KOKO SUOMESSA KYLMÄÄ MITEN KANALASSA?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
siiri

Re: KOKO SUOMESSA KYLMÄÄ MITEN KANALASSA?

Viesti Kirjoittaja siiri »

Meillä ei jatkuva valo ole tehnyt muuta kuin sen, että alkoivat munimaan tosi aikaisin... taisi olla jo reilusti ennen joulua ja vuodenvaihdetta.
Leudoimmilla keleillä eli -10 asti ei meillä lämpölamppu ole ollut päälläkään.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

En kyllä usko että pidemmän päälle kanoille tekee hyvää olla jatkuvassa, kirkkaassa valossa. Ehdottoman parempi vaihtoehto on juuri tuo punainen lamppu.
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Pikkasen on ruvennu muaki jännitään, kuin kauaa kanat mahtaa kylmissä oloissa viihtyä.. Mulla ei navetassa ole lämpömittäria laisinkaan ja kaikki eläimet ovat yhteisesti koko tilassa. Tietysti omissa karsinoissaan ja häkeissään. Tosi hyvin on tähän asti menny, mut nyt alkaa jo itellä huumori loppua! Vesien jäätyminen tympii tietysti kaikkein eniten. Armas pukkin ja Valto pässin vesiastioita olen jo hajottanut kaksi. Ovat kuitenki noita rakennusämpäreitä, et hevillä niit ei rikki saa, mut saa näköjään näillä keleillä! :smt013 Kanoilla on 250 vatin lamppu ja ankoilla 150. Lisäksi on vielä kolmas lamppu, mut se on päällä lähinnä navetassa olevan vesijohdon takia, ettei sekin jäätyisi! Linnut on ollu ihan pirteitä, munivat hyvin, eivätkä köki kokoaikaa lämpölampun alla. Ehkäpä tästä taas selvitään ja tuntuuhan se kesä taas oikein jumalisen ihanalta, kun on oikein talvi ensin koetellu!
Sisälle mulla on tullu vettä viimeks viime lauantaina ja sitäkin ennen putket oli jäässä, jonkin päivän. Isä siis kävi ne mulle lauantaina aukoon ja su aamuna jo sain soittaa ja sanoo, et tuus tekeen sama homma uudelleen. No ei palijo kannattanu, kun koko viikoks näin kylmää lupas. Jos vaikka ens viikolla taas ne aukos! Vesiputket jäätyy sen takia, kun tätä tönöä tunkattiin syksyllä katon laiton yhteydessä, eli eristeet putken ympäriltä on liikkunut sen verran, et se kylmä ottaa putkeen aika rajustikki. Lumet on ollu talon ympärillä joulukuusta asti ja paljo apuu niistä on ollukki. Lämmitä tätä kämppääni leivinuunilla, puuhellalla ja kahella öljypatterilla! :smt003 Hommaa on siis viime aikoina ollu ihan kiitettävästi. Silti tykkään tästä aivan tajuttomasti, enkä takuulla asuis missään muualla mieluummin kun tässä! Mulla on kans tässä tommoset vanhat valetut ikkunnat. Ne on siis tosi ihanat, enkä tod vaihtais ikinä niitä uusiin kammotuksiin. Syksyllä laitettiin vähä eristettä lisää sisempään lasiin ja lopuks ikkunateipit saumakohtiin ja eipä vedä enää. Työlästä kieltämättä on verrattuna uusiin laseihin, mut jos ikkunoiden ulkonäkö mitään painaa, niin nää on ainoo oikee valinta! Lämpötiloista aamulla -34, sisällä tuvassa 11,3 astetta. Sisälämmön olen saanu näillä keleillä max 16 asteeseen. Uutenavuotena tais olla talven enkkareita 19,8 astetta tuntupa se jo tosi kuumalta! Et näin meillä ja elämä hymyilee! :smt003
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mä en kohta kestä enää. Siis ei Etelä-Suomessa kuulu olla tällaisia pakkasia kolmatta kuukautta! Kaikki lämmittimet huutaa punaisena ja just on kanalan puoli päivisin plussalla (yöllä painuu pariin pakkasasteeseen). Talli on jo jatkuvasti parissa pakkasasteessa. Wattu kolmen kk sähkölaskut á800€. Kohta tulee oikeasti halvemmaksi muuttaa koko lauman kanssa jonnekin palmun alle, kuin maksaa näistä sähköistä...
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Joo se potuttaa, että tää talvi on ollut tosi kallis!!! Rehut maksaa maltaita (ja niitähän nyt kuluu, kaikki mässyttää yötä päivää lämpimikseen), samoin lämmitys. Meillä ei tulis mitään, jos joutuis öljyllä tai sähköllä lämmittään enempi, mieluummin kantaa puuta pesään :smt013 .
Kanalassa tasainen +3 edelleen (isäntä ihmettelikin, että mikä termostaatti niillä kanoilla on, kun lukemat jämähti tuohon :shock: ) ja tallin vesiputket säännöllisesti jäässä. Eikä mitään muutosta säätiedotuksen mukaan näkyvissä.
Loppuis jo tää kylmyys :sad5: ...
siiri

Viesti Kirjoittaja siiri »

Siis onko sulla ^^ ollut sähkölaskut 800e kappale ? se on jo aika jäätävää :smt009 Tosin samassa veneessä oltiin meillä pari talvea sitten...
Meillä kyllä vaihdetaan ensi kesänä ikkunat, löydettiin vanhan näköiset ja oikean kokoiset, mutta melkein uudet eivätkä maksaneet alakertaan kuin 100e/kpl.
Kyllä palelemisellakin pitää olla joku raja ... :smt012
Tällä hetkellä olen tyytyväinen, että meillä on pieni kanakoppi ...
helleena

Viesti Kirjoittaja helleena »

Meillä näytti elohopea eilen aamulla -38 :smt013 . Kanalassa onnex 4-5 astetta plussalla, mut siellä kun oli viipottanu pitkin pihamaita tuntuki sen jälkeen et emäntä painu ikiroudan puolelle :smt003 . Tää alkaa olla ihan sietämätöntä. No tänä aamuna elohopea näytti -24 ja sehän tuntu jo melkeen bikinikelille :smt047 . Ei ees kasvoja kylmäny ja autokaan ei oolu ku maantiejyrä :smt044 . Olen täs mietiskelly et helmikuun loppuun ku jaksais nii kyl se jo maaliskuussa alkaa aurinko päiväsaikaan erilailla lämmittää :smt045 .
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Kyllä, sähkölaskut on kappale sen 800€. En uskalla edes ajatella, et miten kylmä tallissa ja kanalassa olis, jos ei siellä olis lämmittimiä päällä (iso tila ja elikot väljästi). Suoraan sanottuna mietin, et jos sisälämpötilaa laskis (nyt +15) talossa ja säästäis patterien verran sähkössä, mut sit palelis toinen koira ja hamsteri, kun ei tää pelkällä puulla pysy "lämpimänä". Eikä se puukaan ole ilmaista, kun sekin on ostettava.
Joo ja se rehun kulutus. :smt003 Meillä menee 40kg rehua ihan hujauksessa. 3kanaa ja kukko syö 6kilon automaatin, rehu/vilja/pähkinä seosta, tyhjäksi vuorokaudessa. Hevoset ja vuohet saa heinää niin paljon, et hukkaankin menee reilusti, mut mielummin liikaa, kuin liian vähän. Mikä kyllä sit näkyy näiden ympärysmitassa. Varsinkin hevosten, kun ei edes lenkille tarkene.

*sekoaa ja menee peiton alle laulamaan* :smt005
Lyydia

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Eilen aamulla -38 astetta ulkona. Tallissa ei mitään hätää kun lämmöt plussalla 5 astetta. Seinänvierustoilla lunta korkealle. Kolme lämpölamppua ja öljypatteri lämmittää samoin vuohet ja karitsat. Kolme kanaa vaan kököttää pesissä hautomassa ja tänään neljäskin näytti siltä että hautomaan alkaa. Ylellistä kun ukkeli sai kytkettyä lämminvesivaraajan niin saa lämmintä vettä suoraan ettei tarvi sisältä haalata.Tämähän on ihan normaalia pakkasta tähän aikaan vuodesta.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tauti vaivaa, polttopuut loppuu, pehku sammu ja kissa huutaa, kun varpaat palelee... :smt009 Kutut nukkuu pukin kyljessä ja pupulla on vihdoinkin sopivaa sisällä :smt005 Tääl ei sentään oo kun hieman yli -20 ulkona ja sisällä n. +13,5 lämmityksen jälkeen... Sähköpatterit pitää lämmön työpäivinä yli +11, mutta vie sähköä n 7-8e/vrk. Navetassa oli iltahommien aikaan -4. Pehku on sula, muttei pala. Vesiä saa olla vähän väliä vaihtamassa, kun tulee jäätä... Koira ei tuu kopistaan ulos auringonlaskun jälkeen, vaan odottaa että vien ruuat ja vedet kopin ovelle.
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Olin tänään aamulla koulussa jo ihan kauhuissani kun katoin mittaria ja näytti -34 mutta soitin kotiin ja olikin siellä sentään "vain" -27 eli ei pahasti ole mennyt pakkasen puolelle navetta. :smt003 On kyllä saanut iskä ihan tosissaan nähdä vaivaa että saa mun elukat pidettyä siedettävissä lämmöissä meilläkun on navetta sitä luokkaa että melkeen paistaa aurinko laudan raosta ja tilaa niin että on melkein joka kanalle oma neliönsä :smt003 Saisi alkaa kyllä jo lämmetä kelit tässä tulee vielä hulluksi kun pitää käydä koulua toisella paikka kunnalla ja miettiä että jäätyykö ne elukat nyt siellä ilman mun vahdintaa :smt005
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Tänä aamuna oli -35 mittarissa ja viikonlopulle luvattu kylmempää. Mutta sen jälkeen kuulemma pitäis talven selkä taittua? Toivottavasti tosiaan, kyllä kevät sais jo tulla!
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

max3 kirjoitti:Wattu kolmen kk sähkölaskut á800€. Kohta tulee oikeasti halvemmaksi muuttaa koko lauman kanssa jonnekin palmun alle, kuin maksaa näistä sähköistä...
Onpa hurrrjat sähkölaskut teillä :shock: Ei ihmetytä muuttosuunnitelmat noiden laskujen jälkeen :smt045 Oletteko (max3 ja muutkin) kilpailuttaneet sähköyhtiöitä? Säästöä saattaa tulla jopa satasia vuositasolla, kun ei osta sähköä sieltä mistä on aina ennenkin tottunut ostamaan.
max3 kirjoitti:3kanaa ja kukko syö 6kilon automaatin, rehu/vilja/pähkinä seosta, tyhjäksi vuorokaudessa.
Kai ne kuitenkin haaskaa suurimman osan kuivikkeisiin :smt017 Kun laskee, että keskikokoinen kotko tarvitsee 120-130g rehua päivässä, niin tuo kulutus on "pikkuisen" yläkanttiin :smt048 vaikka ottaisi huomioon kanojen suuremman koon (verrattuna normituotantokanoihin) ja sen, että kylmemmässä rehua kuluu enemmän (verrattuna taas tuotantokanojen n. +15-20 asteen oloihin).
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

kääks tätä talvea- tänä aamuna hujahti -31 astetta juuri ennen auringonnousua. mutta kyllähän nuo elikot pärjää ihan hyvin viileemässä kuin me immeeset; se mua jaksaa ihmetyttää. mulla (maatiais)kanoilla on ollut jatkuvasti pari astetta miinuksella, eikä ole mitään kärsimystä havaittavissa. saavat keitettyjä lämpimiä pottuja ruokaöljyn kanssa ja munivat ku häkä. kukaan ei edes kyyhötä patterin vieressä vaan touhuavat niinkuin ei mitään. kun muistaa vaan lämmintä vettä viedä ja tarpeeksi apetta, on elämä näköjään ihan siedettävää kanoilla pakkasillakin. pahempi se on mun miettiä täällä sisällä et kuin ne pärjää :)
dieseli

Viesti Kirjoittaja dieseli »

no joo.täällä -29 ja kanalassa +13 ei kanat palele.kahdella isolla sähköpatterilla hoituu toi kanalan lämmitys.kanoilla on asiat hyvin mutta meillä kajahti vesiputki jäähän tänä aamuna :smt013
Vastaa Viestiin