Ankkojen munien haudonta?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Pirjo

Re: Ankkojen munien haudonta?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Mimm@ kirjoitti: Mut mä vakaasti päätin, etten haudo pitkään aikaan mitään, ettei oo taas paikat täynnä tipuja
Ha-haa -sitä on liikkeellä mitä edemmäs kevät etenee, ja paikat kyllä täyttyy tipusista :smt005
...saako kysyä mistä ostit pekingit (laita vaikka yv:tä jos haluat) meinaan olisin kiinnostunut myös asiasta....
AnetteMilli

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Myös minä olisin kiinnostunut, joten laitatko mullekin viestiä :smt006
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Ensimmäinen ankka on änkäämässä itseään munan väärästä päästä ulos :smt043
Ihan hyvin näyttää sujuvan.
EDIT: Sieltä se jo tupsahti :smt055
maumau

Viesti Kirjoittaja maumau »

Onnea! Minkävärinen tuli? :smt007
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Tommonen kellertävä se on :oops:
en tunne näiden värien nimityksiä :smt003
maumau

Hei ja tähän väliin taas hiukka kysymyksiä. Eli meidän ankkavaavit on nyt 27pv ikäisiä. Uivat jo kivasti ja syövät tosi hyvin ja monipuolisesti. Ne on olleet meillä ihan talonsisällä pupuhäkissä missä pahvilaatikko mökkinä ja häkki rajattu tavallaan kahteen puoleen eli toisella puolella "läträys" / uimis puoli ja toisella puolella runsaasti kuivikkeita kera pesälaatikon missä lämmittelevät. Huoneessa siis koko ajan about +10 ja pikkupatteri häkin vieressä aina uintihetkien jälkeen päällä. (eivät kyllä ole välittäneet siitä, vaan ovat sukineet itseään tyytyväisinä uimisen jälkeen ja painuneet laatikko/mökkiin unille.) Lisäksi olen uittanut niitä meidän kylppärissä vadeissa , jonka jälkeen ovat loikoilleen lattialämmityksen päällä tyytyväisinä ja sit takas "aituuseen" :smt023 MUTTA, missä vaiheessa uskallan siirtää ankat pihalle? Meillä on siis "kylmä-huone" missä patteri lämmittämässä.. Ovat siellä kesään asti kun voi ihan ulos päästää... Mutta milloin ankat voisi siirtää? Ja mitä lämpöviritelmiä pitäisi vielä tehdä? Meillä on öisin ollut täällä päin -1 astetta ja välillä jopa +2-+3... Luinkin noista aiemmista jutuista että tarvitsevat lämpöä lampivalmiuteen asti? eli mihin ikään? Ja siis tuolla ulkotilassa on plussan puolella koko ajan ja tottakai pienet lämpöä vielä tarvitsee mutta missä määrin??? :smt017 Hirmu vaikeaa näin kirjoittamalla yrittää kysellä/sepittää :smt040 Noh katsotaan saiko kukaan selkoa! :D Niin ja niistä muikuista? Voiko niitä antaa jo ihan pienille? Ja kuinka paljon?
maumau

Ahahaha, eli älkää ymmärtäkö että meillä talonsisällä on kaikkialla +10 :smt005 Eli meillä on tuollainen ylimääräinen isohuone talonperällä mille ei juuri käyttöä ole.. Ja sieltä on isopatteri otettu poiskäytöstä ja pienikin aina päiviksi... ALuksi tosin olivat kumpikin päällä... "pientä korjailua" :smt002
AnetteMilli

maumau, kuulostaa siltä, että ankkasi ovat aivan valmiita muuttamaan ulkomökkiin :smt023
En tiedä minkälainen rakennus teillä on ankoille nyt tarjota, mutta itse laittaisin vielä patterin ulkomökkiin pienesti päälle, näillä on sitten vapaa pääsy tarhaan? Ja tulevat lämmittelemään mökkiin? Mökin lattian huolehtisin niin, ettei räpylät vain pääse paleltumaan. Onko mahdollista päästää ankat päivisin tänne ulkotilaan ja yöksi ottaisit vielä sisälle tuttuun ympäristöön, näin saisivat vähitellen totutella uuteen paikkaan. Ja kuviahan olisi kiva katsella :smt002
maumau

No hyvä kuulla.. Minä olen kyllä innokas kuvien räpsijä mutta en osaa laittaa niitä tänne munanettiin :/ Osaako joku neuvoa YKSINKERTAISET ohjeet? tuo IMG varmaan tarkoittaa kuvaa mutta sitä painamalla ei tapahdu mitään? en ymmärrä... :smt009
AnetteMilli

joo, kuvia ei saa suoraan koneelta tänne palveluun, vaan toisen palvelun kautta. Ohjeetkin täällä jossain on. :) http://imageshack.us/ kokeile tätä sivustoa, sinne kuvat ja sieltä kopiot sen kuvan koodin tänne, monimutkaista, eikös :smt005
maumau

HUUH PUUH... No katson mitä saan aikaiseksi kunhan hälinän keskellä ehdin paneutua moiseen kuva sotaan :smt005
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Samaa mietin kuin maumau, minkäikäisenä ankat voi siirtää ulkotiloihin, tai ylipäätään kylmempiin tiloihin? Toki meidän ankat on vasta kohta viikon vanhoja, vaan sotkeehan ne aivan mahdoton kanoihin tai viiriäisiin verrattuna! Miten teillä on pienten ankkojen ankkalat pidetty puhtaana ja millä kuivikkeella?

Meillä ovat nyt kylppärin lattialla kompostikehikkoaitauksessa, alla on pyyhkeet, jotka vaihdan päivittäin, nurkassa "vesipiste" ja suihkuhanasta roikkuu 60-wattinen lamppu lisälämpönä lattialämmöstä huolimatta. Kiire ei tunnu olevan lampun alle kylvynkään jälkeen. :smt005 Ajatus olisi jossain vaiheessa laittaa kanojen vilpolaan lämpölamppu ja ankat sinne, mutta ei toki vielä.
Mimm@

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Mie siirsin kuukausi sitten omat ankkavauvat talliin kun olivat vain viikon ikäisiä. Olihan sitä pakkasta se -10 yöllä, mutta lämpölamppu kun on tarpeeksi alhaalla niin se lämmittää tarpeeksi. Seuraavana päivänä olivat jo karanneet isompien sekaan, ja siellä ovat olleet sitten siitä lähtien. Yöt makoilevat lampun alla, mutta päivällä niitä ei siinä näy, eli varmaan hyvin tarkenevat :smt002
Ensimmäisten poikasten kanssa olin vähän turhan arka, kun kuukauden pyörittelin niitä sisällä, ennenkuin uskalsin ulos viedä, mutta ihan turhaan. Hyvin ne pärjää, kunhan ei vie ihan -30 pakkaseen. Tai sit pitää olla vielä patteri lämmittämässä.

Luulin että nuo isommat ahdistelisi näitä pienempiä, mutta ne väistääkin niitä. Jos pienemmät on isojen kupilla, niin kiltisti ne odottelee että pirpanat marssii omille apajilleen ja sitten vasta menevät omalle kupilleen.. Ohikulkijat saattaa ihmetellä kun tallissa yksin naureskelen näitä seuratessa. On ne niin hauskoja :smt003
AnetteMilli

mä olen kanssa jo siirtänyt tonne ulkomökkiin.. hmm.. millois nää mun omat kuoriutui? :smt017 Taitavat olla pariviikkoisia.
Patteri ja lämpölamppu päällä, päivisin hengaavat muualla, mutta iltaisin ja aamuisin ovat olleet lämpöisessä. Vedenlutraus on ihan hirveätä :smt001
Tule jo kesä!

Sisällä akvaariossa mulla on kuivikkeena puru ja hiekka, puru lämpöisessä päässä ja hiekka märässä. En vaihda ollenkaan, pelkästään lisään. Siivoan vasta, kun siirtyvät pois. Ja tässä ajassakin rupeaa tuoksu olemaan yäh, aikamoinen!
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

...juuri tuli viesti että on taasen ´yhdeksän kuoriutunut ja neljässä nokka näkyvissä` -kyllä on taas niiiiin mummomainen olo :smt036
voikun vaan rohkaisisi tuo omistaja mielensä ja laittaisi kuvia tänne niin saataisi ihailla söpöliinejä -pliiiiis :smt054

ps. sai kuulemma niitä ruotsalaisia (harmaita poikasia) kolme kappaletta :smt060 TAHTOOO KUVIA!
Vastaa Viestiin