EN YMMÄRRÄ!

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Räpylä

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Maattari kirjoitti:Tunteita herättää täälläkin :smt045 Hyvä kun mtt on saatu hereille, saadaan tietoa miten jatkaa. Syyttelyn sijaan on parempi miettiä missä meni pieleen ja koittaa korjata virheet niin hyvin kuin osataan. Avoimuus on tärkeää ja sitä kannatetaan mutta jos kokee että syyllistetään kun kertoo ongelmistaan avoimuus loppuu hyvin nopeasti.
Itseäni hiertää myös että kantaa joka ei haudo säilytetään väkisin, kuten myös kantaa joka munii munan viikossa, mitä säilyttämisen arvoista näissä on :smt017 ?

Minkä kannan edustajat eivät haudo ja mikä kanta munii kerran viikossa?
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Jussilat eivät haudo ja luumäkeläiset munivat huonosti, 1 muna/5 päivää, ( kärjistin vähän :oops: :-" )
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Räpylä

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Okei kiitos tiedosta :smt006
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Onko raitaisuus siis virhe maatiaisessa? Minulla on nimittäin yhdellä nuorella kanalla raitaisia sulkia. Kana on beige ja siipien alaosissa siis muutama musta-beige-raitainen sulka. Ja muita rotuja ei ole ainakaan minun aikanani sekaan lorahtanut...
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä laskisin plymouth rock tyyppisen raidotuksen merkiks vieraasta rodusta :smt017 Samoin legbar tyyppiset raidat ja puhtaasti jalostetun väriset( täydellisen laventeli? kokovalkoset tipueet... Näit ei kai oo paljon ilmestynykään :smt002 ) mutta esim mottlet-pilkkujahan ilmenee ainakin alhoissa. Onko oikeesti selkeetä raitaa, vai pilkutusta, vai värin vaihtuminen porrastetusti? Koko kanassa, vai yhdessä kohtaa/siellä täällä.
On muuten mielenkiintonen keskustelu, herättää ajatuksia, varsinkin noi alkuviestit. Tuli työpaikan tilanne mieleen, koko osasto valittaa et tarvikkeet(hyvänä esimerkkinä vetoketjut) on loppu, mutta kun menen sit jossain vaiheessa kysymään tilaamisesta vastaavalta henkilöltä(pomo) et tietääkö asiasta ja miksei vetoketjuja kuulu, ei oo kukaan koskaan pomolle kertonu. Älkääkä ottako tätä loukkauksena, koen itse syyllisyyttä :oops:
Toisin sanoen reippaasti yhteyttä ja mielipiteiden vaihtoo mtt'lle! Toi tiloilla vierailu tilanteen tarkistamiseks taitaa olla paljon pyydetty nykysillä budjeteilla, ellei sit olis mahdollista järkätä joka paikkakunnalle oma tarkastusaikataulunsa ja tarkistajansa. Esim. alkaen pohjosesta jatkaen tietty matka etelään ja seuraava tarkistaja jatkaa siitä taas etelään.
Säilyttäjien etäisyydetkin on melkoset, mahtaisko olla liian suuri projekti niinkin pienelle yksikölle kun mtt? Maatiaiskanojen säilyttämisestä vastaa säilyttäjien määrää kohden aika pieni määrä ihmisiä.
Mitenköhän, jos useempi säilyttäjä lähettäis viestin mtt'lle että säilyttäjiltä vaadittais siinä ekassa ohjelmaan liittymiskaavakkeessa jo selonteko tilanteesta? Jos tarpeeks moni sitä vaatii, niin josko sellanen asia saatais järjestettyä? Vois kysyä esim kopion kanojen/tipujen/munien alkuperätodistuksesta, jonka mä sain automaattisesti alhoja(menetettyjä jo kaikki) hankkiessa, mutta unohdin ilmajokisista pyytää, sekä kysely muista linnuista ja suunnitelmasta rodun puhtaana pitämisestä(siitosmunien varoajat, rotujen erottaminen).
Ja vielä yks mieltä kaihertava asia, jos säilyttäjällä on muutakin rotua, niin eikö olis nimenomaan hyväks, että sen rodun piirteet olis mahdollisimman poikkeevat maatiaisista? Sekarotuset 'vahingot' sais jo pienemmästäkin merkistä karsittua. Vai onko se sit kuitenkin liian riskialtista?
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Nuoren kanan siipisulkien ruskea-mustalla raidallisuudella ei ole mitään yhteyttä plymouth rockeihin. Se on vain merkki runsaasta mustasta pigmentistä ja merkeistä. Liittyy yleensä maaoravaraitaisuuteen tipulla. Eli on oikein perimaatiaisen värityksen yksi kehitysvaihe :smt001. Joskus kana voi olla aikuisenakin ruskea-musta-raitainen, se ei tosiaankaan ole sekarotuisuuden merkki vaan yksi värivariaatio. "Rokkiraitaitaisuudessa" yksi raita on aina valkoinen.
iiwi

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Tämä ketju kun tuolla toisaalla linkattiin niin pakko kommentoida tuosta kanojen sukutauluista. Periaatteessa ihan nätti idea, mutta käytäntö kusee:

Meillä on kanoja paikoista A, B ja C. Ensin tuli vuonna 2009 3 kanaa paikasta A, ja 2 kanaa paikasta B, ja kukko paikasta C. Sen jälkeen on vaihdeltu kukkoa, on ollut kukot paiaksta D, E, F, G, H ja nyt ehkä paikasta I. Tänä vuonna tuli myös kaksi kanaa paikasta C. Kanoja on lisätty näillä eri kukoilla, jokaisella varmaan ainakin yksi tipue, usealla enemmän. Osa tipuista on jäänyt meille, osa on myyty eteenpäin, kuten myös suurin osa alkuperäisistä kanoista (meillä on enää jäljellä vain yksi kana joko paikasta A tai B, ja sitten nuo kaksi kanaa paikasta C, loput omaa tuontantoa eri kukoilla.) Millainen sukupuu tästä kokoonpanosta pitäis tehdä? Luulen että tilanne on aikalailla sama muillakin säilyttäjillä, joilla on hautovia kanoja ;)
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

On kyllä mielenkiintoinen ketju näin säilyttäjäksi haaveilevalle.
Löytyy lähes kaikki ÄLÄ TEE NÄIN esimerkit :smt044
Katsastelin itse ilmajokisia kun ostin että ei ole sulkia jaloissa ja kyselin kaiken mitä mieleen tuli.
Ja minulle vastattiin kaikkeen asiallisesti mikä oli upeeta. :smt023

AnetteMilli kukkosi lieneen peräisin nimimerkiltä ^krisse^ jolta mun kukko on kanssa
peräisin. Sen isä on myös Joukahainen. Siinä oli komea kukko se Joukahainen ja ainakin meiän kukkosta on tullut luonteeltaan
ihastuttava. Utelias, tarkkaavainen, hieman varautunut vieraille ja huolehtivainen kanoillensa :smt007
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

merkkaan tän kejun pitää lukea alusta asti
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

kyllä on äärimmäisen sekavaa tää maatiaiskanatouhu nykyään..hankin joskus 80-luvun lopulla tarja niemelältä savitaipaleen kanoja.pidin ja lisäsin niitä noin kymmenen vuoden ajan.yhtään sulkajalkaista ei ollut.lakkasin lopulta haudottamasta niitä koska en pitänyt niiden luonteesta; emokanat olivat aggressiivisia toisten emojen tipuille ja hakkasivat ne hengiltä jos pystyivät.mikään muu rotu, mitä minulla tässä vuosikymmenten saatossa on ollut, ei tee sellaista.pitkäikäisiä kyllä olivat, viimeinen kana kupsahti 16:sta vuoden kunnioitettavassa iässä.
ja 90-luvun alussa kun etsiskelin uutta verta parveeni, ainoa paikka mistä olisi saanut maatiaisia oli kiskossa.keltaisessa pörssissä ilmoitteli paljon. kun soitin ja kysyin mitä kantaa kanat ovat, myyjä sanoi että nää on maatiaisia, ei ollut mitään hajuakaan mistään kannoista...ja melkein suuttuin kun tivasin lisää.
tämähän oli aikaa ennen internetin ihmeellistä maailmaa ja säilytysohjelmaa.
että kuinkahan paljon ne kannat on sekaantuneet ennen tätä säilytysohjelmaa...
Tuulia

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Ruskeita hybridejä myydään maatiaiskanoina tänäpäivänäkin, koska se on myyvämpi nimi, moni luulee omistavansa maatiaisia, koska ne ovat ne sellaisina ostaneet. nämä ihmiset eivät ole netti-ihmisiä, ovat vanhempaa väestöä, eivätkä ole ottaneet asioista sen koommin selvää, heidän kanansa on vain niitä ruskeita maatiaisia.
Rotukana

Viesti Kirjoittaja Rotukana »

Itse olen jo kauan miettinyt että miten pitää sukukirjaa kanoilla. Olen miettinyt sellaista konstia numeroin ja kirjaimin joku numerokirjain sarja jokaiselle kanalle (mun mielipide) Esim missä ryhmässä haudottu ja mistä ostettu siihen taas oma kirjain. Ja esim väritys merkkejä ja muuta sellaista itsellä on jo haudonta ryhmiä muistissa aasta-Geehen. Tämä on melkoinen projekti saada etes omille kanoille toteutettua numerosarja, :smt017 kun etes alkuun pääsis kunnolla! Tuossa pientä vinkkiä !?
Rotukana

Viesti Kirjoittaja Rotukana »

Onko teidän mielestä oikein, että maatiaisilla saa olla karvatupsuja jaloissaan?
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Ei saa olla! Ei tupsun tupsua! Ainakin itse karsisin ne pois heti kun ovat patakunnossa tai sitten jo poikasvaiheessa. :smt027
Vastaa Viestiin