Taitavat oppia lentämään n. pariviikkoisina ja kyllähän se viirun lento on niin päämäärätöntä räpistelyä, että voivat lentää lamppuunkin.Mimmi kirjoitti:Voiko jossain vaiheessa (ja missä?) tulla vahinkoa siitä, että lamppu on häkin sisällä? (Eli milloin viirut oppivat lentämään ja voivatko ne lentää lamppuun?)
Mimmin viiriäisten haudontaprojekti
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Hehe, luulis että tykkäisivätkin pötköttää pienenä koska ovat olleet niin ahtaassa munan sisällä. Meilläkin joskus pikkuvaakko saatto hetken pötköttää jalat ojossa. Yleensä vain toinen jalka tosin..
Hitsikun alkaa tipukuume. Onneksi parin kk kuluttua voi laittaa hautomakoneeseen munia itsekkin
Hitsikun alkaa tipukuume. Onneksi parin kk kuluttua voi laittaa hautomakoneeseen munia itsekkin

Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Ja minusta pahasti tuntuu siltä, että tämä mun ykkös-projekti oli vasta alkua.. Nyt vain en osaa päättää, tilaisinko uuden satsin viirumunia vai kokeilisinko ankkoja seuraavaksi?
Ankkojen osalta vain mietityttää, että kun eivät pääse ankkalampeen, missä yleensä harjottavat rakkauttaan enkä ole kertaakaan nähnyt niiden tekevän sitä kuivalla maalla tai tuossa vannassa, mikä on sisällä.. Pitäisiköhän mun jotenkin sulattaa tuo pihalampi ja tarkkailla tilannetta ja kerätä munia haudontaan vasta sen jälkeen..
Ja miten se menikään, yksi yhdyntä hedelmöittää noin 7 munaa, mutta ei varmaan enää sitä, joka tupsahtaa samana tai seuraavana päivänä, vai? Eli jos tekee ton lampitempun, kannattaisko munat kerätä siitä eteenpäin laskettuna päivinä 3.-10.?
Ankkojen osalta vain mietityttää, että kun eivät pääse ankkalampeen, missä yleensä harjottavat rakkauttaan enkä ole kertaakaan nähnyt niiden tekevän sitä kuivalla maalla tai tuossa vannassa, mikä on sisällä.. Pitäisiköhän mun jotenkin sulattaa tuo pihalampi ja tarkkailla tilannetta ja kerätä munia haudontaan vasta sen jälkeen..

Ja miten se menikään, yksi yhdyntä hedelmöittää noin 7 munaa, mutta ei varmaan enää sitä, joka tupsahtaa samana tai seuraavana päivänä, vai? Eli jos tekee ton lampitempun, kannattaisko munat kerätä siitä eteenpäin laskettuna päivinä 3.-10.?
Kyllä ne Mimmi kuivallakin .. jos koiras on tarpeeksi agrobaatti..vähän se on vaikeempaa vaan, mutta osuu kyllä. Mutta toi Hannes
.. viimeks tyyty, kun osu Hetan kainaloon, että hyvä tuli.. Hetalla oli vähän tympääntynyt ilme.. ja niin oli muorillakin..(hanhia)...Nää vasta praktiseeraa.. en oo ainakaan vielä huomannut, että olis munia missään.. tosin voi ne multa munat jemmatakkin..Sisässä kun olivat pari päivää, niin vähän valotin liikaa, siks varmaan alkoit toi paritteluninnostus..ei ihan vielä tarviis..vasta enskuussa, tai kuun lopulla. Säähän voit tehä sillain että laitat ne ankanmunat ekana ja jätät vähän tilaa ja laaitat sitten viirunmunia , ajoittaen kuoriutumisen suurinpiirtein samaan aikaan.(tällän mää oon aatellut tehä)

Hassua! Oltiin ukkelin kanssa kolme päivää lomasella ja poika oli hoitamassa elukat. Kun tulin reissusta, niin viiruhäkin kohdalla oli pakko todeta sama, mitä usein sukulaislapsista: jos oisivat kadulla vastaan tulleet, en olis varmaan tuntenut! Perjantaina nimittäin jätin tänne sellaisia pikkuruisia untuvapalleroita ja maanantaina kohtasin isoja, hienoja sulkapukuisia lintusia???
Mitähän tuo poika on niille oikein syöttänyt?
Käyn kohta ottamassa kuvia ja laitan sitten tännekin. Vaan olin kyllä melkoisen hämmästynyt! Ei sitä kehitystä ehkä niin huomaakaan, kun joka päivä seuraa vierestä, mutta tätä en osannut aavistaa!
Siitä vaaleasta tipusesta on muuten tullut hopeisen harmaa.

Käyn kohta ottamassa kuvia ja laitan sitten tännekin. Vaan olin kyllä melkoisen hämmästynyt! Ei sitä kehitystä ehkä niin huomaakaan, kun joka päivä seuraa vierestä, mutta tätä en osannut aavistaa!
Siitä vaaleasta tipusesta on muuten tullut hopeisen harmaa.

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija