Tapahtumia IloMunan pesässä
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
- Aleksandra
- nandu
Re: Tapahtumia IloMunan pesässä
IloMuna, saapikos kysyä
? Nyt kun olet saanut ensimmäiset tipueesi onnellisesti kasvatettua elämän alkuun, niin mikä jäi tuntumaksi työn määrästä tipujen kanssa? Eli pitikö siellä kanalassa olla 'koko ajan' varmistelemassa, että kaikki sujuu vai meneekö tipujen kanssa puuhailu siinä muiden kanalatoimien ohella? Minähän melkein asun kanalassa, mutta jos joutuu jättämään tipuaikana katraansa lomahoitajan hoidettavaksi niin ei taida riittää 2 kertaa päivässä kanalassa käynti...
. Minä poistun kotoa vain pari kertaa vuodessa pidemmäksi aikaa, mutta lomat on sovittava jo kuukausia etukäteen. Kanat eivät varmaankaan kysele kalenteriani ennen kuin aloittavat haudonnan
. Minähän nyt luopuisin lomareissuista tipujen vuoksi tietenkin, mutta mies ei taida olla samaa mieltä
. Minulla on kyllä erittäin hyvä lomahoitaja kanoilleni, mutta ei työssäkäyvältä perheelliseltä ihmiseltä voi vaatia mahdottomia...
-
Iloisten Munatalo
Näin jälkeenpäin ajatellessani, ja pieniähän noi ovat edelleenkin, Lahja varsinkin, ... niin ei se homma minusta itsestäni mitenkään raskasta ollut. Toiset perheenjäsenet voivat olla toista mieltä siitä mun ajanvietostani kanalassa
. Minä olen semmoinen hoitaja ja huolehtija, että kävin varmaan turhaankin tarkistelemassa siellä, mutta ne nyt vaan olivat niin suloisia
Selkeästi hoitoa helpotti se kun emo oli erotettuna tipujensa kanssa yksiössään sen alkuajan, vaikka meilläkin oli parhaimmillaan ne pari häkkiä ja kolmas varalla, mutta Sysihän sitten onneksi ratkaisi tilanteen sopeuttamalla itse itsensä parveen
Nokkiminen tuntui olevan alkuun joka tipueelle vaan se välttämätön paha parvessa, mutta puutuin siihen heti.
Kaikin puolin ihana kokemus ja innolla odotan seuraavaa milloin se sitten lieneekään
Kaikin puolin ihana kokemus ja innolla odotan seuraavaa milloin se sitten lieneekään
- Aleksandra
- nandu
Minäkin olen kanaemotyyppiä
. Mietittyäni asiaa olen tullut siihen tulokseen, että enhän minä halua menettää tipuajasta hetkeäkään. Vaikka lomahoitaja olisi kuinka hyvä ja työtä kanalassa vain vähän niin en varmasti kestäisi kuitenkaan eroa kanoista silloin kun kanalassa on tapahtumia. Miettisin kuitenkin joka hetki, että mitähän kanalassa NYT tapahtuu. Eli kanojen ehdoilla mennään sittenkin tipuasioissa
. Ilmoitin tämän jo miehellenikin
. Ja kuka kaipaa lomamatkaa kun voi käydä kanalassa rentoutumassa milloin tahansa
.
-
kochin-fani
Ihana kuvaIloisten Munatalo kirjoitti:
Emon antama elämän oppitunti vol I -Kuinka ruokatapoja tulee noudattaa-
-
kochin-fani
Tuo etummainen tipu näyttää silmistään ja vähän väriltäänkin ihan Volmari-kukoltamme untuvikkona
Fiksu emo kun osaa opettaa pienokaiset elämän oikealle tielle...
Tai siis, tietysti linnut ovat fiksuja, ja vielä sanotaan että "ihmisellä on kanan muisti"... Kyllä niitä kanojen aliarvioijia vielä jonain päivänä voi nolottaa omat vitsinsä 
-
Iloisten Munatalo
Sysin emo, Lillemor, se sitten vuorostaan on istuksinut pesässä jo useampana päivänä vaikka kuinka sen alta otan munat pois ja lemppaan sen ulos sieltä
Meillä ei nyt haudota
Piste!
-
Iloisten Munatalo
Tellervo on metsoillut muutaman päivän. Eilen illalla se sitten istui lättynä pesässä allaan yksi muna ( ja tekomuna) joita se raivokkaasti puolusti. Poistin vielä sen ainokaisen munan ja jätin tekomunan alleen, mutta jos hän aamulla vielä istuu lättynä siellä laitan uudet munat alle ja annan hautoa.
Pitää aamulla ottaa munia lämpenemään ja loput laittaa sitten päivän muninta saldosta. Josko kokeilis vaikka 8 munalla 
-
Iloisten Munatalo
Telle sai tänään munansa, 9 munaa annettu alle. Päättäväinen lättyilijä meillä 
Muoks. Kävin juuri tarkastamassa. Tellervo on raivoisasti puolustanut muniaan ja saanut muutaman iskun harjaansa joltakin pesään pyrkijältä, kuivettunutta verta oli harjassaan. Nyt laitoin verhon pesäaukon suulle jospa se rauhoittuisi kun ei ole näköyhteydessä muihin puolin ja toisin.
Muoks. Kävin juuri tarkastamassa. Tellervo on raivoisasti puolustanut muniaan ja saanut muutaman iskun harjaansa joltakin pesään pyrkijältä, kuivettunutta verta oli harjassaan. Nyt laitoin verhon pesäaukon suulle jospa se rauhoittuisi kun ei ole näköyhteydessä muihin puolin ja toisin.
- Aleksandra
- nandu
Teillä alkaa siis uusi 'tipukierros', hieno juttu
! Yhdeksän munaa! Vau! Tsemppiä Tellervolle haudontaurakkaan. Ajatteles sitä piipityksen määrää jos kaikki onnistuvat
.
-
Iloisten Munatalo

Telle on päättäväisesti puolustanut pesäänsä muiden tunkeilulta ja saanut muutaman iskun harjaansa

Nyt on pesäaukon suulle asennettu verho näköesteeksi ja rauhoittamaan tilannetta.
Tässä vielä aukko avoinna ja kuten näkyy orret ovat heti siinä takana, joten ilmeisesti Telle kokee muut uhkana, kun tulevat orrelle...
-
Iloisten Munatalo
Aamulla oli Tellen pesästä verho syrjässä ja ilmeisimmin joku oli yrittänyt sinne, joten telle oli puolustautunut ja siinä rytäkässä yksi munista oli tipahtanut lattialle ja mennyt tietty rikki
Keltuaisessa näkyi että alkio oli alkanut kehittymään. Harmillista
No nyt on sitten pesän suulle laitettu verkko vastaisuuden varalle. Ja Telle oli tänään sitten ulkoilemassa pesästään, tosin minun toimestani, ja sekös sitten suivaantui nuoreen Sysi-kukkoon, joka yritti polkemaan ja alkoivat tappelemaan ja potkunyrkkeilemään oikein toden teolla. Aikani seurasin tilannetta ja menin lopulta väliin ja nappasin kukon kainaloon rauhoittumaan kun Tellen ruokailusta ei tullut mitään muuten. Ihme hiihtäjä!
No nyt on sitten pesän suulle laitettu verkko vastaisuuden varalle. Ja Telle oli tänään sitten ulkoilemassa pesästään, tosin minun toimestani, ja sekös sitten suivaantui nuoreen Sysi-kukkoon, joka yritti polkemaan ja alkoivat tappelemaan ja potkunyrkkeilemään oikein toden teolla. Aikani seurasin tilannetta ja menin lopulta väliin ja nappasin kukon kainaloon rauhoittumaan kun Tellen ruokailusta ei tullut mitään muuten. Ihme hiihtäjä!
-
kochin-fani
Ihan samannäköinen kuin Volmari-kukkomme poikasenaIloisten Munatalo kirjoitti:
-
Iloisten Munatalo
Viimeksi muokannut Iloisten Munatalo, 20 Helmi 2012, 00:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.