Hellanlettas hautoo ja hautoo

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hellan lettas

Re: Hellanlettas hautoo,TOINEN ERÄ KUORIUTUU

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

UUUUBS,,koskahan muhun iskee tuo rotuvimma? :smt005 Varmaan joku karvajalkainen kukko täytyy jostain hakea ,ehkä ensi kesänä.Onhan ne komeita,mut nyt elämä on tuossa talveen ja sen tuloon varautuessa ja se pr*'een laajennuksen kanssa ,joka tuntuu olevan niin kovan takana.Ite homma ei olis temppu eikä mikään,kunhan saisin tänne jonku miähen hiukan avittelemaan,ei se lasten kanssa onnistu muuten :smt001 EIköhän seki siitä ,kun kylliksi painostan. Yksi seinä ja välikatto,uusi ulko*ovi ja se ois siinä.Taitavalta siinä ei kauaa menis,kun loput seinät on jo pystyssä ja vanhojen fiksausta vaan. Hae nyt ninanni sitä rapaa sinne kanalaas,saat sen pehkun toimimaan,se ei ollu temppu eikä mikään ja jo se,että palaa sieltä, täältä lämmittää. Mullaki on rapakasa tuos 5-6km pääs jätesäkkirulla kainaloon,muksut autoon.Lapioin pari kolme säkkiä jotka nakkaan peräkonttiin ja auton sisällekki menis pari kolme siihen käytäville,mut mulla ei oo paikkaa monelle säkille,missä ne pysyy kuivana ja hyvänä,niin en raahaa sitä tolkuttomasti.75l säkistä tulee jo kiva kerros siihen pinnalle,kun kanat ite sen levittää mieleisekseen.JA tuo ruohonleikkuu silppu sai sen palamisen kosteudellaan nopeesti.aamupäivällä heiteltiin silppu,että kanat ehti syömään siitä laijonan osan,,illalla kävin kääntelemäs sen vai oliko peräti seuraavana päivänä,ja hienosti pöpäjää....
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

kyllä nyt on haettu sit lisää turvetta (sitä kun onneton Notku tuolla seassa aiemmin vain) ja purua. Puru menee kyllä eri tarkoitukseen. Sitä on jo tipulassa tarpeeksi nyt ainakin hetkeksi. Sit lisää haravointi hommiin vain ja toivotaan et lähtee :) onko muuten koiran p*ska seassa hyvä? Mietin että sitä ainakin löytyy runsaasti omalta tontilta ;) eiköhän se siitä sitten. Jos ei muuta niin on ainakin tipuilla hommaa yrittää kaivaa itsensä kiinaan! Vaikka betoni lattia kyllä jossain vaiheessa tulee vastaan :smt040
Hellan lettas

Mulla riittää ainaki että raksin ruokatasolta paskat ja kaikki ruuan tähteet hautaan sinne sekaan,sekä ulkotarhan jätökset.Kyllä niistä saa ainaki osittaisen paikan palamaan,vaikkei koko lattiaa saiskaa :smt002 ..Jostain luin,että kissinkusi laatikkoa kun tyhjää kanalaan ,ei tulis rottia? Ny o kissillekki uusi hiekkakippo ostettu ja kusia keräämään.... :smt035
Laara

Viesti Kirjoittaja Laara »

Mulla on rotu vimma. :smt003 Vähä kaikkii kivoi ois kiva olla... :smt005 Mut onneks ei oo tiloja ja rahkeita niin isoon määrään.Ku se ei riitä et saisin pariskunnan ain rodusta...vaan pitäs olla sit pieni parvi aina rotuunsa. :smt003 Eli väh 3 kanaa ja kukko per laji... :smt016

Mä oon pehkua kans viritellyt täs...mulla on turvett-purua-haravoituja lehtiä-talousjätteitä-ruuohosilppua...lämpöseltä tuntuu mutta kosteutta tuntuu tulevan vaikka pehku ei märältä tunnukkaan...pitää tehä siis viel kattoon poistoilma reikä...jos parantas ilmanvaihtoa. :smt002 Isäntä os suostus mamman kanalaan reijän täräyttää. :smt023
ninanni

joo samaa luin että se kissanpissa. Meillä ei silti hiiriä tai rottia(onneksi. Koputtaa puuta) kissat pitävät huolen ettei hiiriä näy. Hävittää meillä myös myyrät. Välillä tuovat myös variksia. Enimmäkseen poikasia. Sun muita ihmeellisiä saaliita. Kummallista kyllä tiput saavat olla rauhassa niiden kans samassa tilassa vapaana eikä yksikään ole hävinnyt :) no enään en niin luota... En tie miksi. Mutta tuota tuota. Pitää käyttää vissiin sit puupohjaista kissan hiekkaa. Itse en siitä henk koht tykkää kun on sisälle tekevä narttu kissanPENTU. Tai nyt jo puolen vuotta mut sisällä kevääseen asti ainakin kun sit vasta leikataan. Pojat on molemmat leikattuja ja tekevät ulos asiansa. Siksi en tykkää siitä puuhiekasta kun se haisee vaikka kuinka usein puhdistais. Ärsyttävä ja kamala haju!! Siksi meillä on normi hiekkaa kun mies saa työkaverilta "virheellisiä" kissanhiekkoja mitä ei voi myydä. Nuo mielestä ihan huipputavaraa :)
ja pehku palaa ja palaa ja lämmittää jo :) oon niin ylpeä! Ehkä johtuu noista "pikku Tipuista" jotka hoitaa tämän ilmaamisen ;) kovasti on myllätty aina päivisin :) tiput kasvaa ja kasvaa :) vielä jouluun kun malttaa odottaa et saa kukko paistia taas omasta kanalasta! Nam :)

kotiin mitkä tiput jäi niin oon todella todella tyytyväinen tulokseen kukko kana linjalla. 4kanaa ja 4kukkoa ! Mikä tuuri. Ja muualle mitkä meni niin 2kukkoa ja 3kanaa. Siis niin hieno tulos etten voi uskoa :)
miltä siellä näyttää kana kukko tilanne Tipuis?
Laara

Mulla meni hyvin ekan haudonnan kolme kanatipua on kanoja. :smt001 Hyvin saman näkösiä mutta ite ne erottaa.Leenu,Liinu ja Tiinu kolmikko. :smt003 Millefleur-vanha engalntilainen kääpiötaistelu sekotuksia. Nättejä kyllä. :smt001
Toisen haudonnan kääpiö kotsi jako on tähän tietoon 3-3. :smt007 Tosi tyytyväinen että etes kolme kana ehokasta on.Yks on kukoista semmonen kysymys merkki mutta...se nähdään.Kukkona sitä pidän niin kauan ku toisin joudun toteamaan. :smt003
Kaks ruskee-vaaleenharmaata kanaa ja yks musta(joka on kysymys merkki kanoista mutta todennäköisesti on kana) Kukoista vaalee beige-vaaleeharmaa on selkee kukko,Sillä on ihan selkeen kukon heltat ja punaset.Toinen kukko vaalee beige-vaalharmaa-valkonen.Silläkin punertaa heltat ja omistaa ala heltatkin.Sit on yks musta joka on se kysymysmerkki( Niin kun musta kanakin).Sulkautunu kaikista hitaiten eikä omista viel punaisa helttoja mutta on jotenki kukon olonen.Jos se kanaksi muuttuu ni mulle passaa.Ei ois ku kaks kukkoo josta valita se oma kukko nyt alkuun ennen ku haen jostain eri sukuisen. :smt003

Silkit on niin isoja ????. Isommista(muualta haetuista) kolme kukko poikaa ja yks kana(mut 100 varma en voi olla!) Että multa sais valkosia kukko poikia kaks hakea. :smt002 Kolmas jos jää vielä omaan porukkaansa.
Noi toisen haudonnan pienemmät silkit(8kpl)...niistä en mene vielä veikkaamaan mitään.Pussihousuja ja hameita en oo tajunnu viel kahtella,mutta tästä ku kohta ulos lähen...täytyy tsiikailla... :smt003

Kolmas haudonta...on niin pientä sakkia vielä että niistä en mene arvuuttelemaan. :smt002 4 araucan tipua ja 9 paduaani tipua. :smt007

Viiruista ekasta haudonnasta 4stä tipusta 3 kukkoa.Yks sai onneks hyvän kodin mutta kaks kukkoa jäi.Kana parka sai kyytiä näiltä kolmelta...mä sen sit nuorempien viirujen sekaan laitoin että saa olla vielä rauhassa.Toinen viiru haudonta hmm...vaaleemmissa kaksi kanaa(tähän tietoon) ja kaksi vaaleeta kukkoa.Riistoista en vielä oikeen tiedä...plus sit yks suklaa josta ei mitää hajua!Toivottavasti saisin sen verta kanoja että saan kaks pientä porukkaa tehtyä.Toivoisin saavani vaaleen porukan ja tumman porukan. :smt001 Ylimmääräset viirukukot laitetaan pataan(vaikka ei niissä lihaa paljoa ole) et päästään maistelemaan omaa lihaa. :smt002

Samoin käy kyllä ylimmääräsille kukoille jos kukaan ei niitä halua hakea.
ninanni

oma kukko on kyllä hyvää! Vaikka vieläki vaikeaa mukamas pistää kaula pölkylle. Mut kun se on tehty ja kirvestä näytetty ei homma ole oikeasti enää paha. Siis minulle. Mä vaan en tykkää siitä pölkylle laitosta. Mieluiten joku muu tekee ja mä hoidan sit sen siitä pannulle/uuniin ja syödään sit ilolla. Siitä puheenollen tulipa mieleen kun kukko paistia jouluksi odotan että täytyy kattoo jos pakkasee jäi yksi kukko paistamatta.

Taas kävin kanalas katsomas mitä tipuil kuuluu (ihanaa kun on "vapaapäivä"(sairaslomalla) ) niin ai että ne tykkää sit pemottaa tota pehkua. Paljon enemmän pemottaa kun se on lämmintä saati et on vaan kuivike.
Hellan lettas

nyt vauva sylis täs pika päivitys.että täs viimesessa satsissa näyttäs olevan 2 kukkoa ja 3 kanaa,,näin oon ainaki ollu huomaavani :smt005 nää muuttaa sitte uuteen paikkaan,kunhan saan ne kyllin isoiksi.Nythän ne on ööö.kuis vanhoi ne ny on :shock: ku käytiin kalenteria kattomas ni 4vkoa tulis lauantaina :smt045 Ainaki toiset mokomat pidän täällä.Villotin tänän pikaseen laajennusosan seiniä..huomenna tulee välikatto valmiiksi :smt003 sit levyt enää :smt023 ja ovi tietty... :smt025 :smt025

:-" :-" ettekä ikinä arvaa mitä mä nyt oon menny tekemään... :-" :-" .
ninanni

nopea arvaus! Ei Kai munia ole koneessa!? ;)
Hellan lettas

:smt005 :smt005 Aika läheltä liippaa,mutta ei VIELÄ ja sitten ,että mitäköhän munia ja milloin.... :smt044 :smt044
ninanni

eli siellä suunnitteilla vielä haudontaa? ;)
Hellan lettas

No kyllä! :smt001 Täällä monella muullakin pöhisee kone nurkassa,niin ajattelin,että noh mikä ettei.. Lisätilaa tulee, kun pienimmät tipsukat muuttaa muutaman viikon päästä.Mutta katsoo nyt, kun on jo näin syksykin,että saako kanat tikistettyä mulle haudottavaa,ja tähän satsiin tulis niitä rotukanoja :smt003
Vähän pelottaakin ,kun omia piti niin pommin varmoina,että kuinka käy,mutta otan riskin. :smt045
ninanni

Äläs nyt kuule alota. Alkaa itsellä kuumeilu taas koneen täyttöön ;) ei vitsi vitsi! Pääsemme siis seuraamaan sinun koneen käyntiäsi :) jee. Oon niin intona Sun puolesta!! :)
Laara

Hellan lettas...Nyt se rotu kuume iski! :smt005 Ei siihen kauaa menny. :smt005
Mitä rotuja oot harkinnu? Mulla ei ONNEKS oo konetta enää,lainakone läks!Ehkä mä pärjään talven yli näillä lintusilla. :smt002 Mut jotenki outoa ku ei oo kone enää missää hyrisemässä. :smt048
Sisällä tosin on vielä tipuja...mut neki muuttaa nopeemmi ku huomaankaa tipulaan isompien tipujen joukkoon. :smt048 reilu viikkosia nyt...jos viikon kaks pitäs viel sisällä. :smt023 Mut miten sit osaan olla ku vessassa ei piipitäkkää.Lapsetki sano viimeks ku pariin päivään ei tipuja ollu sisällä et outoa käydä vessassa ku kukaa ei piipitä. :smt003
Nooh...enkä me sit taas siihen totutaan,et kukaan ei juttele ku pöntöllä istuu. :smt003
Hellan lettas

:smt005 No, kun moni täällä vielä huristaa koneella ja kanala on kuitenki lämmin sitte tipujen muuttaa,,ainoa mistä ne nyt jää paitsi toden näköisesti on ulkoilu ,jonka sitten saavat kesällä kuitenkin kokea,niin ajattelin että no mikäs nottei. :smt003 Katsotaan millaisen yllätys laatikon sitten saan.Silkkiä ja paduania tilasin,mut voi olla hankalaa saada näin syksyllä kennoa täyteen,että voi tulla ylläri pylläri kenno.Tietysti on sitten kaikki kukkoja ,että saan alkaa metsästämään saman rotuisia kanoja ympäriinsä tulevaisuudessa,ja tekemään häkkejä ja osastoimaan rotuja. :smt003 Saa nähdä mitä ensiviikolla posti tuo :smt002
Vastaa Viestiin