UUSI IB-tauti tila löytynyt
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt
Joo, mä oon siis TeijaR kontakti, suora sellainen. Ja Teija on kaikki kontaktinsa listannu Eviralle, sen takia mekin testit saatiin. Onneks en kerinny kukkopoikia myymään, ois tullu lisää testattavia sitä kautta.
Jees. Enkä mä niitä positiivisiks sanonukaa, vaan, että jos...
No juu, täytyy kattoo joku toinen merkkipäivä kanalahjotukseen.

Kyllä jokainen positiivisen tuloksen saanut on taatusti ilmoittanut kontaktinsa niin täydellisesti kuin on muistanut (jopa vuodelta 2009, muoriska
, koskahan testaus yltää teidän onnelaan?). Kontakteja on taatusti kirjattuna jo yli sata, joista testattu siis vasta murto-osa. Uskon että positiivisia tuloksia tulee vielä paljon ja lonkerot leviävät Länsi-Suomesta ties minne.

Mä oon (kerrankin
) muoriskan kanssa vähän samoillakin linjoilla, vaikka en ihan kaikkea joka viestistä ymmärtänytkään. Mutta siis mun henk.koht. arvelu (ei tieto, ei juoru eikä mitään muutakaan ihmeellistä, tuntuma vain) on, että tauti ei ole ollut nyt aktiivisena Suomessa pitkään, ihan muutaman kuukauden - puolisen vuotta ja uskon myös, että se on tullut Suomeen salakuljetetun siipikarjan tai siitosmunien mukana. Luulen myös, että lähde löytyy suht pian ja levinneisyys saadaan jossain määrin rajattua. En myöskään usko, että "kaupan kassalta" (tarkoitan tällä henkilökontakteja ja tuulen mukana tai muiden eläinten kuin siipikrajan mukana kulkemista) kovin montaa tartuntaa on saatu, vaan ihan kanojen mukana osto-, myynti- ja vaihtotilanteissa. Uskon, että menee hyvinkin samaan tapaan kuin NC muutama vuosi sitten.
En ihan jaksa ymmärtää tai ainakaan kannustaa asennetta, joka muistuttaa lähinnä pään työntämistä pensaaseen: ei testata, ei kerrota yhteyksiä, ei tälle mitään voi.. Luulisi, että aikuiset (ainakin ne ns. vastuulliset) ihmiset jaksaisi nyt vain pitää kontaktit mahdollisimman pieninä ja rauhassa odottaa, mitä asiasta selviää. Kaikenlaisten vaihtoehtojen ja pelkojen keksiminen ja levitteleminen on mun mielestä aika lailla turhaa panikointia. Kyllä se ihan kohtuullisen ajan kuluessa selviää, voidaanko tälle mitään vai ei ja mitä se "mitään" on, mitä tälle voidaan. Keskusteltais niistä vaihtoehdoista sitten, kun ne selviää.
Mutta saahan sitä tietysti keskustella ihan kaikesta ja kaikella tavalla, vaikka maailmanlopusta, jos haluaa. En mä sitä yritä estää. Olen vain sitä mieltä, että se on ehkä vähän turhaa energiantuhlausta.

En ihan jaksa ymmärtää tai ainakaan kannustaa asennetta, joka muistuttaa lähinnä pään työntämistä pensaaseen: ei testata, ei kerrota yhteyksiä, ei tälle mitään voi.. Luulisi, että aikuiset (ainakin ne ns. vastuulliset) ihmiset jaksaisi nyt vain pitää kontaktit mahdollisimman pieninä ja rauhassa odottaa, mitä asiasta selviää. Kaikenlaisten vaihtoehtojen ja pelkojen keksiminen ja levitteleminen on mun mielestä aika lailla turhaa panikointia. Kyllä se ihan kohtuullisen ajan kuluessa selviää, voidaanko tälle mitään vai ei ja mitä se "mitään" on, mitä tälle voidaan. Keskusteltais niistä vaihtoehdoista sitten, kun ne selviää.
Mutta saahan sitä tietysti keskustella ihan kaikesta ja kaikella tavalla, vaikka maailmanlopusta, jos haluaa. En mä sitä yritä estää. Olen vain sitä mieltä, että se on ehkä vähän turhaa energiantuhlausta.
en mää tiiä .. viimeiset kanakontaktit jotka on nimellä kirjatu oli 2007 ja toi kesä 2009 on jyskylä 4h tiedossa.. en mie tiiä mistä ne kaks kukkoo oli sinne kotieäinphalle tulleet.. mut eipä pahemmin kuulkaa paa miettimään jos vaikka kaikki linnut pitäs listii... kyllä muoa on koko ajan eniten pelottanut se että onko miejän nelijalkasilla ollu kontakti scrapie elikoihin.. kun en muista ees kaikkien ent omistajien nimiä .. ihkin ihanien lammasten ja vuohien, E omistajien nimiä viimevuosikymmenelta .. muistan ULLAN...
ja volmarin ja .. pootsin..ja kanaemon
.... tuus kele emo kattoo tautitilanteesta huolimati.. millaisia jälkeläsii ne jätti
.. mie lupasin sulle niitä säästää
..aulimaija... ja parit muut, jotka ei oo ollet täällä..ja senvuoksi oon lähettänyt testattavaksi myös täysin terveitä tapettuja riiviöpukkeja
... jos on ollut sellainen ikä että tauti vois löytyy.. oireettomalta.. ette muuten ollenkaan käsitä mika rumba siitä tulis jos löytyis.. pienii on silakat joulukaloiksi..
heh heh menis koko tilan alue maanvaihttoon.. ja miten selittäis naapurille että ne on sielläkin KELE juosseet
..
kun jossain kirjotin että vaihan rodun ja otan vaan tarkkailusta.. niin arvatkaas miksi

kun jossain kirjotin että vaihan rodun ja otan vaan tarkkailusta.. niin arvatkaas miksi

No jos lehti ( Maaseudun tulevaisuus) heittelee ilmoille, et mahdollisesti saneerataan tautitilat, mut Eviralta ei tuu mitään tietoo meille tautisille päin, niin aiheuttaa harmaita hiuksia ainakin mulle. Kanat on mulla munien takia, ei poikasten tms. mutta harmittaapa vietävästi, jos kirvesterapiaan joudutaa.
Ehkä kannattaa nyt rauhoittaa tilanne ja katsoa mitä tuleman pitää. Annetaan testailla rauhassa ja odotetaan tietoa suunnitelmista. Jos saneerauksista aletaan puhua tarkemmin, silloin on syytä tietusti pitää älämölöä. En mitenkään riemuitse ajatuksesta, mutta vaihtoehdot ovat aika vähissä. Tuskinpa muuten munituskanaloillakaan on aina niin tautivapaita lintusia. Paljon tuodaan emolintuja Suomeen muualta. Lieneeköhän jokainen veritestillä kaikkien tautien varalta tutkittu? Saattaa siitäkin seulasta monenmoista päästä läpi. Ne linnut eivät vaan liiku sen jälkeen samalla tavoin kuin meidän harrastajien kanat.
Teillä joilla on oireeton positiivinen tulos niin onko teillä myös pikkutipuja, ajattelin vain että eikö se IB ensimmäisenä näy juuri tipuissa, luulisi että vaikka olisikin IB oireettomana niin luulisi sen nyt kuitenkin jotenkin näkyvän että tauti on talossa.
Meillä pikkutiputkin voivat hyvin ja esim. kääpiö-kotsien kuoriutumisprosenttikin on täydet 100.
Ei meillä muuta kummaa oiretta ole kuin kaapista ulos tullut Kukko
Meillä pikkutiputkin voivat hyvin ja esim. kääpiö-kotsien kuoriutumisprosenttikin on täydet 100.

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
On olemassa pienoinen haisu ja käräytyskin on jo tehty ETT:lle. Asia on jo siirtynyt Eviran tutkittavaksi.Rusina kirjoitti:Maunu_muori, jos ois pienintäkään haisua siitä, että joku kuljetti tuon taudin tänne, niin varmasti käräytettäisiin (vois vaikka ottaa siitäkin verinäytteen).
On olemassa pienoinen haisu ja käräytyskin on jo tehty ETT:lle. Asia on jo siirtynyt Eviran tutkittavaksi.[/quote]

HiltaHelikopteri kirjoitti:On olemassa pienoinen haisu ja käräytyskin on jo tehty ETT:lle. Asia on jo siirtynyt Eviran tutkittavaksi.Rusina kirjoitti:Maunu_muori, jos ois pienintäkään haisua siitä, että joku kuljetti tuon taudin tänne, niin varmasti käräytettäisiin (vois vaikka ottaa siitäkin verinäytteen).

Pakko tunnustaa, että mulla on ollu salakuljetukseen tähän asti aikas liberaali kanta (vaikkei maatiaiskanoja voikaan salakuljettaa ) mutta tämän hässäkän jälkeen se on HIEMAN kiristynyt!!! 

Voi olla että olen käsittänyt väärin, mutta kanat altistuvat virukselle ja parvi sairastuu 100%. Toiset oireilevat ja toiset eivät. Oliko niin että alle 16 viikkoiset yleensä pahimmin ja saattavat saada vaurioita munintaelimiin. Vanhemmilla linnuilla munuaiset voivat vaurioitua ja ne voivat kuolla jossakin myöhäisemmässä vaiheessa näihin vaurioihin. Kun kliiniset oireet ovat hävinneet, lintu erittää virusta vielä ainakin kuukauden ajan. Jossakin vaiheessa (milloin aikaisintaan ?) IB-testi antaa positiivisen tuloksen. Linnut paranevat ja kaikki ovat viruksen kantajia, mutta vain jotkut yksilöt erittävät ajoittani IB-virusta ja silloin parven uudet jäsenet sairastuvat jne. jne. ja kierto jatkuu. Vai miten? Jos virus elää vain lyhyenaikaa kanan ulkopuolella ja parvi paranee, onko kanalassa virusta jatkuvasti vai vain silloin kun joku satunnainen jo sairastunut lintu erittää sitä? Onko IB-taudissa olemassa remission tyyppistä jaksoa, jonka me entiset syöpäsairaat tunnemme hyvin. Vai olisko parempi kysyä tätä ETT tätiltä.Tuulia kirjoitti:Teillä joilla on oireeton positiivinen tulos niin onko teillä myös pikkutipuja, ajattelin vain että eikö se IB ensimmäisenä näy juuri tipuissa, luulisi että vaikka olisikin IB oireettomana niin luulisi sen nyt kuitenkin jotenkin näkyvän että tauti on talossa.
Hälytyskellojen tulis soida kili kali jos näitä lintuja kerrotaan löytyvän "kyliltä, jos pitää silmät auki"kanamummo kirjoitti:Pakko tunnustaa, että mulla on ollu salakuljetukseen tähän asti aikas liberaali kanta (vaikkei maatiaiskanoja voikaan salakuljettaa ) mutta tämän hässäkän jälkeen se on HIEMAN kiristynyt!!!
Kuinkas tinttuli selittää sen että positiivisella tilalla missä ei oireita ole ollut on testeissä vain osa kanoista ollut positiivisia jos kerran sairastuvuus prosentti on 100%tinttuli kirjoitti:
Voi olla että olen käsittänyt väärin, mutta kanat altistuvat virukselle ja parvi sairastuu 100%. Toiset oireilevat ja toiset eivät. Oliko niin että alle 16 viikkoiset yleensä pahimmin ja saattavat saada vaurioita munintaelimiin. Vanhemmilla linnuilla munuaiset voivat vaurioitua ja ne voivat kuolla jossakin myöhäisemmässä vaiheessa näihin vaurioihin. Kun kliiniset oireet ovat hävinneet, lintu erittää virusta vielä ainakin kuukauden ajan. Jossakin vaiheessa (milloin aikaisintaan ?) IB-testi antaa positiivisen tuloksen. Linnut paranevat ja kaikki ovat viruksen kantajia, mutta vain jotkut yksilöt erittävät ajoittani IB-virusta ja silloin parven uudet jäsenet sairastuvat jne. jne. ja kierto jatkuu. Vai miten? Jos virus elää vain lyhyenaikaa kanan ulkopuolella ja parvi paranee, onko kanalassa virusta jatkuvasti vai vain silloin kun joku satunnainen jo sairastunut lintu erittää sitä? Onko IB-taudissa olemassa remission tyyppistä jaksoa, jonka me entiset syöpäsairaat tunnemme hyvin. Vai olisko parempi kysyä tätä ETT tätiltä.

Iloisten Munatalon linkkiä en viitsi kopioida tähän mutta kommentoin siihen näin: Olisikos tässä vaiheessa jokaisen syytä hiukan hillitä itseään eikä aleta osoittelemaan eikä syyttelemään ketään, varsinkaan kun ei ole mitään varmaa näyttöä siitä että tauti olisi tullut ulkomailta saati sitten salakuljetettujen lintujen mukana. En kyllä itsekkään välttämättä hyvällä katso salakuljetusta, mutta ketään ei kyllä tarvitse alkaa julkisesti epäilemään ja herjaamaan ilman todisteita ainakaan tälläisellä foorumilla. Ei munanetti ole mikään tuomioistuin