Ankkojen hankinnasta??
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Munintaan tuli parin munan jälkeen tauko.. Mites se ankkojen muninta yleensä toimii ja mistä tauko mahtaa nyt sitten johtua? Vai oliko parin munan saaminen näin syksyllä vain luojan lykky ja "normaalimpi" tila on tämä, että näin syksyn pimeillä ei enää munia tule? Eli mikäs mahtais olla muninta-aika vuodessa? Tallissa noin 12 h valaistus, mutta ovat myös päiviä ulkona, jos olen kotona.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Hih-ankoista en mitään tiedä, mutta onneksi on paikka, josta lunttasin vähän: "Ankat munivat tyypillisesti pitkiä sarjoja (20-40 viikkoa ilman taukoa) ja intensiteettiin on helppo vaikuttaa ruokinnalla ja valaistuksella. Sulkasato katkaisee muninnan, mutta tauko on lyhyt. Eräät munintaan jalostetut rodut (Khaki Campbell, Tsaiya, Indian Runner) voivat munia 200, jopa 300 munaa vuodessa." Kenpä lie kirjoitellut 

No sano jo muuta!!
Mutta teoria on teoriaa ja olisin kaivannut oikeita kokemuksia.. Toinen hankaluus on, ettei tuo mun munija ole mitään rotua, se on vain ankka. Onko kellään muulla "vain ankkoja"? Muniiko ne hyvin?
Joo, ja on helppo vaikuttaa ruokinnalla ja valolla, niinpä! Mutta riittääkö 12 h ja munintapunaheltta??? Sellaista se on.. Tietoa löytyy, mutta käytännön kokemukset on miljoona kertaa parempia! Siksipä meillä onneksi on tällainen foorumi!!
No, mutta neiti auttoi asiaa munimalla taas tänään. Asia näyttäisi olevan riippuvainen siitä, olenko minä päivän kotona vai en!!
Että noin se käytäntö opettaa!! (Nyt voin neuvoa muitakin, että ei se ruokinta eikä valaistus mitään, tärkeintä on että on ankkojen juttukaverina!)

Mutta teoria on teoriaa ja olisin kaivannut oikeita kokemuksia.. Toinen hankaluus on, ettei tuo mun munija ole mitään rotua, se on vain ankka. Onko kellään muulla "vain ankkoja"? Muniiko ne hyvin?
Joo, ja on helppo vaikuttaa ruokinnalla ja valolla, niinpä! Mutta riittääkö 12 h ja munintapunaheltta??? Sellaista se on.. Tietoa löytyy, mutta käytännön kokemukset on miljoona kertaa parempia! Siksipä meillä onneksi on tällainen foorumi!!
No, mutta neiti auttoi asiaa munimalla taas tänään. Asia näyttäisi olevan riippuvainen siitä, olenko minä päivän kotona vai en!!

No niin..
Neiti Ankka on nyt muninut melkein joka päivä, vain yksittäinen päivä on jäänyt väliin. Pesä on päivä päivältä komeampi: syvä ja tasoiteltu ja kauniin pyöreä.. Tänään menin hakemaan munaa pesästä, niin ankat seisoivat pesämökin oviaukossa vartioimassa ja pitivät hirmuista kaklatus-saarnaa minulle. Laitoin niille tarjolle maissia, joten ne unohtivat hetkeksi vartioimisen..
Katsoin pesään ja ihmettelin, että eihän siellä ollutkaan munaa, mitäs ne pauhaa? Kokeilin kuitenkin kädellä ja kas: munahan siellä oli, piilotettuna pesän reunaan!! Pesän laidat oli hienosti pehmustettu: kun mulla on pesän kattona ja seinänä sellainen vanha säkkikangaspatja, johon on tikattuna sellaista rouhetta, niin sitä oli nykitty pesän sisustukseksi ja sen alle oli munakin piilotettu.
Kuulostaisiko tämä perheenperustamiskuumeelta, vai??
Neiti Ankka on nyt muninut melkein joka päivä, vain yksittäinen päivä on jäänyt väliin. Pesä on päivä päivältä komeampi: syvä ja tasoiteltu ja kauniin pyöreä.. Tänään menin hakemaan munaa pesästä, niin ankat seisoivat pesämökin oviaukossa vartioimassa ja pitivät hirmuista kaklatus-saarnaa minulle. Laitoin niille tarjolle maissia, joten ne unohtivat hetkeksi vartioimisen..
Katsoin pesään ja ihmettelin, että eihän siellä ollutkaan munaa, mitäs ne pauhaa? Kokeilin kuitenkin kädellä ja kas: munahan siellä oli, piilotettuna pesän reunaan!! Pesän laidat oli hienosti pehmustettu: kun mulla on pesän kattona ja seinänä sellainen vanha säkkikangaspatja, johon on tikattuna sellaista rouhetta, niin sitä oli nykitty pesän sisustukseksi ja sen alle oli munakin piilotettu.
Kuulostaisiko tämä perheenperustamiskuumeelta, vai??
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
OI voi.. nyt kun ei oo ollenkaan kyse siitä hedelmäittämisestä..(ymmärsin jo) kuulkaas nyt ystävät kalliit.. siis ankka kasvaa noin 5 kk täyskokoiseksi.. jos on kaksi ennestään ja ne penteleet sattuis sitten saamaan aikaiseksi 10 poikasta..( ja pari satsia keväällä) se kuivittaminen ... pidä nyt mimmi hyvä vielä jarruja sinne keväällä.. ne varmaan taas evirasta sanoo
ei ulos.. kestääkö sun rakenteet sellaisen läpimärän puolmetrisen pehkun.. tai jaksatko joka viikko tyhjentää.. ja onko sulla oikeesti niille tarpeeksi tilaa.. söpöjä ovat pieninä.. mutta TALVI on PITKÄ.. mun tilaan ei mahdu kuin noi 10 ja se on kuitenkin enemmän kuin normeissa.. en mää ainakaan niitä haluu tunkee ahtauteen... kun ovat vapauteen tottuneet..vaikka söisin niin ne mitään pekingin ankkaa oo kuitenskaan.. en nyt muista kuinka monta kilua saa neliöön tunkea..ankat on oikeesti hankalimpia talven yli.. vai luuletteko että mä horisen turhaan..

Tilahan mulla ei ihan heti lopu.. Se ei ole kuin järjestelykysymys.. Ja mulla on siis betonilattia, jossa on viemäri ja seinät vesivaneria. Vesihommeleitten jälkeen kulkevat ritilikköä pitkin, jonka alla on kuiviketta, niin näihin saakka varsinainen pehku on pysynyt aika hyvin kuivana. (Fiksuina lintuina kuivattelevat itsensä siinä ritilän päällä..) Lisäksi putsailen enimmät paskat joka päivä ja vaihdan tilalle kuivaa..
Mutta mutta.. Ymmärrän muorin pointin.. Tietysti, jos laittaisin vain muutaman munan..
Jos päätän antaa hautoa, niin jaksan kyllä sitten hoitaa, sitä en epäile. Vaihdan sitten pehkut vaikka joka viikonloppu, jos se sitä vaatii.. Ja käytän uimahallissa uimassa, heh heh..
Mutta mutta.. Ymmärrän muorin pointin.. Tietysti, jos laittaisin vain muutaman munan..

Jos päätän antaa hautoa, niin jaksan kyllä sitten hoitaa, sitä en epäile. Vaihdan sitten pehkut vaikka joka viikonloppu, jos se sitä vaatii.. Ja käytän uimahallissa uimassa, heh heh..

Mutkun ne paskoo sinne veteen.. oikeesti oli kiva kattoo tänään .. laitettiin sula vesi sinne niitten ulkoaltaaseen... ja voi hitsi sitä riemua... (kyllä siellä pikkaisen naaraita hukutettiinkin).. joku muuten pöllii meillä nyt munia .. varis tai sitten tossa lenteli korpi tai sitten ne harakat joita on toistakymmentä, silloin kun myö ite tullaan sisään .. Irman munat oli viety.. ne olis varmaan kohta olleet valmiit.. onneks luonto hoitaa tän ylituotannon...
.. pst .. ne muuten alkaa hautoa vasta, kun munia on se noin 10-12..Ihan samalla tapaa kuin kanat, kahella ei onnistu.jos et laita feikkejä joukkoon ja se taas on sillain että huomaako.. ankka on aika fiksu eläin..

Narahdin..tipsi kirjoitti:Hihi, Mimmi on tainnut jo päätöksensä tehdä![]()

Kyllä se on kuulkaa tämä ankkakuume sellainen tauti, että ei auta kieltelyt.. Vein kuusi munaa pesään ja huomasinkin jo tuon, minkä muori puki sanoiksi: kuusi munaa kelpasi hyväksi aluksi!!

Uimassa meillä käydään edelleen joka päivä: rikon jään ja heittelen jäät pois ja kannan tilalle pari isoa sankollista kuumaa vettä. Hyvin kelpaa hukutella Neitiä!!

Mites se ankan pesintä oikein menee? Onko koiras siinä lähettyvillä vartioimassa normaalistikkin vai johtuuko se siitä vain että koiraalla ei ole muuta seuraa kuin neitinsä?
Ankkakuume on paha tauti joo, sen seurauksena just äskenkin käytiin omakotitaloa katsomassa maalta. Mietityttää, että mahtaakohan reilu 3000neliötä tonttia olla olleskaan tarpeeksi..

Ankkoja, kanoja ja lampaita.