Hei vaan kaikille, ensimmäistä viestiäni pykäilen ja yritän tiivistää kysymykseni.
Ollaan muuttamassa maalle Turun kupeeseen Lietoon ensi kesänä, paikkaan jossa on kanoille ulkotarhat ja tilat sisälläkin jo valmiina. Olen pian kaksi vuotta haaveillut omista kanasista ja nyt sitten näin silkkikanoista kuvia.
Kysymyksiä:
A) montako kanaa pienimmillään pitää olla? Tämä siksi että luin kuinka tämä pakkaa karkaamaan käsistä tämä kanaharrastus ja mitä vähemmän niitä alkuun on, sitä pidempään voi antaa oman tuotannon olla käynnissä tipujen suhteen...

Jos siis hommaisin vain pariskunnan, vaikka tiedän että kana on lauma(vai parvi) eläin, niin kärsisivätkö kanaset? Jos kuitenkin ne saisivat tipuja ja sitten hommaisin toisen vierasta verta olevan kukon ja ja ja....
B) Voivatko eriväriset silkit saada erivärisiä poikasia vai onko joku väri väistyvä? Olen erityisesti kiinnostunut sinisistä (kaikenrotuisista) kanoista.
C) Mitä ylimääräisille silkeille tehdään? Ostaako niitä monikaan? Riittääkö niistä pataan ja miten voin elää itseni kanssa sen jälkeen jos syön ne???
D) Jos päätän antaa niille arvokkaan vanhuuden meillä niin miten kauan ne elävät ja missä vaiheessa ne lakkaavat munimasta?
E) Jos päätän laittaa ne lihoiksi, mistä saan ihmisen tekemään sen? Pitääkö itse??? (Kääk!!

)
F)Jossain luki että silkit ovat kylmänherkempiä kuin muut kanat, miten herkkiä? Voisiko sellaista pientä ilmalämpöpumppua suunnitella kanasille?
G) Onko muiden eläinten pitäminen samoissa tiloissa (lämmönkin takia) jotenkin haitallista? Näin että joillain on pupuja? Loisriski? Tautiriski?
H)Plymouth rock rotu on toinen aika upea, mutta ilmeisesti voivat sitten risteytyä keskenään... Olisiko se huono juttu jostain syystä? Kokoerot, yms?
Minusta on kerrassaan mahti ajatus että saisin ruoanjätteet hyödynnettyä plus että saisin vieläpä luonnonmukaisesti ruokittujen kanojen munia omasta takaa, kaikki matoviljelyt ja muut on luettu tarkoin.

Minussa on aika paljon hörhön vikaa joten saas nähdä mihin kaikkeen vielä hairahdun näiden kanojen puitteessa.