meillä haudotaan :) apuva.. TIPUTIPUTIPU!!!!!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hyvä hyvä.. Pidetään peukkuja! :smt023
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Pidetään peukkuja että haudonta onnistuu! :thumbright:
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Onnea, ja toivotaan että tipuja tulee ! :smt002
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

Nyt odotellaan täälläkin, Tupu on hautonut tänään koko päivän ja hautomassa oli vieläkin kun kävin illalla kurkkaamassa :smt001
Nyt jos se alkaa ihan tosissaan hautomaan niin olisiko hyvä merkata ne munat :smt017 :smt017 Miekö vähän tietämätön :smt017 :smt017
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Merkkaa ne munat, jotka aiot haudottaa...piirrä viiva munan ympäri poikkisuuntaan...näät kertavilkaisulla mikä on haudontamuna ja mikä haudonnan aloituksen jälkeen munittu. Onnea haudontaan!
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Ja älä merkkaa niitä munia tussilla, niinkun minä tein. Ettei tule myrkkyjä. Meillä on nyt noin puolet haudonnasta takana, jännittää tuleeko niistä mitään.

Mulla on munat merkattu niin, että tulee ristikko. Munan ympäri on siis viiva vaaka ja pystysuuntaan. Niin näkee haudottavat munat, vaikka ne olisi miten päin tahansa.
Justiina

No tussillahan mie ne ehdin merkata :smt017 , mutta tuleekohan niistä mitään kun eilen munat köllöttelivät ilman hautojaa, mutta tänään Tupu taas tiiviisti hautoi niitä :smt091
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

No onneksi tuo Volmarikin rauhoitteli, että heillä tussilla merkatut munat ovat nykyään kanoja. :smt003 Saman toivon käyvän meilläkin.
Mimmi

Tussilla mä oon merkannut molemmilla kerroilla, eli "tussitipuja" 3 + 2. Vaan voishan se selittää jälkimmäisen hautomisen huonohkon kuoriutumisprosentin??? (Enpä usko..)

Ja Justiina: jotkut kanat käyvät vähän jäähyllä välillä.. Mutta jos munat ehtivät kunnolla jäähtyä (eli kana useamman tunnin pois), alkaa se varmaan heikentää tulosta.
Justiina

Tänks Mimmi; nyt Tupu on ollut ahkerasti hautomassa pari päivää, enkä ole sitä häirinnyt, mutta nyt ei ole tietoa kuinka monta munaa on alla, vissiin pitäis ihan rohkeasti mennä tutkimaan ja merkkaamaan jos munia on tullut lisää :smt003 Ihmetyttää kun tyhjään pesään ei ole munittu, joten käyvätkös ne muut tytöt pyöryttämässä munat Tupun pesään :smt017
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meillä oli mamma pois pesästä ja laskin munat 32kpl. Yhtään ei ole tullut muihin pesiin. Tyhmiä tipunoita, eikö ne tajua ettei yhden alle mahdu niin paljon. Valaisin niitä pikaisesti kasan ja heittelin varmasti kirkkaat pannulle ja vähän sinnepäin kompostiin. Kas kun ei niistä tiedä mikä on vuorollaan mahtunut mahan alle. Jätin vain ne joissa näin liikettä. Mahtoikohan mennä monta elävää tipullista :smt017
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Kandee laittaa vedenpitävällä tussilla merkit, ettei kulu pois :smt002
Justiina

ÄLKÄÄ NAURAKO :smt018 menin talliin reippaasti siinä mielessä että nyt kurkkaan kanan alle ja merkkaan kaikki munat(tussi ja rillit oikein matkassa mukana), niin kuinka ollakaan en mie uskaltanutkaan, kun Tupu-kananen tuijotti mua kiukkuisen näköisenä :smt013 siis Minä ISO ihminen joka on paininut jos jonkun moisen elukan kanssa niin nyt sit yhtäkkiä pelkään yhtä pientä kanaa, voi kiesus sentään :smt012
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

:smt004
Kyllähän kanan tuima ilme on aika pelottava.....
Ja nokkakin kova. :smt003
Mimmi

:smt003 Saako ihan vähän nauraa? Ihan silleen hyväntahtoisesti? :smt005

Ei se kanan nokkaisu tunnu juuri miltään.. Ja mitään kauhean paljon hurjempaa ne ei oikein osaa keksiä. Paitsi pullistaa itsensä ihan älyttömän kokoiseksi, kaklottaa ku hengen hädässä ja syöksyillä päin.. (Nyt et uskalla senkään vertaa, vai?) Ei mulla oo hautoessa yrittänyt kuin nokkaista, mutta tipuja puolustaessa olen nähnyt tuon toisen shown ja oli se aika makee.. Ei ehkä kovin pelottava sekään..
Vastaa Viestiin