Hellanlettas hautoo ja hautoo

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hellan lettas

Re: Hellan lettas"eka kerta"kone haudontaa,,luomumunilla men

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Niin sekin tosiaan vielä,että siellähän saattaa olla koko koneellinen kukkoja kasvamassa! :smt118
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

niinpä ja kanat putoaa kyydistä yksi kerrallaan. Hui ei tällaisia saa edes leikillä puhella ;)
Hellan lettas

joo ei saakkaan :smt003 Kyllä ne kanoja on varmaan kaikki tyynni,,,oliski ,olis kyllä hienoa :smt023 Mulla on nyt jo 2 kukkoa,,toinen on sen mustan kanan veli,eli on myös vielä pieni.Saa nähdä miten sitten ,kun kasvaa isoksi :smt017 Ja jos koneesta tosiaan tulee lisää niin mun on vissiin pakko orjentoitua*harventamiseen*parvessa.Mun mies on yli 100 kiloinen ,hiukan alle 190 cm kokoinen jätti,muttei kykene kyllä tappamaan yhtään elukkaa,,,,Muutaman voi sijoittaa,kun nyt jo on menossa muutama kana kaverille(koneesta),siksi voisin ehkä yhden satsin tämän jälkeen vielä hautoa ennen talvea. Haaveilen niistä silkkikanoista,muttei siitosmunia taida löytyä tähän hätään.
ninanni

juu kanoja saisi tulla! Paljon ! Meilläkin uupuu. Ja paljon. Kukkoja oli edellisestä kahdesta satsista 7 ja 5 kanaa. Yksi kukko meni 4kanan kanssa tutulle ja 1kukko jäi kotiin muut jo pakkasessa :) ja pari syöty. HYVÄÄ! vaikka se harvennus ei mitään herkku hommaa ole. Minäkään en yksin siihen kykene mut onneks ukko auttaa siinä pahimmassa ensimmäisessä vaiheessa ja minä sit nyljen ja suolistan :)

mä taas haaveilisin mille vauvoista tai kääpiö-kocheista. Kirjoitinkohan oikein? Mut niin Kai sitten joskus vähän laajentaa tuota siivekkäiden Kastia kun ukko mieltyy enemmän muihin kuin maatiaisiin. Muut ovat kuulemma rumia? :smt021
ninanni

juu epäselvä on paistunut loppuunsa. Eli ei odotettavissa siitä tipua. Ei voi mitään. 5jatkaa eloa hitaasti mutta varmasti. Muista en nyt vielä oikein osaa varmaksi sanoa joten olen hiljaa :)
Hellan lettas

:smt038 Hienoa,että kuitenkin 5 tulossa,on sitä piipitystä siinäkin.Aamulla pikaseen käänsin munat ja häivyin lasten kanssa piknikille,,kierrettiin myös kotieläinpiha ja vaikka KAIKKI eläimet ovat niin söpöjä,,meikäläinen kulutteli aikaa eri kanarotujen tarhojen vieressä :smt005 :smt005 ..Rokki,,kochin,pharmaa,ilmajokisia ja Alhoja... :smt060 :smt060 Tipujakin olis ollu,mutta pian on omia,niin maltoin mieleni,vaikka poika alkoi inttämään,,,muiden lapset haluaa leluja ja karkkia,,meillä vongattiin kanan poikia.. :smt042
ninanni

oi että! Täällä olis tarvetta n.20pienelle. Ja tilaa. Kunpa nyt kuoriutuis niin sais uusia ja omia lisää koneeseen. On NIIN PIENI KONE. Toisaalta se on kyllä onni! Mut ei sellaiseen paikkaan sais mennä edes pakon uhalla missä on kanoja eri rotuja saati sitten tipuja. Niitähän kuolaa ja halajaa itselleen vaikka kassillisen mukaan kotiin viemisiksi ;) Hah millä äiti pystyi pitämään päänsä vaikka poikakin olisi niitä kotiin vienyt? :smt044 täytyy myöntää Sun olevan melko hyvä pysymään päätöksessä! Mä en tiedä, miten meikällä olis käynyt. Mä olisin varmaa sortunut ;) ja sit ukolle sanonut kotona kun toruu mua että "enhän mä nyt voinut pikku kallen mieltä pahoittaa joten pakko nää oli ottaa mukaan, plus viel nämä" :smt047
Hellan lettas

Oli siinä kyllä niiden pharma(miten toi kirjoitetaan oikeesti) tipujen kanssa oleminen,kun niillä muuten tipu olemus,mutta "karvaiset" jalat jo! :smt044 .en mä varmaan muuten ,mutta meiltä oli sinne puolentoista tunnin matka ja autossa ilmastointi,,ja pakko pitää päällä,oltais kuoltu pystyyn,mä mietin tota matkaa ja sitte vetoa ja sitä,etten oo laittanu vielä tivuille paikkaa.Olis tullu kauhee haipakka niiden kans ja kun ei niistä osannu sanoa kumpiako ne on..niin mä olisin tietty valinnu pussillisen kukkoja,,pharmaa ,alhoo,ja rokkikukkoo pullistellu pussit ja kotio kovalla köörillä.. :smt030 :smt023 :smt023 ;mun pitäis ny koht sillee alkaa remppaamaan.Tossa kanalaan mennessä on sellaine eteinen tai aula tyyppinen juttu ,joka vie sellaseen romuvarastoon,,siihe pits valaa lattia ja tehdä v'äliseinä,,sekä eristää loput seinät ja hommata uusi ulko*ovi,,tilasin jo mummia vauvan vahdiksi ,ku ei se sen kans oikee onnistu,että sais jo alulle..siihen ny tulis sitte kanalaan jatketta joku 1,5 X 1,5-2metriä ja sais verkonki niiden välille jos oikeen huonotapaisia tyyppejä alkaa ilmaantua :smt047 Vois jakaa parvea tarvittaessa..ny vaan pitääääääs jo jos meinaa,,saa nähä kui senki kans käy..no,se on pakko,niin ja välikattoki siitä puuttuu..on mulla kopsuloiminen,ku iskukilla tuota omaa touhutusta riittää.. :toothy7: Hautomakoneessa kaikki (7)elossa ja se lisättyki oli sellainen tummanpuhuva jo,mitää suonia ny ei näkyny vielä ku 2 päivää vasta ollukki vai kolme? :smt017 no kumminki näytti sille että seki oli hedelmöittyny,,ny kaikki mitä oon kokeillu on ollu :smt023 Kovin on kukolla siis käyny flaksi.
ninanni

meneehän tiput ainakin mulla ennen edes tipuosastolle siirtoa kanin häkissä:) helppo siirtää ym. Sit 2vko ikäisinä tipu osastolle :) tai riippuu tietysti kuinka suttuisia ovat ja montako kuoriutuu niin sen mukaan sit siirrän isompaan tilaan :) ja onhan noita häkkejä mut asukkeja uupuu :smt022

mä taas ehtoon hämys vasta käyn munien kimppuun ja valaisen mut en kaikkia. Vain viimeisimpänä laitetut :smt023
Hellan lettas

jep,,mäki tein munimakopperoiden alle sellaisen tipulan,,mulla on vanha suorakaiteen muotoinen pöytä ,jonka päällä on munimakopit,,sen pöydän verkotin sieltä alhaalta sillai jalkojen ympärykset ja yksi pitkäsivu sitten avattava( pakotin yhden miehen tekemään siihen luukun,,no aika helpolla se tuli,,taisin räpsyttää sille bambin ripsiä.. :smt005 :smt005 )Että sinne sitte ajattelin ne sitte laittaa ehkä parin viikon iässä,,siinä iässä mä noi 2 tipua vein kanalaan ensin häkissä,kun ei ollu tipulaa,ja ihan hienosti ovat parveen päässeet.Ei niitä kauaa ees tarvinnu siellä häkissä pitääkään kun päästin ne laumaan,kun tuntui ,ettei siinä ollu mitää estettäkään.Ja hyvin on menny,,nyt siellä jo isojen kanojen kanssa orrella nukkuvat,,tosin "hajurako" on edelleen niiden välillä. niin ja muoks,siis mulla on se kaninhäkki(kin) vielä pesemättömänä tuolla varastossa,,huomenna ajattelin sen laittaa kuntoon ja tuoda sisälle,,testata sitä poikaslämmitintä myös..eli siltä osinkin kaikki vielä levällään.. :smt015
ninanni

meillä ei ihan noin hyvin vanhemmat hyväksyny uusia konehauhottuja viimeksi... Saas nährä kuis käy ny sitten näiden uusien kas.. Toivotaa että se siittä :)
Hellan lettas

Joo noi mä ostin täältä munanetistä,sen mustan kanan ja sen velipojan,,noi meidän tehokanat on niiii rauhallisia ja leppoisia,,aivan rakastettavia höppänöitä,,varmaan vähän aliarvostettujaki luulisin,mutta ei kyl kantsis :smt023 Yksi kananen oli saanu häkin yöllä auki ja syöny niiden kinkkusuikaleet,eikä muuta,,sit piti rautalangasta tehdä varmistus siihe pikku luukkuun siinä sivus.Kukko paloitteli jopa niille ruokaa ,kun olivat pikkuisia :smt060
ninanni

kukakin arvostaa eri asioita... Itselleni on pääasia juurikin se että kukko on kiltti ja arvostaa silti kiltteydestään huolimatta naisiaan ;) ja meillä tuo yksi onnistuneesti kuoriutunut n.3viikkoinen ilmeisesti kanan alku, ainakin nyt vaikuttaa olevan (kai sekin viel kukoks muuttunee :( ) niin kun se kuoriutui oli kukko puurokulholla aina ja kultsui emon ja tipun syömään. Kun tipu tarpeeksi lähellä antoi puuron seasta rusinat tipulle. Antaa vieläkin ja aina kovasti juttelee :) yleensä kukko ronkkii kaikki rusinat itselleen syötäviksi, nyt tipulle :D niiiiiiin söpöä :smt005
Hellan lettas

voi ku isällinen kukko teillä! :smt003 Täällä muuten taas satanu koko illan,kanatarha alkaa uhkaavasti menemää taas lillerin lallerille,,elikkäs velliski. :smt012 Huh,nyt täällä talossa on kaikki sammunu,paitsi minä ja tiskikone. :binky: Ipanat nukkuu ja ite ei meinaa malttaa mennä nukkumaankaa,kun on hiljainen talo..meillä noi desipelit hipoo taivaita normaalisti joka päivä..huhhuh,,kai se on suihkun kautta mentävä nukkumattia moikkaamaan.Huomenna uusi päivä."Aamu kammassa" vielä 5 piikkiä. :smt047 :smt049
ninanni

eipä täälläkään ole mitää saatu aikaiseksi kun sataa saaataaa ropiseeeeeeee..... Ei enään jaksaisi. Siskolta tuli juuri ikäviä uutisia jajaja..millähän taas sais unesta kiinni tänäään.. Nimimerkillä istun nojatuolilla ja kahvimuki vierellä. Täälläkin syvä hiljaisuus. Vihdoin. Koira piti ottaa sisälle seurantaan ääääh epäilempä että uros on päässyt juoksun aikaan otollisille laitumille :smt013 voi voi voi... Tämäkin vielä. Tuosta nartusta kun ei ota selvää onko tiineenä vai valeraskaus. Kun aina sillä noita ollut mun nyt vatta vaan kasvaa ja kasvaa... Ja nänneistä pursuaa maitoa (yleensä tullut kirkasta nestettä kun ollut valeet) eli eli.. Voi pahus! Ja kun ei yhtään muista koska oli juoksu ja koska mahdollisuus hekumaan uroksella olis ollut. Eli nyt vaan odotellaan sit. Onneks el tulee rokottaa koirat 2n vkon päästä niin viimeistään sit voi olla varma. Pääasia että onneksi uros ja narttu samaa rotua ja puhtaita paperillisia. Eli sinällään ei maailmaa kaaada. Mut silti. Mihin mä ne laitan ja jaja. Ja pirun työtkin plus koulu alkaa pian :( kylläpä taas kaikki tulee putkeen vaikka uusi elämä on hienoa :) eipä silti olla suunniteltu tälläistä kun ovat oma "vaiva" taas normaaliin päivä rutiiniin ja tunteja vuorokaudessa on rajallinen määrä, eikä ne tunnit veny vaikka mitä yrittäis :smt004
Vastaa Viestiin