aloittelijan kysymyksiä
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
ja se ip44 on sellainen, joka on tarkoitettu kylpyhuoneisiin...eli kosteisiin tiloihin. Löytyy vielä IP66, joka muistaakseni oli pakkaseen vesisateeseen ulos, jos haluu varman päälle!
Mä itse en laita muita kuin niitä ihan virallisia lämpölamppuja, jotka ovat nimenomaan tarkoitettu eläintiloihin, niissä on kunnon eristeet ja jos varjostimen pitää suht puhtaana ja sen suojuksen asianmukaisesti paikoilla( lammppuhan on metallihäkkyrän sisässä) ei sitä palovaaraakaan ole, jos siis naveton sähköt on asianmukaiset. Periaatteessa nykyasetus sanoo, että kaikki eläintilojen sähköt pitää olla vikavirtasuojan takana ( eli ihan niinkun suihkutilankin sähköt). Tää taas estää sen, että jos esim vuohi sattuu puraseen piuhan rikki, delaa vain toi yksi ei kaikki, ja avojohdosta ei syty tulipaloo..tai siis ei pitäis, jos suoja toimii!
Valoina yks vaihtoehto on käyttää työmaaroikkaa siis valaisinta ja vasaran kuvalla merkattua hehkulamppua( jos ei oo kiinteetä valaisinta) Toi vasaran kuvalla varustettu lamppu kestää tärinöitä, ei poksahda niin helposti kuin tavallinen hehkulamppu. Ja työmaaroikat on yleensä IP44-luokiteltuja, kosteussuojattuja siis.
Mä itse en laita muita kuin niitä ihan virallisia lämpölamppuja, jotka ovat nimenomaan tarkoitettu eläintiloihin, niissä on kunnon eristeet ja jos varjostimen pitää suht puhtaana ja sen suojuksen asianmukaisesti paikoilla( lammppuhan on metallihäkkyrän sisässä) ei sitä palovaaraakaan ole, jos siis naveton sähköt on asianmukaiset. Periaatteessa nykyasetus sanoo, että kaikki eläintilojen sähköt pitää olla vikavirtasuojan takana ( eli ihan niinkun suihkutilankin sähköt). Tää taas estää sen, että jos esim vuohi sattuu puraseen piuhan rikki, delaa vain toi yksi ei kaikki, ja avojohdosta ei syty tulipaloo..tai siis ei pitäis, jos suoja toimii!
Valoina yks vaihtoehto on käyttää työmaaroikkaa siis valaisinta ja vasaran kuvalla merkattua hehkulamppua( jos ei oo kiinteetä valaisinta) Toi vasaran kuvalla varustettu lamppu kestää tärinöitä, ei poksahda niin helposti kuin tavallinen hehkulamppu. Ja työmaaroikat on yleensä IP44-luokiteltuja, kosteussuojattuja siis.
Hilta, en minä vaan tiedä.
Googlailin lisää, monessa paikkaa todetaan vain "esl ei vilku", mutta ei kerrota sen enempää. Isäntä aukaisi yhden polttimon ja tuumasi että rakenne on täysin erilainen kuin perinteissä loisteputkivalaisimessa, että siellä olisi joku hakkurivirtalähde tai jotain sellaista. En tiedä mitä se sitten tarkoittaa.
Mikähän merkitys valon värillä sitten on kanalassa?

Hyvä, että selvisi toi juttu. Mulla ei oikein kielitaitokaan riitä, jos on jotain vähänkin erikoisempaa sanastoa.
Mä en ainakaan uskaltaisi laittaa kanalaan minkään laista säteily lämmitintä palovaaran takia. Enkä kyllä laittaisi niitä lämpöpuhaltimiakaan. Isäntä poltti sellaisella nuoruuden tyhmyyksissään "mökin" jossa asusteli siihen aikaan. On jotenkin jäänyt kammo niitä lämmitimiä kohtaan. Hyvä, kun ei palanut itse sen mukana. Jos/kun lämmitys tarvetta ilmenee ajattelin viedä kanalaan ihan tavallisen öljytäytteisen sähköpatterin.
Mä en ainakaan uskaltaisi laittaa kanalaan minkään laista säteily lämmitintä palovaaran takia. Enkä kyllä laittaisi niitä lämpöpuhaltimiakaan. Isäntä poltti sellaisella nuoruuden tyhmyyksissään "mökin" jossa asusteli siihen aikaan. On jotenkin jäänyt kammo niitä lämmitimiä kohtaan. Hyvä, kun ei palanut itse sen mukana. Jos/kun lämmitys tarvetta ilmenee ajattelin viedä kanalaan ihan tavallisen öljytäytteisen sähköpatterin.
Mitä kanat muuten tekevät kauhealla paukkupakkasella? Jostain olen kuullut, että ne kaivautuvat pehkuihin lämmittelemään,mutta kuinka silloin voi tulla pakkasvaurioita?
Mulla on edelleenkin taktiikkana eristäminen tarpeen vaatiessa. Jos helmikuussa jäätyy kaikki mahdollinen, ladon oikeasti niitä olkipaaleja seinänvierustoille sisäpuolelle, ulkopuolelle kolaan lunta. Tarvittaessa rajaan eläinten tilan pienemmäksi ja tuon villapäällysteiset patterit pihan puolelta kuttulaan lämmittämään.
Laittelin tänään karsinoihin oikein hyvät kerrokset huonolaatuista heinää kuivikkeeksi. Tuli vissiin tosi mukava alusta, nyt niin kutut kuin kanatkin nukkuvat pehkuilla maaten.
Mulla on edelleenkin taktiikkana eristäminen tarpeen vaatiessa. Jos helmikuussa jäätyy kaikki mahdollinen, ladon oikeasti niitä olkipaaleja seinänvierustoille sisäpuolelle, ulkopuolelle kolaan lunta. Tarvittaessa rajaan eläinten tilan pienemmäksi ja tuon villapäällysteiset patterit pihan puolelta kuttulaan lämmittämään.

Laittelin tänään karsinoihin oikein hyvät kerrokset huonolaatuista heinää kuivikkeeksi. Tuli vissiin tosi mukava alusta, nyt niin kutut kuin kanatkin nukkuvat pehkuilla maaten.

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Löytyipäs
Löysin yhden sivuston, jossa sanotaan ihanpas! suomeksi, että ko. lamppumalli muuttaa 50Hz: n "taajuuden" 35kHz: ksi:
http://www.osram.fi/faq/duluxel.shtml
(Muoks 30.11.11.--->linkki ei enää toimiva.)
Ja kun Pootsin tutkimus osoitti, että kana näkee yli 105Hz: n valon yhtenäisenä, niin näitäpä pitää metsästää seuraavalla kauppareissulla
Säästö se on pienikin säästö! (Samalla sivustolla on myös säästölaskuri...vasemmassa palkissa Kuluttajatietoa-kohdan alla.)
http://www.osram.fi/faq/duluxel.shtml
(Muoks 30.11.11.--->linkki ei enää toimiva.)
Ja kun Pootsin tutkimus osoitti, että kana näkee yli 105Hz: n valon yhtenäisenä, niin näitäpä pitää metsästää seuraavalla kauppareissulla

Hyvä kun selvisi. Arvatkaas kuka täällä on tuijotellut energiansäästölamppuja vilkkumisen varalta...
Meillä siis on lähes kaikki valot eslejä koko talossa. Kaikki polttimot on jotain tosi halpoja ihmemerkkejä, muutama kalliimpikin on, mutten ole huomannut niitten olevan millään lailla parempia. Niitä ihan kaikkein halvimpia (2€/kpl) ei kannata ostaa, mutta siitä seuraavat on jo ok. Viimeisin hankinta on muutamalla eurolla Honkkarista löydetyt kuvulliset polttimot, ne tuntuu olevan tosi hyviä. Tekniikka lampuissa on varmasti samanlaista.

Meillä siis on lähes kaikki valot eslejä koko talossa. Kaikki polttimot on jotain tosi halpoja ihmemerkkejä, muutama kalliimpikin on, mutten ole huomannut niitten olevan millään lailla parempia. Niitä ihan kaikkein halvimpia (2€/kpl) ei kannata ostaa, mutta siitä seuraavat on jo ok. Viimeisin hankinta on muutamalla eurolla Honkkarista löydetyt kuvulliset polttimot, ne tuntuu olevan tosi hyviä. Tekniikka lampuissa on varmasti samanlaista.
Pootsin villapäälysteiset patterit taitaa olla niitä samoja kuin meillä .. ne kulkee ihan itelleen sinne kanalaan neljällä jalalla
..ja joskus ihan luvatta..kanasangon herkkuja vaklaan.... Toi energiasäästolamppu on muuten sama minkä mä oon laittanut työmaaroikan sisään mahtuu just ja just..ja sehän on kosteussuojattu....mulla on myös sellainen versio ao lampusta..tai vastaavasta jossa on hämärätunnistin...harja saattaa kanoilta paletua vaikka se muutoin kestäiskin.. meillä oli pahimmallaan -15 viimetalvena ennenkuin saatiin niitä lämpölampppuja lisää ja rokikukon komee sahalaita paleltu.

Juu, nämä on juuri sellaisia lämmittimiä.
Pidin tuossa keskellä kesää kolmea lammasta muutaman päivän sisällä, ne papanoivat niin paljon, että pehku palaa nyt iloisesti. On ehkä kuitenkin parempi tuskailla siitä, että mihin saisi kaikki ötökät mahtumaan, kuin siitä että miten saisi ne pari hassua tarkenemaan. Elikä siitä vaan laajentamaan laumaa. 

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Farmit.netin sivuilta:Pootsi kirjoitti:
Väreillä vaikutusta käyttäytymiseen?
Laitan tännekin tekstin jonka kirjoitin tuonne linkit osioon, jos vaikka menisi edes hieman oikeampaan osioon ideani kommentoitavaksi :D
onko muilla tällaisia ratkaisuja?Lainaus:
Sitä yhtä kuvaa ihmettelin, jossa oli pikkuinen loota lumen keskellä, muovi kääräistynä ympärille ja sit sieltä pikku luukusta tuli kuitenkin kanat ulos hankeen!
No tuo osui (auts..) minunkin silmään vaikka kanaton aloittelija vielä olenkin
Mutta sainpas hyvän idean napattua tuolta!
Olin niin ihanan näköisiä pikku kanaloita, ja harmittelin kun itse ei sellaista voi laittaa..
Mutta sitten hokasin, että voinhan rakentaa sellaisen vanhan navetan SISÄÄN, ja samalla ratkeaisi lämpimänä pitämisen ongelma
Kanat saisivat eristetyn ja lammitetyn pikkukanalan navettaan joka on muuten kylmä, mutta pääsisivät kuitenkin luukun kautta vapaasti kulkemaan navetan puolella(ei siis koko navetassa, vaan aidatulla alueella)
Saa kommentoida onko ihan hölmö idea..
Mie rakensin isoon navettatilaan 2x2m lampaan villalla ja vuorivillalla eristetyn kopin kanasille talveksi.Täytyypä laittaa kuva,jos huomenna muistaisi kuvata.
Öljytäytteinen patteri oli miulla aikaisempien kanojen kanssa käytössä,muuten hyvä,mutta kanat alkoivat pitää sitä ortenaan,patteri paskaantui pahasti.
Öljytäytteinen patteri oli miulla aikaisempien kanojen kanssa käytössä,muuten hyvä,mutta kanat alkoivat pitää sitä ortenaan,patteri paskaantui pahasti.