tipuja tulossa

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
fasunen

Re: tipuja tulossa

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Meille tuli tänään vielä toinenkin tipu :smt003 mutta pitäis kyllä vielä saada ennen kevään suurhaudonta kautta selville että missä on vika kun ei tule kun pari tipua aina nytkin seitsämän munista oli lähtenyt kehittymään toki en ottanut vielä munia pois koneesta mutta en osko että enempää tulee enää :smt017
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

onnea tipusista
fasunen

Tällä kertaa taisi olla liikaa kosteutta kun tiput oli suuria ja märkiä kun avasin munat :smt012 Täytyy nyt vielä kokeilla hautoa taas eri kosteudella. Toivotaan että saisin nyt onnistumaan kun koneeseen on menossa myös villikalkkunan poikasia kun kalkkuna kana alkoi tänään munia :smt003
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

fasunen: mitkä sun koneet lämmöt ovat olleet ja millä mittareilla olet niitä mitannut? Sen CovanOnnen (<---lainaan Ushvaa tässä mainiossa uutuus-nimessä :smt003) omiin ohjeisiin ja lämpömittariin ei ole luottamista. Kyseessä on ns. tyynen ilman kone ja semmoisessa lämpötila pitää olla korkeampi kuin tuulettimella varustetussa koneessa.
fasunen

Olen mitannut monilla mittareilla ja keskellä munien yläpinnalla on ollut 39 astetta joten lämmöissä ei mielestäni mitään vikaa ja munien paikkoja olen vaihdellut ympäri konetta niin ne ovat hautuneet tasaisesti.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Tyynen ilman koneeseen suositellaan 39,5 astetta "ylälämmöksi", joten sun tilalla mä nostaisin vielä hieman lämpöä. Covanonnen koneessa pitäisi myös kosteuden olla aika sopiva, kun koneen omat kaukalot ovat täynnä. Säädöt riippuvat tietysti vähän koneen sijaintipaikasta kun mun mielestä toi popparikone reagoi aika herkästi huoneilman lämpö- ja kosteusmuutoksiin.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mullakin näyttää mittari välillä vähän yli 40 astettakin munien päällä ja kuoriutumisprosentit on ollut hyviä. Kosteus on pysynyt hyvänä kun molemmat kaukalot on täynnä alusta asti. Ja munien kierrättäminen paikasta toiseen koneessa on tärkeää, suoraan lampun alla on lämpimämpää kuin reunoilla.
Rusina

Mulla on ihan sama resepti covatutto 16:lle kuin Suwitsullakin. Kun keskellä on reilu 40 astetta, on reunoilla vain n. 38 astetta. Kun munien paikkaa vaihtelee aina keskeltä reunoilla, niin keskimääräinen lämpö on oikein sopiva :smt004.
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Rusina kirjoitti:Mulla on ihan sama resepti covatutto 16:lle kuin Suwitsullakin. Kun keskellä on reilu 40 astetta, on reunoilla vain n. 38 astetta. Kun munien paikkaa vaihtelee aina keskeltä reunoilla, niin keskimääräinen lämpö on oikein sopiva :smt004.
Kuinka usein vaihtelette munien paikkaa reunoilta keskelle ja päinvatsoin?
Rusina

Bean kirjoitti: Kuinka usein vaihtelette munien paikkaa reunoilta keskelle ja päinvatsoin?
Kananmunilla vaihdan paikkaa joka käännön yhteydessä elikkäs 2-3 krt/pvä. Se menee siinä samalla näppärästi. Mun mielestä Covanonnella haudonta on helpointa silloin, kun koneessa on maksimimäärä munia, eivät vieri minne sattuu...
Viirunmunat ovat hankalampia käsitellä tuossa koneessa, jos kone ei ole täynnä. Niiden kanssa mulla helposti laiskuus yllättää ja paikan vaihto jää tekemättä. Se kostautuu kyllä sitten kuoriutumisten venymisenä ja tipukuolemina :smt011. Viirunmunilla lämmönvaihtelukin vaikuttaa helposti ja niillä lasken hiukan "ylälämpöä" tuosta kananmunilla käyttämästäni, muuten hautuvat liian nopeasti.

Vois kuvitella, että toi kone sopis paremmin isoille kalkun munille kuin pikkuisille viiruille.
fasunen

Okei eli nostan nyt lämpöä vielä lisää mutta tohon kosteuteen käytän kyllä koneen ohjeita kun mulla oli tiput selkeesti liian isoja ja märkiä suorastaan uivat munissa vielä kuoriutumis aikaan. Liekö mulla sitten kauheen kostee huone ilma :smt017 Varmaan kyllä ainakin akvaario nostaa kosteutta kun on pieni huone niin vaikuttaa. Ja hyvä olisi kun jos sopisi hyvin kalkkunan munille kun niitä aion laittaa seuraavaksi ja mites muuten jos laittaa kalkkunan ja kananmunia samaan aikaan niin pitäisikö kanan munat laittaa myöhemmin niin kuoriutuisivat samaan aikaan ja onko totta että kalkkuna untuvikot pitää olla erillään kana untuvikoista kun ovat hitaampia :smt017
jopekka
kana

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Laita kalkkunan munat ensin, 28 pv haudonta-aika ja kananmunilla 21 niin saat samaan aikaan tipuja. Meillä ainakin olivat samassa ilman ongelmia.
fasunen

Joo laitan kanan munat vasta sitten niin kun kalkkunan munat on ollut viikon :smt001 Ja on se hyvä kuulla järki puhetta kun tunuti aika hullulta että kalkkunan poikaset jäisi kanan poikien jalkoihin :smt005
jopekka
kana

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Tuoltahan voi käydä kattomassa miten "hitaita kalkut on" http://www.ustream.tv/channel/kanalakamera :smt005 Ei mustakalkkunat noista eroa.
fasunen

Nyt tais mennä jotain pieleen ku näin vaa piiiitkän videon nukkuvista tipuista :smt017
Vastaa Viestiin