Newcastlen tauti jyrää!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Kyyhkysharrastajia ei nyt just tuu mieleen, mullakin on vaan kanoja, mutta voin kuulostella jos saisin jotakin tietooni.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Voi ei, ei kai taas jotain ikäviä uutisia oo tulossa jollekin?
Pigeon

tauti

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Saa nyt nähdä, mutta toivottavasti ei ja kaikki on kunnossa. :smt012 :smt017
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Tänään piti meitin elukkalääkärin soittaa mikäli läänissä ollaan sitä mieltä että meillä tautivaaraa jostain syystä olisi..Mitään ei onneksi ole kuulunut ja me jatkamme vapaan kanan elämää :smt001 Huih huh!
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Ushva kirjoitti:Niin, osaako kukaan vastata tuohon hannaw:n kysymykseen ja mitä minäkin mietin, eli mikä tässä NC:ssä on erilaista kuin esim. marekissa?
Multa tää menee nyt ihan ohi. Kumpikin tauti leviää herkästi, aiheuttaa kuolemaa, kärsimystä ja taloudellisia tappioita, mutta kyseessä on silti ihan eri virukset, erilaiset taudinkuvat.
Jos tällä vertailulla halutaan vähätellä newcastlantautia, marekia kun on joka kanalassa, niin pitää muistaa että marek on iso ongelma kanaloissa ja aiheuttaa pahimmillaan massakuolemia. Mä ainakin olisin todella tyytyväinen, jos se olisi pystytty pitämään poissa Suomesta.
Terveestäkin parvesta voi löytyä vasta-aineita, jotka merkkaa sitä että linnut on olleet tekemisissä viruksen kanssa.
No miten sitten tällainen parvi ei olisi oireillut, tai kuolemia ei olisi esiintynyt jos tappavuus tosiaan on tuo 80-90%?
Myös NC-taudinaiheuttajan virulenssi vaihtelee. NC:tä on olemassa neljää eri tautimuotoa, pahin aiheuttaa tosiaan 90% kuolleisuuden, lievin vain muninnan laskua.
Kyseessä
ei ole mikään salmonella, joka tarttuu luonnonlinnuista vähän väliä kesylintuihin, Newcastlen taudin purkaukset ovat tosi harvinaisia.
Miten tämä on mahdollista jos kerran taudin pitäisi levitä todella helposti ja jopa tuulen mukana kymmeniä kilometrejä ja nämä kyyhkysnäyttelyn terveet linnutkin oli tosi lähekkäin sairaiden kanssa?
Siis NC:hän on onnistuttu pitämään poissa Suomesta tarkan valvonnan avulla, siksi sitä ei ole vielä joka nurkan takana. Siellä missä tauti on vakiintunut, täytyy siipikarja ja harrastelinnut rokottaa.

Sitä en tiedä, että kun tauti kuitenkin on herkästi tarttuvaa, niin miksi muuttolinnut eivät ilmeisesti kuskaa sitä tänne tarttumaan kesylintuihin. Voisko syy olla se, että Suomessa kesänsä viettävät linnut talvehtii nc-vapaalla alueella, taikka sitten kuolevat itse tautiin ennen kuin kerkeävät lentää meille saakka.

Ja eikös Pigeonin linnut olleet niitä kyyhkysnäyttelystä sairastumatta jättäneitä tapauksia. Vasta-aineita niistä silti löytyi, lieneekö vastustuskyky parempi kuin sairastuneitten vai mikäköhän on syynä. Olis mielenkiintoista tietää, että löytyikö vasta-aineita muista terveenä pysyneistä näyttelylinnuista.
Ja vielä painotan sitä että en vähättele tauteja enkä missään nimessä kannata salailua (Mimmikin toimi oikein ja reilusti kun ilmotti heti kun sai tietää, vaikka ei olis ees välttämättä tarvinnut vielä)!
Minä en ikinä luota edes viranomaisiin niin sokeasti ettäkö en esittäisi lisäkysymyksiä jos joku asia on epäselvä, eli koittakaa ymmärtää ja kestää minnuu! :smt003
Mä tulkitsen kaiken kritiikin taudin vähättelyksi, syystä että kyseessä on todella vakava asia. Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun viranomaiset pyrkivät häätämään taudin Suomesta, siksi mä luotan heihin tällä kertaa ihan sokeasti. Enkä okein käsitä, että miksi täällä päivitellään kaikenmaailman vanhojenkin kontaktien kaivamista. Kyseessä on kuitenkin tauti, jonka yksi lakisääteinen hallintatoimenpide on stamping out, eli kaiken siipikarjan ja harrastelintujen hävittäminen kolmen kilometrin säteeltä tautitilasta. Mitä verikokeiden otto muka on tuohon verrattuna.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Minä en ainakaan vähättele NC:tä, kun kysyin eroa Marekiin. Enkä pidä Marekia mitenkään pikkujuttuna, päinvastoin!
Kun Kanoja on ollut mulla vasta vajaa vuosi, niin ihan kaikki on uutta ja kaikenlaisia kauhukuvia pyörii päässä tämänkin tapauksen tiimoilta, kun kerta sitä kokemusta ja tietoa ei ole.

Pootsin kirjoitus selvensi asioita taas lisää, kiitos!

Ärsyttämisen uhallakin, kysyn vielä, että jos linnussa on vasta-ainetta, niin se ei siis sairastu. Mistäs se sitä vasta-ainetta on saanut? Rokotteenako? Vai tartunnasta, ilman että oikeasti tautiin sairastuu? Ja vasta-aineen omaava lintu ei siten myöskään tartuta tautia?
Ja jos tautia on neljää eri muotoa, niin sairastunut lintu siis tartuttaa vain sitä yhtä muotoa mihin on sairastunut?
Vähän on vaikeeta mulle, anteeks vaan
:smt017
Pootsi

Selvennykseksi, että mun ei ole tarkoitus käyttäytyä äkäisesti tai antaa sellaista vaikutelmaa, että olisin jotakuta foorumilaisa vastaan. Mä vaan otan tämän tautiasian kamalan vakavasti, anteeksi jos joku on jostain loukkaantunut.

Ja totta helvakossa saa kysellä uudestaan ja uudestaan, ei kai sen pitäisi ketään ärsyttää.
Elimistö rupeaa itse tuottamaan vasta-aineita virukselle, se kuuluu immuunipuolustukseen. Passiivisessa rokottamisessa annetaan valmiita vasta-aineita, mutta tässä kyyhkytapauksessa linnut on itse tuottaneet niitä. Se meinaa siis sitä, että kyyhkyt on olleet jossain tekemisissä taudinaiheuttajan kanssa, on kai ne saattaneet sairastuakin mutta henki ei ole mennyt.
Noi viimiset kysymykset tarttumisesta oli niin pahoja, että mä en onnistunut googlaamaan vastausta. Ja mä en ole mikään virologi. Eikös tällä foorumilla ole pari biologia, voisivat tulla oikaisemaan meikäläisenkin höpinöitä. :smt003

Muoks:
http://www.defra.gov.uk/animalh/disease ... rofile.pdf
Intouduin tekemään karskin käännösreferaatin tuosta pdf:stä, toivottavasti sain tuohon laitettua edes jotain hyötytietoa edes jokseenkin ymmärrettävästi. Kirjoitus ja- ajatusvirheet selittänee kellonaika...

Newcastlen tauti on yksi merkittävimmistä siipikarjasairauksista maailmassa. Se on viruksen aiheuttama sairaus, joka voi tarttua useisiin lintulajeihin ja aiheuttaa huomattavia menetyksiä. Viruksesta on useita muotoja, taudin vakavuus riippuu sen aiheuttaneen viruksen tyypistä ja lintulajista. Myös yleisterveydellä on vaikutusta sairastumiseen.

Sairastuneilla linnuilla voi ilmetä hengitysoireita, ripulia, hermosto-oireita kuten kaulan kiertymistä ja tasapainottomuutta, turvotusta pään alueella tai äkkikuolemia. Kanat saattavat lopettaa munimisen, munat voivat myös olla epämuotoisia. Vakavissa tautipurkauksissa suuri osa sairastuneista linnuista saattaa kuolla.

Kanat ovat alttiita taudille, ankat ja hanhet eivät niinkään. Papukaijoihin kuuluvat linnut saattavat kantaa viruksen lievempiä muotoja kuukausikaupalla osoittamatta itse minkäänlaisia sairauden oireita.

Ohjelmallisesti torjutaan vain niitä ND-viruksen muotoja, jotka ovat kykeneväisiä aiheuttamaan lintujen sairastumisen. Kyyhkyissä esiintyy muihin kesylintuihin verrattuna usein Newcastlen tautia, jonka aiheuttaa tietty kyyhkyjen paramyksoviruksena tunnettu ND-viruksen muoto. Tämä tautimuoto ei useinkaan leviä siipikarjaan. Suurin osa ND-viruksen muodoista voi aiheuttaa ihmiselle lievää sairastumista, kuten flunssankaltaista oirehdintaa ja silmätulehduksia. Tauti ei tartu ihmisestä toiseen.

Newcastlen taudista erotetaan viisi muotoa:

1) Viscerotropic velogenic NDV

Pahanlaatuinen tautimuoto, suuri kuolleisuus. Oireena on turvotusta silmien ympärillä, heltan ja harjan syanoosia, vihreää ripulia ja äkkikuolemia.

2) Neurotropic velogenic NDV

Pahanlaatuinen tautimuoto, suuri kuolleisuus. Hermostollisia oireita, kuten halvaantumista, vapinaa, kierokaulaisuutta tai köyryselkäisyyttä. Ripulia ei yleensä esiinny, muninta laskee.

3) Mesogenic NDV

Taudin yleisin, lievempi muoto. Oireina yskää, väsymystä, nuhaa ja huomattava muninnan lasku. Aikuisissa tauti on lievempi, nuorissa yksilöissä todennäköisesti tappava.

4) Lentogenic NDV

Vain vähäisiä ylähengitystieoireita ja pientä muninnan laskua.

5) Asymptomatic enteric NDV

Oireeton tautimuoto.

Tyypittäminen on nähtävä vain yleisenä ohjenuorana, tietty virusmuoto aiheuttaa vain harvoin vain yhteen kategoriaan sopivan taudinkuvan. Edelleen alhaisen taudinaiheuttamiskyvyn omaavien virusten vaikutus saattaa suurentua sopivissa olosuhteissa, heikkokuntoiset eläimet saattavat sairastua vakavasti. On näyttöä siitä, että alhaisen virulenssin omaava virus voi mutatoitua vakavamman tautimuodon aiheuttavaksi virustyypiksi.

Tartunnan saaneet linnut erittävät virusta ilmaan ja ulosteisiin jo ennen sairauden oireiden ilmaantumista. Yleensä linnut lakkaavat tartuttamasta toisia immuunisysteemin ryhtyessä tuottamaan vasta-aineita, mutta jotkut papukaijoihin kuuluvat linnut voivat erittää virusta kuukausia.
Virus leviää nopeasti olosuhteissa, joissa linnut saavat liikkua vapaasti toistensa seassa, kuten broilerkasvattamoissa. Häkkioloissa tartunnan leviäminen on hitaampaa. Useimmiten tartunta tulee ulosteiden tai saastuneen rehun välityksellä. Ilmassa virus voi kulkea suhteellisen lyhyen matkaa, noin 100 metriä. Tartunta voi saada alkunsa myös suoraan luonnonlinnuista.
Viimeksi muokannut Pootsi, 09 Heinä 2008, 10:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pigeon

taudista

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Mulla näyttelyissä olleista ei yhdestäkään löytynyt merkkiäkään taudista. Vasta-aineita löytyi kahdesta muusta linnusta. Toinen on vanha(10v) aikoinaan Norjasta tuotu kyyhky.Jota oli Rokotettu säännöllisesti ennen,kun ostin sen Suomesta. Toinen, josta vasta-ainetta löytyi on Tanskalainen kyyhky, jota myös on rokotettu. Siinä oli ne kaksi.
Pootsi

Ok, kiitos selvennyksestä Pigeon ja anteeksi väärästä päättelystä. Sit pistää kyllä ihmettelyttämään, että kuinka sieltä näyttelystä osa selvisi terveenä ja osa sairastui. Mahtoikohan sairastuneet majailla jotenkin huonoissa oloissa, vai olikohan niillä myöhemmin tiukempaa kontaktia keskenään. Noh, turha kai tässä spekuloida, kun en kyseisistä linnuista mitään tiedä.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mä tulkitsen kaiken kritiikin taudin vähättelyksi, syystä että kyseessä on todella vakava asia.
Toistan nyt varmaan itseäni, mutta en siis ole missään vaiheessa vähätellyt tautia enkä vastustanut verikokeiden ottoa enkä kyllä löydä yhtään viestiä missä kukaan muukaan olisi näin tehnyt. Eli siis älä tulkitse.
Minusta mihinkään tahoon sokeasti luottaminen ei ole viisasta, varsinkaan jos joku asia on epäselvä. Aina pitää kysellä ja ottaa selvää asioista (niin kuin selvästi Pootsi itsekin on tehnyt), muuhan olisi typerää.
Keskustelupalstoilla kysely nyt on tietysti vähän kyseenalainen tiedonhankkimiskeino, sillä aina tulee näköjään nostettua jonkun verenpainetta vaikka se ei missään nimessä ole ollut tarkoitus. :smt002
Lupiini

Viesti Kirjoittaja Lupiini »

Pootsi tuolla aiemmin kirjoitti, ettei taudinkulusta ole selvyyttä. Lukekaapa www.kirjekyyhky.net foorumia. Siellä asianomainen selventää asiaa jo kesäkuulla. Löytyy Eviran tiedotteen perästä 14.6.2008. Siitä selviää kaikkien muiden tautitapauksien yhteys, paitsi Nurmon. Ja Nurmon kyyhkythän olivat myös Tampereen kyyhkysnäyttelyssä 17.5.2008
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ja niin kuin Ushva viisaasti sanoi, aina ei foorumien sisältämään tietoon kannata luottaa.. Ainakaan jos joku puolustelee itseänsä ja syyttää toista.. Mäkin luin tuon kyyhkysfoorumin ketjun ja kyselin lisätietoa. Vaikuttaa siltä, että ei asia ole mennyt ihan noinkaan, kuin tuolla kerrotaan.

Ja Eviralta tosiaan kysyin suoraan, onko taudin kulku jo selvinnyt ja vastaus on tuolla ylempänä: ei ole, ja siksi juuri tutkimuksia jatketaan. Itse luottaisin tähän tietoon enemmän, kuin foorumikeskustelun puolustuspuheenvuoroon.

Muoks; ja vielä puolustaisin tuota Outokummun paikkaa: uutisoinnin mukaan he lähettivät kuolleita kyyhkyjä kuolinsyytutkimuksiin välittömästi nousseen kuolleisuuden takia. Muista paikoista ei tällaista ole uutisoitu, vaan heitä on jäljitetty, kun on etsitty tahoa, mistä Outokummun paikka sai tautinsa. Tosi hullunkurista ajatella, että se olisi ensimmäinen paikka. Luulen, että jossain toisessa paikassa on kuolleisuus myös noussut, mutta raadot on haudattu hiljaisuudessa..
Viimeksi muokannut Mimmi, 09 Heinä 2008, 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pootsi

Noh, tiedonhankkiminen tällaisella palstalla kyselemällä on eniten siinä mielessä kyseenalainen tapa, että kukaan meistä ei ole alan ammattilainen tai saa ensikädentietoa asiasta.
Meikäläisen verenpainetta nostaa tällä hetkellä eniten kyrillisillä aakkosilla kirjoitettujen nimien translitterointi, tätä varten pitäis vissiin olla joku nero. :smt012

Mähän olen ollut lintuinfluenssan kohdalla yksi pahimmista virkavaltaa vastaan purnaajista, mutta edelleen toistelen, että viranomaiset eivät ole tässä Newcastleasiassa ekaa kertaa pappia kyydissä, ne varmasti tietää mitä tekevät.

Lupiini viitannee Ismailin viestiin. Täytyy kyllä sanoa, että kakkamaiseen väliin on herra joutunut ilman omaa syytään. Outokummustahan tuo virus lähti leviämään, onko sen tartunnan syy jo selvitetty, mistä se on sinne tullut?
Entä minne muualle pöpö lienee jo kulkeutunut? Ymmärtääkseni Evira tutkii edelleen asiaa, eikä se missään tapauksessa ole vielä selvä ja suljettu.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mimmi kirjoitti:Muoks; ja vielä puolustaisin tuota Outokummun paikkaa: uutisoinnin mukaan he lähettivät kuolleita kyyhkyjä kuolinsyytutkimuksiin välittömästi nousseen kuolleisuuden takia. Muista paikoista ei tällaista ole uutisoitu, vaan heitä on jäljitetty, kun on etsitty tahoa, mistä Outokummun paikka sai tautinsa. Tosi hullunkurista ajatella, että se olisi ensimmäinen paikka. Luulen, että jossain toisessa paikassa on kuolleisuus myös noussut, mutta raadot on haudattu hiljaisuudessa..
Siirrän tuon muokkaukseni tähän, ettei jäis huomaamatta.. :smt002
Lupiini

Viesti Kirjoittaja Lupiini »

Tarkoitin vain, että tuo keskustelu vähän valoittaa sitä, että tauti olisi levinnyt myytyjen kyyhkyjen mukana eteenpäin. Eli on onneksi epätodennäköistä, että olisi vielä levinnyt muiden lintujen mukana. Tietenkään ei taudin alkuperä ole todistettavasti vielä selvinnyt, enkä todellakaan tarkoittanut, että tästä selviäisi koko totuus. Tämä nyt vain on ainoa juttu, jossa itse sairastuneiden kyyhkyjen omistaja jotain asiasta selvittää. (Minä en ainakaan muista tiedä.) He kai asiasta kuitenkin eniten tietävät.
Vastaa Viestiin