Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Villiina

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Mulla ei pehku pala ainakaan vielä ja tömmösillä keleillä (9.30 varjossa -32,5) tuskin alkaakaan palamaan. Pehkun matieriaalina Ruti mixiä, lehtiä ja kanilta ylijäävät heinän jämät. Stressannut itteeni tällä asialla en juurikaan ole, on vissiin tarpeeksi muutenki ressin aiheita. (Taas on viime yönä jäätyny taloon tuleva vesi putki ja viimeks isä sen kävi eilen mulle sulattaan auki.) Kanoilla on läpölamppu ja sen alla ne ei juurikaan ole patsastelleet, eli oon aatellu niiden tarkenevan aivan kivasti. Vedet eivät minulla mene jäähän vielä -25 asteen keleillä, mut jos useemman päivän keikkuu kelit tuolla likempänä kolmeekymmentä, niin rupee ne sitte kyllä jäätyyn. Eilen illalla jo katoin, et nyt tarttee lisää lämpölamppuja pistää päälle, ku kanat aivan selvästi pysytteli lämpölampun läheisyydessä. Mulla on tosiaan sielä kanojen seassa yks kani, joka on todellakin ahkera pehkun kääntäjä ja kyllähän se myös omalla pissallaan sitä pehkua kasteleenkin. Ajattelin tänään lisätä sinne reilusti uutta Ruti Mixiä ja jos vähä roiskis vettä vielä ainaki läpölampun läheisyyteen. Muuten oon ollu, pakkasista huolimatta, melko tyytyväinen tuohon mulle uuteen, muuten vanhaan navettaani! Ei oo tänä talvena tarvinnu hallipuhaltimella lämmittää!! :smt003
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Aivan tuon muuten mäkin unohdin mainita että syksyllä heitän haravoituja lehtiä sekaan. Meilläkin on kaneja myös kanalassa, aika onkaloita väliin tekevät seinien sivuihin.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mun pupu muuttaa kans sisältä ens kesänä navettaan/kanalaan. Saa sit kaivella kunnolla, kun sisällä mä moitin jos mattoja alkaa kuopia :smt018 . Navetassa heinä ei ainakaan lopu! Sisälle tuon vaan pienen määrän kerrallaan ja saa aina olla hakemassa. Lumppari oli vaan yöllä möyriny kuivikkeen pehkun päältä nukkuessaan ja nyt oli sit kylki ruskeena ja kosteena vähän nolon näkönen navetassa. Mä laitoin lisää pellavaa ja lohduttelin että kyllä se kylki kuivuu, kun ei ton enempää kastunu... Onneks navetassa on kuitenkin aika lämmin. Toi pehku pitää vedetki auki ja lämpösenä, ei oo niistä niin suurta huolta, ellei niihin ilmesty papanoita...
viiriäiset

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Juu tänävuonna teen kyllä jonkinlaista pehkua...
Lehtiä sekaan ja turvetta yms, kävisikö komposti multa tai sellainen kompostoitumaan alkanut materiaali?.
Lehmän peetä varmaan saan tutuilta tunkiolta.... Hitsi kun iski kana kuume :smt005 haluais jo rakenmnella pehkua ja keräillä munia mutta taas vasta kesällä :smt012

On muuten hienoa keliä nyt! Aamulla piti lähteä jänes metälle mutta 23pakkasta mutta nyt aurinko kuumottaa ja -15 pakkasta kevättä pukkaa....
omena

Mä hautasin kuumaa kompostoitumaan alkanutta ainesta tuolta kompostista pehkuun. Mutta siis kunhan vaan teet sen pehkun syksyllä ajoissa että lämpötila on vielä kanalassa sanotaan siinä 10 asteessa ja siellä on tarpeeksi turvetta, lehtiä yms sekä kanankakkaa ja KOSTEUTTA niin se lähtee kyllä käyntiin ilman sen kummempia poppaskonsteja :)
viiriäiset

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Mites ilman vaihto tuollaisessa pikku kopissa?
Kuva

Räppänä(t?) riittää?
Tarvitseeko koneellista ilman vaihtoa esim tietokoneen tuuletin( heh joka asiaan soveltuu tietokoneen tuuletin :smt005 ) puskemaan ilmaa ulos?
Kun tuonne pehkua ja kanoja reilusti niin niin hiilidioksidi määrät nousee kyllä.

Virittäisi matalakierroksisen pikku tuuletttimen puskemaan ilmaa kuristetusta aukosta ulos parikertaa vuorokaudessa 15min kerrallaan, ja korvaus ilmaa saa muutenkin niin ainakin vähän ilma liikkuisi ja sitten passiivisesti tietty.

E:Tohon alempaan viestiin: Kyllä kaikki TEORIASSA toimii :smt005
Viimeksi muokannut viiriäiset, 13 Helmi 2011, 18:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vardenji

Mä vastaan nyt silleen kun vastaan isoveljenkin suunnitelmiin, eli ainakin teoriassa vaikuttais mun mieleen toimivalta idealta :smt003
vardenji

Nyt kävin ostamassa lisää pellavaa forssan k-maataloudesta. Sanoin myyjälle kunse kysy pehkun onnistumisesta että pakkauskoko sais olla suurempi :smt002 Myyjä sano että yrittää tehdä asialle jotain! Vähintään välittää palautteen tuottajalle. Toivottavasti saa jotain tapahtumaan. Suuret pakkaukset kun mun kokemuksella tulee halvemmaks kun pienet. Oli tosi tyytyväinen myyjä kun kuuli pehkun syttyneen. Muistikin mut jostain syystä... Pitäisköhän mun luopua tosta sammalenvihreestä säärimittasesta fleecetakista jonka tein pahimpia pakkasia varten :smt005 Tai sit se vaan muisti vuohiharrastuksesta :smt023
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kyllä tuo kannattaa eristää.
Kotona oli vastaava koppi muutamalle kanalle talven yli.
Se oli eristetty ja pysy lämpimänä ihan hehkulampulla!?

Tuosta kestopehkusta.

Aloitin itse sen keräämisen heti kevät siivouksen jälkeen.
Kanathan oli oikeastaan aina ulkona joten se pysyi puhtaana ja orren alta kakat sekaan ja kärräsin pihanurmen leikkuujätteet ja syksyn lehdet ja kaiken mahdollisen sinne kesän aikana.
Ja nyt on riittänyt patjaa mikä palaa.
omena

Me tyhjättiin tänään lasten kanssa pienemmän puolen (4 neliöö) pehku. Aivan tolkuton homma, en ees viitti järkeillä sit ku tarvii toi isompi (8 neliöö) tyhjätä :smt005 . Meillä meni pehku kanojen aitauksen pohjan parannukseen, kärrättiin suoraan sinne ja tasoteltiin. Meillä on siis yli puolet aitauksesta katettua niin ei siellä ollut lunta ja saatiin sinne hyvin :) Oli osittain ihan multaa jo.
vardenji

Kestopehku alkaa taas olla ihan ajankohtanen asia, niin nostan tän topiikin.
Kutuilla on alkanu palaa. Pehkua ei oo paljon, mutta kylmä betonilattia on osittain poistettu ja puuttuvissa kohdissa on pehkun alla lämpöä. Matskuna on toiminu ihan vaan hukattu heinä. Nyt olen vieny haravoidut lehdet, ruohot ja muut vastaavat, sekä puoli pikkupaalia turvetta. Sama sekoitus ilman heiniä on kanalassa, muttei pala. Kani kääntää jopa liian tehokkaasti, kun kaivaa kivijalan näkyviin ja yrittää päästä sen ali. Tonne kaipaisin kovin sitä betonilattiaa ihan ton pupun hyväkkään takia... Kutut taidan päästää kanalaan kunhan kanat on saanee kaurat syötyä.
Korpela

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Mua kans mietityttää tää kestopehku että miten saan toimimaan. Mulla on tosi paljon heiniä siellä joukossa, miten ne mahtaa vaikuttaa?
Suvianne

Minusta heinä toimii siellä hyvin. ilmastaa myös.

Laitan tähänkin mun pomminvarman sytyttäjän.
lampaan likaisimmat villat kosteana pyöritellään akanoissa ja laitetaan kosteahkoon pehkuun.
Syttynyt joka kerta!??

Minä en ole vielä kanalaa edes yrittänyt sytyttää. Olen koko kesän kerännyt sinne materiaalia, ruoho ja lehtijätteet jne.
Ja jätin keväällä siemenen lattialle.
Meillä kanat ei vielä edes mene kanalaan. nukkuvat yöt kanalan eteisessä. Tipuilijat olen sinne siirtänyt. Ja siirron yhteydessä kaksi kanaa on menettänyt tipunsa, kun isompi rouva on ryöstänyt ne itselleen!? :shock:

Kuusioksa hake on kuulemma tosi hyvä sinne kanalaan sekaan. Sitä aion tehdä tässä joku päivä.
Että sitten kun syttyy, niin on hyvä alusta palaa.
hen-na

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Tuli mieleen tätä lueskellessa ja yhtään sen enempää ajattelematta kysyn..
Voiko komposti herätettä käyttää kanalan pehkuun, siis sellaiseen mikä ei vielä pala?!
Suvianne

Minä kysyin joskus samaa ja vastaus on, että voi, mutta halvempaa on pissiä sinne ite :smt005

Minä siis pissitin poikaani kanalaan, kunnes sain naapurilta luvan tulla hakeen lehmän pissaa :)

Eli se heräte on lähinnä ureaa
Vastaa Viestiin