UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
maunu_muori

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

hernande9 kirjoitti:Kertokaa nyt mulle mitä tehdä, toissapäivänä el. lakoonisesti ilmoitti, että hän tulee ottamaan maanantaina 10 tipusta verinäytteen. Kysyin onko hän ottanaut kanasta ennen verinäytteitä ja sanoi, että edellispäivänä ottanut yhdessä paikassa. Mitä teen, kieltäydynkö maanantaina antamasta tipuja rääkättäväksi vai annanko ottaa verta ???? :smt013 :smt035
onkos verinäytteen otto joku eläinrääkkäys juttu.. ihmettelen vaan että mikä nyt tuli porukoille.... tai en taija ihmetellä.. jollain on taatusti tieto siitä kontaktista ulkolaisiin kanoihin luulen.. ja nyt vedetään jopa eläinrääkkäykses yks veritippa :smt005 ..

mitä te oikeesti haluutte.. ettei vaan paljastuis se kuka sen sairaan kaartin tänne salakuljetti... KO?

Mie oon satavarma että joku on tuonut KANOJA .. viimesen puolen vuoden tai vuoden sisällä..salaa..kun sitä on tehty ennenkin.. tosin nykyään ei nää kanat paljoo kiinnosta.. lihakkampii himoihten
Viimeksi muokannut maunu_muori, 07 Touko 2011, 17:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
uusikananen

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

Tuossa lähitilalla ainakin piti pistää tipuilta päät poikki, muuten ei niistä verta saanut. Toivottavasti on eri meininki yeillä, mitenkään pelottelematta :smt017
maunu_muori

uusikananen kirjoitti:Tuossa lähitilalla ainakin piti pistää tipuilta päät poikki, muuten ei niistä verta saanut. Toivottavasti on eri meininki yeillä, mitenkään pelottelematta :smt017
..
ootko mietty ne kontaktit??
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Maunu_muori, jos ois pienintäkään haisua siitä, että joku kuljetti tuon taudin tänne, niin varmasti käräytettäisiin (vois vaikka ottaa siitäkin verinäytteen :smt062 ).
hernande9

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Tämän vuoden aikana on ollut 3 aktia, kaveri toi viiruja kuukausi sitten, multa haettiin 2 ilmajokista nuorikkoa ja kukko 3 viikkoa sitten ja noin kuukausi sitten haettiin 2 sekarotuista vuoden vanhaa kanaa. Kaikki kanaseni ovat ainakin tällä hetkellä terveitä ja yhtään ei tapeta !!!! :smt027 :smt035
uusikananen

maunu_muori kirjoitti:
uusikananen kirjoitti:Tuossa lähitilalla ainakin piti pistää tipuilta päät poikki, muuten ei niistä verta saanut. Toivottavasti on eri meininki yeillä, mitenkään pelottelematta :smt017
..
ootko mietty ne kontaktit??

Nyt meni ohi :smt017
Meidät testattu siis positiivisiksi ja eteenpäin ei oo lintuja lähteny paitsi viiruja kanattomalle ennen tätä hässäkkää.
maunu_muori

ollos huoleti.. ei oo varmaan kukaan täällä luulen, oli sitte plussa tai miinus... voihan se olla esim sen ekan tuotantotilan joku kontakti :smt040 .. mut kaikki .. ulkomaanelävien immeistenkin kanssa olleet kontakti kannatta myös muistella.. luulen viimeisen vuoden parin ajalta illain "..menikkö heti kotiin tullessa kattoon että tirapat voi hyvin"...hirvee houkutus, jopa työpäivän jälkeen että pussaile elikot ekaks.. meitin pässi kun on niin :smt055..

Lainasko joku elikoita "kotieläinpihalle" , kellä on kotieläinpiha.. ottiko joku niitä elikoita sellaisesta paikasta viime syksynä... ihan kaikki on mahollista.. kun niissä vierailee kaiken maailman elävii.. tää ei oo nyt sellaine Persu kommentti vaan tosiasia..
kovasti näyttäis olevan länsirannikolla ja sillain.. voisko siellä olla esim laivoissa salakuljetettuja elikota..

mistä ja miten sie uuskananen hankit ne linnut , koska, elävinä poikasina vai untuvikkoina, munina.. mieti sitä.. jostain se teille tuli... ent'äs koska sulle tuli ne viirut, munina vai pikkupoikasina vai aikuisina.. ne voi kantaa höyhenissään sitä virusta, jos ovat tullee saastuneesta paikasta..

sillain kun kaikki jaksais miettii.. niin se tautikuva saatais selville ja katkastuu.. leviiminen. Kaikki tiet ei oo ihan satavarmoja...koskaan viruksilla.

Niinkuin täälläkin on luettu ja taivasteltu, ei olla ihan varma siitä, kuinka ja miten se virus leviää.. tuuli vaatteet karvat höhenet siitosmunien kuoret...jalkineet, elikkolääkär :smt003
Viimeksi muokannut maunu_muori, 07 Touko 2011, 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tarttiskohan jättää rekisteröityminen vaan sittenkin tekemäti :smt017 Maanantaina sovin vieväni ne paperit, mutta nyt tekis kovin mieli perua. Ja vaikka rekisteröityisin ja testattais positiivinen, multahan ei näitä kanoja terveinä tapeta! :smt013 Toisaalta mulla on varmasti rekisteröimätön kontakti jolla on sit enempi kun tarpeeks toisia kontakteja :smt017

Toisaalta tästä vois kans saada sen kuvan että mitä useempi nyt ottaa näytteet ja saa positiivisen tuloksen, sitä varmemmin noi ekatkaan positiiviset ei joudu lintujaan 'saneeraamaan'... Mun kieroutunut mieleni siis yrittää kehottaa tekemään jotain laitonta ja riskialtista. Jos se olis vaan laitonta eikä riskialtista, voisin sen tähänkin kirjottaa.
uusikananen

maunu_muori kirjoitti:ollos huoleti.. ei oo varmaan kukaan täällä luulen, oli sitte plussa tai miinus... voihan se olla esim sen ekan tuotantotilan joku kontakti :smt040 .. mut kaikki .. ulkomaanelävien immeistenkin kanssa olleet kontakti kannatta myös muistella.. luulen viimeisen vuoden parin ajalta illain "..menikkö heti kotiin tullessa kattoon että tirapat voi hyvin"...hirvee houkutus, jopa työpäivän jälkeen että pussaile elikot ekaks.. meitin pässi kun on niin :smt055..

Lainasko joku elikoita "kotieläinpihalle" , kellä on kotieläinpiha.. ottiko joku niitä elikoita sellaisesta paikasta viime syksynä... ihan kaikki on mahollista.. kun niissä vierailee kaiken maailman elävii.. tää ei oo nyt sellaine Persu kommentti vaan tosiasia..
kovasti näyttäis olevan länsirannikolla ja sillain.. voisko siellä olla esim laivoissa salakuljetettuja elikota..

mistä ja miten sie uuskananen hankit ne linnut , koska, elävinä poikasina vai untuvikkoina, munina.. mieti sitä.. jostain se teille tuli... ent'äs koska sulle tuli ne viirut, munina vai pikkupoikasina vai aikuisina.. ne voi kantaa höyhenissään sitä virusta, jos ovat tullee saastuneesta paikasta..

sillain kun kaikki jaksais miettii.. niin se tautikuva saatais selville ja katkastuu.. leviiminen. Kaikki tiet ei oo ihan satavarmoja...koskaan viruksilla.

Niinkuin täälläkin on luettu ja taivasteltu, ei olla ihan varma siitä, kuinka ja miten se virus leviää.. tuuli vaatteet karvat höhenet siitosmunien kuoret...jalkineet, elikkolääkär :smt003

Mä tiiän mitä luultavimmin mistä meille tuli, tai sit on ollu koko vuoden, mitä mulla on kanoja ollu... Ihmettelen vaan, kun ei oo mitään oiretta ollu, ei niin minkäänlaista ja oli kovassti vasta-aineita veressä. Tyhymä tauti. :smt013
maunu_muori

pöh .. sehän rekkautuminen ^^ piti tehä jo..
jos tää nyt muuttuu tälläiseksi. että sen pelosta, että on ostanut joitain joiltain jolla on ehkä joku epämääräinen kauppakumppani,,, niin kohta täällä, että hävii taka vasemmalle, , niin kohta täällä on se lintulenssukin..jos myö nyt piilotellaan niitä flinkilaisii... niin seuraaavks tuo joku salakuljetuksena jonkun lastin kaakkois aasiasta..
eiks uuskananen kuitenkin on kiva juttu että sie tiiä sen lähteen :smt002 ja hää sitten selvittää omat lähteensä.. ja sitten se selvii lopulla kuka pentele teki filunkia.. mie uskon vakaasti että näin on.. kunnes toisin todistetaan :smt001 ..ihan niinkus sen yhen porsasjutun kanssa keväällä :smt036
Viimeksi muokannut maunu_muori, 07 Touko 2011, 18:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Kirjoitin jo pitkän rimpsun ja sit mun kone tilttas. :smt019
Mut siis mun käsityksen mukaan sillä tuotantokanalalla ja harrastajilla ei ainakaan vielä ole löytynyt yhteistä kontaktia, et on ihan mahdollista,etä Suomessa pyörii jopa kaks eri kantaa IB:stä. Kannan tutkimisessa kaiketi menee sit pidempään ja IB on hyvin muuntautumis kykyinen, jonka takia ne rokotteetkaan ei ole niin yksinkertainen vaihtoehto.
noouska

Viesti Kirjoittaja noouska »

Voinko viedä huomenna äitienpäivälahjaks kanoja äidilleni? Heillä ei oo siis ennestään kanoja (eikä muitakaan eläimiä). Mun kanoja ei oo testattu ja kanakontakteideni testauksista en tiiä (ninnu ja smari). Kun tuolla jossain Eviran ohjeessa ainakin sanottiin että kanaliikenne tilojen välillä pitäis lopettaa. Mut uskallanko viedä?! :smt017
maunu_muori

Älä vie jos siinä lähellä on toisia kanakkaita..sie voit viiä sen tauin toisen lähelle... kun noit taitaa olla niitä kontaktiketjussa...VIE heinäpoutiin :smt006
noouska

Viesti Kirjoittaja noouska »

Täytyy kai sit jättää viemättä :smt009 En kyllä tiiä lähellä olevan muita kanallisia, mut mistäs mä kaikkien kyläläisten elikoita tietäisinkään.

Jos noi mun kontaktit (= mun kanojen ostopaikat) osoittautuis positiivisiks, tarttisko mun kanat testata vai oisko ne ilman muuta positiivisii? Mä en oo kellekää antanu/myyny kanoi, ni multa se ei ainakaa oo eteenpäin levinny. Paitsi tuulen mukana ja kengänpohjissa kaupan lattian kautta tietty...
maunu_muori

ei ne oo positiivisii.. ennekus verikoe sen näyttää...pientä pientä kärsivällisyyttä nyt... niin saahaan tää homma pois päiväjärjestyksestä :smt006
taapäin pitää jokaisen miettii ne kontaktit .. siitä on varmaan ISO apu ...että saahaan taas elää kuin mullit pellossa.. [-o< \:D/ :bounce:
Vastaa Viestiin