Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
ninanni

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja ninanni »

täällä pehkun käynnistely viimevkolla aloitettu! Tai lisätty turve kesällä lisättyyn alustaan jossa myös lehtiä ja ruohon leikkaus jäte! Plus muuta "kompostitavaraa" haudattuna. Ja täällä nyt JO lämpimiä kohtia :) eli voiko se näin nopeasti ja ongelmitta alkaa palaan? :) oon kyllä tyytyväinen jos näin on ja saan sen vielä koko talven toimimaan :)
täällä lueskellut melkein tämän koko ketjun ja kauhulla odottanut miten mun käy. Toivottavasti nyt ei sitten tule takapakkia ;)
Hellan lettas

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Ainakin ite yllätyin,miten nopea prosessi oli.Luulin sen olevan pahempaakin pahempaa ydinfysiikkaa,mutta ei :smt003 Tai aitten oli aloittelijan tuuria...
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

toivottavasti tää tuuri jatkuu koko talven että pysyy käynnissä :)
snnaanna

Viesti Kirjoittaja snnaanna »

Näin viime yönä unta kestopehkusta, paloi silmissä tuhkaksi. Ai mitennii pyörii päässä nää "syttymisasiat".. :D
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mä en tiedä palaako mun pehku vai ei ja lisäsin juuri kompostiherätettä orren alle aloituskumpuun :smt017
Kuinka lämpimältä sen pitäisi tuntua käteen?
Muodostuu kuivike turpeesta, syksyn lehdistä, purusta ja ylivuotisesta heinästä. Seassa jonkun verran tuoretta heinää
kahvinpuruja, omenan jämiä ja yli kolmen viikon sonnat.. Ja kastellut olen ja ainakin pölyäminen on vähentynyt :smt017
Hellan lettas

no se tuntuu käteen lämpimälle ja ikkunassa on kosteutta.Uuteen osaan tehdään ilmanvaihto venttiili tuuletusta ja liian kosteuden poistoa varte. :smt045 Nthän se tuulettuu ,kun on ovi päivisin auki. Mulla ainaki ku oli leggarit koivis niin tuntui kinttuihin lämmin lehahdus ,kun käänteli,että aika lämmintä sielä sisuksissa on... :smt045
Kiyry87

Mun kanalaan tulee ulko ikkuna vasta keväällä... Ukko ei jaksanut rakentaa sitä vielä mun kanssa kun sitten olisi pitänyt tehdä se ulkotarhakin
talvikanalan yhteyteen... Pysyykö pehku talven käynnissä vähäisillä ruuanjämillä, pesien heinillä, kakalla ja kahvinpuruilla? Vai pitäisikö pehkua talven mittaan ruokkia muullakin?
Esim. syksynlehdillä joita voisi nyt säilöä annoksiin jätesäkkeihin. Ja tietenkin lisätään turvetta ja purua aika ajoin.

PS:Hellan Lettas, olen kateellinen. Meillä ainoo lämmin lehahdus käy patterista... :smt012

Muokattu:
Taisin juuri löytää ensimmäisen lämpöisen kohdan!!!! :smt041
Kiitos Biolanin kompostiherätteen jota olen monta mitallista ripotellut aloitus kasaan. Annanko sen nyt olla rauhassa vai teenkö mitä?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä vielä mainostan tätä myllyn jätettä, mitä ainakin itse saan ilmaiseksi. Kauran kuoret tai akanat, mitä lie ovat.

Todella hyvää kuiviketta kestopehkussa. Vie kosteutta pinnalta, mutta pehkussa sopivan kosteana palaa ärhäkkäästi ja keväällä on vain multaa jäljellä!!

Meiän mylläri sanoi, että ne on heille täysin opngelmajätettä. Mutta minä olen nyt kuivittanut lampolaa ja kanalaa kaksi vuotta.

Vien munia tai omppuja ym. vaivan palkaksi ja saan akanoita ihan yllin kyllin :)
Hellan lettas

Kiyry,,sinuna antaisin nyt olla se rauhassa :smt005 ,,käy kerran viikossa tököttämässä jollai,,mä tökin talikolla :smt045 Jos tuntuu,että on liian tiivistä kamaa :smt001
kruttu

Viesti Kirjoittaja kruttu »

Alotin pehkun kokoamisen pari viikkoa sitten. Alin kerros on purua (paalitavarana ja sitten semmosta suurempilastuista, jota äiti lähetti heidän talonsa yläkerran naapureiden remonttiterveisinä :smt049 ), sitten löytyy ruohonleikkuujätettä, lehtiä, puoliksi maatunutta kompostia (joka oli tosi matoisassa vaiheessa, nam sano kanat), maasta sinne viskellyt omenat, kahvinpurut, muuta keittiöjätettä... Mietin lisäisinkö vielä purua, mutta toisaalta haluisin jättää sitä talveksi varalle niin että vois sitten pistää kerroksen kehiin jos tulee hajuja. Nyt on haissut ammoniakki välillä, mutta eilen oli mielestäni jo erilainen, enemmän semmonen maan tuoksu. Ikkuna kyllä huurtuu, että jos siitä on mitään pääteltävissä... Katossa on tuuletusaukko, mutta en tiedä onko se riittävä. Toivotaan.

Kanoja on kuus, plus kukko. Ja tiput siirtyy jossain vaiheessa sinne kans, joten talvella on sitte käynnissäpitäjinä yhteensä 13 kakkijaa siellä. Toivon, että riittää. Yks syy, miksi tipuja halusin on just se että ne ois tuolla talven yli pitämässä pehkua käynnissä ja myyn vasta keväällä :).
Kiyry87

Hellan Lettas: Myöhäistä, kanat huomasi sen ja innoissaan kaivoivat sen ja makasivat kolossa... :smt013
Mutta nyt tietää että suunta on oikea :smt023
Hellan lettas

Jospa ne kanat nyt ilams sitä :smt005 ..Ihan hyvin sevoi jatkaa palamista vaikka vähän mellastivatkin,ja ehtii hyvinkin sytytellä uudelleen,kun ei tämän kylmempi ole :smt045
Kiyry87

Voi olla että kanat oli sitä mieltä :smt037
Tänään sekoittelin sinne erittäin märkiä olkia paljon ja syksyn lehtiä sekä koko loppu pöntön sitä herätettä.
Eikö se sillä lähe jos on lähteäkseen. Nyt en viikkoon koske jos ei tiivisty ihan kovaksi.

Muokattu: Pehkussa paikka paikoin mittasin hieman päälle 20 asteen lämpöjä eli jonkinlaista reaktiota tapahtuu
mutta nyt tullut hyvin vieno ammoniakin tuoksahdus. Johtuuko liiasta kosteudesta?
Senhän saa pois lisäämällä kuiviketurvetta mutta kertokaa hyvät ihmiset millä aineilla saan hieman kuohkeutta pehkuun?
Olen leikkonut siihen olkea ja kuivaa heinääkin vähän silpunnu mutta tuntuu tiivistyvän aika nopeasti. :smt017
Eli mitä ja mistä saa?
suvi.k.

Viesti Kirjoittaja suvi.k. »

Meillä on pehku viimein lähtenyt käyntiin. Tunnen itseni ihan höperöksi kun tää on ollut niin iso asia, voi sitä riemua kun se toimii. :smt003 Mä olen laittanut nyt pari kertaa sellaisen maitopurkillisen kuoppaan johon olen sekaisin kerännyt perunankuoria, kahvinporoja, silpunnut vähän ruohoa ja saksinut jopa banaanin ja satsumoiden kuoria, toimii hyvin, kiitos vaan vinkistä, luki tuolla aikaisemmissa jutuissa. Muuten on purua, turvetta, lehtiä, puoliksi kompostoitunutta tavaraa, vanhoja omenia yms. Meillä tuo pehku ei tunnu ihan siitä päältä ainakaan vielä lämpimältä mutta sieltä sisältä kun kätensä sinne tunkee, niin on kyllä lämmin. Mutta ihmettelen että miten jotkut saa niin hurjia lämpötiloja kun selailin vanhoja sivuja, +40c?! Viime yönä meillä oli +14c kanalassa, ulkona vajaa 6C, mahtaako kovemmilla pakkasilla enää toimia.
Kiyry87

Mie luulen että pehkun lämpötila on ollut 40 c ei ilman, olis muuten grillattuja kanoja :smt036
Vastaa Viestiin