JEEEEEE kanat karvalakkina!!!
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Oih, miksi niin? Minä en kyllä raskisi.. Emo on jo jutellut tipuilleen munien sisään ja tuntee kyllä niiden liikkeet kuoriutuessa. Karmea pettymys, jos tiput häviää jonnekin.. Sitä paitsi kanan "kasvattamat" tiput ovat tutkimusten mukaan paljon "fiksumpia" (=paremmat vaistot, parempi laumakäyttäytyminen yms.) kuin laatikossa kasvatetut.
Eka noi alhot muka hautoo, sitten seuraavana aamuna menen kanalaan ja akat hoohailee siellä lattialla ja munat on ihan jääkylminä pesässä
Keräänkö suosiolla sellaisen 8 munaa ja lykkään ne yhteen pesään, että saan kanan pysymään siellä hautomassa vai odotanko sitkeästi että ne itse tajuaa pysyä siellä?

Mä laittaisin ne 8 munaa pesään ja seuraisin, että kana on yön pesässä.
Mä en kyl kans ottais emon alta poikasia pois ja laittais uutta satsia tilalle. Kolme viikkoa on aika pitkä aika istua kököttää pesässä, saati sitten kuus. Ja tietysti tuo, mitä Mimmikin jo sanoi, emo on jo jutellu tipiensä kanssa jne.
Mä en kyl kans ottais emon alta poikasia pois ja laittais uutta satsia tilalle. Kolme viikkoa on aika pitkä aika istua kököttää pesässä, saati sitten kuus. Ja tietysti tuo, mitä Mimmikin jo sanoi, emo on jo jutellu tipiensä kanssa jne.
En mäkään raaskis millään erottaa pienokaisia emosta.
Voithan kanamummo ostaa hautomakoneen, sillähän saa niitä tipuja aina kun haluaa
Mä oon huomannu noista omista kanoista notta alkaa ne hautomaan tyhjääkin pesää.. Nytkin hautoo 3 lintua tyhjiä pesiä... Ikinä jättäny mitään houkutinmunia pesiin ja aina joku hautoo... Kyl ne alkaa hautomaan jos niistä siltä tuntuu
Voithan kanamummo ostaa hautomakoneen, sillähän saa niitä tipuja aina kun haluaa

Mä oon huomannu noista omista kanoista notta alkaa ne hautomaan tyhjääkin pesää.. Nytkin hautoo 3 lintua tyhjiä pesiä... Ikinä jättäny mitään houkutinmunia pesiin ja aina joku hautoo... Kyl ne alkaa hautomaan jos niistä siltä tuntuu

Meillä alkaa käydä tosi kiukkuiseksi meidän wanna-be-mamma-Vieno. Pari päivää sitten se hoksasi, että ei kannata nokkaista käteen, kun siinä kädessä on liotettua lämmintä paahtista, mut nyt kun on päässyt makuun (ja tietää, että mä ruokin sitä kuitenkin vaikka se nokkais mua nenästä) niin ei malta enää tähdätä leipään vaan mikä vaan käy. Vitsit kun se oikein sattuu jo, mä aattelin, et voiko silla olla verensokeri niin alhaalla, että on kiukkuinen..?
(emäntä ainkain on kuin persauksiin pistetty karhu jos nälkä pääsee pahasti yllättämään ja silloin kannattaa heiveröisimpien väistää).
LA olisi ensi viikon perjantain paikkeilla, voi kun kaikki menis hyvin ja saataisiin parit tiput (pitää psyykata itsensä, ettei pety kauheasti, jos epäonnistuukin haudonnat). Millä mä jaksan odottaa NIIIIIN pitkään, tosin taitaa Vienolla olla vielä tylsempää kun se siellä vaan samaa seinää tuijottaa päivästä toiseen.. :cyclops:

LA olisi ensi viikon perjantain paikkeilla, voi kun kaikki menis hyvin ja saataisiin parit tiput (pitää psyykata itsensä, ettei pety kauheasti, jos epäonnistuukin haudonnat). Millä mä jaksan odottaa NIIIIIN pitkään, tosin taitaa Vienolla olla vielä tylsempää kun se siellä vaan samaa seinää tuijottaa päivästä toiseen.. :cyclops:
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Tuota kanamummon meinaamaa konstia on käytetty ennen vanhaan ilmeisesti aika yleisestikin. Ja kyllä kana jaksaa oman kokemukseni mukaan hautoa kuusi viikkoa. Meillä jäi ekat munat kuoriutumatta ja toisista vasta tuli tipuja. Onhan niitä tyhjänkin pesän hautojia, joita ei meinaa millään saada lopettamaan. Mutten minäkään raskisi napsia tipuja pois.
Meillä kanat ovat yleensä harjoitelleet haudontaa ja herätelleet viettejään muutaman päivän ennen kuin ovat lopullisesti lähkähtäneet pesään. Houkutteluun voisi käyttää valemunia, niin ei menisi oikeat munat hukkaan, jos hautojaa ei ilmaannukkaan. Mutta jos on ylituotantoa munista, niin eipä se pesällinen paljon siinä sitten haittaa.
Oletko ann75 nähnyt kanan poistuvan ollenkaan pesästä? Pakkohan sen olisi kakalla käydä, vaikka tarjoilija toimittaakiin ruuan ja veden ihan nokan ulottuville! Isoista ja todella vinkeän hajuisista kasoista tietää kyllä, että kana on käynyt tarpeillaan
Jos se ei poistu pesästä *askomaan, niin silloin munat ja pesä voivat olla semmoisessa siivossa, että huhhuh!
Meillä kanat ovat yleensä harjoitelleet haudontaa ja herätelleet viettejään muutaman päivän ennen kuin ovat lopullisesti lähkähtäneet pesään. Houkutteluun voisi käyttää valemunia, niin ei menisi oikeat munat hukkaan, jos hautojaa ei ilmaannukkaan. Mutta jos on ylituotantoa munista, niin eipä se pesällinen paljon siinä sitten haittaa.
Oletko ann75 nähnyt kanan poistuvan ollenkaan pesästä? Pakkohan sen olisi kakalla käydä, vaikka tarjoilija toimittaakiin ruuan ja veden ihan nokan ulottuville! Isoista ja todella vinkeän hajuisista kasoista tietää kyllä, että kana on käynyt tarpeillaan

juu, mä hoidan sen puolen manuaalisesti, kerta päivässä vikkaan kanan lattaille ja kyllä ne läjät onkin aikamoisia, meinas ekasta kerrasta pudota loput kanat orrelta, kun meinattiin rynnätä koko porukka yönpimeyteen, pelastukoon ken voi! Mutta nyt on jotenkin hallinnassa, kun ei ole päiväkausien paastoa takanaHiltaHelikopteri kirjoitti: Oletko ann75 nähnyt kanan poistuvan ollenkaan pesästä? Pakkohan sen olisi kakalla käydä, vaikka tarjoilija toimittaakiin ruuan ja veden ihan nokan ulottuville! Isoista ja todella vinkeän hajuisista kasoista tietää kyllä, että kana on käynyt tarpeillaanJos se ei poistu pesästä *askomaan, niin silloin munat ja pesä voivat olla semmoisessa siivossa, että huhhuh!

Mullakin joskus muinoin kana hautoi putkeen melkein 2kk...
Aina kun tipujen olis pitäny kuoriutua tämä kyseinen mamma onnistu sähläämään ja se olisit siinä, laitoin uusia alle aina vaan, ja vihdoin se sai kuoriutumaan yhden kukkopojan!
Oli mamma niin onnesta soikeena että! Ei ollu kenelläkään asiaa sen tipun luo tai sai selkään...
No tarinahan loppuu siihen että kukkopoika teki sitte itsarin...
Aina kun tipujen olis pitäny kuoriutua tämä kyseinen mamma onnistu sähläämään ja se olisit siinä, laitoin uusia alle aina vaan, ja vihdoin se sai kuoriutumaan yhden kukkopojan!
Oli mamma niin onnesta soikeena että! Ei ollu kenelläkään asiaa sen tipun luo tai sai selkään...
No tarinahan loppuu siihen että kukkopoika teki sitte itsarin...