Tilasin Maranssin munia Ruotsista

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Maattari
lindell

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kyllä vaan on mielenkiintoinen aihe :smt045 Mäkin pidän Tiialle peukkuja :smt023
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ompa jännä, että mitä tapahtuu tullissa, kun Tiia ei ole rekkautunu??
Jääke ne munat sinne??
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Peukut munien puolesta, ehdottomasti! :smt023
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Onkos jotain uutta selvinnyt?
Suvianne

Ihan samaa miettiny kun on hiljasta! Kovasti kiinnostaa miten käy!
Vaikka tuskin alhoja tarttee ruottista tilata :smt003
Lyydia

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Tiialle peukkuja :smt023
Tiia12

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Huomenna varmaan selviää. Kolmen ihmisen kanssa olin yhteydessä evirassa. Soittavat vielä huomenna. Myös EEV selvitti tautitilanteen ja riskit. Niitä onlähinnä jos tuo ne valmiina kanoina. Kukaan ei laittanut vielä kirjallisena phjeena. Hyvin ympäripyöreitä asioita selvisi vasta. Mm rajavartiolaitoksen ylitarkastaja. Tuonneista vastaava eläinlääkäri ja joku minkä titteli jäi epäselväksi. Ilmoitan heti kun tiedän. Tullin läpi ne munat ei edes kulje. Mitään tarkistuksia ei tehdä. On lähettäjän ja vastaanottajan vastuulla vain. Sen tiedon sain jokaiselta. Vastaanottaja on velvollinen tarkistamaan vain että kaikki mennyt lähetyksessä oikein. Hyvin ympäripyöreätä infoa tänään. Josko huomenna faktaa. Sanovat vain että ojjeet on suurille erille munia ja pieniin eriin on vaikea niitä ohjeita soveltaa.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Tiia12 kirjoitti: Sanovat vain että ojjeet on suurille erille munia ja pieniin eriin on vaikea niitä ohjeita soveltaa.
Mutta kun pienille erille ON omat säännöt, ei kai siinä mitään soveltamista olekaan?
Tiia12

No kerro sit meille muillekin. Kun saan ohjeet eviralta laitan sähköposteina tai faksaan ne teille. En jaksa vääntää täällä kasvottomille ihmisille jotka haluaa vain provosoida ja tuoda pahan mielen viisauksillaan. Luulin tämän olevan tukeva ja kannustava yhteisö joka jakaa neuvoja ja vinkkejä toisilleen.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Eviran sivuilla on ohjeet alle 20 munan erille.
2.3. Alle 20 siitosmunan ja siipikarjan tuontieriä koskevat vaatimukset

Ei koske sileälastaisia (strutsit, emut ja nandut) lintuja ja niiden siitosmunia eikä riistanistutuksiin tarkoitettua siipikarjaa.

Kohdissa 2.1. ja 2.2. esitetyt vaatimukset eivät koske alle 20 siitosmunan tuontieriä.

Tuontierän lähtöparven on täytettävä seuraavat vaatimukset:

1) Parvea on pidetty yhteisön alueella kuoriutumisesta asti tai vähintään kolme kuukautta.

2) Parvessa ei esiinny lähtöhetkellä kliinisiä oireita tarttuvista siipikarjataudeista.

3) Parvi ei ole siipikarjaa koskevien eläintautien vuoksi annettujen rajoittavien määräysten alainen.

4) Parvi ei sijaitse alueella, jolla on voimassa tarttuvien siipikarjatautien leviämisen estämiseksi annettuja alueellisia rajoittavia määräyksiä.

5) Jos parvi on rokotettu, rokotusohjelman on täytettävä lähtömaan viranomaisen vaatimukset.

Kaikki tuontierän linnut on tutkittu serologisesti kielteisin tuloksin Salmonella pullorum- ja Salmonella gallinarum -tartunnan varalta kuukauden sisällä ennen ennen lähtöä. Kun kyseessä on siitosmuna- tai untuvikkoerät, niiden lähtöparvesta on suoritettava 3 kuukauden sisällä ennen lähtöä serologinen otantatutkimus Salmonella pullorum- ja Salmonella gallinarum -tartunnan varalta siten, että tartunta havaitaan 95 %:n todennäköisyydellä, jos tartunnan prevalenssi parvessa on 5 %. Tapauskohtaisesti tarvittavan näytemäärän löytää esim. Sikaruttoasetuksessa, liitteessä II olevasta taulukosta (Eläinlääkintölainsäädäntö D 40MMMa 22/EEO/2002 )
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tiia12 kirjoitti:En jaksa vääntää täällä kasvottomille ihmisille jotka haluaa vain provosoida ja tuoda pahan mielen viisauksillaan. Luulin tämän olevan tukeva ja kannustava yhteisö joka jakaa neuvoja ja vinkkejä toisilleen.
Hetkinen...Joskus vaan tosiasiat sattuvat, valitettavasti.
Välillä asenteesi oli suurin piirtein sitä linjaa, että "tuonti on sallittua miten vaan kunhan siitä ei jää kiinni", miltä kuvittelet sen kuulostavan...sitäkö pitäisi tukea ja siihen oikein kannustaa?
Tiia12

Tiia12 kirjoitti:Mitäpä sitä tavan kansalainen voi tehdä jos laittomasti tulee munia yli rajan , niinhän sieltä kulkee huumeita ,lääkkeitä,ym. Sitä varten on rajavartiolaitokset ja tullit, minusta heidän tehtävänä on nämä estää. Tullin tarkastuksiin joutuu tänä päivänä vain tyyliin ne, joiden todella epäillään salakuljettavan jotain huumeita tai lääkkeitä. Ei paljon auta ilmoittaa ja sanoa että tutkikaahan tätien matkalaukkuja tarkemmin,luulen että heillä on tärkeämpääkin tekemistä.
Minä luotan että minun tilaus tulee viranomaisten ja tarkastuksien kautta, haluan nimenomaan että kaikki menee laillisesti. Ja teen vielä tarkentavia kysymyksiä eviralle, olkaa huoleti,munat on vielä Ruotsissa :smt003 :smt023
Tiia12

Jos tätä sanontaani tarkoitit? nimenomaan korostan sitä viimeistä lausetta
,(Minä luotan että minun tilaus tulee viranomaisten ja tarkastuksien kautta, haluan nimenomaan että kaikki menee laillisesti. Ja teen vielä tarkentavia kysymyksiä eviralle, olkaa huoleti,munat on vielä Ruotsissa
en tosiaan keksi itse miten lopettaa laiton munien tuonti maahan, tarkoitin sitä että tavan kansalainen ei pysty sitä estämään, en ole missään vaiheessa tukenut tätä ajatusta, sille ei vaan voi mitään. Itse en ole laittomasti niitä munia tuomassa, käsitys oli se että on helppoa, ja peli ei ole vielä menetetty, jos evira sen rek.vaatii niin se on ok, reilu satku on pikkuraha, mutta odotan mielenkiinnolla mitä erityisiä lupia se vaatii,niinkuin moni on täällä alkukeskusteluissa väittänyt.Otin palkokasvit nenään eilen mutta tänään asia ok, hyvää keskustelua :smt001
Suvianne

Tiia12 kirjoitti:Iloisten munatalo: tein pienen gallupin tuolta ruotsin keskustelupalstoilta ja paljon ne munat on seilannut jo laivoilla puolin ja toisin, Sieltä on tosi moni tuonut suomeen vaikka kuinka monta kertaa munia ns.kassin pohjalla ihan ilman lupia ja papereita.Eräskin rouva kertoi että laittaa aina miehensä mukaan kun mies käy Suomessa tosi paljon munia mukaan ja ne haetaan sitten sataman lähettyviltä, samoin erään rouvan vanhemmat asuu Turussa ja he tuovat siitosmunia vaikka ja kuinka paljon. Eli eipä tuo mitään ihmeellistä ole ilman lupiakin, toki jokainen saa tehdä ihan omalla tyylillään, tuskin sieltä nyt mitään ihmeempiä tauteja tänne suomeen kulkeekaan, eiköhän ne taudit ole ihan samoja taviksia kuin meilläkin, kulkee ne muutenkin.En usko että siitosmunien kautta mitään kamalaa voi levitä, vai voiko ? :smt017
Minua niin kiinnostaa miksi moni on Tiialle niin vihainen :smt005
Niin luulen sen Tiia johtuvan tuosta kommentista.

Mutta tuokin on vaan mielipide ja Tiia on selkeesti tuomassa munat laillisesti!!
Se että hän ei heti ymmärrä tai tajua Eviran sääntöjä ei minusta tee hänestä pahaa, tautia levittävää ilkimystä???
Siksihän hän on ollut yhteydessä eviraan!! Hyvänen aika sentään...

Mitä V itun väliä on tässä asiassa loopujen lopuksi tolla rekisteröitymisellä kokonaisuutta ajatellen?? Kaikki ottaneet sen aseeksi, kun se nyt on ehkä se ainut oikee virhe?? Muutenhan hän on parhaansa yrittänyt, että munat tulisi laillisesti??
Ei se rekisteröityminen ole tässä tautien kannalta tärkein ja senkin hän tekee jos vaativat...

Kun tätä ketjua yrittää mahollisimman objektiivisesti lukea, niin kyllä minusta on vähän ihmeellinen agressio monella päällä, ei todellakaan mikään tukeva ja neuvova.
Tuohonkin ylläolevaan MIELIPITEESEEN olisi voinut neuvova ihminen kertoa, että mitä niistä munista sitten tarttuu ja esittää argumentit kassikuljetusta vastaan. ja Tiia lis sitten voinu sitä tietoa levittää tuolla uusilla palstoilla missä hän on.

Kyllä minäkin voin kysyä näin??
Siis miks mun pitäs tuoda koira laillisesti venäjältä kun yli kulkevat elukat levittää samoja tauteja tuolla metsässä?????? Ja koiria salakuljetetaan koko ajan????
Nyt mulle voidaan perustella kuin tyhmä tuo mielipide on tuomitsematta mua ikuisesti joksiskin koiraripulin levittäjäksi vaan siksi ku kysyin???
Tiia12

Ruotsista tuotujen munien mukana EVV:n mukaan riskiä tautien leviämiseen on vähän(linnut ja kanat), mutta munista kuitenkin riski on pieni eli tässä nämä riskit :
IB (tarttuva keuhkoputkentulehdus), ILT (kurkunpään ja henkitorven tulehdus, esiintyy Ruotsin takapihakanaloissa!), ART (ylempien hengitysteiden tulehdus), jotka kuitenkin ensisijaisesti leviävät elävien lintujen, eivätkä niinkään munan kautta.
Munan kautta saattavat levitä eräät salmonellat ja mykoplasmat. Leviämisriskiä hallitaan parhaiten varmistumalla, että tuotavat munat ovat ehjiä ja desinfioimalla ne esim. Virkon S:llä.

Ohjeena ja suositteluna edelliseen :"Suosittelisin sinua kuitenkin tiedustelemaan myyjältä, minkä tautien varalta hänen kanojaan rokotetaan (=rokotustodistus) ja kuuluuko hänen tilansa Ruotsin siipikarjan terveystarkkailuohjelmaan, jonka puitteissa parvi tutkitaan tiettyjen tautien varalta säännöllisesti (tulokset?)."
Ja näin olen toiminut.
Vastaa Viestiin