Mimmin kanat hautoo..

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo.. Mulla on tän vajaan kahden vuoden aikana, minkä oon kanoja omistanut, ollut 14 haudontaa ja kuoriutunut 64 tipua. :smt003
Mimmi

Tässä Tiinan tipuset:

Kuva
Kuva

Ja näin pörhäkkä on tipujaan suojeleva emo:

Kuva
Kuva

Kuva
Kuva

:smt003
Mimmi

Tässä Piparin tipukaksikko. Eka on varmaan kana, mutta mites tuo harmaa (alempi kuva), se on mulle vähän kukna??

Kuva
Kuva

Kuva
Kuva
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Minäkin veikkaan että tuo alin on kukna :smt003
Ei oikein voi noita Mimmin kuvia katsoessa puhua "Alhon punaisista" kun noitahan on melkein joka väriä! Tuo valkoinen on kyllä ihan iki-ihana :smt007 eihän se päädy pataan, eihän? :smt105
Saatko sä Mimmi lainkaan munia syödäkseks vai hautooko kanat kaikki ja joudut potemaan munanpuutetta? :laughing6:
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä veikkaan kukkoa. Laitapa vielä toinen kuva siitä. Tuossa ainaski näytti harja sen verran isolta, että mun silmissä näyttää kukolta.
Mimmi

Ei joudu pataan, ei. Kyllä maailman ainoa (?) valkoinen alhokukko saa ihan oman kanaparven ja karsinan! :smt003

Kyllä munissa pysytään, vaikka tiputehtaat jyllää. Noin aski (10 kpl) päivässä tulee munia. On nimittäin noita munivaisikäisiä jo sen verran, että vaikka pari hautoo ja muutama hoitaa tipuja, tulee silti muniakin. Päättelin, että kun niitä on tarpeeksi paljon, ei ne millään voi kaikki hautoa yhtä aikaa.

Tässäpä muutama tänään otettu kuva ja ehkä se tosiaan kukkoa enemmän muistuttaa.. Sillä vain on paljon ikätorvereitaan pienempi harja, mutta kyllä nuo heltan alut näyttäisivät punoittavan:

Kuva
Kuva

Kuva
Kuva

Kuva
Kuva
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onpas Tiina-kana pörhäkkänä :grin:
Minustakin Piparin harmaa tipu näyttää kukolta. Kun vertaa siskon keltaiseen harja+helttaväriin, niin on ainakin kuvissa selvästi punaisemmat ne tällä harmaalla.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ihana tuo mun kaima ja hänen tipusensa! :smt001
Mimmi

No niin.. Kun kävin Hiltan luona, niin pojat hoitivat kyllä kanaset, mutta unohtivat kerätä munat. Arvatkaa, mitä meillä siitä seuraa? :smt005

Orvokki siis muuttui tatiksi ja laitoin sille sekametelisopan munia alle. Ajattelin kokeilla kaikkea, viirumunia ja ankanmunia myös. (Hoidan ne sit hautomakoneella loppuun) ja lisäksi kananmunia, että saapi Orvokki tipunsa.

Seuraavana päivänä viereen oli änkäytynyt Muusa ja yhtä totisena hautomaan. Otin sen poiskin pariin kertaan, laitoin toiseen pesään jne, mutta ei, kun siellä se napotti aina uudelleen Orvokin vieressä. Yön yli kun oli pesässä, päätin kokeilla, että no mitä sillä on alla: yksi viiriäisenmuna! :smt003 Reilujen kerho oikein: Orvokki on omasta munaläjästään malttanut vierittää yhden viirumunan kaverille, että "No, haudo tuota, kun se on niin pieni.."

Joo, ja sit pari päivää on Milla leikkinyt tattia ja kaverit tumppaa sille munia alle.. Että kolme hautojaa taas.. :smt005
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Kyllä siellä on hulluus huipussaan :smt005 :smt005
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Kylläpäs sulla on nuita hautojia. Mahtaa Muusa olla onnellinen kun on saanut kaverilta munan :smt005 .
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Vai viiriäistä ja ankkaa... hauska kuvitella miltä mamman naama näyttää kun lapsukaiset kuoriutuu :smt003 mullakin muuten hautoo - yks kana! Jeeeee!
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mimmi kirjoitti:No niin.. Kun kävin Hiltan luona, niin pojat hoitivat kyllä kanaset, mutta unohtivat kerätä munat. Arvatkaa, mitä meillä siitä seuraa? :smt005
Hi-Haa! Noinhan sä arvelitkin siinä käyvän ja oikeassa siis olit :smt040
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mitä, ai sulla on mun, eikun mun hevosen kaima siellä :smt080 näytä kuva... ja se komee valkoinenkin on varmasti kasvanut ja komistunut, uutta kuvaa?
Mimmi

No, tänään siellä hautojan pesässä (40 cm kanttiinsa) oli tällainen tungos:

Kuva
Kuva

Oikealla siis Orvokki, alkuperäinen hautoja. Äänessä (hirveää kaakatusta pitikin!) Katariina, joka mun viimetietojen mukaan on pesässä vain munimassa ja takana kurkkii Muusa, joka siis yritää änkeä osingoille.

Tässä nyt kuitenkin Muusasta vähän näyttävämpi kuva:

Kuva
Kuva

Ja Muusan kaiman pyynnöstä valkoinen kukkopoika:

Kuva
Kuva

Sille on alkanut jonkin verran tulla ruskeita merkkejä.
Vastaa Viestiin