ankanpoikasia ja unelmia
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Tuulia
Re: ankanpoikasia ja unelmia
Puhtaina pekingin munina ne meille tuli, ovat siis meillä haudottuja. Ja kovin olivat jo pieninä isompia kuin sekarotuiset poikaset, joten en kyllä usko että ovat mitään muuta kuin pekingejä, ankoista löytyy kuvia mun kotisivuilta mistä näkee huiman kokoeron sekarotuisiin nähden.
Jos Elmiira haluaa aisasta vielä kysellä, niin pistä viestiä muniksen sorsalle, munat ovat häneltä lähtöisin. sorsa kasvattaa vain ja ainoastaan pekingin ankkoja.
Jos Elmiira haluaa aisasta vielä kysellä, niin pistä viestiä muniksen sorsalle, munat ovat häneltä lähtöisin. sorsa kasvattaa vain ja ainoastaan pekingin ankkoja.
Jeps, siis ihan spekulaatiota tämä on mitä on tänne tullut heitettyä, ihan hyvin voivat olla puhtaita
Tietty yksi mahis voisi olla että aikuispiirteet eivät vielä olekaan täysin kehittyneet.
Mä olen kanssa nähnyt puhtaita pekingeesejä, ja ne on valtavia! Höyhennytyshän niillä on myös hiukka erilainen (ilmavampi?), ja se sotkeutuu herkemmin kuin tavisankalla (mitä taisin täällä sanoakin jo aiemmin). Saavat myös normiankkaa helpommin silmätulehduksia joten niiden kanssa pitää olla normaalia tarkempi että saavat riittävästi vettä silmien huuhtomiseen.
Mä olen kanssa nähnyt puhtaita pekingeesejä, ja ne on valtavia! Höyhennytyshän niillä on myös hiukka erilainen (ilmavampi?), ja se sotkeutuu herkemmin kuin tavisankalla (mitä taisin täällä sanoakin jo aiemmin). Saavat myös normiankkaa helpommin silmätulehduksia joten niiden kanssa pitää olla normaalia tarkempi että saavat riittävästi vettä silmien huuhtomiseen.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
Elmiira
Se mistä keskustelu alunperin lähti liikkeelle, oli se että mietin, miksei Alpolla ollut keltaista nokkaa. Nyt sekin on muuttunut keltaiseksi. Kummallakin on keltaiset nokat ja Alpolla on töyhtö pyrstössä. Ne on myös molemmat isoja, enkä noista roduista niin varma ole, mutta uskon, että ne ovat Pekingesejä 
-
Elmiira
Kahtena peräkkäisenä aamuna Alman pesästä on löytynyt muna!!! Otin sen pois, koska emme halua lisää ankkoja. Mietin, että mahtaako ankka masentua, jos aina otan siltä pois munan? Pekingesi ankat eivät osaa hautoa, että siinä mielessä...? Ainakin iloisesti lähtee ulos ja jättää munan pesän. Hmmm 
Tuskin masentuvat. Tosin saattavat välillä vaihtaa pesän paikkaa jos "loukkaantuvat" ainaisesta munien ryöstämisestä.
-
Elmiira
Eilen en muistanut ottaa munaa pois pesästä. Tänään kun tulin kotiin ja ankat olivat ulkona, oli Alma muninut sinne sun tänne tarhaan. OSa oli nahkattomia ja ankat olivat yhdessä hajottaneet munat. Onko tämä normaalia käytöstä?
Yhden ne päivässä munivat. Ellei tule joku häiriö: kerran edesmennyt Typy-ankkani muni aamulla normimunan, ja iltapäivällä kaksi nahkamunaaa! Toinen nahkamunista oli normia pienempi. Rupesikin saman tien tauolle. Toisen kerran epäilen että Rebekka olisi muninut kaksi nahkamunaa saman päivän aikana kun sille tuli munajohdintulehdus. Mutta tästä en ole 100% varma, löysin vain nahkamunan kuoret pehkuihin tallattuna ja koska rebekka muni illallanahkamunan (eli outoon aikaan) niin epäilen että se toinenkin oli sen.
Ankanmunat kannattaa muuten käyttää leivonnassa ja ruuanlaitossa ja kananmunan tapaan. Hyviä ovat!
Ankanmunat kannattaa muuten käyttää leivonnassa ja ruuanlaitossa ja kananmunan tapaan. Hyviä ovat!
-
Elmiira
Tipsi, mistä tiedät, että ankalle tuli munanjohdin tulehdus? Miten sitä hoidetaan? Mikäköhän häiriö mun ankalla sitten olis? Ei onneksi tee niitä nahkamunia koko ajan. Välillä ei ole ollut munaa ollenkaan pesässä, mutta tänään oli, joka oli rikottu ja pesään oli tullut kaksi ehjää keltuaista ulos eli ne olivat ite sen rikkoneet pahus.
Ankan munat ovat arvokkaita. Stockmanillakin myydään 4 munaa/ 5 eurolla.
Ankan munat ovat arvokkaita. Stockmanillakin myydään 4 munaa/ 5 eurolla.
Elmiira, saahan sun ankat kalkkirouhetta, ja syökö naaras myös sitä? Nahkamunia voi tulla jos on kalkinpuutetta. Viime syksynä nuori Hilma-tyttönen ei suostunut syömään muuta kuin osterinkuorirouhetta tai jauhettua munankuorta kalkkina, ja muni nahkamunia ennen kuin tajusin tämän. Nyt syö kalkkia ihan niin kuin muutkin.
Rebekka oli kovin kipeä kun sillä oli se tulehdus - käyttäytyi siis hyvin vaisusti ja väsyneesti, ja sillä tuli vielä peräpäästä sellainen kökkö. Pitemmän aikaa oli jo ollut verta keltuaisessa ennen tuota tulehdusta, ja se oli laihtunut todella laihaksi. Mutta Rebekka voi nyt siis hyvin, on onneksi ollut jo kauan munintatauolla.
Rebekka oli kovin kipeä kun sillä oli se tulehdus - käyttäytyi siis hyvin vaisusti ja väsyneesti, ja sillä tuli vielä peräpäästä sellainen kökkö. Pitemmän aikaa oli jo ollut verta keltuaisessa ennen tuota tulehdusta, ja se oli laihtunut todella laihaksi. Mutta Rebekka voi nyt siis hyvin, on onneksi ollut jo kauan munintatauolla.
-
Elmiira
Hei!
OSaako joku neuvoa, miten saan ankat ulkona lasten vesialtaaseen? Käyvät uimassa pienessä lasten kylpyammeessa, joka on tarhassa. Nyt heillä olis mahdollisuus uida isommassa altaassa ja nii karttavat sitä. Olen viikon yrittänyt houkutella niitä herneiden avulla ja ajanut niitä takaa. Olen miettinyt pitäiskö vaan ottaa kiinni ja kantaa altaaseen? what to do
OSaako joku neuvoa, miten saan ankat ulkona lasten vesialtaaseen? Käyvät uimassa pienessä lasten kylpyammeessa, joka on tarhassa. Nyt heillä olis mahdollisuus uida isommassa altaassa ja nii karttavat sitä. Olen viikon yrittänyt houkutella niitä herneiden avulla ja ajanut niitä takaa. Olen miettinyt pitäiskö vaan ottaa kiinni ja kantaa altaaseen? what to do
Onko altaaseen laitettu joku kivi tms. jota pitkin pääsevät kulkemaan sieltä pois ja takaisin altaaseen? Eivät halua välttämättä mennä sinne jos tajuavat että poispääsy on vaikeaa. Ja tietty iso allas voi näyttää peloittavalle. Meidän ankat kanssa pelkäsivät ensin niiden koppia, ja ne piti sinne raahata ensin väkisin. Aika nopeasti oppivat itse sinne kulkemaan. Ehkä siis kokeilisin laittaa ankat sinne käsin, mutta tietty voi olla että ne säntää paniikissa karkuun. Vesi on kuitenkin ankoista niin mukavaa, että luulisi että lopulta tykästyvät altaaseen vaikka aluksi se olisikin niin pelottava.
-
taikku
En tiedä mistä altaasta on kyse, mutta meillä laitetaan tramppi esim. lasten uima-altaaseen, mitä myöten pääsevät isoon altaaseen. Pitää vain huolehtia, että altaassa on aina tarpeeksi vettä, että pääsevät sieltä poiskin.
-
Pirjo
Olen myös huomannut että tottuvat helpommin ´uusiin juttuihin` kun pystyvät ensin reunan yli nokalla ´maistelemaan` uutta uimapaikkaa ja se ´invalidi ramppi`on kyllä ihan ehdoton!
Meillä on niin kuivaa ollut täällä että vaki-uimapaikasta (joka on keväisin ja syksyisin täynnä vettä) on vesi kuivunut ja opetin ankoille että kiipeävät mönkijän peräkärryyn ja sillä vien ne toiseen paikkaan uimaan, mutta nyt se mönkijä halvattu hajosi niin joutuivat taas opettelemaan uuden asian: nyt pitää kiivetä vanhoihin maitokärryihin joilla pääsee uimapaikalle
Meillä on niin kuivaa ollut täällä että vaki-uimapaikasta (joka on keväisin ja syksyisin täynnä vettä) on vesi kuivunut ja opetin ankoille että kiipeävät mönkijän peräkärryyn ja sillä vien ne toiseen paikkaan uimaan, mutta nyt se mönkijä halvattu hajosi niin joutuivat taas opettelemaan uuden asian: nyt pitää kiivetä vanhoihin maitokärryihin joilla pääsee uimapaikalle