Outo puhelu
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
hannaw
-
Suvianne
Sori Smari, en ajatellut asiaa tarkemmin kirjottaessani. Kävin editoimassa sen pois.smari kirjoitti:Mua kyllä häiritsee jos haluan lukea kanoista ja kaikista ihanista linnuista ja keskusteluissa aletaan kirjoittaa itsemurhan tekotavoista! Olenko sitten jotenkin rajoittunut, en tiedä, mutta onhan lähes joka aiheelle omat fooruminsa. Yritän kyllä ymmärtää, että jokaisella meillä on erilainen ajatus siitä mikä on sopivaa ja mikä ei, mutta itse pidän sitä tälle palstalle sopimattomana. Ja jos joku kirjoitus on jo häirinnyt muita, niin ehkä sitä ei kannattaisi enää alleviivata kopioimalla se keskusteluun uudestaan.
-
Suvianne
En ole koskaan myynyt pataan. En oikeastaan raskisi. minulle se liha ja liemi on enemmän kuin joku 5 egee, mitä kukosta saa.hannaw kirjoitti:Tulipahan vaan mieleeni, että monikos noita kukkoja sitten myy pataan? Mulla kun on ollut semmoinen luulo, että pataan päätyvät omistajan luona ja myyntiin tulevat olisivat tarkoitettu elämään kanalaumassa.
Yhdellä isolla kukolla teen ruokaa noin 2 kertaa. Ja siitä syödään aina kahdesti, joten noin neljä ateriakertaa tulee koko perheelle.
(miinus mies joka ei koske pitkällä tikullakaan)
-
Villiina
Tää on samaa mieltä mikkeron kaa!
Nämä luopumis asiat on kyllä kinkkisiä, kun mistä kummasta sen tietää minkälaisiin olosuhteisiin myydessään eläimen luovuttaa! Eihän se auta kun uskoa mitä uus omistaja kertoo ja kylläsen tietty tahtoo huomata, jos ostajassa on jotain hämärää.. Samaten se et tosiaan aina näitä elämänmuutoksia ei todella voi etukäteen arvata, et kyllähän määkin olen jo kertaalleen elämäni aikana jakanu eläimiä ex:n kaa! Ja niitä ei ollu sillon vielä etes paljoo..
Nyt oonki koittanu aatella jokaisen kohalla mitä oon hommannu, et pystynkö pitään ittelläni sittenki, vaikka menis kullan kaa sukset ristiin!
Mulla olis vissiin äitin ja isin luo muutto sitte eesä!
Aikukivajuttu! 
Mä en myöskään möis yhtään elukkaa sillain, et se teurastettas jossain muualla vieraan toimesta. Mun pitäs vähintään tuntee se ihminen tosi hyvin tai päästä itte kahtoon mitä tehään!
Nämä luopumis asiat on kyllä kinkkisiä, kun mistä kummasta sen tietää minkälaisiin olosuhteisiin myydessään eläimen luovuttaa! Eihän se auta kun uskoa mitä uus omistaja kertoo ja kylläsen tietty tahtoo huomata, jos ostajassa on jotain hämärää.. Samaten se et tosiaan aina näitä elämänmuutoksia ei todella voi etukäteen arvata, et kyllähän määkin olen jo kertaalleen elämäni aikana jakanu eläimiä ex:n kaa! Ja niitä ei ollu sillon vielä etes paljoo..
Mä en myöskään möis yhtään elukkaa sillain, et se teurastettas jossain muualla vieraan toimesta. Mun pitäs vähintään tuntee se ihminen tosi hyvin tai päästä itte kahtoon mitä tehään!
-
Muusa
Meillä kun ei itse syödä raatoja niin kukot myydään pataan, nyt on sopimus tuttavamiehen kanssa mikä on ihan hyvä, kun ei noista aluksi meinannut eroon päästä millään - ihmiset mieluummin ostaa kaupasta tehotuotettua broileria kuin siivoaa lajityypillisen elämän elänyttä kukkoa. Vaikka eikö se makukin ole ihan erilainen näissä kotikasvatetuissa...?
Tää sopimusmies tulee meille ja ukon kanssa yhdessä listivät kukot ja raatoina lähtevät sitten matkaan. Mutta voisin myydä noita paisteiksi muillekin, mieluiten tietysti niin että lopetetaan tässä kotipihalla. Ainakin varmistaisin että paistinostaja osaa sitten sen homman.
No, se on niinkuin Mimmi sanoi jokaisen lukijan omassa päässä miten foorumikeskustelussa viestejä tulkitsee kun onhan tämä kuitenkin ihan erilaista ja paljon haastavampaakin kuin jos kaffepöydän ääressä keskusteltaisiin irl. Toki jos kauheasti häiritsee asian vierestä puhutut niin voi katsoa jo peiliin. Minä ymmärsin että kun ei voi siltä kukkopaistilta kysyä miltä tuntui kuolla, niin ihmiseet pystyvät tuntojaan kuvailemaan - no ei kuoltuaan mutta täpärästi eloon pelastuttuaan. Parempi se kai sitten ois puhua sellaisista jotka on onnettomuuden takia meinanneet vuotaa kuiviin. Mutta ihan asiallista se on puhua siitä että (muniksen ollessa kyseessä) kukkojen ja kanojen lopettamisella ja lopettamisella on eronsa, ja pitää eläimen parhaaksi valita se nopein ja kivuttomin konsti. Kyllä silloin pitää voida niistä konsteista keskustella... kukoille ja kanoille!
Tää sopimusmies tulee meille ja ukon kanssa yhdessä listivät kukot ja raatoina lähtevät sitten matkaan. Mutta voisin myydä noita paisteiksi muillekin, mieluiten tietysti niin että lopetetaan tässä kotipihalla. Ainakin varmistaisin että paistinostaja osaa sitten sen homman.
No, se on niinkuin Mimmi sanoi jokaisen lukijan omassa päässä miten foorumikeskustelussa viestejä tulkitsee kun onhan tämä kuitenkin ihan erilaista ja paljon haastavampaakin kuin jos kaffepöydän ääressä keskusteltaisiin irl. Toki jos kauheasti häiritsee asian vierestä puhutut niin voi katsoa jo peiliin. Minä ymmärsin että kun ei voi siltä kukkopaistilta kysyä miltä tuntui kuolla, niin ihmiseet pystyvät tuntojaan kuvailemaan - no ei kuoltuaan mutta täpärästi eloon pelastuttuaan. Parempi se kai sitten ois puhua sellaisista jotka on onnettomuuden takia meinanneet vuotaa kuiviin. Mutta ihan asiallista se on puhua siitä että (muniksen ollessa kyseessä) kukkojen ja kanojen lopettamisella ja lopettamisella on eronsa, ja pitää eläimen parhaaksi valita se nopein ja kivuttomin konsti. Kyllä silloin pitää voida niistä konsteista keskustella... kukoille ja kanoille!
-
mirri
juu kukot myydään meilläkin eloon , jos joku niitä kyselee, kamoille kamuiksi. Mutta on multa lähtenyt patakukkojakin. Toissa kesänä oli joku
"voodoo ihminen " varmaan noitunu mun parven kun kukkoja kuoriutui 8 ja kanoja 2!
Niin voihan ne elämäntilanteet tosiaan muuttua. Minäkin oon joutunut kerran jakamaan eläimiäni exän kanssa, mutta onneksi jako oli selkee kaikki mulle!!
ollaan vaan jatkossakin tarkkoja minne eläimiämme menee, ei siitä nyt haittaa luulisi olevan.
Mutta on se oma pata se paras pata!
Niin voihan ne elämäntilanteet tosiaan muuttua. Minäkin oon joutunut kerran jakamaan eläimiäni exän kanssa, mutta onneksi jako oli selkee kaikki mulle!!
ollaan vaan jatkossakin tarkkoja minne eläimiämme menee, ei siitä nyt haittaa luulisi olevan.
Mutta on se oma pata se paras pata!
-
Mimmi
Silleen mäkin oon ajatellut, että kukkoja myydään vai kukon toimeen, ei pataan. Pataan päätyvät itsellä tai välissä kyllä ihan kissojen ruuaksi. Nimittäin välillä jos on 11 ylimääräistä kukkoa, niin varsinkin syksyllä mä vain teurastin ne kaikki pois talven tieltä ja tein isommista ruokaa itselle ja pienemmät nyljin kissoille. Sekin on minusta kuitenkin järkevämpää, kuin ostella vaikka kissanruokapurkkeja, joissa on yleensä vain 4 % lihaa.
Mulle siis tärkeimmät kriteerit on, että eläimen elämä on mahdollisimman hyvä ja kuolema nopea ja kivuton, mieluiten ihan omassa tutussa pihapiirissä.
Mä oon ite niinkin höperö, että kannan kukon sylissä tallin taakse ja juttelen matkalla mukavia.. Viimeiseen saakka kotoisa ja mukava olo..
Mulle siis tärkeimmät kriteerit on, että eläimen elämä on mahdollisimman hyvä ja kuolema nopea ja kivuton, mieluiten ihan omassa tutussa pihapiirissä.
Mä oon ite niinkin höperö, että kannan kukon sylissä tallin taakse ja juttelen matkalla mukavia.. Viimeiseen saakka kotoisa ja mukava olo..
-
jamppa
-
mirri
Mä oon aina kuvitellut että nuo isommat eläimet kalautetaan ensin tajuttomaksi, ja sitten vasta kaulaa auki... ja veri päästetään. Ainakin meidän paras ja ainoo possu ammuttiin ja sitten vasta veri päästettiin.
Ja kyllä Mimmi meilläkin se linnun lopetus tapahtuu minun toimesta. Aiheutuu vähemmän stressiä, hässäkkää ynm, kun tuttu ihminen menee ja hakee linnun, ja lopettaa. Näin on menetelty kaikkien paistien kanssa joita oon myynyt. Ja tuo on mun mielestä tärkeä juttu, ettei niitä lintuja saa teurastaa muiden nähden. Ei varmasti vaikuta eläimeen hyvin, jos näkee että kasvukumppanilta päätä viedään.
Ja kyllä Mimmi meilläkin se linnun lopetus tapahtuu minun toimesta. Aiheutuu vähemmän stressiä, hässäkkää ynm, kun tuttu ihminen menee ja hakee linnun, ja lopettaa. Näin on menetelty kaikkien paistien kanssa joita oon myynyt. Ja tuo on mun mielestä tärkeä juttu, ettei niitä lintuja saa teurastaa muiden nähden. Ei varmasti vaikuta eläimeen hyvin, jos näkee että kasvukumppanilta päätä viedään.
-
jamppa
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Eläinsuojeluasetuksessa on selostettu, että miten näissä uskonnollisista syistä tapahtuvissa teurastuksissa menetellään. 12. luku, pykälät 45-48. Älysinköhän oikein, että paikalla pitää olla sen 'papin' lisäksi myös tarkastuseläinlääkäri?
-
mirri
-
jamppa
-
kanamummo