Mimmin viiriäisten haudontaprojekti

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mimmi kirjoitti:Voiko jossain vaiheessa (ja missä?) tulla vahinkoa siitä, että lamppu on häkin sisällä? (Eli milloin viirut oppivat lentämään ja voivatko ne lentää lamppuun?)
Taitavat oppia lentämään n. pariviikkoisina ja kyllähän se viirun lento on niin päämäärätöntä räpistelyä, että voivat lentää lamppuunkin.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Hehe, luulis että tykkäisivätkin pötköttää pienenä koska ovat olleet niin ahtaassa munan sisällä. Meilläkin joskus pikkuvaakko saatto hetken pötköttää jalat ojossa. Yleensä vain toinen jalka tosin..

Hitsikun alkaa tipukuume. Onneksi parin kk kuluttua voi laittaa hautomakoneeseen munia itsekkin :smt003
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ja minusta pahasti tuntuu siltä, että tämä mun ykkös-projekti oli vasta alkua.. Nyt vain en osaa päättää, tilaisinko uuden satsin viirumunia vai kokeilisinko ankkoja seuraavaksi?

Ankkojen osalta vain mietityttää, että kun eivät pääse ankkalampeen, missä yleensä harjottavat rakkauttaan enkä ole kertaakaan nähnyt niiden tekevän sitä kuivalla maalla tai tuossa vannassa, mikä on sisällä.. Pitäisiköhän mun jotenkin sulattaa tuo pihalampi ja tarkkailla tilannetta ja kerätä munia haudontaan vasta sen jälkeen.. :smt017

Ja miten se menikään, yksi yhdyntä hedelmöittää noin 7 munaa, mutta ei varmaan enää sitä, joka tupsahtaa samana tai seuraavana päivänä, vai? Eli jos tekee ton lampitempun, kannattaisko munat kerätä siitä eteenpäin laskettuna päivinä 3.-10.?
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Kerää vaan kaikki. Jos joku sattuu olemaan tyhjä, niin ajattele positiivisesti, siinä ei ainakaan ole seksitauteja!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kyllä ne Mimmi kuivallakin .. jos koiras on tarpeeksi agrobaatti..vähän se on vaikeempaa vaan, mutta osuu kyllä. Mutta toi Hannes :smt013 .. viimeks tyyty, kun osu Hetan kainaloon, että hyvä tuli.. Hetalla oli vähän tympääntynyt ilme.. ja niin oli muorillakin..(hanhia)...Nää vasta praktiseeraa.. en oo ainakaan vielä huomannut, että olis munia missään.. tosin voi ne multa munat jemmatakkin..Sisässä kun olivat pari päivää, niin vähän valotin liikaa, siks varmaan alkoit toi paritteluninnostus..ei ihan vielä tarviis..vasta enskuussa, tai kuun lopulla. Säähän voit tehä sillain että laitat ne ankanmunat ekana ja jätät vähän tilaa ja laaitat sitten viirunmunia , ajoittaen kuoriutumisen suurinpiirtein samaan aikaan.(tällän mää oon aatellut tehä)
Mimmi

Hassua! Oltiin ukkelin kanssa kolme päivää lomasella ja poika oli hoitamassa elukat. Kun tulin reissusta, niin viiruhäkin kohdalla oli pakko todeta sama, mitä usein sukulaislapsista: jos oisivat kadulla vastaan tulleet, en olis varmaan tuntenut! Perjantaina nimittäin jätin tänne sellaisia pikkuruisia untuvapalleroita ja maanantaina kohtasin isoja, hienoja sulkapukuisia lintusia??? :smt017 Mitähän tuo poika on niille oikein syöttänyt? :smt002

Käyn kohta ottamassa kuvia ja laitan sitten tännekin. Vaan olin kyllä melkoisen hämmästynyt! Ei sitä kehitystä ehkä niin huomaakaan, kun joka päivä seuraa vierestä, mutta tätä en osannut aavistaa!

Siitä vaaleasta tipusesta on muuten tullut hopeisen harmaa. :smt007
Mimmi

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Mikä poseeraus tossa 3. kuvassa!! :smt005 :smt005 Taitaa ruveta tuo viirulainen malliksi. Kauniita ovat kaikki. :smt007
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

Onnea ihanista viiruista!!
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

:smt007 Söpöjä viiruja :smt007 etenkin tuo harmaa :smt005
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Aivan ihania! :smt007
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onpa ne jo isoja! Joko saa arvailla sukupuolia? Aika paljon näyttäis mustia pilkkuja olevan, joten voisivat kanoja olla nuo riistaväriset ja ruskeakin.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Ihania ovat kaikki :smt007
Mimmi

Jo saa arvailla! Mä oon itse samaa mieltä kuin alunperinkin, eli harmaa ja ruskea olisivat kukkoja ja kaksi muuta kanoja. Mutta mä en tiedäkään mitään?? :smt003
Mimmi

Viirut alkaa olla neljän viikon ikäisiä ja tämän näköisiä. Yksi villivärinen piilotteli niin, ettei saanut kuvaa ja harmaakin oli hiukan aremmalla tuulella.. Mutta tässä nämä, ensin villivärinen:

Kuva
Kuva

Ruskea:

Kuva

Harmaa:

Kuva
Vastaa Viestiin