks kummassa päässä on jos nokka ei ole ilmatilassa. Ja vettä ei lisätä kuin vasta kun särö munassa. Jos vettä maltilla että muut ei kuole. Voin olla väärässä mut Kai sen järki sanoo että jos kuoriutuu vääräs päässä niin ei siellä ole ilma tilaa ja jos kosteus nostetaa pilviin niin sinne se hukkuu
oon ite varmaan vääräs tai laskenut väärin
mut niin siis luin koneen ohjeita niin siellä sanotaan et vois jo nokka näkyä aiemmin ilmatilassa eli 24h-48h aiemmin ennen kuoriutumista 
-
ninanni
koneen ohje : jos kuoriutuminen tapahtuu samassa koneessa, lopeta munien kääntäminen 2vuorokautta ennen kuoriutumista. Eli siis mä lasken ton 21vuorokauden vuorokaudeksi? Vai tä? Nyt oon ihan sekaisin..
-
ninanni
ja viesti pommitus jatkuu.. Löysin tän http://munanetti.net/viewtopic.php?f=9&t=5083 sielläkin sanotaan että 18. Päivän jälkeen
käsitinkö oikein?
-
Hellan lettas
No sitten se on niin ,jos siinä lukee niin.En tiedä mistä mulle on jääny tuo,että 18pv viimene kääntöpäivä,mut käännetään sitte viä huamenki,,saa tiput vielä karuselliä yhen päivän lisäää.
<-käännänkö-> enkö käännä<-käännänkö->
Täytt varmaan innokkaimpia toppuutella,että saatta olle ettei "meillä oo mit'ää nähtävää" vielä pyhänä välltämättä...
-
Hellan lettas
Eli toi mun edellä oleva viesti on lähteny,ennekö mä luin ton sun viimeisimmän viestin.Toden näköisesti mä oon lukenu ton 18 päivä homman just tosta ohjeesta.Ei kai se ny niin nuukaa oo kumpanako sen lopettaa? käännän tänään ja huomenna vaan kerran. 
-
ninanni
joo siis anteeks. OLIN TÄYSIN VÄÄRÄSSÄ. Mitä ihmettä MÄ taas VAAN LUIN JA LUIN MUT EN SISÄLTÄNYT SITÄ AIVOIHI ENKÄ EDES AJATELLUT. Siinähän sanotaa ihan selvästi että 18päivä on viimeinen kääntö päivä! Siis voi pöllö minä. Mitä sua nyt oikein yritän sekoittAA. Perhana. ANTEEKSI PYYDÄN NÖYRIMMITEN !
ja minä muka joskus hautonut
kyllä siitä keväästä näköjään on pitkä aika kun pää on tyhjä niinku ensimmäistä kertaa hautois! Ja sit vielä vänkään ja sekoitan toisetkin!!! Anteeksi
pitäis vissii tehdä välillä jotain muuta kun kana kana tipu tipu juttuja kun menee itsekin niin sekaisin