Mä laskisin plymouth rock tyyppisen raidotuksen merkiks vieraasta rodusta

Samoin legbar tyyppiset raidat ja puhtaasti jalostetun väriset( täydellisen laventeli? kokovalkoset tipueet... Näit ei kai oo paljon ilmestynykään

) mutta esim mottlet-pilkkujahan ilmenee ainakin alhoissa. Onko oikeesti selkeetä raitaa, vai pilkutusta, vai värin vaihtuminen porrastetusti? Koko kanassa, vai yhdessä kohtaa/siellä täällä.
On muuten mielenkiintonen keskustelu, herättää ajatuksia, varsinkin noi alkuviestit. Tuli työpaikan tilanne mieleen, koko osasto valittaa et tarvikkeet(hyvänä esimerkkinä vetoketjut) on loppu, mutta kun menen sit jossain vaiheessa kysymään tilaamisesta vastaavalta henkilöltä(pomo) et tietääkö asiasta ja miksei vetoketjuja kuulu, ei oo kukaan koskaan pomolle kertonu. Älkääkä ottako tätä loukkauksena, koen itse syyllisyyttä
Toisin sanoen reippaasti yhteyttä ja mielipiteiden vaihtoo mtt'lle! Toi tiloilla vierailu tilanteen tarkistamiseks taitaa olla paljon pyydetty nykysillä budjeteilla, ellei sit olis mahdollista järkätä joka paikkakunnalle oma tarkastusaikataulunsa ja tarkistajansa. Esim. alkaen pohjosesta jatkaen tietty matka etelään ja seuraava tarkistaja jatkaa siitä taas etelään.
Säilyttäjien etäisyydetkin on melkoset, mahtaisko olla liian suuri projekti niinkin pienelle yksikölle kun mtt? Maatiaiskanojen säilyttämisestä vastaa säilyttäjien määrää kohden aika pieni määrä ihmisiä.
Mitenköhän, jos useempi säilyttäjä lähettäis viestin mtt'lle että säilyttäjiltä vaadittais siinä ekassa ohjelmaan liittymiskaavakkeessa jo selonteko tilanteesta? Jos tarpeeks moni sitä vaatii, niin josko sellanen asia saatais järjestettyä? Vois kysyä esim kopion kanojen/tipujen/munien alkuperätodistuksesta, jonka mä sain automaattisesti alhoja(menetettyjä jo kaikki) hankkiessa, mutta unohdin ilmajokisista pyytää, sekä kysely muista linnuista ja suunnitelmasta rodun puhtaana pitämisestä(siitosmunien varoajat, rotujen erottaminen).
Ja vielä yks mieltä kaihertava asia, jos säilyttäjällä on muutakin rotua, niin eikö olis nimenomaan hyväks, että sen rodun piirteet olis mahdollisimman poikkeevat maatiaisista? Sekarotuset 'vahingot' sais jo pienemmästäkin merkistä karsittua. Vai onko se sit kuitenkin liian riskialtista?