Hullut syyshautojat vol. 1

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Hullut syyshautojat vol. 1

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnittelut Maatikolle ja Inkulle! Tulikos tipulle sisaruksia?
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Ei tullut, poistin juuri loput munat, niin ei tarvitse ekakertalaisen hautojan enää hössöttää sekä vilkkaan tipun että hiljaisten munien kanssa.
Virkku näyttää olevan sellainen viipottaja, että siinä on jo yksinään ihan riittävästi paapottavaa Inkulle. :smt055
Asennoiduin tähän pesueeseen alun perinkin siten, että jospa sieltä jotain tulis, niin saadaan tuo haudonta loppumaan.
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Kertokaas nyt ne kikat tuon hautomavimman katkaisuun (ilman tipusia siis :smt002 ). Olinko kamalan julma, kun pistin nuo silkkieni käyttämät pesät ''käyttökieltoon'' eli kiinni? Kun oikeasti ihan sääliksi käy toiset...puku todella huonossa kunnossa (se mitä on jäljellä, kun mahat ihan paljaat...), ruokaa menee tosi vähän... ovat hautoneet jo melkein kuukauden putkeen (ainakin se toinen...). Laitoin yhden pesän ylemmälle tasolle, jonne tiedän maatiaisten pääsevän mutta silkit ei mene...jos se ainoa muniva meillä kävisi sinne pyöräyttämässä munan (tosin parin päivään ei mitään ole tullutkaan...).

KOvasti on tullut ajatuksia noiden silkkien hävittämisestä ja korvaamisesta MUNIVILLA yksilöillä, jos tosiaan istuvat pesässä suurimman osan elämästään :smt012 ? Tosin kesällä voisivatkin hautoa pari pientä poikuetta...ja eihän lapset anna niitä hävittää...huoh...
vilhelmiina

Viesti Kirjoittaja vilhelmiina »

meillä yks maatiainen on maannu pesässä kohta kolme viikkoa, joka päivä otan siltä munat alta pois (muut käy munimassa siellä samassa pesässä)... toivottavasti tuo joskus luovuttaa. En viitsi antaa hautoa nyt kun meillä tuo kanalan lämpötila on vain noin 0-5 plussalla.
katja_maarit

Viesti Kirjoittaja katja_maarit »

mulla nuoret maatiaiset aloittivat muninnan viime kesäkuussa. Haudonnan aloittivat heinäkuussa parin viikon sisään kaikki kolme. En ajatellut aloittelijana heti tipuja tulevaksi, mutta annoin lopulta kahta munaa hautoa josta syntyikin yksi tipu. Tipu eli pari päivää, kuoli todennäköissesti kylmyyteen. Kaksi lopetti hautomisen tipun syntymään, kolmas jatkoi vielä ainaki kolme viikkoa. Eli yhteensä hautomista tuli heinäkuusta syyskuuhun arviolta10 viikkoa, tuli huomattua että tosi sissejä hautomaan ovat nämä maatiaiset. Jäivät sitten vissiin äitiys-, hoito- (vaikkei tipua enää ollutkaan) ym lomille kun alkoivat munimaan nyt joulun tienoilla uudestaan.

Ja taas yksi istuu ajoittain pesässä pitkään munien päällä ja on nykiny sulkia pesään... vissiin on "raskaana" taas :smt005
Hansu

No ei auttanu pesien peittäminen. Tuolla nuo lättynä makaavat yhdessä pesän edustalla ja toisen alta löytyi maattarin muna :smt013 ...ei ainakaan auta asiaa kun löytävät valkean ja pyöreän päälläistuttavan... Noiden elämähän on samanlaista kun tuon naurukyyhky(lesbo)parin, pelkkää hautomista ](*,)... Olen mä kamala, kun en antais toisten toteuttaa luontaisia vaistojaa...
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Juups, paras konsti haudonnan lopettamiseen on tipu/tiput. Jos tipujen tulo ei kertakaikkiaan sovi omistajan suunnitelmiin, niin silloin pitää ryhtyä haudonnan estämistoimiin ja nopeasti! Ei kannata odotella ja toivoa, että kana lopettaisi itsekseen haudonnan. Se odottelu voi johtaa pahimmillaan siihen, että kana hautoo itsensä hengiltä :smt009
Jollakin kanayksilöllä on niin voimakas haudontavaisto, ettei siihen tepsi mitkään haudonnan lopetuskonstit ja silloin on omistajan vaan taivuttava siihen, että tipuja tulee tai kana on turhan haudonnan jäljiltä kuollut tai kuoleman partaalla.

Ja sitten niitä kikkoja...niitähän löytyy. Listaanpa mieleeni muistuvat:
- nosta kana pois pesästä aina, kun käyt kanalassa--->käy useammin kuin normaalisti
- nosta kana yöksi orrelle
- muuta kana toiseen karsinaan / kesällä toiseen tarhaan
- laita hautojan seuraksi nuoria, jo polkevia kukkopoikia, jotka pitävät kanan niin kiireisenä, ettei se saa haudontarauhaa
- eristä kana päiväksi/pariksi semmoiseen tilaan, jossa ei ole mitään, mikä muistuttaa pesää (olomuodoltaan ja pehmustukseltaan)
- laita hautojan alle jääpalakuutioita (kannattaa laittaa esim. pakastuspussin sisään, niin eivät sulaessaan kastele pesää)

Mitäs muita niitä olikaan?
helleena

Viesti Kirjoittaja helleena »

Meillä kanssa ihan epätoivoinen tilanne :smt047 . Juhannus nuorikot alko muninnan joulun tienoilla ja kaksi niistä on ollu nyt tipukuumeessa kaksi viikkoa :smt011 . Niiden lisäx yx aikuinen Alho, joka muuten hauto viime vuonna kolmet tiput tuli kans tipukuumeeseen. Eli neljästä munintapesästä on naisitettuna kolme :smt009 . Olen nostanut nuorikot ja aikarouvan illalla pimeessä orrelle, mut aina sitkeesti vaeltavat takasin hautomaan tyhjään pesään :smt017 . Nostelen myös hautojat pois pesistä pitkin päivää kun olen nyt sv:llä niin työt ei haudonta häiriköintiä ole estämässä :smt002 . Kanalasta löytyy myös juhannusviikolla kuoriutunu kukkopoika, joka on oikeen innokas hoitamaan kukon velvollisuuksia sekä aikaisempi kukko, jota voin vilpittömästi syyttää seksihurjastelijaksi :smt047 . Kaiken huipuksi kanalassamme on viellä kani, joka tykkää käydä munintapesissä lämmittelemässä ja silloin hautojat kyl suosiolla antaa tilaa :smt044 . Toinen hautova nuorikko menee höyhenet ja pyrstö pörhällään pitkin kanalaa ja valittaa kova äänisesti häirityksi tulemistaan, jolloin kukkoherra innokkaana vetää ympärillä kukkotanssiaan et eikös nyt sit sais ees vähän kun kerta jo olet siinä :smt047 . Eli häiriötekijöistä ei pitäis olla puutetta, mut luontaiset äidinvaistot on niin voimakkaat ettei niitä häiritse mikään eikä kukaan :smt037 . Minun puolesta saisivat muuten hautoa, mut ku meitin kanakiintiö tiloihin nähden on täys eikä kananottajia ( puhtaat Alhot ) taida tunkuun asti olla :smt010 . Enkä mie taas niitä lopettaakkaan pysty. Hölmölle se tuntuiski antaa hautoo ku viel tietää et pölkylle ne kuiteski joutuu :crybaby:
Maatikko

Eikös nyt ole just hyvä aika tuottaa maatiaisen poikasia, kun aloittelevat sitten munintaa alkukesästä :smt003
Kyllä kai niille silloin on ottajia? :smt017

Mä toivon että meidän Virkku (jäis henkiin ja) olis kukko, niin saatais tässä samassa hässäkässä erisukuinen kukko parveen.
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mä oon antanut hautoa, jos sitä haluavat. Mulla myös 0-10 astetta kanala, eikä tipuilla ole ollut mitään hätää emon alla, kunhan kaikki sinne mahtuvat. Nytkin tuolla on reilun viikon ikäiset tiput emon alla. Tuntuvat kasvavan vähän hitaammin, mutta tosi reippaita ja vilkkaita pikkutipuja ovat.
vilhelmiina

no voi hitsi! mie oon ollu koko ajan siinä luulossa että pitäs olla vähän lämpimämpi kanala tipuille. Eli meillä mennään plussalla, mutta esim nyt kun ulkona -19 niin kanala on +/-0, vesi oli aamulla sulaa, eli ei siellä pakkasta ole yöllä ollut. Eli taidankin antaa hautoa:) Pehku palaa niin rauhallisesti, ettei jaksa pitää koko 15 neliön kanalaa lämpimänä.
Maatikko

Hullut talvihautojat... :smt101

Meillä lösötti nyt myös Surusiipi litteänä pesässä. Yksi muna oli alla. Tongin ensin munan pois ja sitten revin itse linnunkin ahtaasta pesän aukosta ulos. Rupesi onneksi ihan innoissaan touhuamaan muiden kanssa. Oli kylläkin nyppinyt mahahöyhenensä pois, joten Saapa Nähdä! :smt011

Mikä ihmeen lisääntymisaika tämä tämmöinen on? :smt013
Hansu

No minähän en voi antaa silkkien hautoa omia muniaan, kun kukkona on niiden veli...mutta periaatteessa tuon maattarin munat voisivatkin tulla kyseeseen... Jos tosiaan tuo +10-14 astetta ei liian kylmä ole tipuille? Vedotonhan tuo tila on ja ehkä parit tiput menisivät... Mutta onko tuon haudontakuumeen hoito tosiaan aina vain tiput? Meilläkään ei turhan paljon tuota talvitilaa ole...
Maatikko

Nyt on Kirjokansi maannut tyhjässä pesässä jo kolme päivää. :smt102
vilhelmiina

Laitoin sitten sunnuntaina tämän ketjun rohkaisemana 5 munaa Kielo-kanan alle. Tänään oli sitten vaihtanu makaamaan väärään pesään... eli ne merkatut munat oli viereisessä pesässä ja rouva makas tänään munittujen päällä toisessa pesässä.... heh, tais mennä pieleen tää yritys. Laitoin kuitenkin Kielon takas niitten merkattujen munien päälle, kun en tiedä kuinka pitkään oli ollut väärässä pesässä.
Vastaa Viestiin