Ankkojen hankinnasta??

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

En tiedä, mutta meillä ainakin Aku vahtii MUNIA ja pesää kauhean kiivaasti, vaikka Neiti olisikin jossain muualla.. Ja käy todella nykkimässä olkia yms. munien peitoksi, ennen kuin lähtevät esim. ulos. Näyttää enemmän yhteiseltä hommalta, kuin vaikka kanoilla. Ainakin meillä kukko "unohtaa" rouvansa hautomaan ihan huoletta.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Jokos ne hautoo? Mä haluun tietää kaikki yksityiskohdat koko hautoma-ajalta, jos vaan jaksat niitä tänne sepustaa :smt003 Mä oon ihan kade. Tahtootahtoo kanssa!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mua jäi vaivaamaan ja vastaamatta se ankkojen tilavaatimus... koska meillä linnut pääsee päivittäin ulos .. niin mää saisin tunkeen asetuksen mukaan siihen meidän ankkalaan yli 40 lintua.. mutta se on kyllä musta ihan liian tihee määrä.. Mullehan jää talveksi vain se noin 10 eläintä. On ne asetuksen tilat vaan pieniä.. kun siihen kanalaankin saisin tunkea aikuisia kanoja 150 kpl.. no ei tosiaankaan tulis mieleen tollainen määrä..talven yli.. eri juttu tietty kesällä, kun elikot saa vapaana viipottaa 4 ha tarhassa. Viimetalvenakin jätin vain noin 25 siitoslintua.. vaikka olishan mulla tuolla vielä puolta isompi lämmin tila tyhjillään. Sitä oon vähan vaan säästellyt hätätapauksia varten.
Mimmi

Mulla on kai tuo lämmin talli jotain 80 neliötä, kylmä puoli noin 60 neliötä + kanojen ulkotarha (peltiseinät + katto) 30 neliötä.. Että voin vain arvailla, kuinka paljon niitä eläimiä sais noiden vaatimusten mukaan olla! (Pitääpä joskus ajan kuluksi mittailla tarkemmin..)

Neiti Ankka hautoo kyllä, mutta viipottaa välillä ulkona, uimassa, syömässä, muuten vain lepäilemässä??? Eli en oikein tiedä.. Ei taida vielä ihan tosissaan hautoa?? Kahdeksan munaa sillä nyt on pesässä. Niitä aina järjestellään ja peitellään, eli huolenpito on kyllä hurmaavan hienoa! :smt056

Joo, mähän tykkään raportoida, jos joku vaan lukee ja joskus kommentoi.. :thumbright:
Mimmi

Yhdeksän munaa.. Ja kovin viileitä, taitaa olla vain keräily käynnissä. Aku hirmuisen tarkkana, ettei muniin mentäisi koskemaan..
maunu_muori

Hommaa hanhi.. et muuten mee koskeen... :smt005 :smt005 Uso jo että vähintään 15
Mimmi

Joo, nää on jo sen verran kesyjä, ettei oikein edes nokkaise, kunhan vaan vouhottaa ja ääntelee ja tönii.. Ohi pääsee. Hanhia en ota enkä kalkkunoita, traumoja lapsuudesta! :smt011
maunu_muori

Kattos kun ne traumat paranee vain niin että ne uskaltaa aikuisena kohdata uudelleen.. ookkos käynyt kattoon minkä näköinen se helvatan pronssi nyt on.. ja PÄÄLLE tulee kuin ohjus vieläkin.. vaan kyllä mää vielä jaksan yrittää... :smt073 .. kait..
Mimmi

Ai missä käyny kattoon?

Oon mä traumani kohdannut, mutten halua uusintaa joka päivä! :smt005
maunu_muori

Siellä se pörhistelee lintulajiesittelyssä kalkkunaosastossa.. laitoin tollaisen kuva, kun en viittinyt herrojen tappelukuvaa laittaa.. Harmi kun ei aurinko paistanut kuvaa otettaessa, ei oikein hehku ne metallinhohtovärit..
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Onpas jännää! Mä ainakin luen mielelläni kaikkea miten niillä vaakuille menee. Anakt on niin ihania! :smt008 Toivottavasti haudonta onnistuu ja poikasia tulee roppakaupalla! :smt007
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

noista hanhista! se on koulutuksen puutetta sanon minä! meidän ukko ärhenteli mulle kanssa mut nappasin sitä leuan altakiinni ja keskustelin miten pitää käyttäytyä.nyt on iisi poika! sama pätee kalkkunoihin,yhtään ei saa ärsyttää niitä muuten menee syksyllä haulikko hommiks! noi kalkkunat on muuten ihan mun jalkojen vieressä ja välillä välissäkin eikä ne oo yrittäneet etes mitään .niitä saa silitellä ja jne.
maunu_muori

Hanhet meillä ei käy kiinni, korkeintaan nyhtäsee, jos eivät saa huomioo.. ja niistä 20 kalkatissa tää pronssiukko on ainoo joka tulee päälle, jos ei oo varuillaan.. mä en oo ihan varma liittyykö siihen kun jaan ruokaa niille.. että ei tykkää kun oon niin lähellä kun sillä on nälkä ja eukoilla on nälkä .. Onhan kaikki äijät äkäsiä, jos niillä on nälkä ja pitäis vielä vahtia naaraita.. BUTit on ihan erilaisia.. mussukoita
Mimmi

Kymmenen munaa.. Juu juu, mutta nyt sitten kai haudotaan.. Tosin tällä hetkellä pesässä ei kökötä Neiti vaan *tät-tä-rää* Aku!! Onkos tää nyt ihan normaalia? Tiedän, että jotkut linnut hautoo kimpassa tai jopa uros yksin (nandut, pingviinit, pääskyt..), mutta enhän mä ankoista mitään tiedä?? Muoriska, miten on?? :smt017
maunu_muori

Mää luulen, että se vahtii.. en usko että "sinisorsa-koiras" pystyy hautoon.. voi se siellä kökkiä, mutta kun oon ollut ymmärtävinäni, että emokanalla/ankalla nousee kuume .. tai siis sen pintanahkaan muodostuu, sinne hautomaalueelle ,voimakas verenkierto..ja yli normaalin linnun lämmön.. sorsilla koirashan huitelee vieraissa, eli ne on yksihuoltajaäitejä..fasaanit on luonnossa (ja irrallaan) samanlaisia) ,mutta mulla oli tossa tarhassa sellainen iskäfasu, että se selvästi nautti jälkeläisistään.. Pekkokukko on kanssa varustettu hoivavietillä, tai jollain, koska lämmitti viime syksynä tosi pieniä poikasia.. sinne ne tunki Pekon höyheniin... vaikka se ei ollut ees niitten iskä.Elikoitten ja varsinkin lintujen psygologia on varmaan uskomusten ja .. tiettyjen käsitysten niin ahdistamaa, ettei niitä oikein oo tutkittu.. musta tarpeeksi.. se asenne KANA-aivo.. koiras-ankasta en oo ihan satavarma.. että onko luotettava.. mää pikkaisen epäilen, että ne saattaa ... varoitus .. tulee aika raakaa.. :smt018

Joskus syödä niitä poikasia, jotka ovat vielä märkiä.. mutta en oo ihan satavarma.. kun en oo sattunut paikalle.. ihmetellyt vaan että nythän olis pitänyt jo tulla..

Meillä tytöt piilottaa pesän( silloin kun ovat irrallaan) ja pikkasen tukis sitä epäilyä.. luikkivat piilopesään salaa.. ja vähän samaa oon huomannut kalkkunoilla.. No se, joka toi paskainen listi, kyllä hoiti poikasensa.. että pikkaisen ottaa pattiin ton pronssiherran kukkoilut.. täytyy vielä kestää.. jos vaikka sotken sen BUT-TIINAAN..kunhan katon että Buttiina on täysin terve yksilö..jaloistaan.. paino sillä on noussut niin kovasti, että pitää laittaa neiti ehkä laihikselle jos sen jätän..kunhan tässä tuumaillaan ..
Vastaa Viestiin