UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
viiriäiset

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Rusina kirjoitti:
max3 kirjoitti:
smari kirjoitti:Kun nyt on jo kuusi paikkaa, niin kiinnostaisi minkä verran on testattu?
Niinpä... Kuinka moni on saanut puhtaat paperit, vai onko tuossa kaikki testatut. :smt019
Noi taitavat kaikki olla TeijaR:n kontaktitiloja? Paikkakunnista päätellen kaikkia ei vielä ole testattu, tai sitten ovat saaneet puhtaat paperit. Lautapihtin kontakteja (kuten meitä) ei ilmeisesti ehditä vielä tällä viikolla testaamaan.

Meillä otetaan ilmaiset testit tiistaina, koska olemme IB-tautitilan kontaktitila. Viikonlopusta ja ell aikatauluista johtuen venyy noin pitkälle. Kontakteja kartoitetaan nyt pidemmälle kuin aiemmissa ohjeissa (alunperin kanojen siirrot 1 kk, ihmiskontaktit 2 vk). Meidän kanalan kontaktit kartoitetaan suunnilleen lokakuun 2010 alusta lähtien. Jos/kun IB löytyy, niin kontaktitilat saavat varautua testeihin. Läänin ell:n mukaan kannattaa kontakteihin listata erikseen myös siitosmunia ostaneet/myyneet tilat. Mahdollisen positiivisen IB-tuloksen jälkeen tulee paksu pinkka papereita joissa kysellään kaikkea maan ja antennin väliltä, alkaen rehujen hankinnoista, lannan käsittelystä ja kanalan pohjapiirroksesta, loppuen voimavirtapistorasioiden sijoitteluun ja painepesurien omistukseen.... :smt021.

Viranomaiset ovat nyt ilmeisesti varautuneet siihen, että tautia löytyy laajalti. Ja jos sitä löytyy paljon, niin eipä viranomaisillakaan ole muuta mahdollisuutta kuin nostaa kädet pystyyn ja todeta, että IB on täällä ja pysyy. Ja siirrytään Ruotsin malliin ja lopetetaan hötkyily.

Itsellä on lautapihdiltä ostettuja kanoja, viimekesältä eli minun kanoissa toden näköisesti on ib?
Ja minun kanat oli tallvihoidossa toisessa kanalassa joten ne on voinut tartuttaa noin 100 muuta kanaa ja/tai ne on sairastuttanut minun kanat.
Minulla aikaiset kanat aivastelee kun joku ylemnpänä puhui kana nuhasta eli viittaisi oireisiin?
En ole lukenut paljon tästä mutta mitä tämä tauti siis tekee!! apua!?
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

viiriäiset kirjoitti:Itsellä on lautapihdiltä ostettuja kanoja, viimekesältä eli minun kanoissa toden näköisesti on ib?
Ei taida olla kovin suurta huolta, että IB:tä olisi jo viime kesänä ostetuissa kanoissa :smt001. Ja jos niillä on virus, niin sitten sitä mahtaa löytyä joka paikasta!
minnimanni kirjoitti:Rusina: Mä varmaan kuulun sitten sun kontakti tilaksi jos sulla sattuu oleen positiivinen tulos, kun kävitte täällä hakeen ne kukot joulukuussa :smt003 Saisin ne testit kans ilmaseks :smt005
:smt005 Positiivinen ajattelutapa. Juu, en unohda sua listasta!
pyrstö

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Mä aloitin IB vastustamisohjelman; lähetin pyynnön Keltaiseen Pörssiin että laittaisivat infon tilanteesta myytävänä osastolle. En tiedä meneekö läpi. Ainakin yritetty. :smt006
minnimanni

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Kiitos Rusina, positiivinen ajatteu on pop :smt005

Mä oon tässä miettiny et voisko ne mystiset nuupotus kuolemat mitä viimekesästä asti on ollut yhdella sun toisella ( itseni mukaan lukien ) olla sittenkin tätä IB virus tautia kun ne oireet ei oikein Marekkiin sopinut vaikka kaikki ne aina marekiksi tuomitsi. Jos näin on niin tämä tauti on ollut nimenomaan viimekesästä asti liikkeellä. Mä laitoin noi mysteerikuolemat hellekesän piikkiin :smt012 kun ei aiemmin moisia ihme nuupotus kuolemia ollut. Nuupotus iski yleensä sulkasadon juuri ohittaneeseen kanaan tai juuri jonkin stressaavan muutoksen kokeneeseen kanaan tai kukkoon. Eli kun uusikukko tai kana lisättiin parveen niin heikoimmassa asemassa ollut yksilö sairastui yms, heikot ja pienenä syntyneet tiput alkoi noin kolmenpäivän vanhoina nuupottaa ja kuolivat alle vuorokaudessa. Voisiko noi tapaukset olla sitten tätä Ib:tä? Olis sitten pitäny vaan lähettää niitä raatoja sinne Eviraan, mutta ei tullut lähetettyä kun se oli olevinaan niin kallista. Ei noita kanoja nyt loppujen lopuksi hirveen montaa kuollu et sinällään ei mikään kauheen paha tauti.
lautapihti
silkki

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Mulle sanoi tänään eläinlääkäri että kanatauteja on olemassa vaikka kuinka paljon maailmassa,paljon muitakin ku tää Ib, marek,newgastle,jne siksi olis todella tärkeää olla tarkkana ja rajoittaa tilavierailuja,lintujen kuljettelua,ulkomailla kananäyttelyissä käyntiä tai ainaki kattoa ettei ulkomailta tullessa juokse ensinmäisenä kanalaan jne jne,, ja puhui rekisteröinnin tarpeellisuudesta ja tapahtumien kirjaamisesta,ketä kävi,koska,mistä tuli lintuja,minne myyty..
Tää kommentti nyt voi tuntua vähä itsestään selvyyksien toistamiselta mutta ei varmaan oo pahitteeksi päntätä näitä asioita :smt018
minnimanni

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Mutta jos aina on ylivarovainen ja pelkää kaikkea niin ei elämä silloin ole elämisen arvoista :smt010 sori nyt vaan mut näin on, kerran me vaan täällä eletään ja kerran kuollaan. Toki turhien riskien ottaminen pitää välttää mut jos Eviran linjalle lähettäis niin eihän meillä sais olla koskaan mitään suoria kontakteja kanssa harrastajiin. Kysyn vaan et miten niitä lintuja sitten lisää hommattais? Ehkä tää nyt on multa hiukan kärjistetty kommentti mut on niin monta kertaa suomen elintarvike ja terveydenhoito viranomaiset mokannu et luottamus ja usko heidän touhuihin ja määräyksiin on NOLLA :smt011
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ushva kirjoitti:Oon vähän sitä mieltä että tämä on vaan uusi "marek" ja tuotantotiloille suunnitellaan rokotukset ja me muut saadaan vaan elää tämän kanssa niin kuin on eletty marekinkin kans. En jaksa ainakaan vielä hirveästi panikoida tämän asian suhteen, tuntuu että joka kevät joku tautihulabaloo päällä lintujen kanssa.
Ushva kiteytti sen niin somasti. Jäitä hattuun kuitenkin, kenkuttaa kyllä, mutta kyl tää asettuu hyvinkin nopeasti!
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Samaa mieltä Ushvan, minnimannin ja kanamummon kanssa :smt045
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Rusina

^ Kuten myös :smt045.

Täytyy vain odottaa että viranomaiset tulevat samaan lopputulokseen ja purkavat karenssit.
Tällä hetkellä karanteeni vähän häiritsee elämää, jos ei esim. päivystävä ell voi tulla hoitamaan lammasta ilman hulabaloota ja karanteeneja, kun päkätit on saman katon alla kanojen kanssa. Oman ell:n kanssa jutellessa tuli tämmöinen ongelma ilmi (karanteeni alkaa jo epäilystä).
* nimimerkki "karitsoivaa lammasta yön päivystänyt" *
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

miten tämä saman katon alla määritellään?

Mulla on siis kanat ja hevoset samassa rakennuksessa, mut eri sisäänkäynnit ja molemmissa on esim eteinen ennen eläintilaa. Ilmanvaihto on katkaistu hevos ja kanapuolen väliltä. Eli osaatko arvata, et jos mulle tulis tautiepäily, niin koskisikohan tuo mun hevosten hoitokäyntejä kans?
Rusina

^ En kyllä osaa sanoa :smt017. Riippuu varmaan eläinlääkärin vauhkousasteesta. Meillä on sen verran vauhko, että tuntui etten voi edes kaupassa käydä vaan ostokset täytyy tiputtaa helikopterista pihaan :smt005. No eiköhän tilanne tasaannu. Täytyy varmaan upottaa ell virkon s:ään meillä käynnin jälkeen :smt043.
Frida

Viesti Kirjoittaja Frida »

Ooh todellakin tämä alkaa muistuttaa scifielokuvaa jo tämä pelon lietsonta. Onneksi meilläkään ei ole 1 km säteellä kanatiloja - taitaa olla noin reilu 3 km lähimpään. Kontakteja kanallisiin taitaa olla ollut vain vetehisen kautta (tästäkin useampi kuukausi kyllä aikaa). Rusina haki meiltä kukon... edellisesänä? Ja sitten on eräs ei-munislainen (?), jonka kanssa ei myöskään kontakteja useampaan kuukauteen.

Mutta ehkä se on tullut jauhekirjeenä tms. :smt044 No nii, vakavalla asialla ei saa leikkiä, mutta huumori on joskus paras ase kestää kestämättömiä vastoinkäymisiä. :smt009
Frida

Viesti Kirjoittaja Frida »

Lisäkysymys tästä taudista: voiko se siis siirtyä muiden eläinlajien mukana? Eli esim. meidän tapauksessa hevosen mukana? Hevoset eivät ole samassa rakennuksessa, mutta tokihan me ihmiset käpälöimme molempia eläinlajeja tiuhaan...
mokomaki

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Mutta vaikka ois vain uus marekin kaltanen niin erittäin harmillinen silti, onhan pelkkä marek tappanu joiltaki paljon lintuja niin vielä tuomonen hauska lisä! :smt021 itele kuiten joka lintu on niin tärkeä et en oo tyytyväinen jos kuolleisuus lisääntyy. toki tälle ei voi mitään mutta ainahan sitä marista saapi! :smt047 vielä jos muita tauteja tullee :smt027 ja ilmeisesti voi tarttua vaikka hevosestaki kanoihin jos hevonen on sairastuneisiin kanohin ollu tekemisissä tarttuuhan se vaikka vaatteistaki...
siiri

Viesti Kirjoittaja siiri »

Mitenkäs se tauti siirtyy munien välityksellä ?

Pari kertaa olen kevään aikana munia ostanut, toiset ovat jo menneet roskikseen, koska olivat kaikki tyhjiä ja toiset kuoriutuivat jo, tiput ovat terveitä ja terhakoita eivätkä ollenkaan nuhaisia eikä kukaan ole koskaan edes aivastanut... Nyt on koneessa 3 vieraalta tullutta munaa, muut olivat tyhjiä, ne ovat jo menneet vihreämmille laitumille ja muutama oma siellä on.. Meillä on ollut kaikki kanat koko sen ajan mitä meillä ovat asuneet, niin aivan terveitä, loisvapaita, oikein mallikanasia mielestäni... ei edes täitä eikä kalkkijalkaa. Tosin en tapaa kanaharrastajia tms
Eikö mahdollisuus levitä munien ( desinfioitu siellä ja täällä ) mukana ole häviävän pieni ?
Tämä varmaan tulee olemaan ja menemään tämä tauti, kuten pääntauti hevosilla ...onneksi en ole suuren munintakanalan omistaja, meillä ei munintatehon lasku niin haittaa.. tsemppiä testaajille ja asian kanssa painiskeleville!
Vastaa Viestiin