siimiksen konehaudonta
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
siimis
Re: siimiksen konehaudonta
12. ponnistautui ulos kuorestaan. Se ei tahdo päästä kuoresta eroon, on siinä kiinni jollain ihme rihmalla = napanuora?
Lopuissa munissa ei näy mitään liikettä, joten eiköhän tästä kohta malta harkita nukkumista.
Lopuissa munissa ei näy mitään liikettä, joten eiköhän tästä kohta malta harkita nukkumista.
-
kanamummo
Onnea lapsukaisille! Mitä sitä nukkumaan, tipujen tulo on paljon jännempää 
-
siimis
Juuri kuoriutui yksi lisää samaa ann75:n satsia ja aamulla kuoriutui kaksi "jamppalaista". Ne on vielä koneessa. Jamppalaisille pitää askarrella nippusiteet nilkaan, ennen kuin laittaa niitä sekaisin tuonne tipulaarioon.
Mutta eilen kuoriutuneista 12:ta peräti 8:lla on varpaat kipparassa
Meinaan yrittää teippailla niitä, jos vaikka oikenisivat. Täytyy vaan käydä ostamassa lisää heftaa.
Mistä tuo kippuravarpaisuus johtuu? Onko ollut liian alhainen kuoriutumiskosteus tai jotain muuta..?
Mutta eilen kuoriutuneista 12:ta peräti 8:lla on varpaat kipparassa
Mistä tuo kippuravarpaisuus johtuu? Onko ollut liian alhainen kuoriutumiskosteus tai jotain muuta..?
-
siimis
Olen tässä surffannut tuosta kippuravarpaisuudesta ja eipä tunnu olevan mitään yhtä tunnustettua syytä tuolle vaivalle. Yksi lähde sanoo että lämpötila on ollut liian alhainen, toinen sanoo että lämpö on ollut liian korkea. Riboflaviinin puute mainitaan yhdeksi syyksi. Hidas kuoriutuminen tai liian myöhään kuoriutuminen on mainittu myös, mutta enpä usko että meillä on kyse siitä, kun kuoriutuivat 16. päivänä ja saunareissun aikana
En minä niitä kuitenkaan nyt karsimaan ala (useassa lähteessä sanottiin että pois vaan!), koska ei ole siitäkään mitään näyttöä, että se olis perinnöllistä. Joten meillä askarrellaan pikku kenkiä pikku tipuille! Voin muuten kertoa että on aika näpertämistä
Asiaa ei helpota yhtään, että tuo kaksivuotias haluaa änkeä syliin samaan aikaan kun mulla on tipu toisessa kädessä ja teippi toisessa...
En minä niitä kuitenkaan nyt karsimaan ala (useassa lähteessä sanottiin että pois vaan!), koska ei ole siitäkään mitään näyttöä, että se olis perinnöllistä. Joten meillä askarrellaan pikku kenkiä pikku tipuille! Voin muuten kertoa että on aika näpertämistä
-
siimis
Nyt ei mee hyvin!!
En tiedä mitä ihmettä oikein on tapahtunut, mutta yhtäkkiä koneessa oli lämpöä 41 astetta
Olisko poika päässyt vääntelemään termaria... Vaikka en kyllä missään välissä huomannut ja mä kyllä vahdin sitä kuin haukka, kun se ehtii joka paikkaan. Eniveis, se tais nyt sitten olla loppujen munien menoa
En kuulkaas muista milloin olisin viimeksi itkenyt, mutta nyt vollotin kuin pikkulapsi! Ja Mimmin munista ei ehtinyt kuoriutua yhtään, tuplavollotus!
Noista 15:ta mitä nyt aikaiseksi sain, kaksi näyttää kyllä aika huonolta. Niillä on varpaat ihan nyrkissä ja koivet sojottaa suoraan taaksepäin eivätkä ne pääse jaloilleen lainkaan. Muut kippurat ei ole niin pahoja, ne kävelee kuitenkin ja osalla näyttäis varpaat jopa oienneen melkoisesti. Mutta seurataan ja katsotaan.
Jotain lohdutusta murheen keskelle, mä puuhailen tässä oman hautomakoneen tilausta. Itse asiassa listalla on kaksi konetta, joista toista ajattelin kuoriutumiskoneeksi ja toinen taas on automaattikäännöllä eli sillä hoituis varsinainen haudonta. Ensimmäiseen menee 90 kanista ja toiseen mahtuu kääntölaitteeseen 63 kananmunaa. Yritän tässä just ottaa selvää kääntölaitteesta viiriäisenmunille, sellainenkin pitäis olla saatavissa. Nämä olis tulossa tuolta itänaapurista ja voin kertoa että en köyhdy niistä paljon mitään. Sanotaan vaikka, että sillä hinnalla ei selviä edes viikonlopun ruokaostoista. Ne on siis oikeasti aivan törkeän halpoja, että jos satutte vierailemaan vaikka Moskovassa, niin ostakaa itsellenne tuliaisiksi
Meikäläinen ei valitettavasti voi välittää tilauksia, kun nää tulee mulle veljen firman suhteiden kautta - tosin veljeltä on jo maine mennyt näitä mun ostostoiveita välitellessä 
Noista 15:ta mitä nyt aikaiseksi sain, kaksi näyttää kyllä aika huonolta. Niillä on varpaat ihan nyrkissä ja koivet sojottaa suoraan taaksepäin eivätkä ne pääse jaloilleen lainkaan. Muut kippurat ei ole niin pahoja, ne kävelee kuitenkin ja osalla näyttäis varpaat jopa oienneen melkoisesti. Mutta seurataan ja katsotaan.
Jotain lohdutusta murheen keskelle, mä puuhailen tässä oman hautomakoneen tilausta. Itse asiassa listalla on kaksi konetta, joista toista ajattelin kuoriutumiskoneeksi ja toinen taas on automaattikäännöllä eli sillä hoituis varsinainen haudonta. Ensimmäiseen menee 90 kanista ja toiseen mahtuu kääntölaitteeseen 63 kananmunaa. Yritän tässä just ottaa selvää kääntölaitteesta viiriäisenmunille, sellainenkin pitäis olla saatavissa. Nämä olis tulossa tuolta itänaapurista ja voin kertoa että en köyhdy niistä paljon mitään. Sanotaan vaikka, että sillä hinnalla ei selviä edes viikonlopun ruokaostoista. Ne on siis oikeasti aivan törkeän halpoja, että jos satutte vierailemaan vaikka Moskovassa, niin ostakaa itsellenne tuliaisiksi
-
Skuukkeli
Voi harmi, kun meni osa plörinäksi
, mutta seuraavalla kerralla sitten. 
-
ann75
Nyt vasta pääsin tarkastamaan tilannetta tänne munikseen, voi ei kun onkin mennyt sitten huonompaan suuntaan. Mikä nyt on tilanne? Jouduitko laittamaan pois tipuja? *halauksia ja voimia sinne* 
-
siimis
15 jäi lopulliseksi saldoksi, joista 13 sun munista
Että kiitos kiitos niistä!! Tosin kaksi niistä näytti edelleen aika toivottomilta, jalat ei ota yhtään alle. Just hetki sitten huomasin että toinen niistä oli hukuttautunut vesikuppiin - vaikka siinä ei oikeasti ole kuin kaksi milliä vettä! Mutta kun se ei jaksanu yhtään nostaa päätä, meni vaan uiden edes takaisin. Toinen samanmoinen tuolla vielä on jäljellä, mutta en usko että se selviää. Mutta jos tuo 13 edes jäis, niin saisin niistä varmaan pari kanaa eloon ja voisin sitten niistä vähitellen kasvattaa parven kokoa. Nythän mulla on kolmea eri sukua täällä, joten näistä saa varmaan ihan kivat siitosryhmät.
Muita kippurajalkoja tuolla kyllä on, mutta ne juoksee melko sujuvasti enkä aio niitä karsia jos vaan pärjäävät. Uskon että on haudontaolosuhteista johtuvaa eikä perinnöllistä. Niillä ne varpaat ei ole niin krympyssä, vaan sillai sirppeinä ja taipuvat sisäänpäin. Osa on suoristunutkin. Kuusi on ihan priimaa, toisella jamppalaisella on harajalat, mutta se näyttää petraavan itsestään.
Ihanin ylläri tänään oli, että meidän hautojakana on tehnyt ahkerasti töitä ja aamulla löysin tyhjiä kuorenpuolikkaita pesän vierestä
Iltapäivällä kävin kurkkaamassa alle ja kaikki seitsemän munaa on kuoriutuneet! Ja IHANAN värisiä tipuja! Vaalean harmaita keltaisella masulla, punaisia ja ruskeita
Ihana nähdä mitä niistä tulee!
Nää kanatiput muuten tuli etuajassa! Tänään oli vasta 18. päivä?! Vai onkohan mulla menny päivät sekaisin...? Ei kai se ihan noin paljon voi heittää?!
Muita kippurajalkoja tuolla kyllä on, mutta ne juoksee melko sujuvasti enkä aio niitä karsia jos vaan pärjäävät. Uskon että on haudontaolosuhteista johtuvaa eikä perinnöllistä. Niillä ne varpaat ei ole niin krympyssä, vaan sillai sirppeinä ja taipuvat sisäänpäin. Osa on suoristunutkin. Kuusi on ihan priimaa, toisella jamppalaisella on harajalat, mutta se näyttää petraavan itsestään.
Ihanin ylläri tänään oli, että meidän hautojakana on tehnyt ahkerasti töitä ja aamulla löysin tyhjiä kuorenpuolikkaita pesän vierestä
Nää kanatiput muuten tuli etuajassa! Tänään oli vasta 18. päivä?! Vai onkohan mulla menny päivät sekaisin...? Ei kai se ihan noin paljon voi heittää?!
-
ann75
Pidetään sitten peukkuja että oikenee koivet ja viirutiput jää henkiin. On ne vaan niin onnettoman kokoisiakin, että ihme mun mielestä että niin pienistä munista ja tipuista voi tulla ihan oikeita viiruja. JA ONNEA kanatipuista, ihanaa kun ne onnistuivat ja emo ahkeroi
Kerro välillä, miten hommat etenee viirujen osalta, parempi tietää jos on ongelmia, niin osaa vältellä siitoshommia tai jos tassut oikenee, niin sitten täältä pesee lisää munia uuden koneen koekäyttöön
Laitahan kuvia tulemaan
Kerro välillä, miten hommat etenee viirujen osalta, parempi tietää jos on ongelmia, niin osaa vältellä siitoshommia tai jos tassut oikenee, niin sitten täältä pesee lisää munia uuden koneen koekäyttöön
Laitahan kuvia tulemaan
-
siimis
Joo! Mielellään otan vielä yhden satsin lisääkin ja testataan uudemman kerran onko perinnöllistä vai ei
Noista neljä tipua on keltaisia, tuleeks niistä niitä ihania kullanvaaleita, vai ehkä valkoisia..? Ei kai valkoisia kumminkaan.
Yritän saada kuvia, se kuvankäsittely on vaan niin aikaaviepää touhua, kun on vanha ja väsyny kone...
Yritän saada kuvia, se kuvankäsittely on vaan niin aikaaviepää touhua, kun on vanha ja väsyny kone...
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Onnea siimikselle viiru- ja kanatipuista! 18 päivän haudonta kuulostaa melkeinpä liian nopealta...josko ne laskut ovat sekaisin 
-
siimis
Ihmeiden aika ei edelleenkään ole ohi
Poika herätti jokaöiseen tapaansa pissalle tuossa kolmen aikaan ja ennen kun itse ehdin nukahtaa uudestaan, aloin kiinnittää huomiota intensiiviseen piippiippiippaukseen! Ei se voi olla... Pakko olla? Ei voi.... On se!!
Hautomakoneessa on vielä kolme viirutipua!!!
Nämä ovat Mimmin munista, joten sainpahan jotain niistäkin
Ihanaa! Ne on varmaan olleet jotenkin viileämmällä puolella konetta, kun ovat kehittyneet näin paljon hitaammin ja säästyivät siltä hurjalta lämpöpiikiltä. Kyllä kannatti odottaa ja jatkaa vaan sinnikkäästi haudontaa, vaikka tuntui että kaikki toivo meni.
Kaksi jalkavaivaista ja yksi muuten vaan heikko kuolivat eilen, joten saldo tällä hetkellä on taas sen 15.
Poika herätti jokaöiseen tapaansa pissalle tuossa kolmen aikaan ja ennen kun itse ehdin nukahtaa uudestaan, aloin kiinnittää huomiota intensiiviseen piippiippiippaukseen! Ei se voi olla... Pakko olla? Ei voi.... On se!!
Nämä ovat Mimmin munista, joten sainpahan jotain niistäkin
Kaksi jalkavaivaista ja yksi muuten vaan heikko kuolivat eilen, joten saldo tällä hetkellä on taas sen 15.