KOKO SUOMESSA KYLMÄÄ MITEN KANALASSA?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suvianne

Re: KOKO SUOMESSA KYLMÄÄ MITEN KANALASSA?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä on oven edestä jäässä pehku ja nurkissa on kuuraa.
Mutta muualla sulaa ja vaikka on näin kylmä kanalassa on +5-10 koko ajan..
Näilläkin pakkasilla..
Ruokkiessani kanat tulee eteiseen tutkimaan missäon yhtä kylmä kuin ulkona..
Osa ei tuumaa mitään pakkasesta,osa lämmittää varpaitaan välillä menemällä makaamaan.
Olen tyytyväinen kestopehkuun ja maatiaisiin!!
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Meillä ei nouse lämmöt yli +15 mökissä. Mittasin tästä tietokonepöydän alta missä aina istun, niin oli vaan +9! Kohta mulle tulee joku kihti, vaikka on villasukat jalassa.
Kanalassa on pysyny aika hyvin lämmöt edelleen, siellä tipuja hoidellaan ja haudotaan kovasti. Taidan muuttaa sinne asumaan. Tänä aamuna -20 tuntu jo tosi lauhalta keliltä, tohtiskohan päivemmällä jo päästää ankat, kalkkunat ja hanhet ulkoilemaan pitkästä aikaa.
siiri

Viesti Kirjoittaja siiri »

Meillä oli aamulla -34 ja ensi yö on kuulemma kylmempi :smt013 Tosin raivohan pitää lämpimänä :smt002 kun hakkaa jäisiä alusia tallista ja halkoja tölliin ... Ilmalämpöpumput kannattaa muuten suosiolla sammuttaa kun ulkolukema laskee -20, se alkaa oikeasti sulattamaan itseään ja viilentää taloa tehokkaasti. Kun 2 x pvä lämmittää takan ja polttaa puuhellaa lämpimän veden toivossa aamu- ja iltapäivisin, näyttää meillä olevan lattianrajassa +12,7. Olen siihen jo aika tyytyväinen, ko. 1907 rakennettu 100m2 hirsitalo 2:lla sähköpatterilla. Olen tutkinut sähköyhtiöiden tarjontaa, mutta halvempaa ei ole...tosin sähkölasku on nyt aika inhimillisissä lukemissa ottaen kelit huomioon...
Kanoilla ei ole hätää, syövät kuin siat ja munivat aina vaan :smt023 Hevosista vanhemmalla oli jo eilen illalla fleecepyjama tallissa ja pakko oli laittaa purua turvepatjan päälle.... Mulla on siis ihan kylmä talli, hevoset kyllä yön aikana lämmittävät, mutta kanasia en voisi kuvitellakaan sinne laittavani.. Onni on pieni koppi :smt023
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

^Mä joskus aikoinani haaveilin vanhasta hirsitalosta (ja ajoittain vieläkin) mutta näillä keleillä olen onnellinen että hirsitalo on rakennettu 2006 eikä sata vuotta sitten :smt002 Kahdella tulisijalla pysyy 160m2 lämpimänä.
siiri

Viesti Kirjoittaja siiri »

Joo onhan tämä kaunis, wanhan punainen ja mansardikattoinen... tosi kiva kesällä :smt003
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mulla on 50-luvulla rakennettu laudotettu hirsitalo, mutta fyllingeist en sit tiedäkään. Vuokralla tässä asun ja sisäseinät on kipsilevyä. :smt012 Tääl on aika mielenkiintosia materiaali- ja rakenneratkasuja muutonkin :smt005 Toi mun Navettani on vanha pihasauna, joka on hieman tummunu tulipalon yhteydessä. Sen jälkeen kiuas on purettu ja sauna on ollu muussa käytössä. Kuttujen lattia on keskeltä PALJON halkeillu betoni ja yks nurkka on siis vanha muuri. Se kylmentää koko navetan nyt :smt009 Kaksinkertanen lautaseinä, mutta fyllinkinä ollu puru on rottien ansiosta poissa :smt013 Kanoilla ja varastossa lautalattiat. Mulla on tohon jotain muutosta tultava eläinten hyvinvoinnin vuoks, mutta käytän tän kevättalven suunnitteluun, niin tiedän mitä kesällä on vastassa :smt002 Eristys ja lämmönpito/rotanpito on vaatimukset. Oli meinaan pehkun jäätyneet osiot kolotettuja ja koloton alue sulaa... Siirsin koko kasan keskelle karsinoita, josko siinä syttyis uudelleen ja palais taas hyvin...
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

mä oon kans ihan kypsä. Tollanen toissayön -35 ei kuulu etelä-suomeen. Eikä nää lumet. Oon tänään kaivanut hevosten sähkölankaa lumesta, alalanka on lumen sisässä 60 cm korkeella. Vielä 700 m kaivettavaa jäljellä. Sähkön kulutuksesta en tiä, paljonko on rahassa esim 2000 w patteri /pvä?

Kanoilla +2, viiriäisetki plussalla, kalkut -1. Ja hevoset piruilee mulle nukkumalla rötköllään hangessa. On hevot keskiyön pihatossa, mut ei muuten.

Itellä kämpässä jotain 18-21. Putket taas sulat, pitää koht mennä laittaan saunasta hana vuotamaan.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Sähkönkulutus lasketaan laitteen w määrän mukaan esim. 2000 w lämmitin (2000x24xsähkön hinta)/1000, meillä sähkön hinta on 0,08 joten 2000x24x0,08/1000=3,84 eli yks patteri vie näillä hinnoilla 3,84e/vrk. Riippuu tietenkin kans kuinka kovalla patteria pitää! Laitoin sähköpatterit aamulla pois päältä ja nyt alkaa helpottaa hengittämistä. Puilla nostin lämmön leivinuunilla ja hellalla +14 ja laitan uuniin kohta uuden valkeen. Ruokaakin tarvii viä laittaa joten hellaankin paan uudet tulet.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

siiri kirjoitti:Ilmalämpöpumput kannattaa muuten suosiolla sammuttaa kun ulkolukema laskee -20, se alkaa oikeasti sulattamaan itseään ja viilentää taloa tehokkaasti.
Hmm...nyt esitän vastalauseen! :smt003 Tuo riippuu mm. ilmalämpöpumpun merkistä ja siitä minkälaiset asetukset siihen on mahdollista tehdä. Meille asentaja sanoi, että sitten vasta kiinni, kun pakkasta on ympäri vuorokauden viikon verran yli -35. Semmoista ei ole vielä tapahtunut, joten meillä ilppi on syksystä kevääseen päällä. Käytännössä pakkasraja, jolloin se ei enää jaksa lämmittää, on -27-29. Mutta heti, kun sää päiväsyömmellä lämpiää tuon rajan alle, niin ilppikin taas lämmittää. Ja erittäin harvoin tuntee sen puhaltavan viileää ilmaa. Merkkiä en mainosta, mutta pohjoisen oloihin tehdystä masiinasta on kyse.

Mä haluaisin eläimillekin ilmalämpöpumpun, muttei ole vielä olemassa semmoista, joka kestäisi pölyiset ja kosteat olosuhteet!
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Oletteko (max3 ja muutkin) kilpailuttaneet sähköyhtiöitä? Säästöä saattaa tulla jopa satasia vuositasolla, kun ei osta sähköä sieltä mistä on aina ennenkin tottunut ostamaan.
On kilpailutettu ja onkin "halpaa" sähköä. :smt048
HiltaHelikopteri kirjoitti:Kai ne kuitenkin haaskaa suurimman osan kuivikkeisiin :smt017
Voi osan haaskatakin, kun koittavat ensin löytää kaikki pähkinät,mut ei sitä rehuakaan tunnu kuivikkeissa pahemmin olevan. Ei siihen automaattiin kyllä edes mene sitä kuutta kiloa, vaikka se on sen kooksi ilmoitetu, kun sen ostin.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Meilläkin on "halpaa" sähköä, mutta kun kanalassa pöhäjää öljytäytepatteri ja lampolassa terassilämmitintä ja lämpölamppua, en tohi varmaan ees avata seuraavaa laskua!! No, toisaalta, tupakkiin menis enempi!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Porukoilla on ilmalämpöpumppu ja on ollut kokoajan päällä.
Vaikka siis on lähellä -40 ollut pakkaset.
Sen teho laskee kovemmilla pakkasilla,mutta ei ole loppunut.
Ovat todella tyytyväisiä.
Noin vuoden vanha vekotin.
Merkkiä en tiiä,mutta voin kysyä jos joku on laittamassa ja kiinnostaa.
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mäkin sit vein ihan mielenkiinnosta mittarin talliin että mitä näyttää. Eilen illalla oli -25 ulkona ja tallissa ilman mitään lämmityksiä n-2 paikkeilla :smt001 olen enemmän kun tyytyväinen. Eilen otettiin vielä vuohetkin talliin pakkasia pakoon joten nekin pikkasen lämmittää lisää :smt001
Meiltäkin löytyy ilmalämpöpumppu mutta käytössä se on lähinnä ollu kesäsin viilentämässä.
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Viimeaikoina on myös valitettavasti saanut lukea uutisia navettapaloista...
Mitä enemmän sinne navetoille lämpöpuhaltimia lisäillään, sitä vaarallisemmaksi tilanne tulee; muistakaa tarkistaa kuinka monta wattia sulakkeenne kestävät! Ja tärkeintä on ettei lähde ainakaan vaihtamaan isompia sulakkeita tilalle jos vanhat paukkuvat, koska silloin kaapelit voi kärähtää.
No tämän varmaan kaikki jo tiesivätkin mutta tajusin itse etten ole edes koskaan ajatellut laskeskella mitä mikäkin sulake kestää -ehkä se on enemmän tätä naisen logiikkaa :smt043

Meilläkin ollut navetassa aika viileää, kun ei ole kun nuo kaksi tiineenä olevaa uuhta ja yksi pässi; heillä ollut n -5 astetta. Ankkalassa -2 ja -3 välillä öisin, yllättävän hyvin pärjänneet. Olen vienut usein lämmintä vettä ja puuroa ja muita herkkuja. Laitoin vehnän jyviä idätykseen, mutta kestävät yllättävän kauan itää- onko kukaan kokeillut josko eläimet tykkäävät niistä?
Terveiset kaikille munanettiin; on ollut todella mukava lukea teidän juttujanne ja niistä on ollut paljon apua näin aloittelijalle :smt006
kaisumaria
siebenbürger

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Eilen oli ulkona -27,7, taisi olla toistaiseksi talven ennätys täälläpäin. Kanalassa, alle 10 m2 itse tehty parakki, vesi oli
pinnalta jäässä mutta kanaset oli saanut hakattua yhden aukon siihen. Lämmin vesi sulatti kuitenkin jään.
Kanalan lämmönlähteenä on pehku ja lämpölamppu, nyt viimeisen viikon ajan myös tavallinen
60w lamppu orsien päällä, lähinnä riikkejä varten. Liian valoisaa, tiedän. Siksiköhän muninta on
vähentynyt viime viikkoina? :smt017
Kotona on IVT-poistoilmalämpöpumppu yhdessä vesikiertoisen lattialämmityksen kanssa, leivinuuni ja puukiuas.
Kotimies lämmittää saunan aamuisin ja leivinuunin päivällä, lämpötila on hänelle mieluisa yli +20, olen sentään
saanut tahtoni läpi makkarissa jossa on 17-18 astetta. Ihana, alle vuoden asuttu uusi torppa täällä isien
mailla! :smt041
Vielä kun kestäisi viikon verran tätä pakkasta, niin ennusteiden mukaan sitten alkaa jo lämmetä. :smt004
Autoonkin piti ostaa uusi akku kun vanha lopetti yhteistyön. Nyt taas kelpaa ajella töihin, vielä
kolmisen kuukautta ja sitten alkaa taas pitkä kesäloma ja ehtii vähän tsekata kanalaakin
uusin silmin.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Vastaa Viestiin