IB ja maatiaiskanakannat

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

rilla

Re: IB ja maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja rilla »

Minullakin tuo pieni tyrnäväläisporukka. En ole säilyttäjä. Kukko tuli minulle ilmeisesti positiiviselta tilalta toisen positiivisen kautta. Luulisin, että on IB positiivinen. Mutta voi jatkaa naistensa huoltamista. Tytöt munii tosi hyvin. Pitäs kokeilla, saako niistä poikasia. Värejä vaan haluaisin tyrnäväläisiini.
Omana ilona ovat. Tyrnäväläisillä on kauniit silmät. Onneksi ei tarvinnu heitä saneerata. :smt005
mik

Re: IB ja maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja mik »

^juu kyl se IB sullekin tuli meiltä kaupan päälle. Mä varmaan levitin talvella sitä ihan reilusti noilla kukoilla. Pahoittelut, en ois kyl arvannut, kun ei mulla ole kuin nuo tyrnikset ja vain alkupeäiset kanat ovat tulleet. Ja yhdet siitosmunat syksyllä ostin. Ja täysin oireettomia ovat olleet...
Rusina

Re: IB ja maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mahdoton kai se on sanoa, mistä tartunta on kellekin tullut :smt102 . Sitä on siten aika turha pähkäillä.
Ushva

Re: IB ja maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ei niiden munien punnitseminen ja säilytysohjelman vuosiraportin täysin pilkulleen täyttäminen todellakaan ole se oleellisin asia. En ole yhtään munaa ikinä punninnut ja väreistäkään en niin varma ole, mutta pääasiahan on että maatiaiskana säilyy, nuo tietojen keräykset on vaan extraa. Vuosiraportin voi täyttää myös vain osittain.
Halusin vaan minäki painottaa tätä ettei kenellekään jää mikin tekstistä kuva että säilytysohjelma on hitonmoista byrokratiaa ja pilkun(piip). :smt006

Maatiaiskanojen puolesta ainakin minä tätä teen, en itse siitä hyötyäkseni. Mutta tosiaan vähän tiedotusta olisin itsekin tämän IB-hässäkän aikana odotellut MTT:ltä.
saralele

Re: IB ja maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja saralele »

Juu en minäkään itse tästä mitenkään hyödy, mutta omaksi ilokseni haluan ihan virallisesti tehdä jotain hyvää maatiaiskanojen eteen, eli säilyttää niitä! Mulle on tärkeää se, että maatiaiskanat pysyvät maailmankartalla vielä pitkään :smt001 Ja en minäkään niitä lappuja niin tarkkaan täytä, en edes omista vaakaa :smt005
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: IB ja maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä olen punninnut ne munat jotka on munittu sinä päivänä kun täytän laput. Osittain jää lappu tyhjäksi täälläkin mutta edellisten kanssa samaa mieltä että se itse säilyttäminen on se tärkein. Eikä sen lapun täyttäminen kerran vuodessa mitenkään hirveästi rasita.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
mik

Re: IB ja maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja mik »

nokun mä kuvittelin (hölmö minä) et säilytysohjelman puitteissa sais esim automaattisesti ajantasaisen säilyttäjälistan, mut ei näy, ollaan toukokuun puolessa välissä. Sit hölmö kuvittelin, et tällä ois edes niin paljon arvoa, et tulis joku tiedote ajankohtaisista asioista, ei oo näkynyt. Pelkkä hiljaisuus. Eli ihmisten pitää verkottua muualla, et löytää maatiaiskanojen pitäjiä, säilytysohjelma ei tässä kovinkaan auta. Ts miksi minä siihen kuuluisin? Se ei tuo mitään lisäarvoa, ei mulle, eikä mun kanoilleni. Et säästän omaa aikaani sillä, et vaan kerään munat kanalasta, laitan jääkaappiin ja nautin myöhemmin. Pohtimatta värejä, painoja määriä tai et koska nuorikko on alkanut munimaan.
kaakatin

Re: IB ja maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

kyllä minä ainakin olen saanut säilyttäjälistan sähköpostissa ja aiemmin postissa.
Mulla on ylhäällä kanojen munamäärät ja nuorikoiden muninnan aloitukset, haudonnat ja mahdolliset sairaudenoireet, ostot ja myynnit ja kaikki muukin mielenkiintoinen kanojen ja muidenkin eläinten maailmassa. Nuniakin punnaan aina silloin tällöin ihan omasta mielenkiinnosta. Minulle ei ole kovin suuri rasite kaivaa tieto almanakasta, mutta en tietenkään ajattele, että kaikki niin tekevät.
Bean

Re: IB ja maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja Bean »

En myöskään näe tuota vuosittaista lomakkeen täyttöä mitenkään hankalana. Teen sen mielelläni ja kiva saada vuosiraportin mukana taas uutta tietoa ja säilyttäjälistan olen saanut vuosittain ja jopa useamminkin jos on tarvinnut. Itse otin tänä vuonna hommakseni punnita jokaisen munan ja merkitä ne kalenteriini, samoin kaikki ostot/myynnit rehuineen ja kanaverkkoineen päivineen. Ajattelin myös tehdä jossain välissä pientä taulukkoa/kaaviota munien koon ja määrien muuttumisesta vuodenaikojen mukaan ja kanojen iän perusteella. Tutkijan veri siis virtaa suonissa. :smt024 (Ps. nää kirjoitukset kyllä menevät nyt jo aika paljon ohi ko topikin aiheen).
kanamummo

Re: IB ja maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mik, normaalisti on kyllä tullut säilyttäjälistat ja tiedotteet, ihan oot oikeassa, mutta siellä mahtaa olla tätireppana taas saikulla.
On ollu parempiakin vuosia, ja monta monta puhelinsoittoa on tullut just säilyttäjälistoilla olemisen takia mullekin.
rilla

Re: IB ja maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja rilla »

Hei :smt006
En ole ehtiny lukea aikoihin. Mik, en todella syytä sinua meidän IB-positivisuudesta. Enkä ketään muutakaan. Minä luulen, et sitä on ollu aina jossakin. Mulle ei ole suuremmin haittaa siitä. Ja kukko on tosi mukava. Kylläkin kovin ujo.. :smt003 Ja munat on itäviä. Mun tyrnäväläisneidot tykkää kovasti hänestä. :smt020
mik kirjoitti:juu kyl se IB sullekin tuli meiltä kaupan päälle. Mä varmaan levitin talvella sitä ihan reilusti noilla kukoilla. Pahoittelut, en ois kyl arvannut, kun ei mulla ole kuin nuo tyrnikset ja vain alkupeäiset kanat ovat tulleet. Ja yhdet siitosmunat syksyllä ostin. Ja täysin oireettomia ovat olleet...
SannaS

Re: IB ja maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja SannaS »

Minulla olisi tehokas torjuntakeino IB virusepidemioita vastaan. Olen seurannut sydän kylmänä leviämis uutisointeja ja koittanut löytää oikeaa kanavaa informaation saattamiseksi kanalanomistajille, ehkä tämä on se :smt001
Keinoa käytetään maailmalla kanaloissa varsin aktiivisesti, mutta meilläpäin tarvetta ei varsinaisesti ole viime vuosina ollut. Jos haluat paneutua asiaan tarkemmin, ota suoraan yhteyttä medair.sanna@gmail.com.
Xaus

Re: IB ja maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Eikö keinoa voisi julkisesti kertoa?
saralele

Re: IB ja maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja saralele »

Xaus kirjoitti:Eikö keinoa voisi julkisesti kertoa?
Samaa mietin...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4453
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: IB ja maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ihan samaa mietitty täälläkin!
SannaS: tämä on oikea kanava harrastekanaloille (ja niitä on paljon!) eli jos/kun sinulla on joku torjuntakeino, niin kerro se ihmeessä ihan julkisesti!

(Itse en ole valitettavasti keksinyt muuta torjuntakeinoa kuin rokotus ja sekään ei ole Suomessa yleisesti käytössä ja jos olisikin, niin se vaikuttaa harrastajanäkökulmasta aika mahdottomalta toteuttaa...)
Vastaa Viestiin