KOKO SUOMESSA KYLMÄÄ MITEN KANALASSA?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mik

Re: KOKO SUOMESSA KYLMÄÄ MITEN KANALASSA?

Viesti Kirjoittaja mik »

Mistä tollasia vanhoja ikkunoita saa? Mulla on oikeesti ongelmana toi ulkorakennuksen kunnostaminen. Mä en haluu sinne mitään uutta ja ikkunat tars kunnostaa/vaihtaa/saada tuplalasit.

Pihattoonkin jouduin kissojen ja koirien kanssa metsästämään, et sain oveen semmoset vanhanaikaset hirteen lekalla lyötävät saranat.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mulle voi toimittaa kaikki sen tyyliset "ongelmajätteet" kuin 100 vuotta vanhat ikkunat. Jos vaikka vaihtais meidän uutukaisen talon ikkunat semmoisiin uudempiin :smt047 :smt005 .

nimimerkki: Talotohtori hankintalistalla... tohtoroitava talo on jo
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

mik kirjoitti:Mistä tollasia vanhoja ikkunoita saa?
Ainakin täältä (Hämeenlinnassa):
http://www.metsankylannavetta.fi/ikkunat/

Ja täältä (Rantasalmella):
http://www.rakennusperintoyhdistys.net/42

Muitakin paikkoja varmaan on.
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

tuosta ikkunoiden remppaamisesta/vaihtamisesta.. kannattaa miettiä tarkkaan, jos vanhat ikkunat saisi korjattua. uusien vaihtaminen on aina iso teko, ja vanhaa rakennetta ei siihen mukaan saa. pahimmillaan uudet ikkunat pomppaavat silmille vanhasta seinästä uusien materiaaliensa ja tehdastekoisuutensa takia. jos vanhat ikkunat ovat puuosiltaan terveet, kannattaa niihin vaihtaa vain kitit ja sutasta uusi maalipinta. jos laseja on rikki, sitten tietysti myös lasit. mulla on ikivanhat ränsistyneet ikkunat, joita olen hissukseen korjaillut kesäaikaan. korjaamisen voi opetella tekemään itse, se tulee myös halvemmaksi. ikkuna vaan varovasti irti saranoiltaan, kannetaan tasaiselle työalustalle ja sitten varovasti irrotetaan lasit. sitten reipasta skrapaamista jos vanha maalipinta on rumasti repsallaan kehyksessä, ja uusi maali päälle. lopuksi kiinnitetään lasiruudut takaisin pienen pienillä stifloilla eli semmosilla naulasilla ja sitten kitillä vedetään ruudut tiiviiksi. kittiä voi ostaa valmiina tai tehdä itse pellavaöljystä ja liitujauhosta. samalla tutustuu taloonsa ihan eri tavoin, kun korjaa sitä osa kerrallaan. oppii jokaisen ikkunaruudun oman luonteen ja vänkyryyden.
paljon tietysti nämä ikkunafirmat mainostavat lämmönsäästöllä, että kun on moninkertaset lasit niin sähkölasku on niin ja niin pal pienempi, mutta kannattaa miettiä, mikä osa siinä omassa talossa todellisuudessa sitä lämpöä hukkaa. mun olis esim. aivan turha vaihtaa ikkunoita kun lattian eristykset on olemattomat. ja niinku mummot sen tiesi: talvella riiputetaan paksuja verhoja ikkunoiden edessä ni ei lämpö karkaa!
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Rakennusapteekki on aika hyvä paikka. Vanhoja osia jos ei löydy, tää firma välittää numerot käsityöläisille, jotka osaa niita oikeeseen tapaan valmistaa. Vanhanajan seppiä ja keraamikkoja on kuulemma joitain. Perinnepuuseppiäkin löytyy vielä, esim hämeenlinnan alueella vaikuttaa Tony Maund niminen taitava britti. Herra näytti mulle kuinka höylätään lastu, jonka läpi näkee lukee sanomalehteä :shock:
Onhan näille jonkun verran jonoo, mutta on se sen arvosta.
Sama firma muuten pitää ikkunaentisöijäkurssia sillon tällön, joilla saa opetella ammattimaisen ikkunankorjauksen vaikka oman talonsa ikkunalla. Ammattilaiset neuvoo miten tehdään ja miksi. Materiaalit voi ostaa paikan päältä tai hankkia itse. Itsekin menisin mutta sinne on täältä liian pitkä matka ja kurssi tais kestää viikon :smt017 Ikkunaentisöijistä on muuten huutava pula perinnerakennusalalla...
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mun pitäis saada jostain sellaista vanhaa henkäyksenohutta "valuvaa" lasia, kun niitä ruutuja on mennyt rikki. Tekeeköhän kukaan käsityöläinen sellaista, vai pitääkö vain koittaa löytää jostain vanhoja ikkunoita, joissa olis :smt017 ???
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Muistaakseni Korteniemeen on jostain vanhaa lasia jostain hankittu, sieltä toi rakennusapteekki tuli tutuks, eli oliskoha siellä... Jos sitä joku vielä osaa valmistaa niin noi tyypit tietää kuka.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

On se vaan uskomaton eriste tuo lumi! Isäntä kolasi eilen aamulla tallille menevän vesiputken päälle muutaman kymmenen sentin lumikerroksen ja tänä aamuna vesi taas virtasi!
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Meillä on sisällä +17-22 astetta, pihattoeläimillä vain 5-8 astetta lämpimämpää kuin ulkona. Hevosilla saattaa olla kylmempikin, kun ei ne juuri mene kuin yöksi sisälle. Kanalassa on +2-8. Seinän vierestä vesikippo menee kyllä jäähän, mut onneksi pehku ei ole jäässä, vaikkei palakaan. Nyt kanalaa lämmittää öljypatteri, 2 lämpölamppua ja kuttu kileineen. Ja ulkona tänä aamuna -34. :smt010
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Meillä ei kanssa vesiputket jäädy onneksi, ne on kaivettu syvälle ja pääsääntösesti sellasissa paikoissa missä ei aurata eikä kauheasti ole polkujakaan. Meillä on hakelämmitys ja just ikkunat/ovi ollaan uusittu, eristystä tarvis kanssa lisätä vielä. Täällä oli taas parin päivän alle 20 asteen jälkeen jossain 25 asteen tienoilla. En taida vielä sammuttaa kanalasta patteria.
siiri

Viesti Kirjoittaja siiri »

Meillä aamulla -34 :smt013 ja kanalassakin kyllä viileähköä, vesi seinän vieressä oli ihan kunnolla jäässä..
250w lämpölamppu tohottaa ja kanat istuksivat orrella, munivat, syövät ja juovat..käyvät puhtaassa purussa kylpemässä, eivät näytä kärsivän ..
emäntää v.ttaa hieman enempi tämä pakkanen :smt021
katja_maarit

Viesti Kirjoittaja katja_maarit »

etelä-lapissa aamulla - 35, kanalassa + 4,5. Hyvin pärjäävät muutaman neliön kanalassa, kun lampölamppu on päällä koko ajan. Sitä olen miettinyt kun lamppu on kirkas ja palaa 24/7 , kuinka valo vaikuttaa kanoihin kun ei pimeää aikaa ole vuorokaudessa ollenkaan?
Kotkottaja

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Aamulla meinas itku tulla kun katsoin puhelinta :smt022 Sähköyhtiöltä tullut viesti: Sähkökatkos... Ja mittarissa yöllä -35! Onneksi sähköt eivät ole ollut kauaa pois, mutta kylmä siellä on ollut :smt010 Meillä on vajaa kahden viikoinen tipukin. Kiireellä navettaan...Kaikki voivat hyvin. Vesiastiassa sentin jääkerros, polven korkeudella +1. Kyllä se taas lämpenee, mutta nyt ei saa tulla sähkökatkoksia :smt027. Meillä ollut illalla kanoilla orsien korkeudella +6. Pehku ei pala, mutta ei ole onneksi jäässäkään.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

katja_maarit kirjoitti:lamppu on kirkas ja palaa 24/7 , kuinka valo vaikuttaa kanoihin kun ei pimeää aikaa ole vuorokaudessa ollenkaan?
Punaiset lämpölamput on parempi vaihtoehto, kana ei reagoi punaiseen niin kuin kirkkaaseen. Noita punaisia on saatavilla maatalouskaupoista, eilen ostin juuri Agrista sellaisen.
Kotkottaja

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Piti vastata myös tuohon edelliseen... En ensin meinannut millään löytää punaisia lämpölamppuja joten maalasin lamput punaisella spraylämpömaalilla. Vähän tuo maali hilseilee, mutta auttaa.
Vastaa Viestiin