Ankoista kysyttävää

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ankkoihin palatakseni :smt002

Mitä laki vaatii ankanpidolta? Siis tarkoitan nyt paria lemmikkiankkaa, en mitään tuotantotilaa. Kun kaverille ehdotin paria kesäankkaa, niin hän sanoi ettei viitsi niitä ottaa, kun niille on niin tiukat ja hankalat pitovaatimukset lain mukaan. Mä olin vähän että häh :smt017 mutta en osannut vastaankaan väittää, kun en oikeasti tiedä!

Eli mitä vähimmäisvaatimuksia pitää ankanpidossa täyttyä ja miten olette näitä vaatimuksia toteuttaneet?
Maatiaiskana

Viesti Kirjoittaja Maatiaiskana »

Anteeksi vielä tämä häiriö.
mirri kirjoitti:Muuten mitä nuo Ruutanat syö? Ei oo jäänyt mitään muistikuvaa, että millä niitä muksuna ruokin.. matoja taisin sinne mättää :smt017 , niih joo ja kauraryyniä.
Ruutanoita ruokitaan pääasiassa sellaisilla pelleteillä. Lammessa on myös kaikenlaista pientä öttiäistä joita syövät ihan oma-aloitteisesti :)
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kursiivit on suosituksia, muut osat velvottavia:
http://wwwb.mmm.fi/el/julk/tavankkafi.html

Ei noi vaatimukset nyt NIIN KAMALAN vaikeita oo toteuttaa...
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kiitos muori! Luin tuon läpi, enkä kyllä edelleenkään tajua, mikä siinä muka niin hankalaa on..? Pitänee kysyä kaverilta, nyt kun on faktatietoa asiasta :smt002
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Juu minäkin kävin lukasemassa nuo. Ihanhan ne on helposti toteutettavissa olevia ohjeita.
Nyt 3.6 pitäisi Ankkoja sitten kuoriutua. Mitä niille annetaan ensi ruuaksi, ja miten? Teenkö jotain velliä? Tarviiko jotain vitamiineja, lisäravinteita?
Lämpölampun alle tietenkin, eikös.
Ankkahan ei syö samalla lailla kun kana, mutta käykös sama poikasrehu?
Mites sitten isompana, kun pääsevät jo ulos ja uimaan. Niin pyydystääkö nää sitten itse kalaa altaasta, jos niitä siellä on? Että voinko laittaa niitä ruutanoita samaan?
Ja onnkos se niitten kalojen ruoka samaa pellettiä, kun noille lohillekkin nakellaan?
Ja mites jos ne ankat sitten syö sitä?
:smt017 :smt017 :smt017 :smt017 :smt017 :smt017 :smt017
maunu_muori

Poikasrehu käy, mut lisää siihen vähän oluthiivaa.. poikaskalkkia tietty saa olla vapaasti tarjolla ja sitä vettä, mut alussa vesi niin, etteivät mahdu uimaan.. ne kyllä yrittää...mut konehaudotuilla ei oo sitä emon sulista tarttunutta rasvaa, niin ne hukkuu helpolla tai vilustuu. Alussa voit muutamia päiviä antaa samanlaista muna kauraryynimössöö kuin kanoillekkin.. se vesi ja ruoka on hyvä olla lähekkäin ne juo melkein joka palan jälkeen. Kyl ne ite pyytää .. jos kiinni saavat kalaakin, ja tietty muita vesieläviä..alussa ankanpoikanen on vähän samalla viisiin enemmän valkuaista tarviiva kuin pien sorsanpoika.. nehän nutustelee vesikirppuja..ja höttiäisiä vedestä.

Ihan munitusrehua ja viljaa oon kotiruuan lisäksi syöttäny ankalle, sammakot ja hiiret luskahtaa aika livakasti, jos sattuvat saamaan kiinni, ja on noi kissanjämätkin hävinneet...
Mut kastemadot on tietty mahtavaa herkkua.... perunankaivuu ankkojen kanssa on suht haastavaa... et saa talikkoon jotain muutakin kuin jaloissa pyörivän lättäjalan... hirvee tohelleus kun joka käännöstä tutkitaan onko niitä matoja.

Ja meillä on ne muikut.... siis kun kerran opettiin ne vähän neulamuikkuu isommalle muikulla niin tiukkaan kerjätään useena päivänä peräjälkeen et eis tänään saahakkaan... onneks ne unohtaa sen aina välillä.. ennenkuin sorrun taas ostaan heille herkkuja
jaanahi

Viesti Kirjoittaja jaanahi »

Saako sitä oluthiivaa maatalouskaupoista vai mistä? Tipuja ja ankkavauvoja on tulossa, joten poikasrehu on hommattu mut toi oluthiiva?
maunu_muori

Maatalouskauppa, hevoshylly, saattaa olla jossain muuallakin jos paikassa on hevosten vitamiineja ja hoitotarvikkeita, Jyskylässä on ainakin agrissa.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Minä oon ostanu raveista varusteautosta, eli jos tuota hevospuolta harrastaa ja asuu raviradan lähettyvillä niin kannattaa käydä katsomassa sieltä.
mirri

Ankat senkun uhkaavasti lähestyy..Mutta, se allas.
Kuinkas jyrkästä reunasta ne pääsee ylös. Kun koneella rouhasee montun, niin pakkaa tuleen vähän "äkkisyvää". Onnistuisko jos yhteen reunaan laittasin vähän luiskaa, vaikka muissa oliskin vähän jyrkkää.
Ja sitten vaikka jotain kiveystä, että räpylä pitää.

Tässä lähistöllä on muuten Vetelissä k-passelissa ja aika kattava hevospuoli, mahtaa sielläkin olla sitä oluthiivaa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, jonkinlainen liuska on hyvä, tai joku isompi kivi, jonka kautta pääsee rantautumaan. Tietysti, jos vesi on ihan "piripinnassa", pääsevät ankat ylös melkein mistä vain, mutta jos altaan reunaa jää näkyviin, eivät ihan jyrkästä pääse.
mirri

Tänään mä koitin vesikokeella noita munia, ja vaan yksi oli niinkon pitikin...
Ja kysyin mun kamulta et kuin on säilyttänyt ymn..
nii jääkjaapissa ja munat on pesty.. vaikuttaako????
menikö ankka haaveet mettään?
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

mirri kirjoitti:Tänään mä koitin vesikokeella noita munia, ja vaan yksi oli niinkon pitikin...
Ja kysyin mun kamulta et kuin on säilyttänyt ymn..
nii jääkjaapissa ja munat on pesty.. vaikuttaako????
menikö ankka haaveet mettään?
Ankoista mitään tietämättä, miun kanat on melkein kaikki haudottu "jääkaapin kautta", ja osa on pesty useaan otteeseen kun haudonnan aikana ovat likaantuneet, ja on kuoriutuneet. Että älä ainakaan ihan vielä kirvestä kaivoon heitä! :smt006
ankkailija

Re: Ankoista kysyttävää

Viesti Kirjoittaja ankkailija »

Haluaisin tietää ihan perusasioita ankoista, ruokavalio, kuinka iso lauma, pitovaatimukset, luonne, ihmiseen kesyyntyminen, säänkestävyys ym. Voiko joku kertoa? :smt017 Ankat on kyllä niin söpöjä, pitää vähän toppuutella itteään ettei homma lähe käsistä. :smt018
:smt005 :smt005
Skuukkeli

Re: Ankoista kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

ankkailija kirjoitti:Ankat on kyllä niin söpöjä, pitää vähän toppuutella itteään ettei homma lähe käsistä. :smt018
:smt005 :smt005
Jos sua toppuutella pitää niin olet ihan väärässä paikassa... :smt005
Täällä käy just toisin päin... :smt038
Vastaa Viestiin