Ulkonapitokielto 2012
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Maattari
- lindell
Re: Ulkonapitokielto 2012
Sama käsitys kuin Rusinalla. Koskaan ei ole vastausta ilmoitukselle tullut.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
-
suikku
Ninalle; luulen, että on ajatus että taudinkantajamuuttolinnut sitten kuukahtavat siihen kantamaansa tautiin eivätkä levitä enää. Sitä voi sitten miettiä mitn ne Suomeen jaksavat lentää? Tai näin minä asian itselleni uskottelin.
-
Iloisten Munatalo
Meidän kaup.ell tuumasi ulkoiluun kun muussakin asiassa otin yhteyttä, että: "No sehän on mukava kun pääsevät pitkän talven jälkeen taas ulkoilmaan" ja sitten kiinnostuneena kyseli kanoista kantana 
-
petskin
^Olisipa jokaisella kaupungilla/kunnalla yhtä mukava eläinlääkäri. On se kyllä kummallista kuinka on eläinlääkäristä kiinni, että saako kanoille
ulkoiluluvan ulkonapitokiellon aikana
, jotkut eläinlääkärit tuntuvat olevan joskus jopa ihan pihalla kaikista erikoissäädöksistä...
ulkoiluluvan ulkonapitokiellon aikana
-
pirpeliini
^ Jos mie oon oikein ymmärtäny, niin eläinlääkäriltähän ei tarvitse lupaa kysyä. Se on vain ilmoitus ulkonapidosta, joka täytyy tehdä. Ei eläinlääkäri voi kieltää ulkonapitoa. Olettaen siis, että linnut ulkoilee katetussa tarhassa, jossa eivät pääse kosketuksiin luonnonvaraisten vesilintujen kanssa.
Korjatkaa joku jos olen väärässä
Korjatkaa joku jos olen väärässä
-
petskin
Juu, siis siihen ei tarvitse kysyä lupaa, mutta tarkoitinkin nyt sitä vapaana pihamaalla pitämistä. No olihan tuo minun viestini vähän epäselvä...
-
kaakatin
Ei kai kunnan eläinlääkärillä tai kellään muullakaan ole valtuuksia antaa lupaa kanojen ulkona vapaana pitoon tähän aikaan vuodesta. Voihan ne luvata, mutta ei taida lupa olla pätevä tosi paikan tullen.
-
sofira
siis tarkoitan, että jos lintu on todella sairas niin se ei edes ajattele/kuvittele matkaan lähtöä kaukaiseen Suomeen.
Jos lintu on vain vähän sairas lähtiessään kotimaastaan, niin luulen ettei se tänne asti kykene lentämään sairaana. Kyllä se varmaan putoaa alas ennen Suomen kamaraa, ja se tauti saman tien.
Ja,,, jos,,, ja kun,.... linnut lähtee muuttomatkalle tänne pesimäalueelleen, niin lentääkö ne todellakin kerta lennolla tuon 1000km-1500km tosta vaan, ilman välilaskuja, syöntiä, höyhenten huoltoa ja lepoa??? .....( ja jos se vielä sattuukin olemaan se tautinen kapinen yksilö niin se ei sit varmaankaan levitä tautia noissa toisissa maissa) ...vaan lentää tänne suomeen asti vain tuodakseen tuon taudin tänne.
luulenpa vaan, ettei semmoista yksilöä ole vielä syntynyt eikä varmaan synnykkään joka tekisi tuon kaiken yhdellä vedolla
Ja miksiköhän muissa EU:n maissa ei ole samallaista vouhotusta kuin täällä meillä, sillä Brysselistähän ne kaikki asetukset ja lakiviidakko lähtee niin miksiköhän suomella on sit eri laki, pykälä ja asetus???
Ja niinkuin tuossa viime viikolla oli jossain lehdessä juttua että jotkut EU:n maat antavat kotitalouksille kanoja, tosta noin vaan, hävittämään kotitalous jätteitä.
niin miks tää pikkurainen Suomi sit tekeen poikkeuksen??? kanoineen , lintuineen, lakeineen ja jätteineen.
Aivan nokasta vedettäviä kananpoikia koko tämä suomen kansa.
Minun kanani ulkoilee ja sooloilee ulkona joka päivä olipa sit mikä vuodenaika tahansa. En kysele lupia ....
-
Erica
Harvemmin ne linnut yksin tekevät muuttomatkansa. Eli se yksilö joka alunperin on saanut tartunnan voi tartuttaa sen toiselle linnulle, joka puolestaan lentää pienen matkan ja tartuttaa seuraavan jne. Virustaudeilla on tietty aika tartunnasta sairastumiseen, ja tänä aikana lintu voi hyvin lentää pidemmänkin matkan. Usein linnut muuttomatkoillaan kokoontuvat tuhansien lintujen joukoin tietyille hyville alueille, missä sitten syövät, huilaavat ja keräävät energiaa.
Jotkut linnut lentävät todella pitkiä matkoja ilman taukoja, mutta useimmat pysähtyvät sopivan lätäkön lähettyville huilaamaan ja tankkaamaan tasaisin väliajoin.
Kaikki tehkööt omat päätöksensä ja pitäkööt Suomen säädöksiä tyhminä jos niin haluavat. Mutta toisaalta eiköhän se harmittaisi aika lailla jos koko parven joutuu lopettamaan sinä päivänä kun tauti löytyykin lähettyviltä tai oireita alkaa ilmaantua. Sanon kun, koska kyllä se jonain päivänä täältä löytyy.
Jotkut linnut lentävät todella pitkiä matkoja ilman taukoja, mutta useimmat pysähtyvät sopivan lätäkön lähettyville huilaamaan ja tankkaamaan tasaisin väliajoin.
Kaikki tehkööt omat päätöksensä ja pitäkööt Suomen säädöksiä tyhminä jos niin haluavat. Mutta toisaalta eiköhän se harmittaisi aika lailla jos koko parven joutuu lopettamaan sinä päivänä kun tauti löytyykin lähettyviltä tai oireita alkaa ilmaantua. Sanon kun, koska kyllä se jonain päivänä täältä löytyy.
-
maunu_muori
Kahteen vuoteen ei ole ollut euroopan unionin alueellä, mikäli virallisessa tilastossa on kaikki, yhtään lintuifluenssa tapausta, ei elikoissa eikä ihmisissä. Maantieteelisesti lähimmät tapaukset on egyptissä, muistaakseni siellä on niitä ollut tänä vuonna, ja sen lähistöllä. Pääasiassa H5N1 tapauksia, niin linnuissa kuin ihmisissä on kaakkois-aasiassa, ei muualla. K'äsittääkseni yhdenkään linnun muuttoreitti ei tule sieltä tänne meille. Vastustan sitä että jonkun maapallon toisella puolella tavattavan eläintaudin vuoksi, meillä täällä tehdään sellaisia päätkösiä, jotka sotivat esimerkiksi täysin luomsäännöksiä vastaan, jossa luomukanojen laidunnuksen aloitus on laitettu toukokuun alkuun... HALOO.. Ihan samalla tapaa olisi sitten syytä kieltää rokottamattomia ihmisiä lentämästä kaakkoisaasiaa, kun tuovat sieltä LÄHES TAPPAVAA TUHKAROKKOA..Viime viikolla kuulutettiin ainakin kolmella lennolla olleita ihmisiä tämän vuoksi. Kattokaapa huviksenne mikä on yleisin kuulinsyy kirkonkirjoissa.
Miten musta tuntuu, että tätä vaaraa on LOBATTU siipikarjan.. massiivisten tehoyksiköitten takia, luomussahan on vaan noita noin 3000-5000 kotkottajan yksiköitä, luulen... ja kehveli, kun niiden suosio on vaan kasvussa
.. virikehäkkikin on aika tavalla teennäinen tapa pitää kanat häkeissä
.. ja luultavasti sekin vielä kielletään jossain vaiheessa. Onhan sekin kiusa toiselle, ettei ne saa laiduntaa eläimiä, ennenkuin sitten, kun paras nuori versokausi on jo ohi.. pirskatin hyviähän on ne munat joita ei oo karoteenilla oranssiksi värjätty
.. ulkoilevan kanan muna on keltainen.. siis KIRKAS ei oranssi
Miten musta tuntuu, että tätä vaaraa on LOBATTU siipikarjan.. massiivisten tehoyksiköitten takia, luomussahan on vaan noita noin 3000-5000 kotkottajan yksiköitä, luulen... ja kehveli, kun niiden suosio on vaan kasvussa
-
suikku
Jos on lobattu, niin ei siinäkään ole mitään järkeä. Mitenkähän meidän pikkukanalat häiritsevät noita suuria? Meidän kaakkunat ovat päättäneet nytkin olla munimatta. Kaupasta ostan tai olen ilman. Ja olikos se toissapäivänä kun uutisissakin oli pikku juttu takapihakanaloista. Jossain messuilla oli ollut kanoja esillä.
-
rilla
Ennenpitkää ne kanat sitten muuttaa myös kaupunkeihin. Kaikesta huolimatta.
Minusta se on hienoa. Omalta osaltaan kanat muuttavat elinympäristöä viihtyisämmäksi.
Kattopuutarhoja ja -kanaloita vielä. Näin muistetaan paremmin, mistä se ruoka tulee. 
Minusta se on hienoa. Omalta osaltaan kanat muuttavat elinympäristöä viihtyisämmäksi.
-
kupsonen
Semmoista lajia ei ole kuin VESILINNUT!!! Oikea nimi taitaa olla sorsalinnut ja hanhet. Lainlaatijat tehneet ihan oman sanan. Metsästäjälehdessä siitä taisi olla muutama vuosi sitten juttua kun lyijyhaulit kiellettiin. (Kyyhkyn voit ampua järven päältä lyijyllä ja jäniksen jäälle lyijyllä...)
Vielä pitäs kuukausi ootella että saa ankat ja kanat pihalle...
Vielä pitäs kuukausi ootella että saa ankat ja kanat pihalle...