ite näkisin erittäin arvokkaana,yrityksen säilyttää lajikirjo niin monipuolisena kuin mahdollista.moni ötökkä on jo valmiiksi heikossa asemassa,jo noista edellä mainituista seikoista johtuen.
kun pakkaan lisätään ilmaston muutos,tulee sopasta entistä sakeampi.ei puhuta enään mahdollisista tulokas lajeista ja endeemisten populaatioiden vaarantumisista tai yksinkertaisesti katoamisista.mukana on erilaiset virukset,loiset,yms.ihmisen riemuksi mm.zoonoositkin.
suojelun kohteen prioroisin ensisijaisesti kannan koon sekä perimän laajuuden mukaan.
suurpedoilla dna-tunniste puoli on ollut jonkun aikaa valtaamassa vahvasti? alaa.ruotsissa on kartoitettu lähestulkoon jokainen susiyksilö,ja laskettu sukulinjojen kulku.
nyt käynnissä oleva
http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/oikea/id69429.html tunturi sopuleiden "vaellus",jättää jälkensä varmasti myös häviävään naali kantaamme.kettu saa tästäkin etulyönti aseman.toisaalta naalin taru alkaa olla muutoinkin jo menneiden talvien lumia.naalin alta työntävä kettu on näyttänyt suuntaa kohta jo vuos kymmenet.toki taas ihminen menneisyyden turkismetsästyksellään ja tulevaisuuden ilmaston muutoksellaan,ja ehkä vielä muidenkin selittävien tekijöiden kautta,on vähintäänkin? osa syylisenä.
kun peto kanta kasvaa viiveellä pienjyrsijä syklisyyden mukana,on jyrsijä kannan aallonpohjassa tuo niillä mahdollisesti reilustikin vahvistunut kettu kanta hakemassa muuta mahan täytettä.silloin on kato luullakseni kovempi mm.maassa pesivissä mettäkanalinnuissakin.poikueita selviää vähemmän.
tottakain selittäviä tekijöitä on aina useampia,ja joskus ne vain natsaa,hyvässä tai huonossa jonkin populaation tai lajin kohdalle.nykymenolla niitä miinus merkkisiä rupee olemaan vaan jonossa odottamassa vaikutus vuoroaan niin penteleen paljon.
mut oon toistellu itteeni jo niin reilusti,että taidan yrittää vaihtaa alaa:)tai päästä hajulle topicin aiheesta:)
tipsille:mun opiskelut riistamestari ammattitutkintoon valmentavassa koulutuksessa loppu juuri.muutoin tään sortin biodiversiteetti/populaatio ekologiset muutokset,kaikkine pervoine tulevaisuus skenaarioineen vaan kiinnostaa julmetusti.
työkseni oon tällä hetkellä joutomies.ei duunia.
muutoin elämä on peruskoulu tasolta ammennettu.