kaisumaria kirjoitti:Päivän paikallislehdessä Vakka-Suomen omenaguru Omppu Oksanen antoi vinkin, jota aion soveltaa (myös) kestopehkun sytyttämiseen. Eli ämpärillinen haaleaa vettä, johon sulatetaan lasillinen sokeria ja pala tuorehiivaa. Kastelukannuun vaan ja sillä kastellaan lehdet ja eikun lisää päälle ja johan alkaa palaa! Vihje koski lehtien kompostointia mutta toimiihan se kanalassakin. Aion tänään tehdä tuon jutun ja samalla kastelen ensi vuoden kurpitsapenkit, joissa kasvihuoneen putsausjätteet ja muuta sekalaista lehtikamaa. Kastelu siis pohjalle ja lisää tavaraa päälle, tuoksun pitäisi muisttuttaa lähinnä pullataikinaa. Ei varmasti ole ainakaan vaarallista asukeille.
Miten tämän pehkun sytyttämisen kanssa kävi? Toimiko?
Tunti sitten kastelin lehtikompostin, eiköhän siihen kuitenkin mene pari päivää aikaa että huomaa jotain tapahtuvan.
Ilmoittelen kyllä jos ja kun tulosta syntyy.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
kaisumaria kirjoitti:Tunti sitten kastelin lehtikompostin, eiköhän siihen kuitenkin mene pari päivää aikaa että huomaa jotain tapahtuvan.
Ilmoittelen kyllä jos ja kun tulosta syntyy.
Niin joo, nyt vasta tajusin katsoa kirjoituksesti päivämäärän oikein Ei se ehkä niin nopeeta ainetta oo, että nyt jo roihuais :D Katsoin eka, et oot kirjoittanut viestin jo viime vuoden maaliskuussa, mutta olitkin liittynyt silloin
Minä räjäytin puolenmetrin paksuisen kasan vanhaa pehkua ja haravointijätettä kakkilaudan alle muhimaan, eli kokoa sillä kasalla on metri x metri 20 ja ureaa perään, katotaan nyt miten alkaa lämpenemään. Kanat ei pääse siihen käsiksi kun on laudan alla. Mittarin laitoin sinne kanssa jotta näen heti jos alkaa tapahtua, jos ei niin sitten laitan ton kaisumarian hiivaliemen sinne seuraavaksi
Mä luin tuon Telkänrannan kanakirjan ja siinähän ei tuettu mitään kestopehkuajatustakaan, hänen mielestä se oli vaan "siivoamatta jättämistä" ja aiheuttaa hajuhaittoja vaan.
Ei taida olla kokemusta oikeasta kestopehkusta. Se ei haise sen enempää kuin kompostikaan ei haise. jos komposti on hyvä se ei haise.
Ja ei haise pehkukaan.
Syksyn lehdet kannattaa ehdottomasti kärrätä navettaan Sain viime syksynä pehkun palamaan niillä. Jos ovat märkiä niin hyvä vaan. Lisäksi oli turvetta ja purua. Tosin pehku hyytyi talvella, mutta nyt aion jättää lehtiä myös vähän jemmaan navetan katoksen alle
Chick kirjoitti:Mä luin tuon Telkänrannan kanakirjan ja siinähän ei tuettu mitään kestopehkuajatustakaan, hänen mielestä se oli vaan "siivoamatta jättämistä" ja aiheuttaa hajuhaittoja vaan.
Mä mietin tota samaa kun luin sen kirjan. Aluks mulla oli huono omatunto kun käytin sen jälkeen pehkua, mut mulla ei oikeesti haise pehku pahalle, ja ne kanalat missä olen käynyt (sellaiset missä on kestopehku) ei myöskään ole haissu pahalle. (olen käynyt myös tehotuotantokanalassa ja siihen verrattuna mun kanala tuoksuu :D ) mut jos vaikka muistelen sitä aikaa kun mulla oli kesyrottia, niin jos sen kutterinpurun antoi olla viikon niin haju oli kamala. Eli mulla ei olis edes varaa pitää kutterinpuru latiaa kanoilla, noin monta kanaa likais sen vaihtokuntoon hyvin nopeasti, + että kun se pehku käy kanojen on hyvä kölliä, kuopia ja kylpeä siinä maassa talvellakin, ja vielä: lämmitykseen menee vähemmän rahaa.
Pitkä pähkäily, ja jokainen tekee niin kun uskoo parhaaksi
Tais mun pehkun käynnistys onnistua kun nyt oli mittarissa + 30 ○C jo!
Ja tosiaankin kunnon komposti ei haise ollenkaan ja kompostin toiminta mulla on hallussa
Pikkukana kirjoitti:Jos yhdellä tai useammalla kanalla esiintyy ripulia, niin täytyykö kestopehku vaihtaa, vai riittääkö runsas kuivitus?
Minä veisin kanalaan hiiltä nokittavaksi, miettisin madotusta ja kuivittaisin runsaasti ja miettisin, esim vesihomman uusiksi jos sen luona aina märkää.
Kiitos! Ripuli näyttäisi menneen ohi, veikkaan että kyselinen kana oli syönyt liikaa jotain "uutta". Ajattelin madottaa kunhan maa jäätyy. Kuiviketta lisäsin runsaasti, vaikka märkää ei missään kohtaa ollut. Ripulista ei sen enempää tähän topicciin
Sitten tuohon, että kestopehku olisi joidenkin mukaan "siivoamatta jättämistä". Luulisi, että kestopehku nimenomaan on vanhan kansan tapa hoitaa kana- tai muita eläinsuojia. Eihän sähköä oltu aikojen alussa edes keksitty
Itseäni jännittää kestopehkussa lähinnä se, että saanko kosteuden pidettyä oikealla tasolla. Kompostoituminenhan vaatii tarpeeksi (muttei liikaa) kosteutta. Onneksi tästä ketjusta on tullut useita hyviä vinkkejä, eli ei muuta kuin kanalaan istuskelemaan...
Tänään haravoitu kanalaan 6 reilua puolikasta isoo jätesäkillistä lehtiä, risuhaketta ja koiran kakkaa hiukan mukana. En jaksanu kokonaisia säkkejä kantaa kun oli niin painavaa. Vielä en oo kerenny sitä lantaa kärrään tuolta tien toiselta puolen, mutta yritän nyt ensin kai näin, kun plussaa vaan luvataan... Laskiämpäriin kohta lämmintä vettä ja se paksuimpaan kohtaan niin siin on herätettä
Mitä sä laitoit sinne kun sait sen tolleen nousemaan?
Mä jo lisäsin lehmän kakkaakin...
Yhdestä kohtaa lämpee ja muuten on kylmää...
Vien tänään niitä lehtiä.
Korpela, kasasin orsien alle vain pihalta haravoituja vaahteran ja koivunlehtiä sekä vanhaa pehkua sekaisin paksuun kekoon ja roiskasin sinne kourallisen urearakeita sekaan peitin sen kakkalaudalla , joka peittää koko keon ettei kanat pääse siihen käsiksi ja voilá! Tänään menen kääntämään kekoa kun ekan kerran tuntui aamulla ammoniakkia hieman ilmassa ja laitan lisää lehtiä pintaan vielä ...
Pehkua tuunattu, lisää materiaalia edelliseen ja nyt tein koeversion keskelle lattiaa; kaivoin niin syvälle kun mahdollista ja laitoin tuoreita rikkaruohoja ym. vihreää kuoppaan, vanhaa pehkua päälle, tipujen/emon vanhan pesän pohjat, joka olkea ja muuta ruokinta roipetta. Sitten peitin koko komeuden uudella turpeella ja kutterilla ja haravoiduilla havunneulasilla ja lehdillä. Katotaan miten käy Tuo kosteus % mua vaan mietityttää ... mittari näyttää HI % koko ajan, tuuletin tänään, mutta tipujen takia en voi pitää läpivetoakaan. Lämpötila noussut yli 10 asteen kanalassa, pehkussa mittari näyttää himpun yli 40 nyt kun hämmensin sitä. ...