Maatiaiskanakannan valinta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Maattari
lindell

Re: Maatiaiskanakannan valinta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Hyvä minnimanni :smt041 ja kerrohan sitten kuinka edistyy :smt006
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Hienoa! ja kuvia sitten tietty odotamme :smt041
Jekku

Viesti Kirjoittaja Jekku »

Talbot kirjoitti:Kiitos Jekku arvokkaasta informaatiosta. Saanko ehdottaa: laita tämä sama teksti Kanarodut-osioon otsikolla Maatiaiskana Luumäen kanta. Johan alkaa lukijoita kertyä enkä yhtään ihmettele vaikka kiinnostus kantaa kohtaan lisääntyisi kun perustieto olisi paremmin löydettävissä. Voisit siellä myös kertoa paljonko luumäkeläiset munivat, onko yksilöeroja jne. Ehkä sekin ominaisuus parantuisi jos säilyttäjä- ja kanamäärä kasvaisi.
Sehän siinä onkin ongelma, kun luumäkeläiset ei oikein muni. Niiltä tulee keskimäärin 5 päivässä 1muna/kana. Ihan sama mitä niille syöttää se ei vaikuta munien määrään millään tavalla.
Miulla ei ole tällä hetkellä kuin 4 luumäkeläistä kanaa, et en oikein ole mikään asian tuntija. Toivon joskus vielä olevani. Tietoni perustuvatkin lähinnä niiden edellisten omistajien kertomaan.
Natunen

Viesti Kirjoittaja Natunen »

Miekin voisin ottaa vinkkejä vastaan maatiaiskanakannan valinnassa.
Elokuussa päästään vasta maalle muuttamaan, missä ne tilatkin tuleville kanoille, mut eiks hyvin suunniteltu ole puoliks tehty :smt003
Elikkäs Kainuuseen, Kuhmoon ollaan muutamas. Siel ei näytä pahemmin maatiaiskana säilyttäjiä ainakaan olevan. Pari Sotkamon puolella, yks Lieksassa ja sit jokunen Pohjois-Karjalan puolella. Tosin tais olla, et tuol Mtt:n listassa ei näy kaikki säilyttäjät.
Auttakee nyt minnuu, mie kohta kasvan kii tähän läppäriin, kun kaikki päivät menee tietoja etties :smt040
Onneks nyt posti toi ton kanojen maailma kirjan, niin välil voi opiskella vaik sohval istuen :smt003
Ai niin, on meil hautomakonekkin, jotta voidaan sit niitä siitosmuniakin ostaa..
Kun nyt vaan sais päätettyä, että mitä kantaa meille sit tuleepi..
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Mun valinta oli Tyrnäväläinen neljästä syystä, jotka mielestäni ovat ainakin olleet hyvät, koska edelleen kolmen vuoden jälkeen olen tyytyväinen.

-Hyvin muniva
-Kaiken kirjavaa porukkaa
-Oli silloin vähän säilyttäjiä
-Munia oli läheltä saatavilla ja pääsi samalla katsomaan aikuisia yksilöitä (tosin silloin en tiennyt, että munia voi myös lähettääkin)
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Meillä on maatiaisena ilmajokinen koska ilmajoki on tässä meiän lähellä
joten aattelin sen olevan looginen valinta. Ja kotimaista pitää suosia :smt023

Kukko polkee jo innoissaan kuhanvaan kanoja ja ilmajokiset nuorikot 2kpl saa kasvaa vielä.
Ihan pienimuotoisesti meillä maatiaisia on ja tuskin säilyttäjäksi alan mutta pidän silti ilmajokiset omana porukkana
jos joku joskus tarvii uutta materiaali. Eihän sitä koskaan tiedä :smt002

Tykkäsin kovasti luonteesta kun kävin katsomassa ilmajokisia eräällä säilyttäjällä,
olivat niin touhukkaita ja sosiaalisia. Ja vähän kyllä miellytti silmää musta ja punaisen ruskea voittoinen värikin.
Muninta vain mietityttää kun tuolla luki että munivat vain joa toinen tai kolmas päivä :smt017
Joten hankin muutamia kuhanvaa kanoja turvaamaan munantuotannon.
Mitä te ilmiksiä kauan pitäneet sanotte tuohon muninta asiaan?
Onko ne noin vain muniiko se enemmän vai vähemmän?
Kiitän jo valmiiksi vastauksista :smt041
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Kiyry87 kirjoitti:tuskin säilyttäjäksi alan mutta pidän silti ilmajokiset omana porukkana
jos joku joskus tarvii uutta materiaali. Eihän sitä koskaan tiedä :smt002
Hyvä ajatus, mutta toteutus ei tulevien säilytysohjelman sääntöjen tiukennusten myötä onnistu :confused5:
Tavast

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Minulla oli harkinnassa tyrnäväläinen, piikkiöläinen tai hämäläinen maatiaiskanta. Päädyin hämäläiseen, koska se on vähän niin kuin oma paikallinen "rotu" vaikka onhan niitä toki muuallakin kuin Hämeessä. Se on myös vähälukuisin kanta näistä kolmesta, katselin juuri säilytysohjelman tiedotteesta, että viime vuonna piikkiöläisiä on ollut 724, tyrniksiä 609 ja hämäläisiä 164. Jussilan, Lindellin ja luumäkeläinen kanta ovat vielä hämäläistäkin harvinaisempia ja johtopaikkaa pitää Alhon kanta 1156:n yksilön voimin.

Meillä on vasta pieni parvi nuorikoita, mutta olen kovin tykästynyt noihin pikku vipeltäjiin. Toivon saavani niitä vähän lisääkin, vaikka vähän kukkovoittoista on ollut tähän asti. Olisi kiva, jos joku kanoista innostuisi hautomaan ensi vuonna. Sitä odotellessa :smt054
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Silloin kun minä valitsin kantaa, niin minulla oli myöskin nuo samat vaihtoehdot mielessä. Piikkiöläinen, tyrnis ja hämäläinen. Tyrnis oli silloin pienin noista, tais olla havinaisimpien joukossa. Joten nyt säilytän tuota parjattua, vieraita piirteitä omaavaa kantaa ja kuulun niihin ihmisiin, jotka vielä kehtaa lisätä ko kantaa.
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Minä en oikein tarpeeksi maatiaiskanakannoista tiedä. Mut tyrnäväläisiä mulla muutama on.
Tällä hetkellä munatalous on melkein tyrnäväläisrouvien varassa.

Munivat tosi hyvin. Ovat rauhallisia. Tosi kauniita. Ainakin noilla mun tyrnäväläisillä on todella kauniit silmät.
Pahin ongelma on, et mulla on noita liian vähän.
Siis vain 2 kpl. Ja kukkona heidän poikansa.

Mutta toivon parannusta asiaan.

Olis hieno ottaa jotain toistakin kantaa. Mut tilat ei riitä. Pitäis sit ihan keskittyä noihin maatiaisiin. :smt023
mio

Viesti Kirjoittaja mio »

Meillä on tosiaan Ilmajokisia, aikoinaan tuntui luontevalta valinnalta kun täällä Alavudella asutaan. Kanat ja kukot ovat säilyttäjiltä, mutta itse emme säilytysohjelmaan kuulu vaikka muita kantoja/rotuja meillä ei ole. Sulkasatoa, sydäntalven taukoa ja hautomisia lukuunottamatta nämä munivat munan per päivä. Jopa nämä meidän ensimmäiset, nyt viisivuotiaat :smt001 Ainoa haittapuoli mielestäni on se, että kun ensimmäinen hautoja saa tiput aikaiseksi niin alkaa kanoja lätsähtelemään sinne ja tänne hautomaan vaikkei muniakaan olisi alla... Niin paljon näistä tykätään, että näilllä mennään jatkossakin :smt002
kochin-fani

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Muusa kirjoitti:
Iloisten Munatalo kirjoitti:Tyrnikset kohta valtaa maailman :smt005
:headbang:

Ei tyrnikset oo mitään hautomahulluja...
Minusta tuntuu, että IloMuna lähinnä tarkoitti sitä, että eri kannoilla voisi olla säilyttäjiä/pitäjiä tasapuolisesti (olen samaa mieltä). Ja ainakin, kun tyrnis ei ole enää niin suuressa vaarassa kadota, kuin jotkut muut kannat :smt002
Mutta onhan se jokaisen oma asia, että mitä kantaa alkaa säilyttää :smt023

Onko muuten totta, että savitaipaleen kanta olisi yleisin maatiaiskanta? :smt017
Pajula

Viesti Kirjoittaja Pajula »

Alho taitaa olla yleisin komppaan Tawastia ja näin olen itsekin kuullut.
Tavast kirjoitti:Minulla oli harkinnassa tyrnäväläinen, piikkiöläinen tai hämäläinen maatiaiskanta. Päädyin hämäläiseen, koska se on vähän niin kuin oma paikallinen "rotu" vaikka onhan niitä toki muuallakin kuin Hämeessä. Se on myös vähälukuisin kanta näistä kolmesta, katselin juuri säilytysohjelman tiedotteesta, että viime vuonna piikkiöläisiä on ollut 724, tyrniksiä 609 ja hämäläisiä 164. Jussilan, Lindellin ja luumäkeläinen kanta ovat vielä hämäläistäkin harvinaisempia ja johtopaikkaa pitää Alhon kanta 1156:n yksilön voimin.
Hämäläisiä olisin itsekin halunnut, mutta varaamani parvi myytiin :smt044 Nyt ei uusia tiedossa - on tarjottu tyrniksiä ja alhoja.. kuitenkin hämäläiset ykkös haaveena edelleen.. saa nähdä tuleeko kanoja meille ikinä.. ei huvita talvikanalaakaan yhtään tehdä kun ei tiedä miten käy :smt021

MITÄ TIUKENNUKSIA SÄILYTYS OHJELMAAN ON TULOSSA ?? ..se kiinnostaisi, vaikkei tosiaan niistä kanoistakaan mitään tietoa vielä..
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Mtt:n tuoreimman tiedotteen mukaan viime vuonna oli alhoja säilytysohjelmassa eniten 1156, seuraavaksi piikkiöläisiä 724 ja kolmantena tyrnäväläiset 609, savitaipaleet 577. Kukaanhan ei tiedä näiden kantojen todellista määrää, vain pieni osa kanaharrastajista ryhtyy säilyttäjiksi. Huomion arvoista ehkä on se että piikkiöläisten määrä on pysynyt lähes samana kymmenen vuotta, savitaipaleet ovat vähentyneet parilla sadalla, alhojen määrä on kolmin kertaistunut siinä ajassa. Kun taas tyrnäväläisten määrä on kymmenkertaistunut kolmessa vuodessa.
Viimeksi muokannut kaakatin, 28 Heinä 2012, 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tavast

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Pajula kirjoitti:MITÄ TIUKENNUKSIA SÄILYTYS OHJELMAAN ON TULOSSA ?? ..se kiinnostaisi, vaikkei tosiaan niistä kanoistakaan mitään tietoa vielä..
Tuossa alempana Maatiaiskanaseminaari 2012-ketjussa on keskustelua aiheesta.
Vastaa Viestiin