Hullut syyshautojat vol. 1

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Xaus

Re: Hullut syyshautojat vol. 1

Viesti Kirjoittaja Xaus »

:smt038 Vinskin tipu voitti vuoden eka tipu-tittelin. :occasion7:
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jee! Onnea vinskille ja kanarouvalle! Nappiin meni, kun tuli synttäripäiväksi 1.1.11 :smt050
Mites mikin viirumamma? Vieläkö hautoo?
Meillä urheillaan...ensin siis Virna, sitten Vieno ja sitten taas Virna. Mutta ihmeen helposti olen saanut nämä pikkurotuiset rouvaset toisiin ajatuksiin (kop-kop!).
vinski

Viesti Kirjoittaja vinski »

Nyt on kuoriutunut toinenki tipu, :smt050 . Uskaltaskohan laittaa nuita viikon vanhoja koneessa haudottuja tipuja tyrkylle sille kanalle? :smt017
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Onnea vinski mä vielä oottelen jos saan tipuja :smt055
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mulla hautoo viiriäinen edelleen, lauantaina poimin yhden pesästä viskatun munan pois. Siine oli kuori rikki ja poikanen kuivunut sisään. Eilen en päässyt tarkistaan tilannetta, ku viirutäti oli niin kiukkunen, mut nyt siellä haudotaan tuplana, eli toinen viiriäinen hautoo ton toisen vieressä...
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

PiipPiiP. :smt049 Yksi valkoinen tyrnistipu on kuoriutunut, katsotaan, tuleeko kaveria... Sulkia en vielä nähnyt (jaloissa siis :smt003 ), mut eiköhän nekin sieltä putkahda. :smt019
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Onkos kukaan haudottanut silkin alla viiriäisen munia? Onnistuisikohan vai olisiko siinä jotain käytännön ongelmia? Entäs kun kuoriutuvat? Aika pieniähän nuo viiriäisen munat ovat, mutta suht pieniä ne on silkinkin munat... :smt017 . Meillä nimittäin molemmat silkit hautoo :smt013 . Munia tulee kolmelta munijalta vain yksi päivässä eli maattarisekoitus Klaara pyöräyttää nätisti munan päivässä... Kauankos nuo silkit jatkavat haudontaa? Siis koitan pitää pesän (juu, yhteinen on) tyhjänä munista (siis siitä yhdestä :smt003 ) eli tyhjää hautovat... Ja onkos normaalia että molemmilta silkeiltä on se rintakehä/mahanalus ihan paljas? Nyppivätkö itseään (pesän pehmikkeitä?) vai onko niil´lä joku rankka sulkasato menossa? Siis sulkasatoisia kyllä ovat, mutta luulin että eivät nyt iihan kaljuiksi vedä... Vai eikö siinä rintalastan molemmin puolin muka ole höyheniä normaalistikaan (tunnustan, nyt vasta kurkin niiden mahan alle ekaa kertaa...)?

Harmittaa vain vähän, kun joudun jo kaupasta munia kantamaan...(ei tämä karppaus onnistu tuolla yksi muna vrk:ssa) ja lienee tuo silkki rotuna vähän väärä minulle, kun nimenomaan munia haluan noilta :smt004 ... Onneksi on ne pari maattarinuorikkoa kasvamassa...
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Hansu ei nuo silkit vähällä hellitä, ne hautoo ja hautoo.
Mahanaluksen ovat nyppineet saadakseen paremmat lämmöt haudottaville :smt003

Meillä yksi silkkitipu oli aamulla kuoriutunut, vähän jännittää miten sen käy. Ekalle hautojalle laitoin vain kaksi munaa alle, no toinen läsähti pesään neljä päivää myöhemmin sille laitoin sitten kuusi munaa. Toinen ekoista munista ei lähtenyt kehittymään joten tämä tänään kuoriutunut on ainokainen. Olisihan se pitänyt arvata, että sisarukset taas kimpassa hautovat. Ne makaavat melkein toisensa päällä ja vierittelevät munia toinen toistensa alta.
Nyt siis kahden kanan alla on yksi tipu ja viisi munaa, jotka kuoriutuvat vasta perjantaina. Kumpikaan kanoista ei suostu jättämään pesää ja munia yhden tipun tähden. Tänään kun tulin töistä tipu oli yksin keskellä kanalan lattiaa ja piipitti kovaan ääneen ja emot makasivat tyytyväisien muniensa päällä. Ottivat tipun kyllä auliisti takaisin siipiensä suojaan. Pari päivää menee ehkä hyvin, mutta miten käy kun tipulle tulee nälkä. Näinköhän emot lähtevät tipun kanssa ruokakupille ja jättävät viittä vaille valmiit munat pesään. Vai kuoleeko tipu nälkään emojen maatessa toisten munien päällä. :smt017

Pitäisiköhän minun ottaa pikkutipu vähäksi aikaa vierihoitoon lämpölampun alle ja antaa se emojen alle vasta kun toisetkin ovat kuoriutuneet?
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Minä ottaisin tipun hoitoon siksi aikaa kunnes muutkin kuoriutuu :smt023
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Eli mulla on tiedossa silkkien suhteen ''vähämunainen'' talvi :smt017 ? Eli eikö ne muni ollenkaan hautomisvimman iskiessä? Mitäs juutasta mä noille teen, kun tosiaan nyt sitten munia tulee vain yhdeltä :smt013 ... Meinasin kyllä kesällä noiden alla haudottaa erän tipuja... NÄkevät lapsetkin sitten ihan pieniä :smt007 . Omistan siis kaksi elävää hautomakonetta :smt023
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Siäl on tipu! Siäl on tipu! Vuorokausia tänään 21 ja viirun alla on tipu! Äänestä kuulin ja menin kattoon, näin nokasta vilahduksen ku törkin emoa sormellani syrjään, mut sain semmosen singerin ompelukone nokkimisen sormeeni, et väistin. Pääsiks mun viirumamma edes pistesijoille?

nyt vaan paljon lämpimiä peukkuja, et tipi pysyy lämpösenä.

ja sit asian vierestä. Oonks mä paha ja julma, jos listin sen yhden kukon? Mulla on 3 kukkoa ja 11 kanaa siellä, kukot ei tappele, mut tää yks on niin saamarin seksihullu, et ei jätä edes hautovia kanoja rauhaan. Se käyttäytyy aika rumasti kanoja kohtaan, luulis et jos hautova kana sanoo, et ei käy, niin sit ei kävis. Sillä ekana hautovalla on oikeesti jo kaljua päässä, ku toi kukko roikkuu siin aina ku vaan pystyy. Mä pelkään et se vahingoittaa tot pikkutipiä, ku väkisin käy polkemassa mammaa pesällä.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Et sä mun mielestä mik ole julma. Rasittaahan se kanoja tollanen seksipeto( :smt005 )Ja tipun kasvatusta varmasti haittaa et kukko sitä emokanaa astuu. Kyllä kaks kukkoo saa 11 kanaa hoidettua :smt023
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Inkun alta kuuluu pienenpientä piipitystä. Huomenna LA. :smt023
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Ainakin yksi sieltä kuoriutui! Sellainen ruskehtava viirusilmä. Reipas ja utelias tipu, kurkkii sieltä Inkun hameenhelmojen alta :smt003
Kaisa

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Onnea Maatikko tipu(i)sta!!
Täällä odotellaan siitosmunia, että saadaan noille kahjoille hautojille munat alle. Aikasemmista munista toisesta ei taida tulla mitään kun maanantaina piti kuoriutua, ja toinen emo tappo ainokaisensa. :smt009 Ja istuu edelleen siellä pesässä! Mitäköhän se sieltä odottaa tulevaksi kun ei kerran tipu kelvannut? Enkä tiedä uskallanko sille laittaa enempää munia alle ettei tapa niitäkin. No, on siellä ainakin toisia emoja, joille voi koittaa adoptoitavaksi, kun neljä seitsemästä makaa tukevasti pesissä. Eikä päästä niitä muita edes munimaan... Pitää huomenna laittaa lisäpesiä.
Vaan toisaalta hyväkin tämä munintatauko, me ollaan jo hukkumassa muniin... Tulee mieleen se Reinikaisen jakso, jossa hänen ystävättärellään oli kämppä täynnä kanoja ja jääkaappi täynnä munia. :smt003
Vastaa Viestiin