JEEEEEE kanat karvalakkina!!!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

kanamummo kirjoitti:...sulla on alhoja vai??? :smt005 :smt005
No älä nyt, alhojaKIN on, mutta ne ei vielä edes ole päässeet vauhtiin kun vasta aloittelevat munintaa, ne on nää sekalaiset raitapaidat vasta. :smt005
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Sun kannatais Flai vaihtaa kaikki kanases hampurilaisiin:Siinä olis kauniita,hyvin munivia tarmokkaita siivekkäitä mitkä EI HAUDO!

Mut ei siis mäkkärin hampurilaisiin vaan näihin ihan eläviin hamppareihin :smt002
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mitä eikö hampurilaiset haudo? mulla meinaa mennä välillä hermo ihan oikeesti. Kun jokapesässä on karvalakki, joka kirkuu!
Ja nyt en kyllä vielä näin kylmällä anna kanojen itse hautoa lisää. Täällä on pakkasta nytki -25. Pikkutiput kenottaa tuolla keittiöntyäpöydällä lämmittimen alla, ja Sibylla termokopissaan tipujen kanssa. Näky se Lordikin koittavan sinne parkkeerata samaan yksiöön.
Mulla on muuten yks hampurilaistipu, onkohan se mokoma kukko?
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Ei ne ainakaan koko aikaa haudo, tuskin ollenkaan!
Täältä saat niitä sitte kesällä! :smt002
Tuola niitä on jo tipuina ja koneessa on tulos lisää!
mirri

Voi kiitoksia Jamppa, eikös se kesä olekkin jo ihan kohtsillään? :smt003
Mutta tuli ihan mieleen, että montako kanaa yleensä käyttää samaa pesää. Ettei mulla ole niitä liianvähän kun aina siellä asutaan?
Ja kukkokin mokoma välillä! Mitähän se munii?
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Meillä eilen näytti lupaavalta, yksi alho oli lettuna pesässä ja kiljui kurkku suorana kun katsoin siihen suuntaan, että et kyllä vie mun munia. Alla oli kolme munaa, mutta seuraavan kerran kun kävin useiden tuntien kuluttua kanalassa, oli munat ilman hautojaa ja ihan jääkylmiä. Kai tää on sitten harjoittelua. Mutta toisaalta ihan hyvä, sais mennä pari viikkoa eteenpäin, että on sitten lämpösemmät kelit kun alkaa tipuja tulla. Alan sitten kerätä munia talteen maaliskuun puolella ja tökkään yhteen pesään vaikka 8 alkajaisiksi, jospa se haudontainnokkuuskin sit löytyis.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Joo-o. Mun täytyy varmaan salakuljettaa sit mamma ja tiput - kun ne kuoriutuu - meiän kellariin. Isännän ei saa nähä, tulee vaan turhia mutinoita. :smt005
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

hähäää! sain meidän mamtsukan huijattua tänään syömään kädestä :smt016

se on syönyt viikossa jotain ruokalusikallisen evästä, joten tänään jo vähän huolestuin, tuntuu että sen naapa rypistyy ihan silmissä. Vesi ja ruokakippo on nokkaisuetäisyydellä, mutta meidän mamtsi ei sellaisista epäolennaisuuksista välitä.

Annoin lämpimässä vedessä liotettua leipää nokkaisuetäisyydelle ja sormen sijaa saikin leivän palan suuhun, hähhähäää, siitäs sai, mokomakin paastomamma. Varmaan ainakin kolmasosa paahtoleivän palasta meni, sitten kun meinas taas vajota jonnekin hormonihuuruihin, niin vähän rapsutin mahan alta toisella sormella ja taas tuli nokkaa :smt019

Kaipa se on tälleen pakkosyötettävä, ettei meni ihan huonoon kuntoon ja jaksaa sitten hoitaa mahdollisia tipsuja. Eilen muuten en malttanut millään pysyä pois pesästä, kävin varastamassa munan lainaan ja läpivalaisin, mutta se on kokonaan tumma, ei siitä näkynyt kuin ilma-pussi päässä. Kaipa se on ihan hyvä merkki, ettei läpi näy, nyt vaan pitää malttaa vielä vajaa kaksi viikkoa
mirri

On se hyvä merkki... se on täynnä tipua!
ooksää varma ettei se kanamamma oo salaa käyny syömässä ja pas...
ne on aika kieroja ton haudontansa kanssa välillä.
pippuri

Viesti Kirjoittaja pippuri »

Meillä istuu kolme kääpiökanaa tiukasti pesissään, vaikka joka päivä käyn ne moneen kertaan häätämässä ja munat on kerätty pois..
Noi on kyllä pikkusen innokkaita hautojia :smt004
Mietiskelin, että pitäisköhän nyt käydä kaupasta etsiskelemässä niitä luomumunia ja lätkiä noitten alle :smt017
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

flai kirjoitti:
kanamummo kirjoitti:...sulla on alhoja vai??? :smt005 :smt005
No älä nyt, alhojaKIN on, mutta ne ei vielä edes ole päässeet vauhtiin kun vasta aloittelevat munintaa, ne on nää sekalaiset raitapaidat vasta. :smt005
En muistanu koputtaa puuta! Nyt ne alhotkin alotti! :smt005 Sen verran tehokkaita ja kovaäänisiä pannukakkuja että munankeruuseen lähetetty isäntä palasi äsken tyhjin käsin takas kun ei ollu uskaltanu raukka viedä niiltä munia. :smt003 :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hee, hee, hee... :smt005
Maximoves

Meillä jo kaksi alhoa lettuilee, uskaltaiskohan jo antaa hautoa? Onko tipuilla oltava minkälainen lämpötila jos ne on kanan alla? Kylmettyykö ne tuolla kun ei siellä nyt niin kauheen montaa lämpöastetta ole kuitenkaan?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kunhan nyt ei ihan pakkasta ole. Mulla on talli talvisin +4 ja viikon kovilla pakkasilla painuu nollaan (mutta vedet ei jäädy). Ja melkein aina joku kana hautoo ja hyvin on tullut talvitipujakin. Nytkin kaks hautoo ja just oli 30 asteen pakkaset, joten lämpö tippui nollaan. Kanan alla on kuitenkin sama 37 -38 astetta, siellä tarkenee niin munat kuin tiputkin! :smt003
Maximoves

Että uskaltais kuitenkin antaa hautoa jos halukkuutta löytyy? Kaksi on tosiaan tärkeenä pesässä ja tekis mieli antaa hautoa se yksi satsi ainakin. Jos olis kovin halukkaita hautojia niin olis helppoo hankkia siitosmuniakin.
Vastaa Viestiin