Aleksandran kanalassa haudotaan

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Aleksandra
kalkkuna

Re: Aleksandran kanalassa haudotaan

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Onnea, joije, pienistä piipittäjistä. :smt001 Meidän Lulu on nyttemmin pysynyt kiltisti omassa pesässään. Vahingosta viisastuneena olen kyllä nyt käynyt kanalassa todella tiuhaan, ettei vastaavaa munien jäähtymistä enää pääse tapahtumaan. 4 vrk vielä... :smt048
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

pitkät 4vrk, odotus kyllä palkitaan ;) :smt041
Aleksandra
kalkkuna

Ei mennyt haudonta pieleen! Jo nyt, pari tuntia sitten, kuulin piipitystä pesästä! :smt038 Päätin, etten tällä kertaa stressaa jokaista pikku yksityiskohtaa. :smt004 Mutta on tämä silti niin jännittävää. :bounce:

Pesän suulle laitoimme verkon etteivät tiput tipu, ruokin emon pesään ja jätin sille vielä vettä (kiviä kupissa etteivät tiput huku) ja kauraryynejä. Aamuvarhaisella menen taas katsomaan mitä kuuluu (piip, piip, piip toivottavasti :) ) ja ruokin emon.
Zulia

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Aleksandra kirjoitti: Tiput tipu
Hahha :smt003 Meni hetki tajuta tuo lause, taidan oikeasti olla aika vajaa älyinen ihminen :smt045
Mutta on se sitä odottelua meilläkin ollut nyt! Ensi viikon tiistaille ja keskiviikolle laskettu aika meidän kana tytölle :smt041 Nuori on mutta
hyvin tempperamenttinen ja innokas hautoja :smt047
pipsukka

Viesti Kirjoittaja pipsukka »

Onnea Aleksandran kanalaan! :smt038 Mulla myös on alkanut 8kk vanha Iita hautomaan. :smt054 Koko viikon on yrittänyt, illalla hautoo ja aamulla tulee pois pesästä ja unohtuu muiden kanssa syömään, munat kylmenneet, vaihtanut pesiä jne. Eilen illalla alkoi olemaan muille kanoille häijy, levittää siipensä ja on lättynä pesässä. Tänään sit merkkasin 3 tänään munittua munaa sille alle. :smt023 Toki sillä on vielä alla 2munaa joiden kanssa on harjoitellut, mutta tuskin niistä mitään tulee.
Aleksandra
kalkkuna

Kiitos Pipsukka! Kylläpä nämä meidän nuoret alhokanasemme aloittavat nuorena emon uran. :smt045 Toivottavasti Iita jaksaa yhtä hyvin kuin meidän Lulu jaksoi (ja edelleen hautoo).

Olen nähnyt vain yhden tipun jonka näin tänään syövän emon nokasta keitettyä kanamunaa. Ihana vaaleankeltainen pikku tipunen. Muuta liikettä en ole pesässä nähnyt. Toivon silti, että tipuja olisi kuoriutunut ja ne olisivat vain emon suojissa vielä kuivumassa. Mutta pieni epäilys hiipii mieleen, että vain yksi neljästä munasta olisi onnistunut. :smt017 Huomenna illalla on tarkoitus siirtää emo tipuineen lattiapesään omaan tipula-häkkiin. Sitten selviää mikä on tilanne.
Aleksandra
kalkkuna

Zulia: pian teilläkin kuuluu piipitystä sitten! Temperamenttia löytyy meidän Lulultakin oikein roppakaupalla. Se on kova kirkumaan ja nokasta tulee jos erehtyy viemään käden liian lähelle. Luulen, että se suojelee sitten liikeelle lähdettyään ärhäkästi tipusiaan kaikilta ja kaikelta. Niin kuin kunnon emon kuuluukin. :smt001
Zulia

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Aleksandra kirjoitti:Zulia: pian teilläkin kuuluu piipitystä sitten! Temperamenttia löytyy meidän Lulultakin oikein roppakaupalla. Se on kova kirkumaan ja nokasta tulee jos erehtyy viemään käden liian lähelle. Luulen, että se suojelee sitten liikeelle lähdettyään ärhäkästi tipusiaan kaikilta ja kaikelta. Niin kuin kunnon emon kuuluukin. :smt001
Meillä sitä tuntuu kuuluvan nyt aika kivasi :smt044 Kun on vielä noi viiden ja kahden viikon ikäiset poikueet taapertamassa kanalassa, ja tänään kuulu jo yhdestä munasta hieman piipitystä :smt040
Aleksandra
kalkkuna

Kolme tipua siellä pesässä sitten oli. :) Neljännen munan avasin; se ei ollut lähtenyt ollenkaan kehittymään. Lulu ja kolme tipua ovat nyt onnellisesti lattialla tipuhäkissä ja näyttävät kotiutuneen hyvin. Olkoon nyt siellä pari kolme päivää totuttelemassa lattiatasoon ja verkon läpi muuhun parveen. Onpa mukavaa kun on tipusia. :smt001
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

paljon onnea pienistä! :smt050 emon opastus on maailman suloisinta ! :smt049
pipsukka

Onnea tipuista. Meillä vielä 2vko odottelua. Mutta hyvin pysyy pesässä ja äkäinen on, kun otan ylimääräisiä munia pois pesästä. Muut munivat samaan pesään, vaikka olisi muita pesiä.
Aleksandra
kalkkuna

Meidän tiput ovat nyt vähän yli kaksiviikkoisia ja kovasti tuijottelen niiden harjoja erottaakseni sukupuolen. Veikkaan yhtä kukkoa ja kahta kanaa. Mikä olisi loistavaa. :smt045 No, saas nähdä nyt miten käy...

Lulu on ihan hurjaluonteinen emo. :shock: Se on tosi kiukkuinen (kuten etukäteen arvelinkin) ja suojelee tipujaan melkein neuroottisesti. Jopa vedenvaihdot ja tipurehun tarjoilu aiheuttavat hyökkäyksiä ja nokkimista. Lulun hautonut Manteli oli paljon rauhallisempi ja tiesi, että olen 'osa tiimiä'. Lulu on jostain syystä ihan eri maata. Kuinka voikaan olla niin erilaiset temperamentit kanoilla!
pipsukka

Meillä vielä neljä yötä H-hetkeen. Olen ottanut töistä mamma lomaa ke ja to. Iita on arka kana ja kun toiset menee munimaan pesään, ajavat Iitan pois. Jännittää miten menee tipujen kanssa. Ja mulla kun on uusi kukkokin, vajaa 9kk vanha. :smt045 iita ressukka oli eilen menny väärään pesään ja tänään taas ja hautoi siellä tyhjässä pesässä, kun toinen taas munimassa.Mulla on vain kolme munaa ja läpivalaisussa näytti, että yksi on erilainen. Tulee, joko kaksi tipua tai sitten yksi. :smt017 Ne kaksi harjoittelu munaa hajottivat, toisen söivät ja toisen rikoin sitten itse, kun oli jo rikkinäinen. Siellä oli pieni tipu tulossa. Harmittaa!!! :smt022 Olisi pitänyt teipata se. No, toivottavasti ainakin yksi tipu tulee. :smt023 Meinaan tänään vielä läpivalaista, kunhan tulee pimeä.
pipsukka

Olit Aleksandra aivan oikeassa!!!!!! Meidän iita rupesi taas hautomaan, 3 pv maannut pesässä..olen ottanut munat pois ja kanan orrelle. Mutta ei auta, aina vaan menee samaan pesään ja hautoo tyhjääkin. ja on mulle tosi vihainen, hakkaa nokalla ja tänään nappas kunnolla kädestä kiinni, oikein tuli haava. luovutin ja laitoin 4 munaa haudottavaksi. Alina on tänään 9vko ja Esteri hoivaa omiensa (7 tipua, huomenna 3viikkoa vanhoja) lisäksi. Sit Hiljalle kuoriutui eilen ja viime yönä 3 tipua, jotka vielä pesässä. Yksi muna ei ollut lähtenyt kehittymään. Mulle on tullut onneksi kolme kana tilausta, etä toivottavasti olisi tiput kanoja. :smt023
Iita itse täyttää vasta 11kk.
Aleksandra
kalkkuna

Lulun tipueessa oli sitten 2 kanaa ja yksi kukko! Lulu ei ole aloittanut (ainakaan vielä) uutta haudontaa. Tässä kuva, jonka otin noin kuukausi sitten. Oikeanpuoleinen kananuorikko on nyttemmin kehittynyt kauniin pilkulliseksi. Meidän ensimmäinen pilkullinen kana!

Kuva
Vastaa Viestiin