Kaupan luomumunat
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
maunu_muori
Re: Kaupan luomumunat
Meillä on yks vanhempi kana ollut kissanruokavarkaissa, aina kun keittiöparakin ovi on auki.. ja mitäs tästä on seurannut: ei ne eldoraadot ainakaan tyhmiä ole, porukka kyttii koska viiään kissoille ruokaa, ja heti on iso sakki kytiksellä, että syökö kissat kaiken vai jääkö jotain tähteitä.. Kissojen vapaa raksuruokinta on menneen talven lumia, purkki on koko ajan tyhjä.. ja kun mää noita tirppoja luomulla syöttäsin, niin nää vetää kaikkee , mitä vaan keksii..
Asiasta villakoiraan.. nyt kun munis oli nurin päivällä, niin jäi aikaa vähän kuukkeloida kahvitunnilla. Löysin tosi mielenkiintoisia linkkejä luomubroiskututkimuksista maailmalta ja muutaman jutun ihan suomestakin. Linkit on vaan tallella toisessa koneessa.. pitää laitaa huomenna tänne talteen.
Ensimmäiset broilerit tuli Suomeen joskus -50 luvun lopulla. Ne oli rodultaan White Rock kanoja( munat, kuinkas muutenkaan, salakuljetettiin, Tanskasta.. oli muuten mielenkiintoinen juttu.. siihen valjastettiin.. olikohan se jalkapallojoukkue). IHAN eri oloisia kuin nää ROSS jalosteet. Noita on ny maailmalla mietitty luomulihantuotantoon.. samaten muutamaa muuta jalostetta. Kasvatusaika noille olis lihan suhteen paras 120 vrk(maukkaimmillaan silloin) eli pikkaisen eri kuin tehojalosteen 34-40 vrk.
Asiasta villakoiraan.. nyt kun munis oli nurin päivällä, niin jäi aikaa vähän kuukkeloida kahvitunnilla. Löysin tosi mielenkiintoisia linkkejä luomubroiskututkimuksista maailmalta ja muutaman jutun ihan suomestakin. Linkit on vaan tallella toisessa koneessa.. pitää laitaa huomenna tänne talteen.
Ensimmäiset broilerit tuli Suomeen joskus -50 luvun lopulla. Ne oli rodultaan White Rock kanoja( munat, kuinkas muutenkaan, salakuljetettiin, Tanskasta.. oli muuten mielenkiintoinen juttu.. siihen valjastettiin.. olikohan se jalkapallojoukkue). IHAN eri oloisia kuin nää ROSS jalosteet. Noita on ny maailmalla mietitty luomulihantuotantoon.. samaten muutamaa muuta jalostetta. Kasvatusaika noille olis lihan suhteen paras 120 vrk(maukkaimmillaan silloin) eli pikkaisen eri kuin tehojalosteen 34-40 vrk.
-
annemari
Heitänpä tähän ketjuun oman mielipiteeni sekaan. En kyllä jaksanut kahlata koko ketjua läpi, liekö joku jo moralisoinut aiheesta.
Kun me harrastajakanaihmiset (en nyt tarkoita kaikkia enkä ehkä juuri SINUA) olemme aina vaahdonneet tehotuotantoa vastaan, ja kasvatamme kanojamme munien takia lähinnä, tietty osa jopa lihankin takia, Miksi ihmeessä me ostamme kaupasta sitten munia??? Se on kyllä aivan samanlaista tehotuotannon tukemista syökö ne munat vai hautooko niistä tipuja.
Eikö suomessa ole tarpeeksi kaikille kanoja, joiden avulla ei kannateta tätä tehotuotantoa, jota se luomukanalanpitokin on? Luulisi kaikille se hyvinmuniva maatiaissekoitus tai muu kanarotu löytyvän.
Anteeksi, mutta minä en jaksa ymmärtää, mielestäni tässä on niin selvä ristiriita jota minun moraalini/etiikkani ei suodata aivoihin asti ymmärrettäväksi asiaksi.
Kun me harrastajakanaihmiset (en nyt tarkoita kaikkia enkä ehkä juuri SINUA) olemme aina vaahdonneet tehotuotantoa vastaan, ja kasvatamme kanojamme munien takia lähinnä, tietty osa jopa lihankin takia, Miksi ihmeessä me ostamme kaupasta sitten munia??? Se on kyllä aivan samanlaista tehotuotannon tukemista syökö ne munat vai hautooko niistä tipuja.
Eikö suomessa ole tarpeeksi kaikille kanoja, joiden avulla ei kannateta tätä tehotuotantoa, jota se luomukanalanpitokin on? Luulisi kaikille se hyvinmuniva maatiaissekoitus tai muu kanarotu löytyvän.
Anteeksi, mutta minä en jaksa ymmärtää, mielestäni tässä on niin selvä ristiriita jota minun moraalini/etiikkani ei suodata aivoihin asti ymmärrettäväksi asiaksi.
-
Hellan lettas
Luulisinpa ,että syynä ainakin mun kohdalla oli suunnaton utelijaisuus ,"taivas varjele mitä sieltä tulee" ,muttei mitää tullu ja koira sai tehotuotannon antia maistaakseen,,munia en syötäväksi enää ostais muutaku viime hädäs ,jossei omia sais,muttei näistäkää tietäis mite hyviä ite tuottamat on ,jossei ois kokeillu,Suomalainen EI USKO ENNENKÖ NÄKEE,kai se on näitten luomutipujenki kans.
Mut onhan tässä vissi ristiriita ,jos tehistä vastaan enste vouhkottaa ja sitte koneessa tirisee kaupan munaskut 
-
ninanni
samoilla linjoilla "halusin nähdä mitä sieltä tulee". MUTTA EROAVAISUUS tulee sit vastaan tässä : niin paljon kun niitä munia meneekään perheessä kuin perheessä niin niitä ei tarvitse kenno kaupalla kantaa kotiin parin päivän välein saati että niitä saa omalta tontilta vain kanalasta hakea
mielestäni vähemmän kuitenkin "kannatan" tehotuotantoa kun ostan kennon kaksi haudottavaksi saati että ympäri vuoden kannan tiesmitämunia kaupasta lautaselle asti. En ole silti ehdoton! Vaan minusta se pienikin EROAVAISUUS jo vaikuttaa asiaan ja paljon. Aina on toitotettu että pienikin asia auttaa. Pienelläkin asialla voi tehdä jo hyvää. Ja pienelläkin muutoksella voit olla kannattamatta tehotuotantoa!
ymmärtänee joku pointtini.
-
maunu_muori
Mie en ainakaan halunnut ostaa kenenkään harrastajan munia, vaan sellaisen tilan munia, jotka on ollut vuosia salmonellanvastustuksessa ja muutoinkin taudinvastuksissa, koska heillä on myös lihantuotantoo ja jossa on ne kokeet tiheemmin kuin esim maatiaisten säilytyksessä. ja luomua ja jossa on kukkoja ja ja..
Minusta sen tilan linnut, josta suurin osa meidän eldoraadoista on, on hyvällä hoidolla .. Lisäks sen tilan linnut ei oo ihan tehomunijoita eikä mitään broiskujakaan.. joten musta niillä on toiminta ihan eettisesti kestävällä pohjalla. Jo pelkästään noiden poikasten elinvoimaisuus on IHAN JOTAIN muuta, mitä tuolla sairasosastolla on saanut lukea, ykskään ei oo kuollut tai sairastunut, vain yhdellä kanalla on toinen jalka vähän väärä. Että tässä mun perustelut, miks kaupan luomumunista ja TIETYLLÄ leimalla.
Ja kyllä, mie voin ihan hyvillä mielin ostella sellaisia munia, jossa esim kukkopojat pääsee ulos kasvamaan
ONKS jollain harrastajalla sen paremmin, kun yleinen kommentti on että marekille ei voi mitään.. antaa olla vaan ja tuumata, että marek tulee ja menee ja heikot sortuu, kanta vahvistuu ja ei siinä mitään jos ne elikot siihen sairastuu, piittaamatta täysin siitä, kuinka ne kärsii niistä kasvaimista ja halvaantumisista ja sokeutumisista, että tääkö on sitten sitä eettistä takapihakanojen pitoa, sulka hatussa röhistellään ja kauhistellaan tehotuottajia?
Mie en ainakaan kukon puutteessa tollaista toimintaa halunnut tukea
ja niin hullu en oo enään, että oisin elävänä ostanut mitään, kokeillaan näin miellummin
. Muista tavoista on ollut ihan tarpeeksi harmia
, enkä haluu meille sen maatiais - nimityksen vuoksi yhtään lintua enää, kun niissä musta tolla kasvatusperiaatteella ei oo mitään erinomaista.
Minusta sen tilan linnut, josta suurin osa meidän eldoraadoista on, on hyvällä hoidolla .. Lisäks sen tilan linnut ei oo ihan tehomunijoita eikä mitään broiskujakaan.. joten musta niillä on toiminta ihan eettisesti kestävällä pohjalla. Jo pelkästään noiden poikasten elinvoimaisuus on IHAN JOTAIN muuta, mitä tuolla sairasosastolla on saanut lukea, ykskään ei oo kuollut tai sairastunut, vain yhdellä kanalla on toinen jalka vähän väärä. Että tässä mun perustelut, miks kaupan luomumunista ja TIETYLLÄ leimalla.
Ja kyllä, mie voin ihan hyvillä mielin ostella sellaisia munia, jossa esim kukkopojat pääsee ulos kasvamaan
ONKS jollain harrastajalla sen paremmin, kun yleinen kommentti on että marekille ei voi mitään.. antaa olla vaan ja tuumata, että marek tulee ja menee ja heikot sortuu, kanta vahvistuu ja ei siinä mitään jos ne elikot siihen sairastuu, piittaamatta täysin siitä, kuinka ne kärsii niistä kasvaimista ja halvaantumisista ja sokeutumisista, että tääkö on sitten sitä eettistä takapihakanojen pitoa, sulka hatussa röhistellään ja kauhistellaan tehotuottajia?
Mie en ainakaan kukon puutteessa tollaista toimintaa halunnut tukea
Viimeksi muokannut maunu_muori, 14 Elo 2012, 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
annemari
Tähän minun mielipiteeseeni ei vaikuta marekit ja salmonellat tasan yhtään, pointtini oli vain ja ainoastaan se, että jos vastustaa tehotuotantoa, niin minkä ihmeen takia sitä pitää kannattaa ostamalla tehotuotettuja munia????????
Se, minkälaiset olosuhteet on tuotajalla ei vaikuta siihen, onko ne eettisesti oikein tuotettuja. Tehotuotanto on tehotuotantoa ja piste.
tuottaja on mielissään kun munat menee kaupaksi, häntä ei kiinnosta syödäänkö ne vai haudotaanko niistä tipuja.
Se, minkälaiset olosuhteet on tuotajalla ei vaikuta siihen, onko ne eettisesti oikein tuotettuja. Tehotuotanto on tehotuotantoa ja piste.
tuottaja on mielissään kun munat menee kaupaksi, häntä ei kiinnosta syödäänkö ne vai haudotaanko niistä tipuja.
-
maunu_muori
Täällä on yks joka ei siis vastusta tehotuotantoo jos sitä siks halutaan kutsuatäällä meillä( on muuten pientä tää kuitenkin) EIKÄ SUOMEN MAATALOUTTA ja siinä puristuksissa eläviä viljelijöitä..
ei niin possujen eikä minkään muunkaa, vaikka ite ittelle mielellään omat lihat kasvattaakin
Ei tuolla ruuhkasuomessa olis tarjolla sitten mitään muuta kuin niitä kaakkosaasian tuontijuttuja tai rapakontakaisten SUURTEHOBRASSILIHOJA , jos ei kotimaassa MEIDÄN vaikutusmahdollisuuksien piirissä ja MEIDÄN lainsäädännön ja hyvinvointivalvonna alla niitä elikoita kasvatettais. Tota hyvinvoinnin tarkastusta ollaan laajentamassa myös harrastajiin, ja hyvä näin
.. ihmettelen kovasti sitä kategorisointia, jos ilman tietoo pistetään kaikki tuottajat joidenkin räikeiden tapausten perusteella samalle viivalle.. en ymmärrä.. musta se on kyllä lähinnä luettavissa jonkin muun nettipalstan sivustolta, se asenne. Mikä siinä on että se maanviljelija ja karjatilallinen on sellainen SYLKYKUPPI.. ja monella harrastajalle esim pienmärehtijöiden hoito on suorastaan ALA-ARVOISTA, tietämättömyyden vuoks, ja joka on sitten sitä EETTISTÄ kasvattamista . MÄÄRÄKÖ on ainoo eettinen kriteeri, ei tietämys, koulutus VAI että se on AMMATTI siinä kuin mikä muukin tahansa ja siitä olis tarkoitus saada perheelle elanto, ja lapsille vaatteet päälle.. kolme aliravittua ja väärinhoidettuu on eettisempi kuin 300 eläinlääkärin valvonnassa ja taudinvastustuksissa ja analysoiduilla rehuilla esim lampailla? Ja vastaavasti kanoilla.. jos % lasketaan esim tappioissa, niin kyllä aika moni harrastaja vois kattoo peiliin, montako on kuollut ja mihinkin vaivaan, ja mikä on % niissä.
-
ninanni
maunu muori PUHUU KYLLÄ ASIAA. Jokaisella silti on oma näkemys asioista ja periaatteista. Ja totta on että osa näkee asiaa laajemmin kun sitten taas osa katsoo asiaa pieneltä kulmalta. Tai siis asialla on monia näkökulmia ja niistä sit saadaankin jo täydellinen soppa kun jotkut ovat avara katseisia ja toisilla on suppea näkökanta. En tarkoita tässä ketään! Ainoastaan sitä että ihmisillä on eri näkökulmia joten tuohon kysymykseesi ei taida olla oikeaa vastausta .
-
maunu_muori
Jep,periaatteet saa olla, ja niitä omiani tossa kerroin, että miks. Tais vielä käydä niin, että työkaveri on käynyt, siellä tilalla, mistä mun munista oli yli puolet ja värien perusteella niistä just kuoriutui suurin osa
. On ihan lähiruokapiirin puitteissa vieraillut
Paljastu yhessä kahvipöytähöpöttelyssä
...
Kaikesta huolimatta jopa animalian sivulla ei suoraan luomutuotantoo lytätä epäeettisenä tehotuotantona..., ja tasan nää munat on sellasii, että siellä on kukkoja ja lajinmukaista elämää...Nyt kesällä LUULEN en tiiä, on varmaan ihan turha sen leiman munista yrittää mitään hautoo, kun niillä on NYT kukot laitumella
.. helkutti että suututaa tollainen toisten ammattien ja tuotantotapojen MUSTA TUNTUU lyttääminen...kun ei oo tietoo siitä missä oikeesti on mitäkin...ja joo..
Ne rokit ja sussexit.. ne on vanhan nimityksen mukaan tasan broilereita.. siis niitä vihattuja teholintuja... kuis monella niitä olikaan
.. niitä rotujahan on nykyään enemmän ulkomuotojalostettu, et onks se eettisempää kuin lihajalostus
.. mulla linnut on tasan ja oikeestaan ainoastaan LIHAN vuoksi, ei munien
, kun en kertakaikkiaan haluu gmo soijaa pätkääkään enää tunkee sisuksiini enkä lasten lasten ruokiin...enkä gmo maissinpaskaa, ees rehujen välityksellä.. meillä on toi allergia senverta vakava juttu, ettei paljon kiinnosta ees EETTINEN kasvisruokavaihtoehto..brassisoijalla 
Kaikesta huolimatta jopa animalian sivulla ei suoraan luomutuotantoo lytätä epäeettisenä tehotuotantona..., ja tasan nää munat on sellasii, että siellä on kukkoja ja lajinmukaista elämää...Nyt kesällä LUULEN en tiiä, on varmaan ihan turha sen leiman munista yrittää mitään hautoo, kun niillä on NYT kukot laitumella
Ne rokit ja sussexit.. ne on vanhan nimityksen mukaan tasan broilereita.. siis niitä vihattuja teholintuja... kuis monella niitä olikaan
-
maunu_muori
TÄTÄ mää en kertakaikkiaan tajua, mistä moinen mieli.. perkule.. ookko joku maanviljelijöiden vihaaja, et LUOMUKIN ON PASKAA jos on tuottaja, siellä teillä ei kyllä kannattas olla, kun kunnan ihmisistä yrittää aika moni elää maataloudella tai siihen läheisesti riippuen.. ei siellä oo mitään muuta elinkeinoo.. no ehkä jotkut ylikansalliset kaivokset, jotka saastuttaa ja ihan naapurikunnan puolelle asti .. ja joista uutisoijaan keltasessa lehdistössäannemari kirjoitti: ..
..
Jos haluis yleistää niin vois väittää että vanhustenhuollon piirissä olevat ihmiset on kaikki murhaajii, kun ne jättää avuttomat vanhukset ruuatta ja paskoihin, kuoleen nestehukkaan, kipuhin ja tukehtuun omiin eritteisiin. Tuskin tyttäreni olis tosta yleistyksestä kamalan otettu
Viimeksi muokannut maunu_muori, 14 Elo 2012, 22:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
annemari
* huoh *
EN ole maanviljelijöiden vihaaja, mielestäni maanviljely on yksi parhaista ammateista ikinä. Olen navetoissa kasvanut ja suuri osa ystävistäni ja sukulaisistani on maanviljelijöitä.
'Kaivoksista en tiedä mitään, eikä ne tähän ketjuun kuulu millään lailla.
Enkä taas tajua mitä sinä tähän jonkun marekin vedät, minä en pidä broilerien, kanojen enkä sikojen tuottamisesta elintarvikkeeksi, lähinnä tarkoitan sitä, miten ahtaalle lainsäätäjä on tuottajat ajanut, ja sen vuoksi eläimet eivät voi elää luonnon- ja lajinmukaisesti. Itse en tämmöistä toimintaa enkä elinkeinoa halua tukea, tee sinä IHAN NIINKUIN TAHDOT.
Ensin sanot, että periaatteet pitää olla, mutta kovapa olet minua lyömään minun omista periaatteistani.
ps. missä tekstissäni luki, että luomu on paskaa??
EN ole maanviljelijöiden vihaaja, mielestäni maanviljely on yksi parhaista ammateista ikinä. Olen navetoissa kasvanut ja suuri osa ystävistäni ja sukulaisistani on maanviljelijöitä.
'Kaivoksista en tiedä mitään, eikä ne tähän ketjuun kuulu millään lailla.
Enkä taas tajua mitä sinä tähän jonkun marekin vedät, minä en pidä broilerien, kanojen enkä sikojen tuottamisesta elintarvikkeeksi, lähinnä tarkoitan sitä, miten ahtaalle lainsäätäjä on tuottajat ajanut, ja sen vuoksi eläimet eivät voi elää luonnon- ja lajinmukaisesti. Itse en tämmöistä toimintaa enkä elinkeinoa halua tukea, tee sinä IHAN NIINKUIN TAHDOT.
Ensin sanot, että periaatteet pitää olla, mutta kovapa olet minua lyömään minun omista periaatteistani.
ps. missä tekstissäni luki, että luomu on paskaa??
-
maunu_muori
siinä kun väitit ettei tuotanto- olosuhteilla oo väliä, ja mää ainakin valitsin JUST sellaiset munat, kun vihjeen sain, että on väliä tuotanto-oloilla ja taudinvastustuksilla.. häkkimunista kun ei tuu poikasii, ja tässä ketjussa haudotaan LUOMUJA, ei mitään muuta,.. ei oo muualla KUKKOJA, paitti takapihoilla!! LUE KETJU.. äläkä vikise ihmisten periaatteista tässä ketjussa!!! LUOMUJA SIIS.. jota nyt kyseenalaistit aika törkeesti..KAUPAN LUOMUMUNAT.. OLI otsikko
.. oisin edelleen kiinnostunut siitä Millä perusteella luokittele.. lainlaatijat ei niitä olosuhteita tai hintoja tee, VAAN KAUPPA JA KANSAINVÄLINEN KILPAILU..ja kuluttajat, jotka ennen esim tärvää keuhkonsa ja rikastuttaa malboroo..ja sen osakkeenomistajii, kun maksais 20€ kilo kunnolla tuotetuista luomukukoista.
..joo.. etelässä niistä maksetaan senverran 
Viimeksi muokannut maunu_muori, 14 Elo 2012, 22:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
annemari
Sinähän se niistä periaatteista vikisit ??? Sinulla taitaa mennä heti hermot kun joku uskaltaa sanoa maanviljelystä poikkeavan mielipiteen tai uskaltaa olla erimieltä sinun kanssasi. Tekisipä mieleni totisesti tietää millaisissa olosuhteissa kanaharrastajat eläimiään pitävät !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Juurikin ne, jotka ovat eniten äänessä.
MINUN mielipiteeni on, että luomussakaan ei kanat elä lajinmukaisesti, vaikka luomutuotanto onkin paras vaihtoehto normi kuluttajalle.
Koska tämä keskustelu menee maunu-muorin huutamiseksi ja paatokseksi niin annan olla tämän tässä.
MINUN mielipiteeni on, että luomussakaan ei kanat elä lajinmukaisesti, vaikka luomutuotanto onkin paras vaihtoehto normi kuluttajalle.
Koska tämä keskustelu menee maunu-muorin huutamiseksi ja paatokseksi niin annan olla tämän tässä.
-
maunu_muori
voisitko nyt luetella ne lajinmukaiset kriteerit.. ihan oikeesti, niin voisin ees käsittää, mikä noissa voi olla vikana. sun mielestä.. mie oon ymmärtänyt että:
riittävä tila
munintapesä
tarpeeksi pitkä yö
kukko porukkaa johtamassa
hyvä rehu ja puhdas vesi
terveelinen ympäristö
ulkoilumahdollisuus kesällä..ulos ja sisään
kunnollinen ja säännöllinen terveys ja omavalvonta(puuttuu muuten aika monelta nk eettisesti ruokaa kasvattavalta)
mitä vielä..
en mää huuda, mut lue se otsake, ennenkuin arvostelet luomumunista hautovia..
Mikä ihme sut pisti kirjottaan tässä ketjussa että tuotanto-oloilla ei oo merkitystä.. että kaikki on epäeettistä tehopaskaa...jos kanoilla elää?
mikään rotu ei oo parempi kuin toinenkaan, musta. Mulle oli se lintujen terveys nyt a ja o..kun tarviin oikeesti sitä luomukukkoo, jota ei oo syötetty ei maissiperäsellä eikä soijalla, hypoallergisella 10 kk vanhalle , enkä mitään epämääräisii oireita tai viikon sisään kuoriutumisesta delaavii, kun sillä ei sitä poikaa ruokita ens talvena. ei kai se nyt voi olla konehaudonta tai se ettei ne oo maatiaisia
.. sekö on se puute, esim tolla tilalla, joka vie ite kukot teurastamoon, kun eivät haluu niitä pakata saarioisten tai minkään muunkaan yhtiön autoon, niin NEKINKÖ toimii väärin(ei tää nyt niin helppoo oo karsii niitä allergeenejä, kun LUOMU ei tarkota soijaton ja maissiton ja sitä paskaa on vähän jokasella takapihakanallakin), mitä esim noilla eldoraadoilla susta nyt on
.. vai se että mää aion ne SYÖDÄ.. kun en oo vegaani, ihan terveyssyistäkään ja muutenkin haluun säästää sademetsät soijaviljelytä ja mieluummin preerian buffaloille, kuin energiamaissille ja nautakarjalle, joiden pötsi ei sitä kestä..tai noi kasvattaa niitä pääkaupuniseudun erikoisliikkeisii, MIKÄ ON SUSTA SE EETTINEN .. sekö ettei siitä tuu tuloja, ja ettei luomulla saa tienata, vaan se pitää olla jotain puuhastelua?
Mie en vaan käsitä sitä, että mikä siellä maailmalla ruuantuotannossa on niin paljon paremmin kuin täällä meillä, että AINA pitäs arvostella kotimaista tuotantoo... musta niitä esimerkkejä on ihan riittävästi, jotka viestittää just päinvastasta, vaikka söis vain kasviperästä. Toistaiseksi suomen luomumunat on aika pienistä ja hyvistä olosuhteista.. kauppa tuo varmaan kohta niitä tanskalaisii, kun saivat just vapautuksen salmonellapannasta.
riittävä tila
munintapesä
tarpeeksi pitkä yö
kukko porukkaa johtamassa
hyvä rehu ja puhdas vesi
terveelinen ympäristö
ulkoilumahdollisuus kesällä..ulos ja sisään
kunnollinen ja säännöllinen terveys ja omavalvonta(puuttuu muuten aika monelta nk eettisesti ruokaa kasvattavalta)
mitä vielä..
en mää huuda, mut lue se otsake, ennenkuin arvostelet luomumunista hautovia..
Mikä ihme sut pisti kirjottaan tässä ketjussa että tuotanto-oloilla ei oo merkitystä.. että kaikki on epäeettistä tehopaskaa...jos kanoilla elää?
mikään rotu ei oo parempi kuin toinenkaan, musta. Mulle oli se lintujen terveys nyt a ja o..kun tarviin oikeesti sitä luomukukkoo, jota ei oo syötetty ei maissiperäsellä eikä soijalla, hypoallergisella 10 kk vanhalle , enkä mitään epämääräisii oireita tai viikon sisään kuoriutumisesta delaavii, kun sillä ei sitä poikaa ruokita ens talvena. ei kai se nyt voi olla konehaudonta tai se ettei ne oo maatiaisia
Mie en vaan käsitä sitä, että mikä siellä maailmalla ruuantuotannossa on niin paljon paremmin kuin täällä meillä, että AINA pitäs arvostella kotimaista tuotantoo... musta niitä esimerkkejä on ihan riittävästi, jotka viestittää just päinvastasta, vaikka söis vain kasviperästä. Toistaiseksi suomen luomumunat on aika pienistä ja hyvistä olosuhteista.. kauppa tuo varmaan kohta niitä tanskalaisii, kun saivat just vapautuksen salmonellapannasta.
Viimeksi muokannut maunu_muori, 14 Elo 2012, 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Iloisten Munatalo
Annemari sanoi sen nyt ääneen jota olen itsekin tässä muutaman kerran ajatuksissani pyöritellyt.annemari kirjoitti:Heitänpä tähän ketjuun oman mielipiteeni sekaan. En kyllä jaksanut kahlata koko ketjua läpi, liekö joku jo moralisoinut aiheesta.
Toinen asia joka ei ainakaan toistaiseksi mahdu minun kaaliini on koneellisesti haudotut tirpat. Eri asia on jos niitä hautoo tarkoituksella ruuaksi kasvamaan ns. täyttääkseen pakastimen kerralla, mutta muutoin .... meillä kyllä omat kanat hautovat ihan tarpeeksi uusia munan tuotantoon kotitarpeiksi ja vähän ylikin.. Voi olla että joskus joudun pyörtämään sanani mutta toistaiseksi en kyllä koneella haudo, eihän minulla kyllä moista edes olekaan