Nyt et kyllä voi väittää ettei orppi kasva tarpeeksi vaan minä uskallan väittää että et ruoki niitä tarpeeksi
Paras kanarotu lihantuotantoon?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
sannikki
Re: Paras kanarotu lihantuotantoon?
Siinä varmaan syy miksi sinulla on on 3kk orpit luuta ja nahkaa
eikös siitä ole kovasti ollut juttua että kanat ovat aliravittuja kun ihmiset luulee niiden löytävän pihalta tarvittavan? Anteeksi nyt ei ole tarkoitus soimata sinun hoitoa, mutta meillä kanat laihtui ihan luikuiksi kesällä kun eivät malttaneet mennä sisään syömään! Ja rodusta riippumatta!
Nyt et kyllä voi väittää ettei orppi kasva tarpeeksi vaan minä uskallan väittää että et ruoki niitä tarpeeksi
En ole edes ajatellut että se pitäisi vielä puoli.ilmaiseksi saada se liha, ja koska meidän kasvatustyyli poikkeaa näin suuresti niin emme tosiaan voi vertailla lihapainoja... Etkä sinä voi sanoa että mun kukot kasvaa liian nopeesti, jos et omiasi kummoisemmin ruoki.
-
Maattari
- lindell
Mun sisällä kasvavat talvitiput kasvaa ihan samalla tavalla vaikka saavat täyspainoista ruokaa. Viime kesä oli eka kesä pelkällä viljalla eivät olleet yhtään hitaampia kuin ne aikasempina kesinä kasvaneet jotka vielä saivat ns täysruokaa. Meillä kanat yleensä lihovat kesällä ihan sillä viljallakin. Haluan vielä korostaa että niin kauan kuin kasvavat vain sisätiloissa eivät ole pelkällä viljalla vaan saavat täysipainoista ruokaa. Tipuilla on aina täysipainoista murkinaa kanalassa tiputurvassa. Munintakin on huipussaan kesällä. Lukemalla ruokintaosiota selviää mun ruokinta aika hyvin,niin isojen kuin pientenkin, ei mun tarvitse sitä tähän laittaa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
-
sannikki
Hei en mie epäillytkään ettei ne talvella ruokaa saisi, en missään nimessä! mietin vaan riittääkö se kesällä, se ulkoa löydetty, meillä ei riittänyt sen näki heti kanoista! Vaikka kanalaan oli vapaa pääsy niin eivät menneet syömään kun mieluummin tonkivat matoja...
Mun täytyykin lukaista sinun ruokinnasta, mutta tosiaan meillä nuo ovat kasvatuksella ja kotiruualla ja ihan tollaisia ovat aina olleet! Ehkä siinäkin voi olla linjaeroja?? ja siis varmasti onkin!
Mun täytyykin lukaista sinun ruokinnasta, mutta tosiaan meillä nuo ovat kasvatuksella ja kotiruualla ja ihan tollaisia ovat aina olleet! Ehkä siinäkin voi olla linjaeroja?? ja siis varmasti onkin!
-
kuukunanmuna
Mä toivoisin voivani munittaa orppeja keväisin, niin että saisin niitä myös lihaksi. Meidän poppoolle olisi superluksusta saada sellaiset 600-700g kanaa pari kertaa/kk lautaselle. Joka toinen viikko, eli 26*0,7kg tarkoittaisi 18,2kg kananlihaa vuodessa. Näillä täältä luetuilla painoilla orppeja ei tarvitsisi olla edes tontin täydeltä, vaikka kanat jäävätkin kukkoja pienemmiksi. Jos itse hautoisi koneella osan (katselin 7 munan konetta) ja pari orppityttöä suostuisi hautomaan saman verran munia kumpikin, niin saataisiin enemmänkin paisteltavaa. Syksyllä sitten pitäisi tippa linssissä patatalkoot ja jättäisi talven yli vain vaikkapa 2+1 orppia asustelemaan.
Nyt on vesi kielellä, mutta teurastuspäivänä taitaisi kyllä kulua vino pino nessuja.
Olin ajatellut tuota kesäkasvatusta sekä tilojen että kustannusten kannalta. Tekisin niin ison tarhan, että piisaa ja pitäisin porukkaa irti pihassa aina kun voisin ja kotona työtä tekevänä voisin varsin paljonkin. Esikoinen tykkää onkia, itse voisin kaivaa matoja lehtikompostin alta, pikkuötökkää piisaa. Ja tietty lisäksi jyviä, varmuudeksi koko ajan tarjolle kaupan rehua ja joukkoon keittiön ylijäämää, jota saisin ihan pyytämällä ainakin 2 taloudesta omani lisäksi. Jos on yhtään tuuria, kaupasta voisi saada poisheitettäviä kasviksia. Suunnitelma tarkoittaisi kyllä jäähyväisiä kukkamaalle, mutta en ole muutenkaan mikään viherpeukalo. Viime vuonna sain 7 karviaista ja 40 porkkanaa, joten on ihan yksi ja sama, jos kanat vievät nekin.
Mutta kuulostaako ruokavalioehdotus miltään? Pitääkö antaa jotain vitamiinia lisäksi tms?
Nyt on vesi kielellä, mutta teurastuspäivänä taitaisi kyllä kulua vino pino nessuja.
Olin ajatellut tuota kesäkasvatusta sekä tilojen että kustannusten kannalta. Tekisin niin ison tarhan, että piisaa ja pitäisin porukkaa irti pihassa aina kun voisin ja kotona työtä tekevänä voisin varsin paljonkin. Esikoinen tykkää onkia, itse voisin kaivaa matoja lehtikompostin alta, pikkuötökkää piisaa. Ja tietty lisäksi jyviä, varmuudeksi koko ajan tarjolle kaupan rehua ja joukkoon keittiön ylijäämää, jota saisin ihan pyytämällä ainakin 2 taloudesta omani lisäksi. Jos on yhtään tuuria, kaupasta voisi saada poisheitettäviä kasviksia. Suunnitelma tarkoittaisi kyllä jäähyväisiä kukkamaalle, mutta en ole muutenkaan mikään viherpeukalo. Viime vuonna sain 7 karviaista ja 40 porkkanaa, joten on ihan yksi ja sama, jos kanat vievät nekin.
Mutta kuulostaako ruokavalioehdotus miltään? Pitääkö antaa jotain vitamiinia lisäksi tms?
-
sannikki
Kyllähän se ihan hyvältä minusta kuulostaa! Kun kaupan rehua on tarjolla niin sitä tuskin paljon menee jos noinkin monipuolisesti tarjoat muutakin
Mutta ainakin sitten saavat sitä jos tarvitsevat, kana tuppaa syömään sitä mitä tarvitsee!
-
Maattari
- lindell
Kuukunanmuna, kullostaa hyvältä. Jos lisäät kesäkuukausiin toukokuun ja syyskuun niin varmasti onnistuu ja nehän ovat myös kuukausia jolloin kanat ulkoilevat, tosin toukokuussa eivät vielä vapaasti. Mutta voi myös käydä niin että kanat aloittavat haudonnan vasta elokuussa ja silloin suunnitelmat menevät sekaisin. Lihantuotannossa on varminta hautoa pääosa koneella.
Ruokinnasta vielä sen verran että jos kuvittelee että kaikki on hyvin vain siksi että valmisrehua on tarjolla aina ja kanat osaavat itse säätää ruokansa niin ei se ihan niin mene. Kanat osaavat itse säätää ruokintaansa silloin kun eri ainesosat ovat aina tarjolla kukin eri automaatissaan niin että voivat itse napsia mitä tarvitsevat. Jos tätä hämmentää tarjoamalla vaikka puuroa jota kanat yleensä rakastavat, voi jo sillä sekoittaa järjestyksen niin että ainesuhteet menevät sekaisin. Kanat myös oppivat odottamaan sitä puuroa ja jättävät muut ruoat syömättä. Sama käy rehulle, se jää syömättä jos muuta kanojen mielestä parempaa on tarjolla. Puurossa ei sinänsä ole mitään vikaa kunhan siinäkin on ainesuhteet kohdillaan.
Yli 200 orppia teurastaneena kuvittelisin tietäväni jotain niiden kasvusta. Nyt sisällä kasvavat konetiput on ruokittu pelkällä rehulla eivätkä kasva mitenkään eri tavalla kuin ilman rehua kasvatetut, ei nopeammin eikä hitaammin vaan ihan normaalisti.
Ruokinnasta vielä sen verran että jos kuvittelee että kaikki on hyvin vain siksi että valmisrehua on tarjolla aina ja kanat osaavat itse säätää ruokansa niin ei se ihan niin mene. Kanat osaavat itse säätää ruokintaansa silloin kun eri ainesosat ovat aina tarjolla kukin eri automaatissaan niin että voivat itse napsia mitä tarvitsevat. Jos tätä hämmentää tarjoamalla vaikka puuroa jota kanat yleensä rakastavat, voi jo sillä sekoittaa järjestyksen niin että ainesuhteet menevät sekaisin. Kanat myös oppivat odottamaan sitä puuroa ja jättävät muut ruoat syömättä. Sama käy rehulle, se jää syömättä jos muuta kanojen mielestä parempaa on tarjolla. Puurossa ei sinänsä ole mitään vikaa kunhan siinäkin on ainesuhteet kohdillaan.
Yli 200 orppia teurastaneena kuvittelisin tietäväni jotain niiden kasvusta. Nyt sisällä kasvavat konetiput on ruokittu pelkällä rehulla eivätkä kasva mitenkään eri tavalla kuin ilman rehua kasvatetut, ei nopeammin eikä hitaammin vaan ihan normaalisti.
-
kuukunanmuna
Kiitos ohjeista! Sitä 7 munan hautomakonetta on näemmä aika paljon moitittu, joten taidan panostaa toisenlaiseen, 16 munan koneeseen. Ekana vuonna ei välttämättä suju ihan nappiin, kun ekakertalainen on asialla, mutta sitten opetellaan. Tai sitten tietty kuoriutuu heti täydet 16 kpl tipuja ja orpitkin ovat hautomahaluisia. Sitten tulee pakastimessa ahdasta.
Ruokinnasta en myöskään ole vielä ihan perillä, mutta täällä on onneksi kattavasti ohjeita! Mukavaa, että toisia viitsitään jeesiä, ettei kaikkea tarvitse oppia kantapään kautta ja kanojen kustannuksella.
Ruokinnasta en myöskään ole vielä ihan perillä, mutta täällä on onneksi kattavasti ohjeita! Mukavaa, että toisia viitsitään jeesiä, ettei kaikkea tarvitse oppia kantapään kautta ja kanojen kustannuksella.
-
Maattari
- lindell
Suosittelisin isompaa konetta. Jos pakastimessa on ahdasta se on vain positiivinen ongelma
Orpin liha on hyvää, orpit munivat ihania gourmet munia ja ovat todella hienoja pihakoristeita. Jos ne kasvaisivat hiukan nopeammin ja hautoisivat vain keväisin ne olisivat täydellisiä,mutta mikä tässä maailmassa on
Onnea kasvatukseen ja muistathan jättää ne suurimmat yksilöt siitokseen.
-
sannikki
Maattari saanko mielenkiinnosta kysellä, minkäkokoisia sinun orpit noin muuten on? oletko punninnut aikuisten kanojen ja kukkojen elopainoa? Pitäisi tämä suorittaa itsekin
Meillä on kanojen välillä suurikin ero, tuntee syliin ottaessa, että musta kana on valtava puff kanaan verrattuna! Varmaan noissa linjoissa on myös kehityseroja, minulla on kaneissa eri linjoja joista yhden kanit kehittyy hyvin myöhään, vaikka rotu on sama!
Taidan harkita itsekin tuota valikointia, ja ottaa vain ne isoimmat jalostukseen, mutta toisaalta minä arvostan myös ulkonäköä ja luonnetta ja kyllähän ne kauneimman väriset jää kotiin
kun meillä nyt ei mitään hinkua ole kasvattaa lihaa, vaan ne mitä jää syödään 
Taidan harkita itsekin tuota valikointia, ja ottaa vain ne isoimmat jalostukseen, mutta toisaalta minä arvostan myös ulkonäköä ja luonnetta ja kyllähän ne kauneimman väriset jää kotiin
-
Maattari
- lindell
Juu punninut olen joskus. Aikuiset kukot ovat aina vähintään olleet yli 4,5 kg, useimmat yli viisi kiloisia. Kanat painavat 3,5 + kiloa. Tämänhetkiset kukot painavat 5,3 ja 5,8 kg, vajaa yksi vuotiaita ovat. Mutta mullakin on ollut tuota heittoa koossa muttta pikkuhiljaa tiukan karsinnan tuloksena vähentynyt. Noita pienikokoisia en ole elossa punninut. Ja siis edelleen välillä tulee noita joita sanoisin isoksi keskikokoiseksi
. Kyllä mäkin huonoluonteiset karsin, mutta toistaiseksi on ollut vain kaksi kusipääkukkoa, kanoissa on pari huonoa emoa ollut. Mutta niin hienon väristä ei olekaan että se jäisi siitokseen jos koossa on moittimista
. Täällä on sekä sekavärisiä että puhtaan värisiä ja sekaväriset ovat yleensä isompia kuin puhtaan väriset joten kohta mulla on vain sekavärisiä. Se hyvä puoli on kun hautoo paljon niin on sitten mistä valita.
-
Raksu
Minua alkoi suunnattomasti kiinnostamaan mitä minun pienokaiset painaa ja niinpä marssin vaaka kainalossa kanalaan ja tulos tässä, Orppikukkoni 10 kk 5,2 kg, 2 v Aune 3,7 kg, 2 v Eveliina 4,4 kg, 8 kk Matilda 3,9 kg, 10 kk Estelle 4,6 kg, 6 kk Senni 3,2 kg ja sekotus brahma/maatiainen 7 kk 2,7 kg, mami kanaa en punninnut 
-
Maattari
- lindell
Vau tuo 4,6 kg kana
. Mun täytyy huomenna punnita nuo isoimmat mutta veikkaan että korkeintaan 4 kg. Mun kaikki kanat paitsi yksi ovat viime kevään tipuja.
-
Raksu
Juu minäkin punnitsin neidin 3 kertaa kun en meinannut uskoa, Estelle on sekavärinen ja ilmankos se jo painaakin niin mukavasti kun istuksii jalkojen päällä että alkaa sattumaan jo hetken päästä, taitaa olla paksukainen 
-
sannikki
Mie punnailin muutaman kanan, orppikanoista
puff 3,15kg
mix 3,6 kg
mustaa en raaskinut otta munien päältä, mutta se on isoin eli varmaan lähelle 4kg.
kukko 5,1kg, on laihtunut mokoma :O mutta ihan riittävän iso :D
brahmakana 3,2kg
jättikochin kukko oli pettymys, vaikka nuori onkin vain 3,3kg :O
Tein itselleni eilen "hienon" taulukon johon tulee elopaino, teuraspaino, rotu, ikä ja päivämäärä, jotta näkee onko talvi ja kesä eroja. parin kuukauden päästä siihen alkaa jo jotain saamaan
puff 3,15kg
mix 3,6 kg
mustaa en raaskinut otta munien päältä, mutta se on isoin eli varmaan lähelle 4kg.
kukko 5,1kg, on laihtunut mokoma :O mutta ihan riittävän iso :D
brahmakana 3,2kg
jättikochin kukko oli pettymys, vaikka nuori onkin vain 3,3kg :O
Tein itselleni eilen "hienon" taulukon johon tulee elopaino, teuraspaino, rotu, ikä ja päivämäärä, jotta näkee onko talvi ja kesä eroja. parin kuukauden päästä siihen alkaa jo jotain saamaan
-
Kesämamma
Mahtavaa, että jaksatte punnailla näitä liharotuisia
Munkin piti mut isännän kalavaaka on paikassa hukka, ja sitä on nyt metsästetty ees ja taas...
Isäntä ei ollut pariin viikkoon käynyt kanalan puolella, ja ihan säikähti orppipojan 3kk kokoa
Isäntä ei ollut pariin viikkoon käynyt kanalan puolella, ja ihan säikähti orppipojan 3kk kokoa