Ilmajoen kanta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Rusina

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Oiskos aiheellista päivittää tietoja siitä, kellä kaikilla nyt on ilmiksiä ja mitkä kukot ovat kanaparvia luotsaamassa????? Ettei tuu isoja aukkoja sukutauluihin :smt003 .
(Tässä topikissa ainakin sivuilla 2 ja 3 on tietoa edellisten vuosien ilmispesueista.)

Meillä on Taavi von Binkkula ollut kanaparven päänä talven ja ekat sen tipuset kuoriutuvat lähipäivinä. Taavi on punaruskea mustapyrstöinen herrasmies ja lähtöisin Birgitiltä Vetelistä. Taavin isäkukko on Besonen, joka on kanamummon ekoja tipuja, samoin kun Taavin emokin. Taavin veljistä Lautapihti-kukko (ja Hernande-kukko?) ovat polkeneet kanamummon kanalassa. Eiköstä näin?

Meillä oli "töissä" vuonna 2010 yhteensä 6 kukkoa: Mustikka Allunpoika, Timon Viirunpoika ja Hasse, Havukka ja Kokko muniksen sara-nimimerkiltä, sekä Mikkero Hermanninpoika. Näille kuoriutui vaihteleva määrä tipuja ja lähes kaikilta jätettiin meillä kotiin kanapuolisia jälkeläisiä (ja tietty kukkopoikia myös :smt005 ).

*Muoks* matikkapää petti, kukkojen määrän laitoin oikeaksi :smt002 .
viiriäiset

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Hmm....
Mites tuollainen kukko mekkaloi??
Kun naapurit on lähellä (asemakaava alue :smt010 ) Että onko rääkäisy paha? sillä kesällä olis kukkokin kiva :smt005
Kun oli kerran tilaisuus hankkia ilmajokis kukko mutta en ottanut.

Jos kesällä sitten joku meillä alkaa hautoa niin ostetaan siitosmunia!! siis puhtaita ilmajokisia ei mitään risteytys munia ja tipuset tulisi sitten johonkin hintaan myyntiin hyvään kotiin!
Mieluusti ihan käsikaupat munista jämsä helsinki-tampere akselilla Myös jyväskylän suuntaan ja yleensähhän jotenkin kuljetukset keksii.
Kukko olis kyllä jees mutta juuri se kiekaisu, kun viirukukon kukerrus kuului jo riittävän hyvin.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Jos naapurit ei tykkää maalaistunnelmasta, en kukkoa voi suositella :smt009 Kyllä se kiekaisu kuuluu hyvän matkan päähän.
viiriäiset

Hmm :smt011
Tästä talosta ei olla mihinkään lähdössä vaikka haluaisin muuttaa maalle tms mutta toisaalta en luovu tästä talosta koska koti on koti ja isäni on tämän itse rakentanut perjaatteessa elämän työnä.
Eli turvaudutaan siitosmuniin kesällä mahdollisesti (lautapihti huhuu :smt006 :smt005 )
viiriäiset

Muuten kun tuolla sukupuu jutussa oli kukoista puhe niin lautapihti: kenes jälkeläisiä nämä minun kanat on vai muistatko?
lautapihti
silkki

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Joo laitetaan munia tulemaan jämsän suuntaan :smt023 kanojen isä on tolohvi ropponen,siis sen niminen kukko,munat tuli mulle silloin hernandelta,pinkan kanat on allun jälkeläisiä.
viiriäiset

Monimutkaista :smt005
Mutta juu sympaattisia kanoja :smt043
Tuottoisiakin matkalla nimittäin munivat kolme munaa kuljetuslaatikkoon :smt040
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Viiriäiset: Meillon naapurit joka sivulla, ja kukkoja paraana kesänä useita. Onkelma ratkaistaan riittävän äänenpitävällä kanakopilla: päästät kanat ulos vasta joskus 7-8 korvalla aamusella. Illalla ne kömpii ihan ite yöpuulle. Tietysti lahjonta munilla voitelee sopivasti naapurisuhteita :smt003

Kukoista: Viime kesänä oli Lautapihti-kukko (Birgitiltä), Hernande (Birgitiltä), Sulo Severinkangas Viirunpoika (oma), Hasse ja Havukka(Saralta, on vieläkin) Puiratti(?), ja 2 "alikukkoa"... jotakin oon vielä unohtanu välistä...
Kanat on eri ikäisiä, eri isistä, ja nyttemmin en enää kykene nimeämään erilleen, on niitä yhteensä 20 kpl. Osa lähtee kesälomille tuttaville.
Viimeksi muokannut kanamummo, 15 Helmi 2011, 19:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
kanamummo

Rusina: se pilkkurinta kukkopoika oli Binkulta vai?
Rusina

^ ÖÖÖ... mikä pilkkurinta ???
kanamummo

OOkei.. missäs mun viimevuotinen allakka on... Nyt ei saa kynsiä päänahkaa ettei mee tikkuja kynsien alle! Dementikkojen kruunamaton kuningatar poistuu penkomaan kaappeja :smt017
kanamummo

Löyty! Puiratti Pilkkurinta on Vetehiseltä!!
Rusina

^ Niin mä arvelinkin :smt040 . Havukka ja Hasse tuli täältä...
vetehinen

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Heh, olipas hauskaa lukea viestiketjua, jossa ihmeteltiin Puiratin alkuperää :smt003 . MUISTAAKSENI Puiratin isä oli Kuukernuppi eli pilkkurintainen komistus, joka isä puolestaan oli kuulemma Tolohvi Ropponen. Meillä vaikutti viime vuonna myös Ukkeli-kukko (Hernandelta tullut, Rusinan alkujaan tuoma, tämähän tuli - mistä?) ja tällä hetkellä parvea komentaa punainen, mustapyrstöinen ja valkoposkinen kukko, joka on Fridalta (siis Viirun jälkeläisiä toisessa tai kolmannessa polvessa).
Rusina

Ukkeli-kukko (myös Ekkeliksi kutsuttu...) tuli mulle pikkutipuna Saralta. On siis Hassen, Havukan ja Kokon veli. Näiden isukki on punainen hieman valkoisella koristelty kukko, joka on alkujaan lähtöisin Lapinojalta.
Kohta saa itse kukin kaivella muistikuvia päästään/allakoistaan kun kukot vaihtavat niin ahkeraan paikkaa :smt005 .
Vastaa Viestiin