Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Lukittu
Suvianne

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mua ärsyttää, etten ole saanut sääntöjä edes sähköpostina. Ystävän kautta saanut facebookin sivulta säännöt.

Itse erosin FB sivulta, kun huomasin, että siellä ei todellakaan voi asiallisesti väitellä. Pitää olla samaa mieltä ylläpitäjien kanssa ja vedotaan vain siihen, että heillä on vuosien kokemus.
Minusta on ihmeellistä jos tuoreemmat pitää hiljentää kokemuksen puutteen vuoksi??


Minä en aio aktiivisesti erota ohjelmasta. Aion toimia kuten ennenkin oman maalaisjärjen puitteissa. Minulla on säilyttäjiltä hankitut linnut ja vain Alhoa pihalla. Joten puhtaita ovat.

Kanani hautovat joten en tehtaile koneella munia, vaan kana hautoo oman tahtotilansa mukaan ja saa lisääntyä puolestani rauhassa.

Ylimääräiset kanat menee meillä pataan tai minä ne myyn. Aion raportoida tekemiseni rehellisesti ja he saavat sitten minut erottaa jos siltä tuntuu.
Itse en aktiivisesti aio erota. Minua ei virallisesti ole edes uusista säännöistä infottu, niin siihen asti pitäköön sääntönsä.

Minä olen nähnyt kantasen viestejä FB kopiona ja ihmettelen suuresti höänen käytöstään, ihmisille jotka vain kysyvät asiallisesti kysymyksiä!!! Olen todella pettynyt koko ohjelmaan.

Minusta on hieno idea jos joku jaksaa alkaa vetään uutta ohjelmaa!!
kaakatin

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Samoilla linjoilla Suviannen kanssa, mitäs tässä hötkyilemään. Ei taideta kovin paljon arvostaa tavan säilyttäjää, kun ei katsota tarpeelliseksi edes uusia sääntyjä lähettää säilyttäjille. Meillä alhot hautoo, mitä hautoo, en niitä rajoittele. Jos tiput eivät kelpaa säilytysohjelmaan, niin ei sitten. Sillkikanoista en aijo luopua ja saatampa joskus silkeillä haudottaa alhonkin munia. Eri häkeissä elävät, mutta saattavat joskus olla samaan aikaan pihalla, (hui kauheeta). Kanat ovat minulle ennnen kaikkia lemmikkejä ja harrastus, enkä meinaa katrastani vaihtaa vuoden- parin välein. Haluan säilyttää nämä minun omat kanojani, kukkoa vaihdan, mutta en kanoja. Ehkä tämä ohjelma ei olekaan tarkoitettu meille "pientilallisille", vaan ammattimaisesti ajatteliville tuottajille.
Bean

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Bean »

Säännöt löytyvät täältä alla olevasta linkistä, joka on samalla myös MTT:n virallinen tiedonjakokanava.
https://portal.mtt.fi/portal/page/porta ... geenivarat

Selvitämme miksi sääntöjä ei ole tullut erikseen sähköpostitse/postitse tms tavalla perille. Itsekään en niitä mielestäni ole saanut paperiversiona, mutta tuolta MTT:n eläingeenivarasivuilta ne on ainakin luettavissa. Ehkä postitus on todellakin mennyt etanapostina tai sitten tiedonkulku on katkennut matkalla. Tarkoitus on tietenkin, että kaikki poikastuottajat ja säilyttäjät saavat uudet säännöt jotakin kautta luettavaksi sähköisesti/paperiversiona. :smt006
Iloisten Munatalo

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Bean kirjoitti:Säännöt löytyvät täältä alla olevasta linkistä, joka on samalla myös MTT:n virallinen tiedonjakokanava.
https://portal.mtt.fi/portal/page/porta ... geenivarat

Selvitämme miksi sääntöjä ei ole tullut erikseen sähköpostitse/postitse tms tavalla perille. Itsekään en niitä mielestäni ole saanut paperiversiona, mutta tuolta MTT:n eläingeenivarasivuilta ne on ainakin luettavissa. Ehkä postitus on todellakin mennyt etanapostina tai sitten tiedonkulku on katkennut matkalla. Tarkoitus on tietenkin, että kaikki poikastuottajat ja säilyttäjät saavat uudet säännöt jotakin kautta luettavaksi sähköisesti/paperiversiona. :smt006
https://portal.mtt.fi/portal/page/porta ... 6t2012.pdf
Tossa suora linkki sääntöihin :smt002
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Entiseen tapaan jatkan minäkin mutta eroa edelleen harkitsen. En kertakaikkiaan voi sulattaa tätä totaalista keskustelun ja avoimuuden puutetta. Tässä tulee (mun mielestä) moka mokan jälkeen eikä minkäänlaista yritystä parannukseen. Ensin ihmisiä heitetään fb-ryhmästä, sitten fb-sivusto muutetaan suljetuksi, sen jälkeen lätkäistään säännöt jotka tulevat voimaan vaikka suuri osa ei ole edes saanut niitä, säilytysohjelman vetäjä ilkeilee taas fb- sivuilla, poikastuottajakoulutukseen pääsee vain 25 ja siellä on tarkoitus keskustella uusista säännöistä. Mitä keskustelemista niissä enää on jos ne tuli jo voimaan ja jos niihin oikeasti vielä voi vaikuttaa pitäisi olla useampi keskustelutilaisuus ympäri maata jotta suurella osalla olisi mahdollisuus päästä johonkin. No ehkä pientä ryhmää on helpompi aivopestä kun ryhmäkokoa perustellaan sillä että pienessä ryhmässä oppiminen tehostuu. Viimeisenä vielä että säilyttäjä ei ole yhtään mitään, pitäisi olla poikastuottaja.
Miksi haluaisin kuulua ohjelmaan joka aiheuttaa ainoastaan mielipahaa?
Mieleen tulee vielä että jos nyt hiljaa nielee kaiken ylhäältä tulevan, kun asiantuntijat ovat näin sanoneet, niin mitähän seuraavaksi? Sääntöjä tiukennetaan edelleen ja kohta meillä on jalostustoimikunta joka määrää mistä ostaa uutta verta, mitkä kukot jätetään ja kenelle saa myydä tipuja.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
annemari

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja annemari »

https://www.facebook.com/groups/4327118 ... =group_r2j

Linkki fb:n käyttäjille ryhmään, jossa keskustelemme vaihtoehdosta säilyttäjäohjelmalle. Nyt meidän on aika järjestäytyä ja pitää meteliä maatiaiskanasta, yhteisin, neuvotelluin säännöin, maatiaiskanaa kunnioittaen.

KOROSTAN, että tämä on vasta alkua, jos et ole fb:n käyttäjä, ilmoita minulle sähköpostiosoitteesi, niin kokoan sinulle säännöllisin väliajoin tiedotteen josta saat lukea missä mennään ! ilmoita viestissäsi myös oikea nimesi ja paikkakuntasi, jotta voin koota listaa henkilöistä, joiden apua voin tarvittaessa kysyä jatkossa liittyen tähän järjestäytymiseen. :smt024
Suvianne

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mahtava homma!! Vo suositella tätä ryhmää kun myy poikasia! Pienestähän nämä aina alkaa! Luulen, että tällainen toiminta on monelle sydämen asia vaikkei MTTssä oliskaan. Plajon pienempi kynnys liittyä ja ne kesäkanaksi myydyt maatiaiset voikin löytää pysyvän kodin!!!
Suwitsu

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Loistavaa annemari!!! :smt041
Avatar
pippuri_82
tipu
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Touko 2010, 12:22
Paikkakunta: Kuusjoki
Viesti:

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja pippuri_82 »

annemari kirjoitti:
Linkki fb:n käyttäjille ryhmään, jossa keskustelemme vaihtoehdosta säilyttäjäohjelmalle. Nyt meidän on aika järjestäytyä ja pitää meteliä maatiaiskanasta, yhteisin, neuvotelluin säännöin, maatiaiskanaa kunnioittaen.
Mahtaakohan tuo olla suljettu ryhmä? Siitähän virallisen ohjelman ryhmää on kritisoitu, kun ryhmä on suljettu muilta kuin säilyttäjiltä...
Ellun kanat ja munat. Piikkiönkantaa suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelmassa. Myydään munia suoraan tilalta, siitosmunia, kanoja ja tipuja.
www.ellunkanatjamunat.fi/ www.facebook.com/ellunkanatjamunat/ ellunkanatjamunat@gmail.com 044-5372335
annemari

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja annemari »

Asiasta keskustellaan. Ryhmässä päätökset tehdään yhdessä ;)

Ei sinne MTT:n tiedotusryhmään muuten pääse säilyttäjätkään, poikastuottajista puhumattakaan !!!
Bean

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Bean »

Nyt selvisi se, että miksi sääntöjä ei ole vielä saatavilla! :smt038

Suora lainaus Suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelman Facebook-sivuilta: "Muutama säilytysohjelmalainen on kysellyt painettua versiota uudesta säilytysoppaasta. Opasta ei ole vielä painettu, vaan se on menossa muutamin epäselvien kohtien tarkennuksin painoon lähiaikoina ja postitetaan yhdessä Tiedote 2:n kanssa. Arvioitu postitusaika on on lokakuun viimeinen viikko/marraskuun alku, kunhan saadaan myös Tiedotteen jutut kasaan ja Tiedotekin painettua. Opas on ollut nähtävissä sekä täällä FB:ssä ja MTT:n sivuilla, jotka ovat ohjelman Internetissä olevat tiedotuskanavat." (kirjoittaja: Juha Kantanen, MTT)

Eli odotellaan ihan rauhassa. :smt006
smari

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja smari »

Herranen aika mitä touhua! Eihän noilla säännöillä jää mukaan rehelliset ihmiset jotka ajattelee eläimen etua! Ei ainakaan ne joilla on muitakin kanoja kuin maatiaiset ja rehellisyys ja eläinysävällinen ajattelutapa!

Ote säännöistä:
3. Mikäli poikastuottajalla on erityinen tarve kasvattaa useampaa
kuin yhtä maatiaiskanakantaa, muita kanarotuja tai niihin verrattavia
kanakantoja, on kaikki eri maatiaiskanakannat ja muut tilalla (samassa
tuotantoympäristössä) olevat kanakannat pidettävä pysyvästi
eri tiloissa ja eri laitumilla. Maatiaiskanan lisääminen ja kasvattaminen
tulee tapahtua eri aikaan kuin muiden kanarotujen tai niihin
verrattavien kanakantojen.

Edellisen sääntökohdan vaikutukset: Jos haluaa antaa maatiaskanan hautoa keväällä poikaset, ei voi antaa yhdenkään muun kanan hautoa koko keväänä eikä kesänä. Tuossa selkeästi lukee että lisääminen ja kasvattaminen tulee tapahtua eriaikaan. Maatiaskana kasvaa noin keväästä syksyyn. Eli mikään muu kana ei saa silloin lisääntyä. Ei siltikään, vaikka säännössä erikseen mainitaan että maatiaiset on pidettävä erillään muista.

Oletaampa tilanteita. Haluaa maatiaskanan (ja lisäksi brahman) hautovan poikaset keväällä. Maatiaskanat ei alakkaan siihen heti, vaan vasta tuokokuussa. (Siihen mennessä moni brahma on hautonut tyhjiä pesiä viikkokausia, munat on maatiasten sääntöjen takia kerätty pois). Kun maatiasten haudonta alkaa tuokokuussa, poikaset kuoriutuu kesäkuussa. (silloin brahmoista osa vielä hautoo tyhjiä pesiä.) Maatiaskanat täyttävät 6 viikkoa elokuun alussa. Jos ne myy heti silloin 6 viikon ikäisenä, niin voi antaa brahman hautoa. (Brahmat on jo keväällä ja kesällä hautoneet tyhjää, eivätkä innostu enää kun illat pimenee.) Jos haluaa pitää itse maatiaiset, niin kesäkuussa syntyneet kasvavat joulukuuhun asti ja säännöt sanoo että silloin ei voi kasvattaa muita. Ja jos kasvatukseksi lasketaan vain poikas-aika, niin ei sekään helpota paljon tilannetta. Ainakin vähänkin vanhemmat brahmat lopettaa usein muninnan elokuussa ja alkaa sulkasadolle.

Entä jos vapaana ollut brahma onkin tehnyt salapesän ja ilmestyy pihaan tipulauman kanssa. Näitähän kuulee aika usein. Jos maatiaisen kasvatus on menossa ja on sitoutunut maatiasten sääntöihin, niin miettikääpä tilannetta! Rehellisen ihmisen on päätettävä kummat poikaset hän lopettaa! Säännöt sanoo sen selkeästi että maatiaisia ja brahmoja ei saa samalla tilalla yhtäaikaa kasvattaa.

Kanan hautomia poikasia ehtii saamaan ilman päällekkäisyyttä jos jompikumpi rotu aloittaa haudonnan tammikuussa. Silloin toiset ehtii kasvaa ja voi vielä toivoa että toiset munii ja tahtoo hautoa. Mutta sääntöihin sitoutunut ei voi kesällä kasvattaa itselleen molemmista roduista paria uutta kanaa, koska siihen ei riitä Suomen kesä.

Sori, jatkan vielä mietintääni. :smt004 Oletetaan että haluan kananpoikasia huhtikuussa ja minulla on maatiaisia ja brahmoja. Päätän kumpi rotu on vuorossa lisääntyä tänä vuonna ja valitsen maatiaisen. Poikaset tahdon huhtikuussa syntyviksi luonnonmukaisuuden vuoksi siksi että niille jäisi pitkä ihana kesä kasvaa ulkona. Hauton ne koneella tai emon alla jos maatiaskanan hautomahalu tulee oikeaan aikaan. Kesäkuun alussa poikaset on valmiita ulkoiluun. En aio antaa kanojeni lisääntyä uudestaan ennen kuin vuoden kuluttua. Silti en voi päästää kaikkia kanoja irti nauttimaan kesästä pihamaalle, koska olen sitoutunut sääntöihin pitää brahmat ja maatiaiset erikseen! Kuka tästä kärsii? Mielestäni kana ja rehellinen omistaja. Kuka siitä hyötyy? Minä en tiedä vastausta. Ehkä se joka oikeasti aliarvio minut niin lujaa että luulee että en erota brahmaa ja maatiaskanaa? Mutta voiko joku luulla että jos ne on kesän irti yhdessä, niin luulen syksyllä brahmoja maatiaisiksi? Miksi hän ei näin luullessaan tule ottamaan dna-testejä niistä? (Sääntöjä voi tulkita niin, että kukon polkeminen hedelmöittää kanan enintään kolmeksi viikoksi. Samoin sääntöjä voi tulkita niin, että kukon polkeminen hedelmöittää kanan lopullisesti, ainiaaksi. Kumpikin on väärä ja ajat sitten vanhentunut tieto johon kyllä joskus on uskottu.)

Jatkaisinko vielä? :smt005
Iloisten Munatalo

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Hyvä Smari! :smt041
Suvianne

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005 kamalaa, en ole edes sisäistänyt nuita sääntöjä kunnolla... Mite enemmän nuita lukee, sen järettömämmäksi menee
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Olisikohan nyt aikalisän paikka? Avattaisiin keskustelupalsta jolla uusista säännöistä ensin keskusteltaisiin ja saataisiin paljon eri näkökulmia eri säilyttäjiltä, sitten laadittaisiin uusien sääntöjen raakaversio joka julkistettaisiin ja vielä kerran keskusteltaisiiin mahdollisista parannuksista, sitten vasta lopullinen versio. Näin saataisiin myös uutta uskottavuutta koko ohjelmaan ja kiillotettaisiin kovin ryvettynyttä julkisuuskuvaa. Tietenkään kaikkia ei aina voi miellyttää mutta varmasti ikäviltä tuntuvat säännöt olisi helpompi hyväksyä jos kokee että on ollut mahdollisuus vaikuttaa.
Asiasta toiseen kuinka isosta osasta parvea noi dna-testit otettiin?
Tuota smarin kirjoitusta lukiessa rupesi ensin naurattaa mutta oikeasti nuo säännöthän ovat surullisia :smt010
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Lukittu