Suviannen viiriäiset :)

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Viiriäisille käy aikuisenakin se pikkupunaheltta kalkin kera (munitusrehutkin kyllä sopii, tosin kukoille niistä voi olla jopa haittaa). Joten kätevin ostaa iso säkki pikkupunahelttaa jo poikasena ja täydentää sen proteiinipitoisuutta vaikka soijalla ja keitetyllä munalla siinä alkuvaiheessa. Se iso säkki menee kyllä yllättävän nopeasti. Meillä meni 10 viirulle pari säkkiä vuodessa. Silloin 40 kg maksoi reilu parikymppiä mutta nyt hinta taitaa olla korkeampi. Munituspunaheltta maksoi ihan tajuttomasti kun viimeksi ostin sitä, melkein 40 euroa säkki, huh. En näe mitään järkeä syöttää sitä talvella kun muniakaan ei tule. Silloin vaihtuu taas tipurehuun.

Munitusrehuja ei saisi antaa kasvuiässä oleville pääasiallisena rehuna koska niissä on liikaa kalsiumia eli voi tulla kasvuhäiriöitä. Kalsium-fosfori suhde on siis yhtä tärkeää kuin se proteiinin määrä. Munivat linnuthan tarvitsevat sitä kalsiumia munankuoriin ja siksi sitä on noissa munitusrehuissa paljon enemmän.

Viiriäisten normaalin kasvun yksi mittari on se milloin ne alkavat munia. Meillä taisivat olla 6 viikkoa ja yhden päivän kun ilmaantui eka muna. Yksi pahnanpohjimmainen kitukasvuinen kana alkoi munia vasta paljon myöhemmin.
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Saakos tuota soijaa sitten ihan maatalouskaupasta vai mistä? Ja tietysti herneethän on varmaan myös hyvä vaihtoehto.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minuakin kiinnostaa tuo soija, saako sitä rehuna?
Itse olen ihan ihmisten soijaa antanu :)
dripple

Mulla oli ihan ruokakaupan soijajauhoa (sitähän saa rouheena ja vaikka missä muodossa). Pieni pussukka riittää isolle joukolle kun sen sekoittaa rehuun. Jotkut ovat jauhaneet siitä soijarouheesta kahvimyllyllä hienompaa, pölisemätöntä ainesta rehun sekaan. Pikkupunahelttakin pitää jauhaa ihan pikkutipuille... tai mä tein niin että rehu pussiin ja kaulimella veteli päältä :smt003 se jauhaantui hyvin. Samalla tyylillä jauhan munankuoriakin.

Laskeskelin että omatekoinen ruoka tulee kalliimmaksi kuin rehu. Ja jos 40 kg säkki parillakympillä (mikä se hinta nykyisin on??) vie ruokahuolet puoleksi vuodeksi ilman kokkaamisia, niin mä laiskana/kiireisenä valitsisin sen. Tokihan niille voi siltikin antaa kaikenlaista vaikka rehu olisikin pääruoka. Ja kesällä kannattaa antaa päivittäin vihersilppua. Etenkin pehmeä vesiheinä on meillä suurta herkkua ja se varsikin syödään.

En kyllä ole teollisen rehun kannattaja noin muuten... ja nuo valmisrehutkin sisältää kaikki geenimanipuloitua soijaa (en pelkää geenejä sinänsä vaan suuryhtiöiden vaikutusta jotka sitä siemenainesta tuottaa). Kiva jos joku jaksaa tehdä itse ruuat. Meille riittää luonnonmukainen ruokinta tuon koiran kanssa. Teollinen ruoka olisi halvempaa mutta ei koiralle hyväksi.
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Dripple: Missä suhteessa sinä sekoitat tuon poikasrehun ja soijan? Että ei tule laitettua liikaa soijaa ja liian vähän rehua...
dripple

En mä enää muista paljonko sitä laitoin. Laskin kuitenkin käyttämieni ainesten (annoin keitettyä munaakin)proteiinipitoisuuksia finelin avulla: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=381&lang=fi Tuonne voi syöttää hakusanaksi soijan ja saa erilaisten soijatuotteiden proteiinipitoisuuksia. Sittenhän mulla oli niitä jauhomatojakin :smt003 niiden proteiinipitoisuuksia en saanut selville mutta ilmeisesti korkea.
Suvianne

Vasta katoin dokkarin geenimaissi firmasta joka valtaa markkinoita ja jyrää alleen meksikon luonnon kannat.
Pahin siinä oli se että viljeliästä tulee riippuvainen firman myrkyistä ja lannoitteista kun ne ei muuten kasva. Ja jotain ihme "teosto" maksuja pitää maksaa...
Koska maissi on patenoitu..
Vähän ot.
Mutta minulla on jokin muu ennakkoluulo rehuun. Joku maku tai muu. Pienenä kuulin aina kuinka meidän possu maistu hyvälle kun ei olle rehulla ruokittu jne.
Siksi annan kanoille ja tipuille rehua vain aamiaiseksi.
En osaa edes perustella kunnolla miksi nuita ennakkoluuloja on. Säilöntäaineet? Kaikki tuntematon mitä niihin tungetaan??
Samaa periaatetta sovellan kotonakin.
Meillä syödään erittäin vähän valmisteita tai puolivalmisteita. Karkkiakin harvoin ja pyrin leipomaan ja kokkaamaan kaiken alusta.
Luomua käytän niin paljon kuin rahat sallii.
Ja punaista lihaa hyvin vähän ja lihan jatkeena mahd. paljon soijaa ja papua.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Hymm.. kotimainen rypsirouhekin vois tietty olla yks valkuaisen lähde. On tietty liian isoa viiruille, vaan saishan sen pieneksi.. valkuaipitoisuus näyttäis olevan 33, soijarouheet on näemmä ainenkin lännen tehtailla irtotavaraa... eli ei sovi pienkanalaan.

Mää heittelene tota rypsiä joskus kanoille..sellasenaan kauran joukkoon, jos ei oo hernettä.

http://www.agrimarket.fi/Liitetiedostot ... _rypsi.pdf
Suvianne

Siinä viiruoppaassa nimenomaan varoiteltiin rypsistä!!!
Siinä oli koelaumassa kuollu lintuja.
Tarhassa sekä häkissä.
Joten en aivan heti menisi rypsiä ainakaan isompia määriä antamaan.
maunu_muori

Jaaha.. no kanat ei ainakaan oo kärsineet/delanneet... mikähän siinä on sopimatonta ? Kanoille sitä käytetään niin öljynä(omegamunissa) kuin muutoinkin ja ihan luomussakin.. viittauksella pieni mahdollisuus kalan makuun munissa...siis ilmeisesti saa samanlaista makuvikaa aikaiseksi.

Tämmöinekin viittaus löytyi mtt:n sivujen kautta:
"Rypsistä lisävalkuaista myös kanoille: Kiiskinen, Tuomo; Rossow, Laila. 1994. - 1. (Maaseudun tulevaisuus. Koetoiminta ja käytäntö vol. 51 nro 25.1.1994). EKO/Partalan kirjasto, 636
Asiasanat: rypsi, koostumus, rehukasvit "
Eli asiaa on näemma tutkittukin.

Mää syötän siis yhä edelleen kanoilleni rypsiä :smt005
Viimeksi muokannut maunu_muori, 16 Syys 2008, 14:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suvianne

En osaa yhtään sanoa. Ja voihan se sopia kanoille ihan täydellisesti. Myyäänkö sitä kanoille nimenomaan?

Lainaan suoraan vihkosta:
Erillaisia rehuja kokeiltaessa todettiin lintujen syövän mm. kalaa, keittiö tähteitä, kananarehuja, lajittelutähteitä ja tuoretta ruohoa (apilaa, vesiheinää, salaattia ja nuoria voikukan lehtiä)
Sopimattomaksi voidaan katsoa vain rypsinsiemenet.
Niitä linnuille annettaessa kuoli parvesta pari kanaa. Häkkilinnuille samoja siemeniä annettaessa kuoli myös niitä.

Sen tarkemmin ei ole selitetty.
Sen verran vain tiedän, että atoopiset lapset ovat 10% allergisia rypsille ja rapsille. Meidän tytön iho parani silmissä kun vaihdoin rypsiöljyn pois!!
maunu_muori

Ja mää taas jos laitan ruokaa sillä auringonkukkaöljyllä, meen IHAN ruvelle, rypsiä kestän, rapsia en oo kamalasti kokeillut.. Tosin oon kyllä muutoinkin auringonkukansiemenille allerginen.ja soijalle, joten sitäkään öljyä en uskalla käyttää.. soijalle oon jopa niin voimakkasti, että oon ihan tukossa jos käsittelen kanarehuja.. mutta mää täytänkin talvella automaatit vain harvoin, ja aivastelen ja tuhisen sitten vain yhden illan viikossa :smt005 .. Toi rypsyrehuhan on käsiteltyä.. voiskohan siinä sama päteä kuin pellavan siemenrouheessa, että käsittely tuhoo osan haitallisista aineista.. kokonaisista pellavansiemenistä nääs on vähän samanlaista juttua.. :-k

Tämmönenkin viite löytyi:
"Kotimainen rehuvalkuainen maistuu sioille ja broilereille: Haavisto, Päivi . 2004. - 4-6. (Koelypsy vol. 11 nro 4, ISSN 1459-2584). EKO/Partalan kirjasto, 636
Asiasanat: herne, rypsi, rehukasvit "

Lähde oli siis mtt ja ne viittaukset oli tulostettu täältä:
Lähde: MTT:n luonnonmukaisen elintarviketuotannon viitetietokanta Virna
Suvianne

Olen miettiny samaa, että jospa esim. öljy ei ole myrkkyä niille.
En tiiä. Tekee sillai kun parhaaksi katsoo ja jos tulee ongelmia kertoo muillekkin niin tietää varoa.
maunu_muori

Tuolla oli nimenomaan mainintaa.. näin äkkiä kun vilasin että se kalanmaku muniin voi tulla RUSKEILLA kanoilla.. en tiiä miksi, vaan jospa se on liian jalostettu tehotuotantorotu( nää nykyset) että niitten ruuansulatus toimii jotenkin hassusti...Viiruhan on vähän samalla tapaa pilalle jalostettu himomunija, kokoonsa nähden tekee valtavan munavuoren.
Suvianne

Totta! Jalostettu on!
Aika mielenkiintoisia juttuja.
Vastaa Viestiin