EVR iski kanalaan

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
jAtisKa5

Viesti Kirjoittaja jAtisKa5 »

Mimmu kirjoittaa asiaa: kukkarollahan se olisi äänestettävä, jos muutosta tahtoisi!

Itsellä olisi tässä suhteessa varaa vielä parantaa kulutustottumuksiaan ihan rutkastikin, mutta entäpä oikeasti pienituloiset? Ei heillä ole varaa ostaa kallista luomua tai ehkä mahdollisuutta matkustaa kaupungin keskustasta jollekin tilalle sen tuotteita hankkimaan. Näitä pienituloisia alkaa olemaan vaan aika paljon, joiden on aivan pakko ottaa tiskiltä sitä tehotuotettua, mutta halpaa...
jAtisKa5

Viesti Kirjoittaja jAtisKa5 »

Kulutustottumuksiani puolustelen:

Molempien vanhempien ollessa kolmivuorotyössä, on vaan välillä NIIIN paljon helpompaa ottaa kaupan altaasta se Saarioisten maksalaatikko kuin alkaa ihan oikeasti tekemään sitä ruokaa. Todella kateellisena luin, kun joku tässä kirjoitti, että heillä kaikki ruoka on itse alusta asti valmistettua ja pääasiassa (käsittääkseni)vielä omalta tilalta. Siihen kun joskus pääsisi!! Nykyisellään en vaan yksinkertaisesti aina jaksa. :smt015

Niin, tämäkin on tämän tehoyhteiskunnan tulosta, kun vuorokaudet ympäri on töitä painettava. :smt009
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Jyrika, Kirjoitit tosi hienosti.
Ja lapsen suusta se totuus joskus tulee!!
Kun minä viime pääsiäisenä hieroin lampaan lihaan valkosipulia silloin 4vuotias poika kysyi, mikä se on?
Vastasin, Lammas. poika katsoi ja sanoi, ei se ENÄÄ ole lammas! Se on vain lihaa.
Ajattelen samoin! :)

Mutta nämä on sellaisia juttuja joihin ei voi vaikuttaa kuin ehkä ... kasvatuksella???
Esim. mieheni ei ikinä luovuttaisi elimiään kuoleman jälkeen ja hän haluaa ehdottomasti hautauksen.
Minusta se kantaa hänen perheen "kasvatuksesta"
Minä taas mielelläni luovutan kaiken mahdollisen kierrätettävän ja haluan polttohautauksen. Ajattelen, että ruumis on ruumis ja sielu on jo poissa.

Yritän tässä selittää asennetta kuolemaan ja ruumiiseen. Meille tapettu eläin on lihaa. Mutta toinen näkeekin mielessään sen kirmaavan vuohen tai kesyn kanan. Niin kieltämättä voisi minullakin jäädä possu syömättä jos näkisin vain possun luottavat silmät kun katsoisin lautaseen...
Mutta minä näenkin vain herkullisen paistin :smt003
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

jAtisKa5 kirjoitti:Kulutustottumuksiani puolustelen:

Molempien vanhempien ollessa kolmivuorotyössä, on vaan välillä NIIIN paljon helpompaa ottaa kaupan altaasta se Saarioisten maksalaatikko kuin alkaa ihan oikeasti tekemään sitä ruokaa. Todella kateellisena luin, kun joku tässä kirjoitti, että heillä kaikki ruoka on itse alusta asti valmistettua ja pääasiassa (käsittääkseni)vielä omalta tilalta. Siihen kun joskus pääsisi!! Nykyisellään en vaan yksinkertaisesti aina jaksa. :smt015

Niin, tämäkin on tämän tehoyhteiskunnan tulosta, kun vuorokaudet ympäri on töitä painettava. :smt009
Ei nuista kannata huonoa ommaatuntoa kantaa. parhaansa tässä jokainen tekee. Minulla on se mahdollisuus kun olen lasten kanssa kotona. Ruuan teosta on tullut osa päiväohjelmaa. Ajatuskin, työstä ja päivähoidosta ja kiireestä kaupassa. Saa minut pahoinvoivaksi!! Minulle tämä järjestely on sopiva, koska olen kotona viihtyvä erakko :)
Mutta moni tulisi hulluksi lasten kanssa päivät, kuunnellen riitaa ja huutoa. Silloin muut järjestelyt on parempia.
Pienetkin jutut on hyvä! Tänään ostin LUOMU makkaraa, olen ylpeä itsestäni!! ;)
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Toisaalta turha syyllistää kuluttajia liikaa, ei meidän ratkaisut kuitenkaan niin paljon isossa puntarissa paina. Pientilat on haluttu tuhota valtiovallan/markkinavoimien toimesta, ja muutosta takaisin ei túle ilman valtion suostumusta ja tukea. Miks kaikki pienimuotoinen, koulut, kaupat, maatilat on pahasta? :smt013
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Jyrika taas kirjoitti hyvin. Erityisesti se että ei ihmisen läsnäolo eläimelle ole niin olennaista. Ihminen vaan taitaa paljolti pitää lemmikkejä ollakseen tärkeä ja tarvittu ja saadakseen olla vuorovaikutuksessa eläimen kanssa. Eihän se sinänsä paha asia ole, mutta kun siinäkin mennään usein äärimmäisyyksiin, ihmimillistetään eläin ja unohdetaan mitä se lajityypillisesti elämältään haluaa ja tarvitsee. Ja sitten ihmetellään lemmikkien ongelmakäytöstä kun se ongelma on lähes aina ihminen. Se on aika uskomatonta tuo äärilaitoihin meno molemmissa, siis tehotuotannossa ja lemmikin pidossa.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No älä nyt maunu-muori taas ota henkilökohtaisesti! Jos sun broilereilla onkin ollut säännöstelty ruokavalio ja hyvät liikuntamahdollisuudet niin samat olot ei ole niillä tehotuotantobroilereilla joita tietysti tarkoitin. Aika harva broilerhan kun asuu kuitenkaan kotitarvekanaloissa niin yleistykseni on ymmärrettävä :smt002
Portugalilainen kaverini on tosin useita broilernuorikkoja ostanut kotikanalaansa ja ne tuppaavat kupsahtelemaan kesken kasvun, että kyllä jo se jalostuskin tekee broilerin sairaammaksi.

Ja minusta ruoka on on ihan liian halpaa! On aika järjetöntä että maksamme veroja joista sitten muodostetaan maataloustukea tuottajille jotta voimme ostaa kaupasta halpaa ruokaa. Vielä hullumpaa on että meidän naapuripellotkin viljelijä laittaa kesannolle, ei kannata viljellä kauraa kun se tulo mitä viljasta saa menee siemenviljaan ja työkoneiden polttoaineeseen, palkkaa työlleen ei edes saa - saman rahan saa kun antaa vaan heinän kasvaa ja nostaa tuet. Ja ihan älyvapaata on se että kaurasta tehty kauramaito on kallista, sen sijaan jos se kaura syötetään lehmälle ja lypsetään lehmä on maito halvempaa! Maatalouspolitiikka ei kerta kaikkiaan uppoa mun kallooni - ei ymmärrä, ei...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Siks kaikki pienmuotoinen häviää, kun halutaan muuttaa kehä kolmosen sisäpuolelle, käydä oopperassa, järjestää kansainvälisiä suurtapahtumia, vaikuttaa, ja halutaan lapsille ilmaiseksi tohtorinhattu ja kukaan ei haluu kuolla enää ees maalla vapaehtoisesti hoidonpuutteeseen.. siks se raha jyllää, kun eletään hyvinvointiyhteiskunnassa, jossa palvelut tuotetaan verovaroin Yli puol vuotta jokainen suomalainen, joka töissä käy tekee toisten eteen työtä ja vasta sen jälkeen kasvattaa sitä omaa palkkasalkkuaan.. Oottekos ihan varmoja, että haluutte palata taapäin aikaan, jolloinka penskat kuoli tartuntatauteihin tai että vain eliitin lapsilla oli mahdollisuus käydä kouluja..mää oon ainakin toistaiseksi halukas osallistumaan jokaisen suomalaisen penskan koulumenoihin ja neuvolapalveluu ja vanhustenhoitoon... ja siksi mun työpanoksen myös maksaa niin työnantajalle kuin asiakkaille ja sitä myöten sitten se kiertää sitten hintoihin.. ja näin on monen muunkin kohdalla ja siks ei ne katteet pikkuyksiköissä enää riitä elättään kauppiaan perhettä, kun huomioidaan että se kauppias niillä veroilla rahoittaa sitten kunnan toimintoja ja valtion toimintoja monen muun edestä yli puoli vuotta.

Mää oon niin vanha jo etten ihan hyväksy kaikkia yleistyksiä, ja siks purnaan sellaista että joku juttu on ilmiselvästi tai olis jotenkin päin kun se voi olla myös toisinkinpäin, mutta tuppaa unehtumaan, jos kattoo niitten kirjavien lasien läpi.

Ja sitten vielä monelta unohtuu ne eläkkeet.. siis vaikka työntekijät ja työnantajat maksaa eläkemaksuja.. niin se maksu mitä jokainen meistä maksaa ei riitä siihen loppueläkkeeseen että sekin on sitten ihan tuulesta temmattu juttu että oonhan eläkkeeni itse maksanut, kyllä siinäkin on huomioitu nää rahastojen tapa tuottaa siihen saatuu pääomaan lisää, ja osa kerätään tällä hetkellä töissä olevilta ei niin, että ne on itse joskus maksamaalla säästetty. Saas nähdä kuka meidän eläkkeet sitten joskus maksaa puuttuvalta osin
Viimeksi muokannut maunu_muori, 02 Joulu 2008, 14:26. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä ainakaan en tarkoittanut syyllistää. Loppujen lopuksi koko "kuluttaja" sanahan on syyllistämistä: ihan kuin ihminen ostaisi vain kuluttaakseen, ikään kuin heittääkseen hukkaan jotakin. Kyllähän ihminen kuitenkin ruokaa ostaa saadakseen syötyä ja siis pysyäkseen hengissä.

Tarkoitin vain tuolla "kukkarolla äänestämisellä" tarjota mahdollisuuden vaikuttaa. Minusta esimerkiksi on aika "heikoilla hengilla" vastustaa häkkikanaloita, mutta ostaa häkkikanalan munia. Tai vastustaa broilereiden tehotuotantoa, mutta ostaa ko. lihaa.

Tästä voikin jo päätellä, että itse vastustan häkkikanaloita, eli en myöskään osta niiden munia. Vastaavasti en voi (vielä) varsinaisesti vastustaa eri lihojen tehotuotantoa, koska ostan ko. lihaa.

Jos mietitään, kumpi voisi vaikuttaa esim. tehokanaloiden lakkauttamiseen, se, että asioista keskustellaan vai se, että kukaan ei ostaisi ko. munia, niin mä kyllä uskon jälkimmäiseen.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Maunu-muorin juttuun sen verran, että jonkinlainen murroshan nyt tuossa on käynnissä: muutama vuosi sitten muuttoliike kääntyi ensimmäistä kertaa kymmeniin vuosiin toisin päin, eli enemmän väkeä muutti kaupunkikeskuksista haja-asutusalueille kuin toisin päin. Tuntuma olisi myös, että meitä pienestikään omavaraistuotantoon tähtääviä ihmisiä on enemmän kuin joku vuosi sitten. Ehkä ihmisten arvomaailma on muutoksessa??
smari

Tuosta lastenkasvatuksesta ja omien eläinten syönnistä vielä sen verran että on se välillä vaikeeta! Meillä mies teurasti kukon ja tein siitä ruokaa. Teini ei sitä sitten suostunut muruakaan maistamaan. Seuraavana päivänä lihaa oli vielä hirveesti jäljellä ja taas sitä tarjolla pöydässä. Koitin mahdollisimman kauniisti puhua tehotuotannosta ja kerroin miksi en sitä kaupan broileria halua syödä. Lapsi ei sitten vieläkään syönyt omakasvattamaa kukkoa, kun ne on niin kauniita ja ihania. Ja nyt kun tuosta tehotuotannosta tuli silloin kerrottua, niin hän on päättänyt että ei sitten syö mitään kanaa eikä kukkoa. Että mitäs nyt? Hänellä on samat omantunnon tuskat mitä olen itsekkin käynyt läpi, mutta vain lapsen kyvyt käsitellä niitä. Ja samat ongelmat mulla on ollu eläinrakkaan jo vanhemman lapsen kanssa. Antakaa äidit vinkkejä. :help:
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

No empä tiiä korvaako tää tiettyjen työssäkäyntialuetten hajaasutuksen lisääntyminen sitä kokonaismuuttoliikettä mitä esim Itä-Suomessa on tapahtunut.. musta ne tilastot kyllä puhuu ihan eri kieltä.. maalle voidaan muuttaa, mutta harva on niin hullu kuin esim mä että tekee vapaehtoisesti kahta työtä ilman lomia.. en oo ainakaan työporukassa tavannut :smt005 .. pari hyvää houkuteltavaa samaan liemeen on ilmaantunut... oon jo varmistanut että onhan navetta :smt003
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Oon tehny samanmoisia havaintoja kun Mimmi. Ehkä täällä maaseudullakin on vielä elämää jatkossakin. Ainakaan multa ei enään niin usein kysytä että koska mä muutan takasin ( Tuusulaan) ja miksi mulla on eläimiä, eiks niist oo kamalasti työtä, ja saanko mä palkkaa :smt005
eläimistä ja niiden oloista on paljon käyty keskustelua viimeaikoina, jospa se nyt alkaisi meneen perille!!
smari

Jos tekee valinnan että ostaa kaupasta luomumunia vaikka kolmella eurolla viikossa ja jättää vastaavasti ostamatta eurolla häkkimunat, niin se tekee lisäkulua noin 8 euroa kuukaudessa, oletuksena siis että munien menekki taloudessa on yksi kenno viikossa. Jos useat tekisi päätöksen, niin tuotantotavat muuttuisi. Siihen on mun mielestä ihan turha vetää mukaan mitään lasten tartuntatauteja tai eläkkeenmaksuja.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

maunu_muori kirjoitti: Mää oon niin vanha jo etten ihan hyväksy kaikkia yleistyksiä, ja siks purnaan sellaista että joku juttu on ilmiselvästi olis jotenkin päin kun se voi olla myös toisinkinpäin, mutta tuppaa unehtumaan, jos kattoo niitten kirjavien lasien läpi.
Ai mulla on nyt toinen linssi mustavalkoinen ja toinen vaaleanpunainen? :smt101
Muusa kirjoitti: Ja mun ymmärtääkseni se, miten broilerit on jalostettu kasvamaan teuraskokoon mahdollisimman nopeasti, aiheuttaa niille erilaisia kasvuhäiriöitä ja vammoja ja jopa luut murtuvat suhtettoman nopeasti kasvavan lihasmassan alla. Hiljan lukaisin ohimennen jostain tutkimuksesta missä koitetaan selvittää mikseivät broilerit kasvun loppuvaiheessa liiku juuri ollenkaan. Joten kyllä mä rohkenen esittää mielipiteenäni että lähes jokainen teurastettava broiler on sairas.
No niin, käyttelin punakynää, josko maunu-muori olisi tyytyväinen :smt002 Minusta vaan on ihan loogista että jos on jalostuksella vuosikymmeniä tähdätty mahdollisimman nopeaan massan kasvuun niin kyllä se terve kasvu ja pitkä ikä siinä on jäänyt ei vaan kakkoseksi vaan ihan unohtamatta.
Mimmi kirjoitti:syyllistää. Loppujen lopuksi koko "kuluttaja" sanahan on syyllistämistä: ihan kuin ihminen ostaisi vain kuluttaakseen
Näinhän se hyvin pitkälti on. Ruuankin suhteen, eikö koko Euroopassa heitetty päivittäin menemään sellainen määrä ruokaa että sillä peittäisi koko Belgian, vai miten se oli? Muttei nyt tarvitse mennä niin paljon aikaa takaisinpäin kuin maunu-muori visioi. Jostain muistan kuulleeni että riittäisi kun palattaisiin 60-luvun kulutustottumuksiin niin ei tarvitsisi kantaa huolta ilmastonmuutoksista sun muista.
Mimmi kirjoitti:Tuntuma olisi myös, että meitä pienestikään omavaraistuotantoon tähtääviä ihmisiä on enemmän kuin joku vuosi sitten. Ehkä ihmisten arvomaailma on muutoksessa??
Justiin maatalouskaupan myyjäpojun kanssa juttelin ja hänelläkin oli sama tuntuma, kuulemma enemmän ja enemmän ihmiset hakee kotitarvesioille sun muille rehua :smt001 että ei se tuntuma johdu vaan siitä että netin myötä ihmiset verkostoituvat ja muniksen käyttäjämäärä kasvaa :smt002 Ja oikeasti suhtautuminen eläinten tehotuotantoon on muuttumassa, kasvissyönti yleistyy koko ajan - sen voi hyvin huomata kauppojen hyllyiltäkin kun valikoima kasvaa.
smari kirjoitti:Ja nyt kun tuosta tehotuotannosta tuli silloin kerrottua, niin hän on päättänyt että ei sitten syö mitään kanaa eikä kukkoa. Että mitäs nyt? :help:
Ei muuta kun opettelette laittamaan hyvää ja ravitsevaa kasvisruokaa :smt002
Vastaa Viestiin