Kaupan luomumunat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Hellan lettas

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Nerzi kirjoitti:Kappas :shock: kyllä se tumma piste siellä itsekseen liikkuu kun pitää munaa paikallaan :smt038 .
:smt041 hyvä!älä vatkaa sitä liikaa ja käännä 3 krt päivässä aina vastakkaisiin suuntiin ,ettei tule jenga :smt003 Mä laitoin nuolet,muuten ei ois muistanu miten päin...
annemari

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja annemari »

kääntäminen ei ole nii justiinsa, ei se kanakaan aina katso sitä suuntaa, oli nuolet tai ei :smt003 . Minulla on 2 erilaista hautomakonetta, toinen kääntää 2 x päivässä toinen tunnin välein, molemmissa hyvät prosentit kuoriutumisessa! Tuosta kääntämisestä voisikin tehdä ihan oman ketjunsa, on siinä niin monta tapaa!
Hellan lettas

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

annemari kirjoitti:kääntäminen ei ole nii justiinsa, ei se kanakaan aina katso sitä suuntaa, oli nuolet tai ei :smt003 . Minulla on 2 erilaista hautomakonetta, toinen kääntää 2 x päivässä toinen tunnin välein, molemmissa hyvät prosentit kuoriutumisessa! Tuosta kääntämisestä voisikin tehdä ihan oman ketjunsa, on siinä niin monta tapaa!
Niin on,sekä poikittais ,että pitkittäis suunnassa,sellainen tapa kannattaa tietty valita,että on itelle hyvä.Sittenhän ei tietysti ole mitään hätää ,jos kone tekee sen puolesta. Tuo on toiminu mulla,että käännän aina vastakkaisiin suuntiin ja merkit molemmille puolille,että kääntyy varmasti toisin päin,ettei käännä koko munaa takasi samaan mistä lähdettiin :) :smt005
Nerzi

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Nerzi »

Oli pakko vielä valaista onko elossa, ja siellä se yrittää kasvaa :smt049 . Laitoin nyt sitten nuolet, että varmasti voin väittää tehneeni kaikkeni, että tipu tulisi maailmaan :smt005 . Noista Rainboweista ei lähtenyt yksikään itämään (syynä varmaan,että eräpäivä liian lähellä) mutta kaikki oli hedelmöittynyt, leima näissä oli 0FI 15545. Kultamunissa leima 0FI 16405 ja pakkaaja OR 041. Harmi etten laittanut kaikkia kultamunia koneeseen :banghead: ajattelin ettei niist kuitenkaan mitään tule, niissäkin päiväys niin että hyvällä tuurilla vaan lähtee jos on hedelmöittynyt. Mutta pessimistihän ei pety koskaan :smt002 .
Eipä ole mulla automaattista konetta, että ihan käsin pitää munia nyplätä.
Munan kääntely on kyl niin yks oma lajinsa :smt003 siitäkin varmaan riittäisi juttua vaikka kuinka...
Kuinkakohan hyvin muna kestää lämpötilan vaihtelua? Nimittäin tuo rakkine oli sitten yön aikana laskenu lämmön 36 asteeseen, ja olen koittanut pitää siinä 37-38. Koko ajan saan olla säätelemässä, on se aikamoista munan varjelua taas tämä homma :smt036 .
Hellan lettas

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Nerzi,mikä kone sulla on,vai ootko ite väsäilly?
Nerzi

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Nerzi »

Covatutto 16 :smt012 . Ja siinä on lämpömittari rikki, joten joutuu käyttää erillistä lämpömittaria.
Hellan lettas

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Mulla on tossa mini ecossa oma mittari ,joka on hyvä,mut mulla on kosteusmittarin yhteydessä myös lämpömittari,joka näyttää toisinaan eri lukemaa,kun koneen oma mittari,,nyt tunnustan hulluuteni kun paljastan,että,ennenkö käyn rukaamaan lämpöjä,ensin testaan vielä dikitaalisella kuumemittarillakin,mitä SE näyttää :smt005 :smt005 ,yleensä on menny aika yksiin ton koneen mittarin kanssa,,sitte oon antanu olla lämmöt ja nollannu vaan kosteus/lämpömittarin. :smt001
ninanni

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja ninanni »

mulla myös sama kone kun hellan lettas lla. Ja mulla ei muita mittareit ole käytössä kuin koneen oma ja aina muistaessa mittaan kuumemittaril munien päältä lämpötilan. Välillä sama ja välillä eri lukema mut en silti säätele konetta. Kerran jouduin kahden peräkkäisen haudonnan aikana sen verran säätää koneen lämpöä alas päin kun sisälämpötila nousi 7astetta :smt040
ninanni

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja ninanni »

jos sitä taas tämän kevään/kesän aikana innostuisi näistä kaupan luomumunista :-" vaikka viime kesän lopulla vain yksi kuoriutui loppuun saakka. Miten onkos kellään tietoa koska luomumunat olis mahdollisesti itävimmillään? :)
Hellan lettas

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

:smt005 Mulla on ninanni takuu varmasti itäviä munia ja melkein luomujakin,jossein rehua lasketa,mitä joku saattaa joskus nassuttaa! :smt005 Tai asiani oli,että meidän tehot poljeskelee samaan malliin nyt kun kesälläkin,että tuskin on eroa kesään,,ehkäpä enemmänkin.Kai ne luomukanaloissa kukkoja pitää talvella ihan samoin ,kun kesällä.Ja omista munista putkahti tänään 7 ihanaa maatiaistakin..2 pingviiniä ja 5 kelta ruskeaa... :smt060 :smt060
Kukonlaulu

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Kukonlaulu »

Mä kans ajattelin nyt testata noi luomumunat, kaks pakettia olis noita kultamunan munia eli 12kpl. Saas nähdä tuleeko mitään. :smt003 Viimeksi laitoin omien kanojen munien sekaan kaksi jotain luomumunaa mutta niistä ei mitään tullut, nyt kokeilen sitten vähän isommalla satsilla. :smt040 Viimeksi oli jotain ruskeita munia, nuo on valkoisia. Konetta viritellään, ehkä huomenna munat sitten koneeseen! :smt041
Pirjo

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Minäkin täällä odottelen että aurinko saisi meijän kanoissa hautomavietin päällensä -kun myin hyvän koneeni pois viime syksynä...no toisaalta itse pääsee helpommalla kun kana hoitaa homman; eikä tarvitse miettiä noita lämpötiloja.
Näitä ´kaupantädin` munia meinaan myös laittaa sitten kanan alle, koska viimeksi tuli niiiin syötävän hienot kukkopojat niistä -toivottavasti saan joskus muutaman kanasenkin aikaiseksi :smt005
ninanni

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja ninanni »

mulla viime kesänä ei yksikään itäny valkoisita luomu munista:( mut sit heti perään ostin ruskeita ja niistä iti mut vaan yks kuoriutui. Sekin aloitti muninnan joulun alla mut sit lopetti!? Ihmettelen suuresti. Muualle ei ole muninut,tai en ole löytänyt ja muuten vaikuttaa erittäin pirteältä. Ollut munimatta pian kuukauden. Siltä munia koneeseen odottelen ja sit lisää luomuja kesällä.(kun nyt nuo ankat kuoriutuisi ensin ;))
Ujopossu

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Ujopossu »

Mulla oli heti tammikuussa naapurin tuotantokanalasta haettuja munia joita haudoin. Vain yksi tipun alku olisi tullut mutta paria päivää ennen kuoriutumista sähköt katkes!!! :smt019 Sähköt katkesi ainoastaan sen takia ettei meille tule "kaukosähköä" vaan meillä on omat "sähkölaitokset" ja yksi akku meni ja sammu lopullisesti. Mutta.. Naapurin emäntä sanoi että he saattavat olla ainoita kanalan pitäjiä täälläpäin joilla on 6 kukkoa n. 4500 kanan seassa, koska ne hemmot jotka tuovat nää hybridi tipuset niille, sanoo aina et, ei sais pitää kukkoa kanojen munimista häiritsemässä :shock: :shock:
Kukonlaulu

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Kukonlaulu »

Ei tullut noista mitään, otin ne pois kun ei läpivalaisuissa näkynyt yhtään mitään ja rikoin, tyhjää oli täynnä. Ne tosin oli varmaan jo aika vanhoja kun ei ollut pitkä aika enää päiväykseen? Lisäsin niiden kaupan munien toisena haudontapäivänä sinne 4 meidän kanojen munaa, joista onnistuin aamulla vahingossa rikkomaan yhden kun käänsin, tyhjä oli sekin. Kolme sielä vielä on meidän munia. Taidan seuraavaksi ostaa vähän tuoreempia ja kokeilla vielä uudestaan, en luovuta ennenkun edes yksi kuoriutuu. :laughing6:
Vastaa Viestiin