Newcastlen tauti jyrää!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Soittelin omalle eläinlääkärille ja se oli sitä mieltä että kontaktini on vanhentunut ja että Evirasta olisi otettu yhteyttä mikäli he olisivat sen katsoneet tarpeelliseksi..Hän soittaa kuitenkin vielä läänineläinlääkärille ja keskustelee tämän kanssa ja ottaa sitten yhteyttä mikäli siihen on aihetta..Nyt täällä sitten istun maha kuralla vaikka järki sanoo ettei vaaraa pitäisi olla :smt017
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Mites silloin toimitaan jos on joskus ostanut kontaktitilalta jonkin muun eläimen kuin siivekkään?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Hannaw, tuota kannattaisi kysyä eläinlääkäriltä. Virus kyllä kulkee muidenkin eläinten mukana, saattaa silti olla, ettei viranomaisia kiinnosta.
pippuri

Viesti Kirjoittaja pippuri »

Hannaw: Jos olet sieltä joskus vuohen ostanut, niin yhteys eläinlääkäriin! Olikohan ne vuodet 2003-2005 tai jotain sinneppäin..
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Eikun Wuohettarelta tuli Otto meille, mutta se oli jo viime vuoden puolella. :smt017
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

No ei sulla sitten ole kontaktia tautiin, ollos rauhassa. Tuon Nurmon tapauksen vanhojen kontaktien selvittely on mun mielestäni eri asia, sillä tuossa paikassa tais meno olla aika villiä.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Niin, osaako kukaan vastata tuohon hannaw:n kysymykseen ja mitä minäkin mietin, eli mikä tässä NC:ssä on erilaista kuin esim. marekissa?
Terveestäkin parvesta voi löytyä vasta-aineita, jotka merkkaa sitä että linnut on olleet tekemisissä viruksen kanssa.
No miten sitten tällainen parvi ei olisi oireillut, tai kuolemia ei olisi esiintynyt jos tappavuus tosiaan on tuo 80-90%?
Kyseessä ei ole mikään salmonella, joka tarttuu luonnonlinnuista vähän väliä kesylintuihin, Newcastlen taudin purkaukset ovat tosi harvinaisia.
Miten tämä on mahdollista jos kerran taudin pitäisi levitä todella helposti ja jopa tuulen mukana kymmeniä kilometrejä ja nämä kyyhkysnäyttelyn terveet linnutkin oli tosi lähekkäin sairaiden kanssa?

Ja vielä painotan sitä että en vähättele tauteja enkä missään nimessä kannata salailua (Mimmikin toimi oikein ja reilusti kun ilmotti heti kun sai tietää, vaikka ei olis ees välttämättä tarvinnut vielä)!
Minä en ikinä luota edes viranomaisiin niin sokeasti ettäkö en esittäisi lisäkysymyksiä jos joku asia on epäselvä, eli koittakaa ymmärtää ja kestää minnuu! :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Läänineläinlääkäri soitti vasta tänä aamuna ja ilmoitti, että testit tehdään huomenna sekä mulla että Wuohettarella.

Itse myös itsekseni ihmettelin, että onko taudin riski kovinkaan todennäköinen tai edes mahdollinen, kun kontakti on huhtikuulta ja vain kyyhkystartuntoja on uutisoitu. Kysyin Eviralta ja taustat ja tilanteet kerrottuani sain tällaisia vastauksia:

"1) Varmaa tietoa tartunnan tulosta tähän mennessä todetuille tartuntatiloille ei ole. Sen vuoksi emme voi myöskään sulkea pois mahdollisuutta, että huhtikuun lopussa jo olisi tartuntaa ollut ko. tiloilla (jollakin niistä hyvin mahdollisesti on ollutkin, mutta mikä tila on ollut ensimmäinen?).
2) Taudinaiheuttajavirusta ei toistaiseksi ole tavattu muilla linnuilla kuin kyyhkysillä, mutta kaikkia lintuja ei tutkita tartunnan varalta. Kun tartunta on tilalla todettu, linnut lopetetaan, eikä niitä siinä vaiheessa enää tutkita enempää kustannus- ja resurssisyistä. Myös yhdellä fasaanilla on todettu taudin vasta-aineita tässä yhteydessä, mikä tarkoittaa, että jossain vaiheessa virus on ollut myös ainakin ko. fasaanilla (joka on nyt lopetettu).
3) teidän kohdallanne riski on ilmeisen pieni, mutta tilanne on kuitenkin parempi selvittää, koska, kuten yllä mainitsin, tarkkaa tietoa taudin kullekin tilalle tulosta ei ole, ja kyseessä on kuitenkin helposti leviävä virustauti. Onneksi lintunne ovat ainakin päällisin puolin terveitä. Toivotaan parasta, ettei tartuntoja enää löydy enempää."

Ihmettelin myös pitkää viivettä Nurmon tapauksen (uutisoitu 25.6.) ja ensimmäisten yhteydenottojen (esim. Wuohettarelle 3.7.) välillä ja sain tällaisen vastauksen:

"Tautitapaukset pyritään aina selvittämään mahdollisimman nopeasti samoin kuin niiden sellaiset kontaktit, joiden mukana tartunta on saattanut levitä tilalta toiselle. Aina selvittäminen ei ole helppoa, ja selvityksiin tarvitaan lintujen omistajan apua. Sen vuoksi myös harrastajien tulisi pitää kirjaa ostoista ja myynneistä ja lisäksi antaa ne viranomaisille tiedoksi aina heti pyydettäessä. Avun antoon velvoittaa myös lainsäädäntö."

Sitten vielä se, että vaikka tauti saattaa tappaa esim. nuorista linnuista tuon 80-90 %, taudinkuvaukissa mainitaan myös, että aikuisilla kanoilla ainoa oire voi olla vain muninnan lasku. (Siksi omat kanani ovat alkaneet tööttäämään munia oikein urakalla. :smt002 )

Ja vaikka Marek on myös inhottava tauti, on sen vastustuskyky ja esim. kuolleisuus aivan eri luokkaa. (Esim. itselläni kahden vuoden aikana noin 30-40 kanan määrästä on kuollut vain yksi Marekiin.)

Siksi minusta on hyvä, että pienetkin epäilykset tutkitaan ja taudin eteneminen estetään kaikin keinoin. Itsestäni on paljon pienempi paha jännittää tuloksia pari viikkoa, kuin jäädä epävarmuuteen.
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Mimmi: Mitenkäs teilläpäin noin "hitaasti" tullaan ottamaan näytteet? Meillä nimittäin kävi eläinlääkäri jo eilen ottamassa kaikilta kanoilta verinäytteet ja elukat piti kaikki teljetä sisätiloihin :smt011 Oli melko mielenkiintoinen homma saada kanojen pikkuruisista suonista verta tarpeeksi... Olisi kyllä melkoinen ihme jos näistä kanoista nyt tauti löytyy sillä kellään ei ole minkäänlaisia oireita.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Läänineläinlääkärillä tuntui olevan kalenteri jo aika täynnä.. Kyllä mä sitä itsekin vähän olen ihmetellyt..

Ja meillä otetaa osalta veri- ja osalta ulostenäytteet, niin ainakin kertoi. Sisälle piti munkin porukkani laittaa jo heti silloin, kun soitin ell eka kerran.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Siksi minusta on hyvä, että pienetkin epäilykset tutkitaan ja taudin eteneminen estetään kaikin keinoin. Itsestäni on paljon pienempi paha jännittää tuloksia pari viikkoa, kuin jäädä epävarmuuteen.
Tuossa oon kyllä täysin samaa mieltä! Mielenrauha on asia mitä ei korvaa mikään.
"Tautitapaukset pyritään aina selvittämään mahdollisimman nopeasti samoin kuin niiden sellaiset kontaktit, joiden mukana tartunta on saattanut levitä tilalta toiselle. Aina selvittäminen ei ole helppoa, ja selvityksiin tarvitaan lintujen omistajan apua. Sen vuoksi myös harrastajien tulisi pitää kirjaa ostoista ja myynneistä ja lisäksi antaa ne viranomaisille tiedoksi aina heti pyydettäessä. Avun antoon velvoittaa myös lainsäädäntö."
Tarkoittaako tuo että nyt yritetään sysätä syy lintujen omistajien harteille? Minä kyllä veikkaan että kyllä se hidastelu on siellä viranomaispäässä, kyllähän tuo on niin monessa asiassa nähty :smt012

Onko mun kanoilla nyt ollu muninnan laskua, kun ne aloitti vasta näinä viikkoina munimaan. :smt017 Vai tarkottaako muninnan lasku sitä että jo muniva kana ei muni? Sitä muninnan laskuako ne pelkää jos tauti tarttuu tuotantokanaloihin :smt002
Nyt mun kanat munii kyllä 2-3 munaa päivässä, yks kana ei muni ilmeisesti vielä ollenkaan.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ushva kirjoitti:
"Tautitapaukset pyritään aina selvittämään mahdollisimman nopeasti samoin kuin niiden sellaiset kontaktit, joiden mukana tartunta on saattanut levitä tilalta toiselle. Aina selvittäminen ei ole helppoa, ja selvityksiin tarvitaan lintujen omistajan apua. Sen vuoksi myös harrastajien tulisi pitää kirjaa ostoista ja myynneistä ja lisäksi antaa ne viranomaisille tiedoksi aina heti pyydettäessä. Avun antoon velvoittaa myös lainsäädäntö."
Tarkoittaako tuo että nyt yritetään sysätä syy lintujen omistajien harteille? Minä kyllä veikkaan että kyllä se hidastelu on siellä viranomaispäässä, kyllähän tuo on niin monessa asiassa nähty :smt012
Ei se varmasti sitä tarkoita, vaan sitä, että he eivät pärjää asian kanssa yksin vaan tarvitsevat apuamme kartoituksiin yms. Ja tästä nimenomaisessa tapauksesta olen kuullut, että tautitila olisi hidastuttanut prosessin käynnistymistä ja kontaktitilat on jouduttu selvittämään viranomaisten avulla.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Pootsi kirjoitti:Tällä hetkellähän ei ole tietoa viruksen alkulähteestä tai kulusta, sitähän näillä tutkimisilla selvitetään sairaiden lintujen hakemisen lisäksi.
Juuri näin minäkin olen ymmärtänyt. Se, että ensimmäinen uutisoitu tapaus sattui löytymään Outokummusta, ei tarkoita automaattisesti sitä, että se olisi konkreettisesti ensimmäinen paikka, jossa tauti on puhjennut. Eikä siis tarkoita automaattisesti sitäkään, että tauti olisi ollut liikkeellä vain kesäkuun alun jälkeen.
hannaw kirjoitti:Mikä tässä NC:ssä siis on erilaista kuin Marekissa?
Kohtuullisen paljon on eroja. Marek on Suomessa pysyvästi, mutta newcastle vain satunnaisesti, muutaman vuoden välein. Kaikki tuotantokanat rokotetaan marekia vastaan, joten sen ansiosta kuolleisuus on vain muutaman prosentin luokkaa. Newcastlea vastaan Suomessa ei rokoteta muita kuin kyyhkyjä, joten kuolleisuus voi olla jopa 90%. Ilmeisesti rokotuksiin ei haluta kustannussyistäkö? ryhtyä, joten nämä satunnaiset tautipurkaukset pyritään hoitamaan niin, ettei rokotuksiin olisi pakko turvautua. Monissa maissa niihin on ollut pakko ryhtyä.

Voisi arvella, ettei kukaan tuottajista halua lisäkustannuksia, eikä kuluttajat halua maksaa lisähintaa. No---mitä meihin harrastajasiipeilijöihin tulee, niin lisävaivaa ne rokotukset meillekin tietäisi. Esim. marekrokotteen pienin erä on tarkoitettu 200:lle yksilölle. Ja ainakin kyyhkyille NC-rokotteen saaminen on tainnut olla kovin vaikeaa. Tiedäpä sitten, että tulisiko pienempiä lääke-eriä ja helpottuisiko rokotteiden saanti, jos rokotuksiin olisi joskus pakko turvautua.

Muutama silloin tällöin marekiin kuukahtava harrastekotko ei heilauta tuotantoa mitenkään, eikä marek ole ns. vastustettava eläintauti. Newcastlen tarttuminen tuotantotilalle aiheuttaisi ikävät seuraukset. Enkä tarkoita, että sen ilmaantuminen harrastetilalla olisi yhtään sen mukavampaa.
Matti kirjoitti:Minusta on hienoa, että ne lintujen pitäjät, jotka ovat saaneet tietää olleensa, edes välillisesti, yhteydessä NCtautitilaan, ovat itse ottaneet yhteyttä paikalliseen eläinlääkäriin.
Juuri näin! Kyllä eläinlääkäri on nyt oikea osoite, jos on kontakteja (tai kontaktinkontakteja) tautitiloille! Todennäköisesti ell on ohjeistettu toimimaan tämän päivän tilanteen mukaisesti, koska kyseessä on ns. vastustettava eläintauti.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ja tästä nimenomaisessa tapauksesta olen kuullut, että tautitila olisi hidastuttanut prosessin käynnistymistä ja kontaktitilat on jouduttu selvittämään viranomaisten avulla.
Tosi, TOSI ikävää tuommonen! :smt009 En ymmärrä mikä selitys tuohon voisi olla, tosi vastuutonta jos näin on.
Pigeon

tauti

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Tietääkö kukaan Jurvan-Sarvijoen suunnalta/lähistöltä kyyhkysharrastajia? Voi laittaa vaikka yskäriä. Asialla on kiire!
Vastaa Viestiin